handdator

Visa fullständig version : Arnes 88666


H.Emanuel
2005-09-19, 05:38
Har läst att Arne P rekomenderar denna variant. Har jag fattat det rätt så är det alltså först att köra åtta reps utan större svårigheter, för att sedan köra en åtta tungt (max) och sedan köra tre sex-reppare på denna maxvikt, men utan att riktigt palla en sexa? Är denna variant att föredra för "större" muskelgrupper endast, eller även när det handllar om tex armträning? Tycker det verkar vara en bra variant

Mr. Moose
2005-09-19, 06:28
Finns bara ett sett o se om det passar dig... Prova.

Claes

petersson
2005-09-19, 08:54
Har läst att Arne P rekomenderar denna variant. Har jag fattat det rätt så är det alltså först att köra åtta reps utan större svårigheter, för att sedan köra en åtta tungt (max) och sedan köra tre sex-reppare på denna maxvikt, men utan att riktigt palla en sexa? Är denna variant att föredra för "större" muskelgrupper endast, eller även när det handllar om tex armträning? Tycker det verkar vara en bra variant

Ska sexrepparna vara på samma vikt som den tunga åttan?

kalle_banan
2005-09-19, 08:54
jag drömde att jag körde bröst på detta viset, jag tyckte inte om det.

petersson
2005-09-19, 09:00
jag drömde att jag körde bröst på detta viset, jag tyckte inte om det.

Haha! Jag har tänkt mkt på det programmet. Ska förmodligen testa ett par månader. Fram till jul kanske :)

Arne Persson
2005-09-19, 09:05
Ska sexrepparna vara på samma vikt som den tunga åttan?

Ett exempel: 8:a reps på 100 kg (Ganska lätt), 8 reps på 105 kg maxtungt. därefter 3x6 på 107,5-110 kg. Första gången man kör så klarar man kanske bara 5, 4, 4-3 reps på de tre sista seten. När man klarar fulla sexor i alla tre seten så höjer man tex. 8 reps 105 kg, 8 reps 110 kg samt 3x6 på 112,5 kg.

Arne Persson
2005-09-19, 09:06
jag drömde att jag körde bröst på detta viset, jag tyckte inte om det.


Eftersom det är ett hårt program som ger resultat. ;)

petersson
2005-09-19, 09:16
Ett exempel: 8:a reps på 100 kg (Ganska lätt), 8 reps på 105 kg maxtungt. därefter 3x6 på 107,5-110 kg. Första gången man kör så klarar man kanske bara 5, 4, 4-3 reps på de tre sista seten. När man klarar fulla sexor i alla tre seten så höjer man tex. 8 reps 105 kg, 8 reps 110 kg samt 3x6 på 112,5 kg.

Okej. Tack! Nu blir det mosa på efter det upplägget :thumbup:

krilleh
2005-11-06, 14:59
lånar tråden lite.

kmr detta upplägget funka bra på plan hantelpress också?

JoelR
2005-11-06, 16:06
lånar tråden lite.

kmr detta upplägget funka bra på plan hantelpress också?

Det funkar utmärkt.

Johan86
2005-11-06, 18:42
funkar det bra för biceps oxå tex stångcurl och hammarcurl?

Shadow Warrior
2005-11-06, 18:51
funkar det bra för biceps oxå tex stångcurl och hammarcurl?

Men herregud, prova för fan!!

Johan86
2005-11-06, 19:09
jag tänkte om det var peprövat för jag vet att bröst och triceps funkar med detta

mystic[-_-]
2005-11-06, 19:11
Borde vara bra för stångcurl :thumbup:

Styrkebyggare
2005-11-06, 19:12
Jag har kört det upplägget ett par år och är mycket nöjd med mina resultat. I praktiken brukar det iof mest bli 88666 på första övningen och sedan fyra set (typ 8765) på de andra då jag brukar gå på ganska hårt redan i första setet.

Det tar helt enkelt förbannat bra, och funkar på alla "tyngre" övningar (inklusive armträning).

H.Emanuel
2005-11-06, 19:50
Har kört med det upplägget för bröst, armar och axlar och rygg, när det gäller ben också delvis, förutom i knäböj, då jag kör en annan variant. Eller, kör det alltjämt och det är
*Tungt*
Jobbigt
*Hårt
*Tufft
Jävligt bra helt enkelt. Arne-tipsen är de "bästa" hittills. och jag som var så fäst vid Max-Ot...

Akilles
2005-11-06, 21:05
Himla spännande upplägg. Vill någon som kör det - eller kanske Arne själv - förklara varför det är bra, dvs vad det är som är så bra med det. Tex vilka är fördelarna jämfört med pyramid eller sjunkande halv pyramid.

Tack på förhand
mvh
osv

H.Emanuel
2005-11-06, 21:22
Himla spännande upplägg. Vill någon som kör det - eller kanske Arne själv - förklara varför det är bra, dvs vad det är som är så bra med det. Tex vilka är fördelarna jämfört med pyramid eller sjunkande halv pyramid.

Tack på förhand
mvh
osv
Kör det mest för att Arne uppger att det är bra, så alltså måste det vara bra :thumbup:

Arne Persson
2005-11-08, 18:35
Himla spännande upplägg. Vill någon som kör det - eller kanske Arne själv - förklara varför det är bra, dvs vad det är som är så bra med det. Tex vilka är fördelarna jämfört med pyramid eller sjunkande halv pyramid.

Tack på förhand
mvh
osv


Bl.a tvingas du konstant köra med maxvikter som ökas så fort du klarar fulla reps i alla seten.

H.Emanuel
2005-11-08, 20:34
Bl.a tvingas du konstant köra med maxvikter som ökas så fort du klarar fulla reps i alla seten.
Om man inte klarar den andra åtta-repparen, börjar man om med en lägre vikt då eller satsar man hellre på att greja åttan nästa gång man kör samma övning?

Arne Persson
2005-11-08, 20:55
Om man inte klarar den andra åtta-repparen, börjar man om med en lägre vikt då eller satsar man hellre på att greja åttan nästa gång man kör samma övning?

För mig skulle det bara vara en tillfällighet som är glömd tills nästa pass.

snelhest
2005-11-08, 20:58
Himla spännande upplägg. Vill någon som kör det - eller kanske Arne själv - förklara varför det är bra, dvs vad det är som är så bra med det. Tex vilka är fördelarna jämfört med pyramid eller sjunkande halv pyramid.

Tack på förhand
mvh
osv
kolla arnes avatar! *flex*

pocoloco
2005-11-09, 07:24
Tumme upp Arne!
Hur lång tid tar dessa enorma pass, och hur är det med vilan mellan setten?

H.Emanuel
2005-11-09, 07:41
Ja, iaf så är jag kvar rätt länge på gymmet när jag kör detta, men jag kanske vilar för länge mellan? Eller, nej det gör jag nog inte.

pocoloco
2005-11-09, 08:22
Rätt länge säger mig ingenting, det kan vem som helst säga om vilket pass som helst.

Arne Persson
2005-11-09, 08:31
Tumme upp Arne!
Hur lång tid tar dessa enorma pass, och hur är det med vilan mellan setten?


C:a 1 minut mellan 1:a och andra settet. Därefter c:a 1,5-2 min. mellan övriga set.

Akilles
2005-11-09, 08:40
Bl.a tvingas du konstant köra med maxvikter som ökas så fort du klarar fulla reps i alla seten.

Det gör jag väl inte? Första set skulle man ju klara "ganska lätt", skrev du ju? Kör du ingen uppvärmning före detta upplägg?

Mina funderingar går såhär: Anledningen till att använda sig av någon sorts pyramid är att man BÅDE vill "trötta ut" muskeln OCH "överbelasta" den. I Arne-upplägget kommer de tunga seten sist. Om man istället lägger det tyngsta setet först kan man ju hantera en tyngre vikt i det maxtunga setet. Vikterna i seten med fler reps blir då antagligen lägre än de skulle blivit om man lagt dessa först, men spelar det egentligen någon roll om man redan lyft "maxvikten" och övriga set bara syftar till att uppnå en hög lactatnivå och på så vis stressa muskeln till hypertrofi?

Arne Persson
2005-11-09, 08:42
Det gör jag väl inte? Första set skulle man ju klara "ganska lätt", skrev du ju? Kör du ingen uppvärmning före detta upplägg?

Mina funderingar går såhär: Anledningen till att använda sig av någon sorts pyramid är att man BÅDE vill "trötta ut" muskeln OCH "överbelasta" den. I Arne-upplägget kommer de tunga seten sist. Om man istället lägger det tyngsta setet först kan man ju hantera en tyngre vikt i det maxtunga setet. Vikterna i seten med fler reps blir då antagligen lägre än de skulle blivit om man lagt dessa först, men spelar det egentligen någon roll om man redan lyft "maxvikten" och övriga set bara syftar till att uppnå en hög lactatnivå och på så vis stressa muskeln till hypertrofi?


Det finns något som heter kraftigt ökad skaderisk.....

Ulf A Big
2005-11-09, 08:59
Arne du borde ha en eget topic här som heter Arnes Frågelåda Jag tror att det kunde vara bra med lite struktur på frågorna/svaren då det gäller medlemmarnas ganska likartade frågor och personligen tycker jag att du är en av aktoriteterna i sverige när det gäller kunskapen om att producera styrka och muskler utifrån ett dopningsfritt perspektiv i styrketräningen.

Arne Persson
2005-11-09, 09:01
Det gör jag väl inte? Första set skulle man ju klara "ganska lätt", skrev du ju? Kör du ingen uppvärmning före detta upplägg?

Mina funderingar går såhär: Anledningen till att använda sig av någon sorts pyramid är att man BÅDE vill "trötta ut" muskeln OCH "överbelasta" den. I Arne-upplägget kommer de tunga seten sist. Om man istället lägger det tyngsta setet först kan man ju hantera en tyngre vikt i det maxtunga setet. Vikterna i seten med fler reps blir då antagligen lägre än de skulle blivit om man lagt dessa först, men spelar det egentligen någon roll om man redan lyft "maxvikten" och övriga set bara syftar till att uppnå en hög lactatnivå och på så vis stressa muskeln till hypertrofi?


8:orna är uppvärmning förutom de vanliga första lätta uppvärmningssetten i bänken som alla troligen kör.

Arne Persson
2005-11-09, 09:02
Arne du borde ha en eget topic här som heter Arnes Frågelåda Jag tror att det kunde vara bra med lite struktur på frågorna/svaren då det gäller medlemmarnas ganska likartade frågor och personligen tycker jag att du är en av aktoriteterna i sverige när det gäller kunskapen om att producera styrka och muskler utifrån ett dopningsfritt perspektiv i styrketräningen.


Tackar! :em: Men min lathet förbjuder mig. :)

Ulf A Big
2005-11-09, 09:06
Tackar! :em: Men min lathet förbjuder mig. :)
Du hänger här för det mesta och så lat är du inte och den goodwill du får genom det kommer troligen leda till fler seminarier.

H.Emanuel
2005-11-09, 12:28
Precis. Bra idé. en "Fråga Arne"-tråd

H.Emanuel
2005-11-09, 12:30
Rätt länge säger mig ingenting, det kan vem som helst säga om vilket pass som helst.
En o en halv-två timmar, typ

pocoloco
2005-11-09, 13:10
En o en halv-två timmar, typ
Tack, då var dom rätt långa JA! =)
Men behövs nog vilas en del om man ska kunna pressa till max i varje set också.

johfel
2005-11-09, 13:54
Arne:
Jag har en undran.
Är din tanke med schemat att man går till failure i fyra set i varje övning? Eller går man till failure i sista setet?

(Med failure avser jag att man inte orkar göra en rep till utan hjälp)

Numero1
2005-11-09, 14:01
funkar det bra för biceps oxå tex stångcurl och hammarcurl?

Nä det gör det inte....men på sittande utåtvridna hantelcurls funkar det utmärkt...

H.Emanuel
2005-11-09, 14:13
Nä det gör det inte....men på sittande utåtvridna hantelcurls funkar det utmärkt...
Och varför skulle det inte funka med stångcurl?

NerX
2005-11-09, 14:46
Och varför skulle det inte funka med stångcurl?

Misstänker att det va ganska mycket ironi i hans inlägg. Därav alla ......

Akilles
2005-11-14, 12:38
Tillämpar ni upplägget i snarlika övningar som följer på varandra? Om man tex tränar plan bänkpress, incline bänkpress och plan hantelpress, börjar ni då om med 88666-upplägget på varje övning?

Arne Persson
2005-11-15, 08:51
Tillämpar ni upplägget i snarlika övningar som följer på varandra? Om man tex tränar plan bänkpress, incline bänkpress och plan hantelpress, börjar ni då om med 88666-upplägget på varje övning?


Ett klassiskt bröstprogram från undertecknad. :)

Bänkpress 88666
Lut. bänkpress 88666
Plana flyes 4-5x8-10
i superset med
Lutande hantelpress 4-5x8-10
Vid ev behov Cable Cross 3-5x10-12

Fagen
2005-11-15, 10:04
Ett klassiskt bröstprogram från undertecknad. :)

Bänkpress 88666
Lut. bänkpress 88666
Plana flyes 4-5x8-10
i superset med
Lutande hantelpress 4-5x8-10
Vid ev behov Cable Cross 3-5x10-12

Arne: Jag kan förstå att det programmet du ovan förordar är bra för såväl muskeltillväxt som styrkeökning men HUR mycket bättre är det än att köra t.ex. bänkpress 8x3 och Lutandehantelpress 8x3? Går det att precisera och klargöra skillnaden?

Ulf A Big
2005-11-15, 10:42
Det Arne rekommenderar är en kombination av styrke- och hypertofiträning. Vad du lägger fram är mer ett rent maxstyrkeprogram som vanligen inte bygger så mycket muskelvolym.

Arne Persson
2005-11-15, 10:49
Det Arne rekommenderar är en kombination av styrke- och hypertofiträning. Vad du lägger fram är mer ett rent maxstyrkeprogram som vanligen inte bygger så mycket muskelvolym.

:thumbup:

ugly_kid
2005-11-15, 11:14
Arne, brukade du inte köra 10 10 666, eller har jag helt fel nu

The Draf
2005-11-15, 12:46
88666 upplägget med 2 basövningar och 2 övningar i superset tar ca 35-40 minuter per muskelgrp när jag tränar det. Tempot är högt och jag är alltid väldigt slut efteråt. Vilar ca 1.5 minut mellan seten. Det är lättast att träna själv, men väldig gångbart med motiverade träningkompisar.

Arne Persson
2005-11-15, 16:24
Arne, brukade du inte köra 10 10 666, eller har jag helt fel nu


I vissa fall har jag gjort det. Vissa kan även träna 10 10 888.

challe balle
2005-11-15, 20:36
Kör man en muskelgrupp per pass eller två?
Och hur länge måste man ligga halvdöd i sängen efter ett sånt pass för att köra samma muskel igen? blev väldigt sugen på att testa det här nån gång.

Fagen
2005-11-16, 00:42
Det Arne rekommenderar är en kombination av styrke- och hypertofiträning. Vad du lägger fram är mer ett rent maxstyrkeprogram som vanligen inte bygger så mycket muskelvolym.

OK. Tackar för svaret.