handdator

Visa fullständig version : Frossa efter träningen


Helena B
2005-09-18, 17:33
Hmm vet ej om jag placerar den här tråden i rätt kategori, men jag antar någon snäll moderat flyttar den då =)

Någon som vet varför man får frossa (alltså frysa inte äta en massa mat)? Det är samma sak varje dag för mig. När jag kommer hem efter träningen och äter så får jag frossa. Den brukar hålla i sig i 2-3 h sen går det över. Jag bara undrar vad detta kan bero på? :confused:

christian
2005-09-18, 17:38
Även fast du duschat efteråt? Annars kanske det kan vara så enkelt som att du är svettig och när det dunstar så krävs energi i form av värme.

Om du knaprar koffein kan jag tänka mig att blodkärlen drar ihop sig lite mer än utan och det gör att du blir lite svalare i huden.

Max
2005-09-18, 17:39
Äter du för lite kanske?

Helena B
2005-09-18, 17:48
Även fast du duschat efteråt? Annars kanske det kan vara så enkelt som att du är svettig och när det dunstar så krävs energi i form av värme.

Om du knaprar koffein kan jag tänka mig att blodkärlen drar ihop sig lite mer än utan och det gör att du blir lite svalare i huden.

Japp står länge i duschen.....Jag äter iofs lean men det har jag bara gjort en vecka och frosseriet började innan dess.

Äter du för lite kanske?

Jag deffar så då gör jag väl antagligen det ;) Inte för jag räknar kcal eller så, försöker äta var tredje timme...men inte så mycket på en gång.

Helena B
2005-09-18, 18:27
Ingen som vet vad det kan bero på :confused: Jag är iaf inte ensam om det här, min syster "lider" av samma sak.

christian
2005-09-18, 19:37
Hur äter och dricker du runt träningen då?

Helena B
2005-09-18, 19:40
Hur äter och dricker du runt träningen då?

Äter som man ska, dvs om jag ska köra styrka så äter jag 1.5 h innan och om jag ska köra cardio 2.5 h. Direkt efter träningen om jag köra styrka tar jag vassle och sen en måltid inom en timme efter det. Dricker gör jag innan, under och efter. Vill bara veta vad det kan bero på så jag kan förebygga det, inte kul att sitta och frysa på kvällarna ;)

J.Saarela
2005-09-18, 19:45
Låter som syndromet här i stan...9/10 brudar som börjar träna spinning å sånt blir bara fetare när dom väl börjat träna hahah.

Helena B
2005-09-18, 19:50
Låter som syndromet här i stan...9/10 brudar som börjar träna spinning å sånt blir bara fetare när dom väl börjat träna hahah.

Och kopplingen till frossa är.......?? Att jag håller på att bli fet :confused:

z_bumbi
2005-09-18, 19:53
Äter som man ska, dvs om jag ska köra styrka så äter jag 1.5 h innan och om jag ska köra cardio 2.5 h. Direkt efter träningen om jag köra styrka tar jag vassle och sen en måltid inom en timme efter det. Dricker gör jag innan, under och efter. Vill bara veta vad det kan bero på så jag kan förebygga det, inte kul att sitta och frysa på kvällarna ;)

Om du kör styrka så tar du vassle efter träningen, om du kör kondition då?

Det jag kan tänka mig är att du ligger för lågt på kalorierna totalt och/eller att du bör fylla på med kolhydrater direkt efter träningen men det är inget som jag har något att backa upp med utom att man ofta känner sig frysen när man äter för lite.

J.Saarela
2005-09-18, 19:55
Och kopplingen till frossa är.......?? Att jag håller på att bli fet :confused:


hahaah jag e trött i mössan missade halva texten,,,sorry :(

userfriendly
2005-09-18, 19:55
Japp du äter nog för lite.. sådär fick jag förut när jag bantande stenhårt :MrT:

Helena B
2005-09-18, 20:03
Om du kör styrka så tar du vassle efter träningen, om du kör kondition då?

Det jag kan tänka mig är att du ligger för lågt på kalorierna totalt och/eller att du bör fylla på med kolhydrater direkt efter träningen men det är inget som jag har något att backa upp med utom att man ofta känner sig frysen när man äter för lite.

Fast jag tycker jag äter tillräckligt ;) Efter jag kört cardio så cyklar jag hem och äter ett mål inom en halvtimme. Ska jag ta vassle efter cardioträning oxå, har bara hört att man ska ta det efter styrkan?

z_bumbi
2005-09-18, 20:14
Fast jag tycker jag äter tillräckligt ;) Efter jag kört cardio så cyklar jag hem och äter ett mål inom en halvtimme. Ska jag ta vassle efter cardioträning oxå, har bara hört att man ska ta det efter styrkan?

Om du äter ett mål 2,5 timme innan konditionsträningen och sen äter du 30 min efter träningen så bör de ha gått 4-4,5 h mellan måltiderna och under den tiden har du tränat hårt.
Äter du små mål för att gå ner i vikt så finns risken att det är ganska tomt i kroppen efter så lång tid.

Jag skulle ta vassle och kolhydrater efter både styrka och kondition men det beror ju på hur ofta och mycket man tränar om det har så stor betydelse.

Helena B
2005-09-18, 20:46
Om du äter ett mål 2,5 timme innan konditionsträningen och sen äter du 30 min efter träningen så bör de ha gått 4-4,5 h mellan måltiderna och under den tiden har du tränat hårt.
Äter du små mål för att gå ner i vikt så finns risken att det är ganska tomt i kroppen efter så lång tid.

Jag skulle ta vassle och kolhydrater efter både styrka och kondition men det beror ju på hur ofta och mycket man tränar om det har så stor betydelse.

Så ni tror att jag behöver mer näring i kroppen därav frossan? Men min syster som definitivt äter vad hon vill har ju oxå frossa...Ingen koppling där ;) Det kan inte vara något genetiskt? Är ju iofs alltid frusen av mig, men just frossan efter träning är värst och att det tar sån tid innan det går över.

Lillgrabben
2005-09-18, 20:57
Om du kör styrka så tar du vassle efter träningen, om du kör kondition då?

Det jag kan tänka mig är att du ligger för lågt på kalorierna totalt och/eller att du bör fylla på med kolhydrater direkt efter träningen men det är inget som jag har något att backa upp med utom att man ofta känner sig frysen när man äter för lite.


Av ngn anledning är det många kvinnor som fryser i princip alltid. Detta medan många män är kroniskt varmlivade.

Jag kan inte tänka mig att dessa alla dessa kvinnor äter för lite / för sällan. Kan det vara något i kvinnans ämnesomsättning eller uppfattning av kyla/värme som gör att hon gärna känner sig frusen? Hormonbalansen kanske?


/ Nyfiken fetpropp med sambo som har blivit allergisk mot att frysa. ( tjejen får nässelutslag över hela kroppen om det blir kallt - konstaterad allergi av läkare)


MVH

Helena B
2005-09-18, 21:04
Av ngn anledning är det många kvinnor som fryser i princip alltid. Detta medan många män är kroniskt varmlivade.

Jag kan inte tänka mig att dessa alla dessa kvinnor äter för lite / för sällan. Kan det vara något i kvinnans ämnesomsättning eller uppfattning av kyla/värme som gör att hon gärna känner sig frusen? Hormonbalansen kanske?


/ Nyfiken fetpropp med sambo som har blivit allergisk mot att frysa. ( tjejen får nässelutslag över hela kroppen om det blir kallt - konstaterad allergi av läkare)


MVH

Jo att vara konstant frusen är nog vanligt...Men jag får en speciell frossa efter att jag har tränat och ätit...Det är det jag undrar över ;)

Fagen
2005-09-18, 22:12
Har fått "lära" mig att det beror på vätskebrist när man får frossa efter träning. Och på mig verkar det rimligt då jag svettas väldigt mycket när jag tränar och får frossa de gånger jag slarvat med vätskan under passet.
Sedan om det verkligen är så, eller varför, vet jag inte.

Sniggel
2005-09-19, 08:38
När man äter går en massa blod till magen för att ta hand om näringsämnen och därmed minskar mängden blod på andra ställen i kroppen.
Detta kan kanske göra att du känner dig lite frusen.

Max
2005-09-19, 16:40
Jag är lite tvärtom, blir ruskigt varm i kroppen efter ett pass. Och det varar 2-3 h minst, tycker ibland det hänger i nästa dag också. Annars kan jag också ha lätt för att frysa, men inte efter passen.

Helena B
2005-09-19, 18:47
Har fått "lära" mig att det beror på vätskebrist när man får frossa efter träning. Och på mig verkar det rimligt då jag svettas väldigt mycket när jag tränar och får frossa de gånger jag slarvat med vätskan under passet.
Sedan om det verkligen är så, eller varför, vet jag inte.

Det kanske är det som är problemet. För när jag kör mina löppass på gymmet så dricker jag inte så mycket, vill inte ha håll så. Ska prova dricka mer och se om det hjälper...tack :thumbup:

Tesla
2005-09-19, 19:25
Om du röker eller driker kaffe eller energi dryck med koffein kan det vara förklaringen. jag får oxå frossa efter träning.

Helena B
2005-09-19, 19:28
Om du röker eller driker kaffe eller energi dryck med koffein kan det vara förklaringen. jag får oxå frossa efter träning.

Nepp, röker inte eller dricker kaffe eller energidryck.... Tråkig man är ;)

GTX
2005-09-19, 19:33
Jag är lite tvärtom, blir ruskigt varm i kroppen efter ett pass. Och det varar 2-3 h minst, tycker ibland det hänger i nästa dag också. Annars kan jag också ha lätt för att frysa, men inte efter passen.

Samma här, efter träning kan det vara iskallt ute, man njuter iaf av den behagliga värmen som man känner av..

Peter-N1
2005-09-20, 03:03
Det är alltid viktigt att dricka mycket när man tränar hårt.
Om inte det blir någon skillnad så tycker jag att du ska prata med en läkare. Du nämnde väl att du hade en syster som upplevde samma sak? Det kan ju ha ett samband.

Testa även att äta ordentligt efter träningspasset.

Det kan ju även vara så att du tränar för hårt helt enkelt.