handdator

Visa fullständig version : Äta proteiner när?


Choc
2005-09-19, 18:04
Hej. Är nybörjare på styrketräning. När är det bäst att käka mycket protein med tanke på muskeluppbyggnad? Dvs före/efter träning, när på dagen osv?

King Grub
2005-09-19, 18:15
Jämnt utspritt. Säg var tredje, var fjärde timme under din vakna tid. Gärna före och efter träning, så du har tillgång till aminosyror (byggmaterial) när musklerna behöver det som bäst. Ett par påfyllningar efter träning är bra - en proteindrink efter och mat när man kommer hem, t ex.

Pigge
2005-09-20, 21:18
Jämnt utspritt. Säg var tredje, var fjärde timme under din vakna tid. Gärna före och efter träning, så du har tillgång till aminosyror (byggmaterial) när musklerna behöver det som bäst. Ett par påfyllningar efter träning är bra - en proteindrink efter och mat när man kommer hem, t ex.

Jag är oxå nybörjare. Tar denna tråd.
Jag tänkte prova Gainer Pro med halv port innan och hel port efter. (Hel port =60g Kolhydr. och 22g Protein) alternativt dela på en port till före/efter träning. Tränar 3dgr i veckan. Skall jag ta någon portion under mina lediga dagar? Kan det klassas som överkonsumtion och skada ...njurarna i förlängningen :confused: ?

King Grub
2005-09-20, 21:23
Jag tänkte prova Gainer Pro med halv port innan och hel port efter. (Hel port =60g Kolhydr. och 22g Protein) alternativt dela på en port till före/efter träning.

Den proteinmängden (22 g) kan du ta både före och efter träning.

Skall jag ta någon portion under mina lediga dagar?

Nej.

Kan det klassas som överkonsumtion och skada ...njurarna i förlängningen?

Nej, proteinet gör inget skada om du tar det på vilodagar. Men med en färdig gainer kommer du inte undan dom toksnabba kolhydraterna, och dessa bör du inte äta vid andra tillfällen än i samband med träning eller intensiv fysisk ansträngning. Snabba, näringslösa kolhydrater av druvsocker/maltodextrintypen är synnerligen värdelösa och har ingen positiv effekt överhuvudtaget i vila. Att trycka druvsocker i vila är värre än snask och lägger grunden för typ-II diabetes och insulinresistens.

Bjorne
2005-09-20, 21:53
Jämnt utspritt. Säg var tredje, var fjärde timme under din vakna tid. Gärna före och efter träning, så du har tillgång till aminosyror (byggmaterial) när musklerna behöver det som bäst. Ett par påfyllningar efter träning är bra - en proteindrink efter och mat när man kommer hem, t ex.Är det nödvändigt (om man inte ser från den totala energiintaget) att ta mer än 25g protein (källor som; kyckling, nötkött, mjölk, kesella, keso) per måltid om man väger en 77kg och äter sex gånger per dag? D v s, ifall man häller i sig mer, omvandlas då bara detta protein till vanlig energi?