handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass eller splitt?


fonzie
2005-09-18, 17:01
Hej!
En avgörande fråga mig just nu är:

Helkroppspass eller splitt? Vad är effektivast och "bäst" för nybörjare?

Var inne på att börja med Max-OT ett tag, men efter en lång funderare tror jag att färre styrketräningspass i veckan + mer kondition är bättre för mig. Plus att jag inte har tränat tillräckligt länge för att kunna få likvärdiga resultat som de som tränat en längre tid.

Har tränat 4-dagars splitt seriöst i 3 månader. Lärt mig övningarna hyfsat, tar proteinpulver och gainer efter träningen. Har fått okej resultat, vet iofs inte vad som är normalt resultatmässigt i 3 månader, men nöjd e jag inte på långa vägar. Har tränat för hårt och för mycket sista tiden (5-6 ggr i veckan). Visade sig med förkylning, sträckningar och muskelvärk.

Jag är:
16 år
190 cm
88 kg
Käkar runt 3000-35000 kcal/dag. Oftast låg/mellan glykemiskt.

Hur gjorde ni när ni började styrketräna? Jag känner mig väldigt vilsen just nu bland alla olika träningsmetoder, regler och dyl.

Finns någon gräns för om man som nybörjare kan träna "för mycket"...alltså så det blir farligt eller man får sämre resultat?

nemd
2005-09-18, 18:28
Nu vet jag inte vad som är effektivast, jag är också nybörjare, 1 år ca har jag på nacken. Om jag fick börja om från början skulle jag velat köra 2-3 helkroppspass från början. Det tycker jag verkar ge mest och är roligast att träna. Jag tycker du ska köra på helkroppspass och sen enbart lägga din energi på några övningar och lära in tekniken på dem med hyffsat låga vikter till och börja med. Sen äre bara träna hårt, och då menar jag inte för mycket, utan hårt. Och sen käka på. :)

nemd
2005-09-18, 18:30
Finns någon gräns för om man som nybörjare kan träna "för mycket"...alltså så det blir farligt eller man får sämre resultat?

Du ska inte börja med 4-6 reppare för snabbt i din karriär. Utan kör på 10-12 till och börja med så muskler,senor och nerver får vänja sig vid träningen och vikterna. Det kan sluta illa. Jag pajjade min handled, inte alls roligt.

Se till o vila ordentligt och käka tillräckligt så är inte risken lika stor att överträna dig.. :D