handdator

Visa fullständig version : kan man få hjälp nån gång ??!!!!!!!!!!!!


Peshmerga
2005-09-18, 20:08
tjenare...ska börja försöka minska på fettet jag har på kroppen, jag kör max ot ! :hbang: när jag styrketränar, som fungerar bäst :D jag ska köra konditionsträning 8-12 h innan eller efter träningspasset, de är de bästa sättet enligt max ot , och de tror jag på eftersom jag har fått rejäla resultat av styrketränings progamet, så jag litar på att de blir lika fina resultat även med det här sättet att träna bort fettet , men mitt problem är vad jag ska äta efter konditionspasset, när jag styrketränar så kör jag en gainer pro efter, men när de är konditionsträning, va ska man käka då som är bra ? hjälp snälla : *rolleyes*

// tack för alla sorts svar (((( MAX OT :hbang: )))) bäst !! :cool:

Nismo
2005-09-18, 20:12
tjenare...ska börja försöka minska på fettet jag har på kroppen, jag kör max ot ! :hbang: när jag styrketränar, som fungerar bäst :D jag ska köra konditionsträning 8-12 h innan eller efter träningspasset, de är de bästa sättet enligt max ot , och de tror jag på eftersom jag har fått rejäla resultat av styrketränings progamet, så jag litar på att de blir lika fina resultat även med det här sättet att träna bort fettet , men mitt problem är vad jag ska äta efter konditionspasset, när jag styrketränar så kör jag en gainer pro efter, men när de är konditionsträning, va ska man käka då som är bra ? hjälp snälla : *rolleyes*

// tack för alla sorts svar (((( MAX OT :hbang: )))) bäst !! :cool:Ett konditionspass förbrukar mer kolhydrater än ett gympass, så en gainer är att börja med. Sedan hade jag ätit en vanlig middag en timme senare.
Totalt under dagen ett energiunderskott på ca 500kcal.

King Grub
2005-09-18, 20:56
men när de är konditionsträning, va ska man käka då som är bra ?

Ett helt vanligt mål mat. Att lägga hundratals kilokalorier på sockerarter eller glukospolymerer efter ett förbränningspass tror jag inte på något sätt är nödvändigt eller ens positivt. Hade det varit konditionsträning i syfte enbart att förbättra konditionen och åstadkomma snabb återhämtning hade en gainer kanske varit att rekommendera.

YTS
2005-09-22, 23:00
Här finns kolhydrat och protein rik mat iform av mackor, grötar och middagar.

http://web.telia.com/~u30010580/meramat.html


YNGVE

Noodles
2005-09-23, 07:33
men när de är konditionsträning, va ska man käka då som är bra ?

Ett helt vanligt mål mat. Att lägga hundratals kilokalorier på sockerarter eller glukospolymerer efter ett förbränningspass tror jag inte på något sätt är nödvändigt eller ens positivt. Hade det varit konditionsträning i syfte enbart att förbättra konditionen och åstadkomma snabb återhämtning hade en gainer kanske varit att rekommendera.

Efter styrketräning är det självklart snabba kolhydrater ihop med protein som optimerar återhämtningen men jag är lite tveksam efter konditionspassen. Är det nödvändigt med en gainer efter konditionsträning för att få maximal återhämtning? Notera att jag springer rätt mycket och är ute efter konditionsförbättring, å andra sidan vill man ju inte sabba insulinkänsligheten i onödan. Om jag förstått det rätt så är de snabba kolhydraterna efter passet mindre "skadliga" efter styrketräning jämfört med konditionsträning.

King Grub
2005-09-23, 07:42
Det är efter konditionsträning kolhydraterna är avgörande. Efter styrketräning, som inte tömmer några större mängder glykogen, är det inte lika viktigt med stora mängder kolhydrat. Proteinsyntesen stimuleras helt utan kolhydrat, bara essentiella aminosyror tillförs.

Är snabb återhämtning av hög prioritet efter konditionsträning är det tveklöst kolhydrat och protein så fort det går, och där är kolhydratdelen mycket viktigare än proteindelen. Proteinet förbättrar glykogeninlagringens hastighet, men kolhydraterna är avgörande.

Det måste inte vara i gainerform. Det måste det aldrig. Det är bara ett smidigt sätt att få i sig kolhydraterna och proteinet.

Noodles
2005-09-23, 07:48
Det är efter konditionsträning kolhydraterna är avgörande. Efter styrketräning, som inte tömmer några större mängder glykogen, är det inte lika viktigt med stora mängder kolhydrat. Proteinsyntesen stimuleras helt utan kolhydrat, bara essentiella aminosyror tillförs.

Är snabb återhämtning av hög prioritet efter konditionsträning är det tveklöst kolhydrat och protein så fort det går, och där är kolhydratdelen mycket viktigare än proteindelen. Proteinet förbättrar glykogeninlagringens hastighet, men kolhydraterna är avgörande.

Det måste inte vara i gainerform. Det måste det aldrig. Det är bara ett smidigt sätt att få i sig kolhydraterna och proteinet.

Jag har vassleprotein och dextropur, är det då onödigt att slösa för mycket på proteinet efter konditionsträningen och i stället ta lite mer druvsocker? Proteinet behöver jag kanske inte bekymra mig om utan kan ta det via vanlig mat?

King Grub
2005-09-23, 07:52
Det finns inget alls som säger att vassle är effektivare än protein från vanlig mat.

Är konditionsträningen i fettförbrännande syfte kanske jag inte skulle ta druvsocker, utan nöja mig med lite snabbare kolhydrater än "normalt" från vanlig mat, t ex äta ett mål baserat på stärkelserika kolhydrater som bröd, potatis, ris eller müsli efter passet.

Prioriterar du helt och hållet en snabb återhämtning är däremot druvsocker eller ännu hellre glukospolymerer som maltodextrin att föredra.

Mängden beror till stor del på passets längd och intensistet

"The restoration of muscle glycogen after depletion by exercise is a central component of the recovery process. To maximize the rate of muscle glycogen storage during short-term recovery, it is important to consume a carbohydrate supplement as soon after exercise as possible. If consuming only carbohydrate, supplementation should occur frequently, such as every 30 minutes, and provide about 1.2 to 1.5 g of carbohydrate/kg/h. However, the efficiency of muscle glycogen storage can be increased significantly with the addition of protein to a carbohydrate supplement. This will reduce both the amount of carbohydrate and frequency of supplementation required to maximize glycogen storage. If both carbohydrate and protein are consumed, it is recommended that 0.8 g carbohydrate·kg body wt plus 0.2 g protein·kg body wt be consumed immediately and 2-hours after exercise during a 4-hour recovery period. The addition of protein to a carbohydrate supplement also has the added advantage of limiting post exercise muscle damage and promoting muscle protein accretion. Along with a rapid increase in muscle glycogen, these processes can have a significant impact on subsequent exercise performance."

Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138.

Noodles
2005-09-23, 08:16
Det finns inget alls som säger att vassle är effektivare än protein från vanlig mat.

Är konditionsträningen i fettförbrännande syfte kanske jag inte skulle ta druvsocker, utan nöja mig med lite snabbare kolhydrater än "normalt" från vanlig mat, t ex äta ett mål baserat på stärkelserika kolhydrater som bröd, potatis, ris eller müsli efter passet.

Prioriterar du helt och hållet en snabb återhämtning är däremot druvsocker eller ännu hellre glukospolymerer som maltodextrin att föredra.

Mängden beror till stor del på passets längd och intensistet



Ok, tack!

Tur att man föredrar att äta mycket vanlig mat jämfört med vuxenvälling, även känt som gainer. Möjligheterna att variera är lite större. :)

Inzza
2005-09-23, 08:30
"jag ska köra konditionsträning 8-12 h innan eller efter träningspasset"

alltså.. är det bara jag som tar h som hour, dvs timme ? skall du köra 12 timmar cardio innan passet hrhr :D

Mental
2005-09-23, 10:49
"jag ska köra konditionsträning 8-12 h innan eller efter träningspasset"

alltså.. är det bara jag som tar h som hour, dvs timme ? skall du köra 12 timmar cardio innan passet hrhr :D

Jodå. och det är säkert det han menar,
Men att han skall köra cardio 8 timmar före sitt styrkepass, dock nämner han itne hur långt pass, jag tolkar det inte som ett 8 timmar långt pass :p