handdator

Visa fullständig version : 0.25kg, 0.5kg, 0.75kg och 1kg viktskivor för små ökningar


Timme
2005-09-18, 18:40
Hej gott folk,
Jag undrar om ni vet någon svensk webbshop/butik som säljer små viktskivor till vanliga skivstänger? Dessa viktskivor är till för att man ska kunna göra små ökningar från pass till pass istället för att öka med 2.5kg.

Sen så har jag även sett en tråd där en kille länkade till en sida där man kunde köpa magnet vikter som man satte fast på hantlarna för att göra små ökningar.
Någon som vet om något sånt?



Här är en text om skivorna tagen från T-nation.

"Fractional plates are basically really tiny weight plates that allow you to make smaller load progressions instead of having to make large jumps. For example, if you can perform triceps extensions with 95 pounds but can't quite jump to 100 pounds, these donut-sized plates allow you to use 97 pounds or just about any load between 95 and 100.

Fractional plates can also be used for setting new PRs. Can't quite jump from a 295 pound bench press to 300? Then fractional plates allow you to make steady progress in smaller increments, such as a 297 or 298 pound press. Clarence Bass, Charles Poliquin, Stuart McRobert, and many others have recommended fractional plates for this purpose.

APT fractional plates come in a set of eight plates: one-fourth pound, one-half pound, three-fourths of a pound and one pound plates (two of each). They're chrome-plated and fit Olympic sized barbells and dumbbells. APT fractionals come with a large fabric bag with a drawstring, in addition to smaller bags for each size. It's very easy to carry these to your regular gym.

Should you buy them? Depends on how you train and your experience level. If you don't keep a workout log, then you probably don't know exactly how much weight you use anyway on certain lifts. If you don't manage your loading, then there's no need to micromanage it.

But if you like the idea of small improvements when larger jumps in load just aren't possible, then these can be handy tools, especially for the more advanced trainer who's reached a sticking pointor plateau in his loading capacity. Five pound jumps are easy for the newbie benching 135, but a little tougher for the experienced guy shooting for 500."


/Timme

sunkan
2005-09-18, 18:56
av vilken anledning? Träna så blir du starkare och KAN öka 2,5kg

z_bumbi
2005-09-18, 19:02
En typ av magnetskivor heter Platemates.
http://www.theplatemate.com/
Det går att slakta några gamla högtalare och sen kolla vad magneterna väger, med lite lim så kan man ganska lätt öka på vikten på dessa om det krävs.

Eleiko har numera pga nya regler inom tyngdlyftningen en större sortering av småvikter. 0,5, 1, 2, 2,5 kg
http://www.eleikosport.com/

Har man små lås till skivstängerna så funkar de som småvikter, det brukar sitta några små på EZ-stängerna bl a.

Timme
2005-09-18, 19:08
Om man kör högreps (8-12) så är dessa skivor inte så nödvändiga för då kan man göra en ökning på 2.5 kg direkt och göra en 6a på den vikten.

För en kille som mig som kör lågreps (3-6) så är en ökning på 2.5 lite tungt. Om jag kan göra en 3-4 reps på 40kg i militräpress och jag vill öka så kan jag inte öka med 2.5kg. Om jag hade kunnat göra en mycket liten ökning på 1kg så hade jag kunnat göra 2-3 reps på 41kg.


/Timme

tigerofsweden
2005-09-18, 19:08
av vilken anledning? Träna så blir du starkare och KAN öka 2,5kg

Skrev inte Timme
"Jag undrar om ni vet någon svensk webbshop/butik som säljer små viktskivor till vanliga skivstänger? Dessa viktskivor är till för att man ska kunna göra små ökningar från pass till pass istället för att öka med 2.5kg. "
:confused: Den anledningen borde ju räcka.

Timme
2005-09-18, 19:09
En typ av magnetskivor heter Platemates.
http://www.theplatemate.com/
Det går att slakta några gamla högtalare och sen kolla vad magneterna väger, med lite lim så kan man ganska lätt öka på vikten på dessa om det krävs.

Eleiko har numera pga nya regler inom tyngdlyftningen en större sortering av småvikter. 0,5, 1, 2, 2,5 kg
http://www.eleikosport.com/

Har man små lås till skivstängerna så funkar de som småvikter, det brukar sitta några små på EZ-stängerna bl a.


Tack så mycket z_bumbi

/Timme

P.S. Vad betyder z_bumbi? och var fick du det namnet ifrån?

tp_88
2005-09-18, 19:22
http://www.almcareplan.se/

klicka: "Begagnat" >> "Kategori: Vikter"

Int. viktskiva- 0,25kg/järn Eleiko beg-INT-0,25J 25
Int. viktskiva- 0,5kg/järn Eleiko beg-INT-0,5J 50

25 resp. 50kr + moms/st.

Timme
2005-09-18, 19:34
http://www.almcareplan.se/

klicka: "Begagnat" >> "Kategori: Vikter"

Int. viktskiva- 0,25kg/järn Eleiko beg-INT-0,25J 25
Int. viktskiva- 0,5kg/järn Eleiko beg-INT-0,5J 50

25 resp. 50kr + moms/st.


Tack så jätte mycket tp_88 :)

Bara en grej. Är dessa vikter avsedda för vanliga skivstänger dvs 50mm?

/Timme

Jorgen
2005-09-18, 19:53
Tack så jätte mycket tp_88 :)

Bara en grej. Är dessa vikter avsedda för vanliga skivstänger dvs 50mm?

/Timme
INT bör betyda internationell stång. Dvs 50 mm.

Timme
2005-09-18, 20:02
INT bör betyda internationell stång. Dvs 50 mm.


Tusen tack :bow: Det blir till att köpa 4st 0.5kg skivor.

Timme
2005-09-18, 20:10
Går det att beställa över internet från sidan eller måste man gå dit för att köpa?

/Timme

Jorgen
2005-09-18, 20:11
Går det att beställa över internet från sidan eller måste man gå dit för att köpa?

/Timme
Telefon funkar.

Timme
2005-09-18, 20:16
Telefon funkar.


Okej :thumbup:

/Timme

Halldin
2007-09-27, 11:30
Bumpar denna.
Även jag eftertraktar viktskivor på ca. 0.25-0.5kg, men sidan tp_88 länkar till har bara en skiva kvar (0.25).

Eleiko verkar inte gå att beställa från, webshoppen är inte klar iaf.

martin86
2007-09-27, 12:32
Bumpar denna.
Även jag eftertraktar viktskivor på ca. 0.25-0.5kg, men sidan tp_88 länkar till har bara en skiva kvar (0.25).

Eleiko verkar inte gå att beställa från, webshoppen är inte klar iaf.

Säger som Jörgen, använd telefon!

Halldin
2007-09-27, 15:39
Säger som Jörgen, använd telefon!
Ah, smart.

Gymägaren verkade dock kunna tänka sig att ta hem ett par. :thumbup: