handdator

Visa fullständig version : Bildforumet - ta bort eller behålla?


Allan
2005-09-18, 10:14
Vi har en del bekymmer med bildforumet. Det kräver konstant uppsikt, och är nog det forum där jag skulle vilja banna folk oftast, för att de är så taskiga, eller visar dålig respekt. Samtidigt är jag rätt less på femtiofemkilosbiffar som vill veta om de ska deffa eller inte, och sen ska jag bedöma det från en mobilkamerabild tagen i motljus i ett sovrum.
Man skulle också kunna tänka sig ett system med att t ex bilderna ska förhandsgranskas av moderatorerna inan de får läggas upp (ett system som finns på andra ställen). Eller nåt liknande.
Vi är också lite less på att få skit för att vi försöker hålla nån sorts ordning där - därför att det kommer aldrig att bli exakt rättvist.

Det drar hysteriskt med plats på servern också, och vi skulle behöva frigöra en del minne.




allan

Fultjack
2005-09-18, 10:19
vill gärna ha kvar det, men som du säger nånting måste göras, sätt strikta regler och om dom inte lyds, varning eller ban, enkelt

Kwon
2005-09-18, 10:19
Är det inte bra att femtifem-kilos biffarna lägger upp bilder så man kan se progress?

Låt oss säga att Yngve lägger upp några 55kg bilder och återkommer sedan efter 3 månaders träning med nya bilder för att se framsteg/utveckling.

Så efter ett år postar Yngve nya bilder och så kan man förhoppningsvis se stora förbättringar.

Från att först ha postat 55kg bilder och fått synpunkter och förslag hur han ska träna och sedan visat framsteg etc.

Bildkvalitet tycker jag dock du kan kräva Allan.

Inga mörka bilder i sovrummet hehe.

MasterChief
2005-09-18, 10:20
Ta bort skiten. *grr27*

s_himself
2005-09-18, 10:20
Nu röstade jag bort med det.. Men jag tycker annars en rensning vore på plats. rensa det forumet med trådar och börja från början. Sedan, ta bort allt som inte är godkänt av bildforumsreglerna direkt utan förvarning eller förklaring

Fultjack
2005-09-18, 10:21
Är det inte bra att femtifem-kilos biffarna lägger upp bilder så man kan se progress?

Låt oss säga att Yngve lägger upp några 55kg bilder och återkommer sedan efter 3 månaders träning med nya bilder för att se framsteg/utveckling.

Så efter ett år postar Yngve nya bilder och så kan man förhoppningsvis se stora förbättringar.

Från att först ha postat 55kg bilder och fått synpunkter och förslag hur han ska träna och sedan visat framsteg etc.

Bildkvalitet tycker jag dock du kan kräva Allan.

Inga mörka bilder i sovrummet hehe.


läs igen kompis: Samtidigt är jag rätt less på femtiofemkilosbiffar som vill veta om de ska deffa eller inte

reinholdsson
2005-09-18, 10:22
Annars kan ni ju ta bort möjligheten att ladda upp egna bilder där, utan man får länka från andra servrar.

Ett annat alternativ är att en bildtråd med bilder behålls i ex. 30 dagar, sen tas den och bilderna bort.

Båda alternativen borde spara plats.

Herkulez
2005-09-18, 10:23
förhandsgranskning av moderatorerna är ju en bra idé, sen kanske rensa med jämna mellanrum?

Jorgen
2005-09-18, 10:25
förhandsgranskning av moderatorerna är ju en bra idé, sen kanske rensa med jämna mellanrum?
Men vill vi ha allt det extrajobbet då? Jag vill inte.

jakke
2005-09-18, 10:26
Varför tex. inte lägga till lite regler. Typ att grovraggning ska bestraffas med varning etc?

mini
2005-09-18, 10:28
Jag tycker att det ska finnas kvar, men under förutsättning att någon orkar moderera det. Att godkänna bilder innan de läggs ut är kanske det bästa, men också det mest arbetskrävande.
Det är jävligt tröttsamt med Lenny som tränat tre månader och undrar vad som släpar, eller Madde som undrar över hur mycket fett hon ska banta bort, för att inte tala om kommentarerna som ofta följer i dessa trådar. Får man bort dessa avarter så är det en bra och inspirerande del av Kollo.

Sonny
2005-09-18, 10:29
Förhandsgranska bilderna tycker jag låter bra, men som sagt, nån måste göra det också =/

Baan
2005-09-18, 10:29
förhandsgranskning låter som en bra idé

Jorgen
2005-09-18, 10:29
Jag försökte faktiskt att hålla en ganska strikt moderering i bildforumet ett tag. Men jag fick mest en massa skit för det, och när jag slutade med det så tjatades det på att jag skulle säga till när det lades ut skitbilder.

Jag ser gärna att bildforumet är kvar, men det krävs också att ni medlemmar sköter det.

Kwon
2005-09-18, 10:29
Vad sägs om Herkulez och mini som moderatorer för bildforumet?

Så kan de rensa efter behag och med jämna mellanrum.

Herkulez
2005-09-18, 10:30
Men vill vi ha allt det extrajobbet då? Jag vill inte.
rensa trådarna eller granska bilderna eller båda alternativen?

Jense
2005-09-18, 10:30
jag kan granska bilder. no probs

Piranha
2005-09-18, 10:32
Förslag:

Sätt en radio på max 1 mb uppladdade filler per user eller någon, för man kan ju själv gå in via profilen och se vad man bifogat.

Tror säkert det finns en funktion i forumet som låter usern ta bort sådant som är gammalt.

Sen får man själv manuellt sköta sin kvot. och gammalt skit rensas automatiskt bort.

Überbiffen
2005-09-18, 10:34
Man skulle också kunna tänka sig ett system med att t ex bilderna ska förhandsgranskas av moderatorerna inan de får läggas upp (ett system som finns på andra ställen).
Försökte jag med här, men då hade ni inte tid.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36993

Personligen skiter jag i om "Medlemsbilder" finns kvar, det är den del som jag lägger minst tid i.. finns inget intressant.

Kwon
2005-09-18, 10:35
Jense är frivillig bildmoderator om ingen orkar.

Weird
2005-09-18, 10:36
för mig kan ni ta bort de kolla nästan aldrig där ändå och när jag kollar så e det väll oftast räningbilder som ändå inte e uppe så ofta

Allan
2005-09-18, 10:38
Försökte jag med här, men då hade ni inte tid.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36993

Personligen skiter jag i om "Medlemsbilder" finns kvar, det är den del som jag lägger minst tid i.. finns inget intressant.

Vi har fortfarande inte tid. Tyvärr. Och dessutom slutar sånt alltid med att den som vill lägga upp bilderna, och inte får sina bilder godkända, avfyrar en formlig spärreld av PM till moderatorerna. Sånt tar också tid.

allan

Herkulez
2005-09-18, 10:39
Vi har fortfarande inte tid. Tyvärr. Och dessutom slutar sånt alltid med att den som vill lägga upp bilderna, och inte får sina bilder godkända, avfyrar en formlig spärreld av PM till moderatorerna. Sånt tar också tid.

allan
varför sätta upp det som förslag i första posten då? :)


ps: ja maria eriksson är en MKT föredömlig byggerska :P

Cilia
2005-09-18, 10:40
Det känns lite konstigt att ha ett sånt här forum utan att ha en forumdel med bilder.
Själv så spelar det inte så stor roll för mig om det finns kvar eller inte.
Fast det är kul att titta på.

Jag tycker annars att Jörgen gjorde ett bra jobb när han var hård.
Andra typer av bilder kan ju folk posta i sina journaler istället eller på andra forum.
Rensa hårt och och banna dom som orkar klaga.

Kwon
2005-09-18, 10:40
varför sätta upp det som förslag i första posten då? :)


ps: ja maria eriksson är en MKT föredömlig byggerska :P

haha det undrar jag med! :)

Verkar som allan redan bestämt sig!

Allan
2005-09-18, 10:47
haha det undrar jag med! :)

Verkar som allan redan bestämt sig!

Observera att alternativet är "annan form". Exakt hur det skulle se ut vet jag inte, men det har redan kommit ett par andra än just förhandsgranskning. Själv tycker jag "bäst-före"datumet är intressant.

allan

Kwon
2005-09-18, 10:49
Observera att alternativet är "annan form". Exakt hur det skulle se ut vet jag inte, men det har redan kommit ett par andra än just förhandsgranskning. Själv tycker jag "bäst-före"datumet är intressant.

allan

Jag skall försöka komma på en "annan form" som inte kräver så mycket tid [och energi] från modsen.

Niclaaas
2005-09-18, 10:50
finns det ingen funktion som gör att en tråd rensas bort automatiskt om ingen skriver i den under en viss tid? isåfall skulle man kunna sätta det till kanske 2 veckor, då skulle alla inaktiva trådar som bara ligger och ta plats ryka.

kombinerat med ett fortsatt hårt modererande. borttagning av för dåliga bilder m.m.

EDIT: såg att reinholdsson nästan skrivit samma sak. problemet där (om jag förstod honom rätt) är väl att en aktiv tråd kan försvinna då

Kwon
2005-09-18, 10:52
Allan, vad säger du om Jense som bildmoderator för det "nya" forumet?

Förutom ett automatiserat system som raderar poster efter en viss tid.

Niclaaas
2005-09-18, 10:53
"modererande" var ett vackert ord

mini
2005-09-18, 10:55
Kan man välja i vilken del av forumet poster skulle raderas automatiskt? För det vore ju tråkigt om hela arkivet skulle ryka, eller?

Kebab-Arne
2005-09-18, 10:59
Om ni tar bort delen betyder det att man inte ska få starta trådar där man lägger inte bilder på sin kropp och vill ha kommentarer. För det gör ju ingen skillnad om ni tar bilddelen och de trådarna hamnar i allmänt och träningsjournaler och bilder istället.

internethjälten
2005-09-18, 11:12
Vi har en del bekymmer med bildforumet. Det kräver konstant uppsikt, och är nog det forum där jag skulle vilja banna folk oftast, för att de är så taskiga, eller visar dålig respekt.

Bättre och tydliga regler för hur bedömningen av bilderna ska gå till kanske är ett bra alternativ. De som bedömmer ska ha en 'lista' på saker som de ska titta på samt bedömma. Sen att dela ut lite varningar till de som är för taskiga eller gör påhopp etc är ju att markera att de gått för långt.

Samtidigt är jag rätt less på femtiofemkilosbiffar som vill veta om de ska deffa eller inte, och sen ska jag bedöma det från en mobilkamerabild tagen i motljus i ett sovrum.

Regler för hur en bild ska få se ut samt hur trådnamnet ska få se ut vore inte fel för det ser lite 'lunar' ut där inne just nu. Stolpa upp lite punker som måste följas när bilder ska läggas upp vore en bra ide.

Man skulle också kunna tänka sig ett system med att t ex bilderna ska förhandsgranskas av moderatorerna inan de får läggas upp (ett system som finns på andra ställen). Eller nåt liknande.

Funkar säkert men skapar bara mer jobb för er.

Vi är också lite less på att få skit för att vi försöker hålla nån sorts ordning där - därför att det kommer aldrig att bli exakt rättvist.

Sitter själv som mod på ett forum och så är det. Man får bara höra den negativa kritiken av det man gör och inte tvärt om. Bit ihop eller kasta in handduken är det som gäller där -tyvärr!

Det drar hysteriskt med plats på servern också, och vi skulle behöva frigöra en del minne.

Finns en massa gratissaiter på webben där man kan lägga upp sina bilder så varför kolozzeum ska behöva betala för webhotell samt trafik förstår jag inte. Gör även så att ni tar bort img-taggarna så man bara kan posta länkar så man slipper behöva ladda 300.000 bilder varje gång man tömt sin temp-mapp.

//nicke

mini_Arnold
2005-09-18, 11:18
Bort! Min ärliga åsikt.
Har spårat ur

Allan
2005-09-18, 11:18
Bättre och tydliga regler för hur bedömningen av bilderna ska gå till kanske är ett bra alternativ. De som bedömmer ska ha en 'lista' på saker som de ska titta på samt bedömma. Sen att dela ut lite varningar till de som är för taskiga eller gör påhopp etc är ju att markera att de gått för långt.

Det kräver ju nästan nån slags domarpanel som bedömer. Jag kan lova att Jörgen gör andra bedömningar än Nisse som tränat i sex månader, som upptäckte Body för sju och som varit medlem här i två....



Regler för hur en bild ska få se ut samt hur trådnamnet ska få se ut vore inte fel för det ser lite 'lunar' ut där inne just nu. Stolpa upp lite punker som måste följas när bilder ska läggas upp vore en bra ide.

Hur då? Har du nåt förslag? Trådnamnet är en bra idé - allans bilder ska heta just allans bilder osv...





Finns en massa gratissaiter på webben där man kan lägga upp sina bilder så varför kolozzeum ska behöva betala för webhotell samt trafik förstår jag inte. Gör även så att ni tar bort img-taggarna så man bara kan posta länkar så man slipper behöva ladda 300.000 bilder varje gång man tömt sin temp-mapp.

//nicke

Bra där! Ska genast ta upp det med staben....

allan

jwzrd
2005-09-18, 11:24
Men är det utrymmet eller "stöket" som irriterar herrarna moderatorer?

internethjälten
2005-09-18, 11:30
Det kräver ju nästan nån slags domarpanel som bedömer. Jag kan lova att Jörgen gör andra bedömningar än Nisse som tränat i sex månader, som upptäckte Body för sju och som varit medlem här i två....

Hur då? Har du nåt förslag? Trådnamnet är en bra idé - allans bilder ska heta just allans bilder osv...

Bra där! Ska genast ta upp det med staben....

allan

När det gäller bedömningen så är det ett svårt område som du säger. Bästa vore ju om "Tala är silver och tiga är guld" gälde där och de som kan/vet vad de pratar om gör det och resten håller tyst.

När det gäller bilderna så har de flesta idag tillgång till en digitalkamera och äger man inte en sådan så gör garanterat någon man känner det så att lägga upp 'bra' bilder ska inte vara så svårt. Det fanns ju bra regler för "Fototävlingen" så kör samma regler för dessa bilder.

När det gäller trådnamnet så kan man tex ha 'annvändarnamn' 'beskrivning' 'datum' de är tagna.

Allan - Helkroppsbilder - 20050918
Sixten - Överkroppsbilder -20050825
SöteGöte - Benbilder - 20040505

Att man redan ser i trådnamnet vad tråden innehåller - så jag menade...

//nicke

jwzrd
2005-09-18, 11:44
När det gäller bedömningen så är det ett svårt område som du säger. Bästa vore ju om "Tala är silver och tiga är guld" gälde där och de som kan/vet vad de pratar om gör det och resten håller tyst.

När det gäller bilderna så har de flesta idag tillgång till en digitalkamera och äger man inte en sådan så gör garanterat någon man känner det så att lägga upp 'bra' bilder ska inte vara så svårt. Det fanns ju bra regler för "Fototävlingen" så kör samma regler för dessa bilder.

När det gäller trådnamnet så kan man tex ha 'annvändarnamn' 'beskrivning' 'datum' de är tagna.

Allan - Helkroppsbilder - 20050918
Sixten - Överkroppsbilder -20050825
SöteGöte - Benbilder - 20040505

Att man redan ser i trådnamnet vad tråden innehåller - så jag menade...

//nicke


Såna regler tar ändå inte bort lusten hos dom allra flesta att visa ögonblicksbilder på vaffan som helst typ. Är det så att man vill ha såna regler så sätter man såna regler och varnar varje gång någon bryter mot dom. Det leder till att detta blir mer seriöst än det faktiskt är. Jag inser att Jörgen gärna praktiserar sina domare-skills på Medlemsbilder-forumet på kolozzeum, men alla är inte på den nivån.

Då tycker jag mycket bättre om Pirajans ide om en quota på 1mb per person så får man själv förvalta det. Självklart får man inte lägga upp bilder på sin senaste prins albert eller ihop-pierade skinkor, men att tro att bildforumet här är startgroparna för mr olympia är att överskatta sig själv och sin syn på vad forumet egentligen är en smula. Gillar man inte bilden, förutsatt att den inte innehåller asscracken en lördagsmorgon, så låter man bli att titta.

Jay-Z
2005-09-18, 11:50
Problemet är väl inte så jäkla stort kan tyckas. Det startas ju max en tråd i veckan under 'Medlemsbilder'. Men visst, jag är för bättre bilder. Träningsbilder då? Ska de in under 'Allmänt' om nu Medlemsbilder ska vara mer lights-out-latsspread än skojeri.

Och nej, det är inte jättemånga trådar som moderatorerna hinner ta bort innan någon ser dem. För att svara på det redan nu innan Allan säger det.

internethjälten
2005-09-18, 11:51
Såna regler tar ändå inte bort lusten hos dom allra flesta att visa ögonblicksbilder på vaffan som helst typ. Är det så att man vill ha såna regler så sätter man såna regler och varnar varje gång någon bryter mot dom. Det leder till att detta blir mer seriöst än det faktiskt är. Jag inser att Jörgen gärna praktiserar sina domare-skills på Medlemsbilder-forumet på kolozzeum, men alla är inte på den nivån.

Då tycker jag mycket bättre om Pirajans ide om en quota på 1mb per person så får man själv förvalta det. Självklart får man inte lägga upp bilder på sin senaste prins albert eller ihop-pierade skinkor, men att tro att bildforumet här är startgroparna för mr olympia är att överskatta sig själv och sin syn på vad forumet egentligen är en smula. Gillar man inte bilden, förutsatt att den inte innehåller asscracken en lördagsmorgon, så låter man bli att titta.

Om detta forumet skulle bli mer serisöst så skulle det inte störa mig så mycket. Snarare skulle det kännas bättre !

Jag tror inte att det är själva webytan som folk lägger bilderna på som är problemet utan trafiken då alla som surfar runt ska se bilder etc.

Mago
2005-09-18, 11:59
Klarare regler och hårdare moderering så folk som faktiskt vill ha synpunkter på vad som kan förbättras på sin fysik kan få det.

Sen de som vill lägga upp nån bild som inte är menad att få nån seriös kritik kan lägga den i Dagsformen-tråden.
Jag tycker iaf. det är kul att kunna se hur medlemmarna på forumet ser ut.

Pingu
2005-09-18, 12:06
Självklart måste det finnas ett bildforum. Det är kul att se bilder och då spelar det ingen roll om det är Ida 22 år 31 kg eller Åke 37 år och 112 kg. Men hårder regler mot dom son jävlas med taskiga kommentarer etc och bilder med dålig kvalitet, typ mobilfoton som är kolandes svarta

Jorgen
2005-09-18, 12:11
Jag inser att Jörgen gärna praktiserar sina domare-skills på Medlemsbilder-forumet på kolozzeum, men alla är inte på den nivån.
*bs*
Du tror väl ändå inte att jag bedömmer en nybörjare på samma sätt som jag bedömmer en tävlande byggare/af. Jag har (hör och häpna) mer intelligens än så.

jwzrd
2005-09-18, 12:13
Om detta forumet skulle bli mer serisöst så skulle det inte störa mig så mycket. Snarare skulle det kännas bättre !

Jag tror inte att det är själva webytan som folk lägger bilderna på som är problemet utan trafiken då alla som surfar runt ska se bilder etc.

Men vadå bli mer seriöst? Tala du för din egen seriositet så sköter jag min. Är det trafiken som är problemet så använder man som sagt en annan host för bilderna. Är det utrymmet sätter man en quota per person. Är det innehållet i bilderna så delar man ut varningar när någon vill visa pucken osv.

Om det du menar med mer seriöst innebär att det struktureras upp mer om vad som får sägas, hur chattit det får vara osv så hamnar vi på sweclockers-nivå snart. Vad tror du händer med exhale-forumet tex? En liten bögklubb som sätter ribban för vad dom själva tycker är coolt, helt utan tanke på att alla inte delar den smaken. Folk drar därifrån och hit. Jag tycker det är ballt.

Innan man bestämmer sig för vad man vill vara och hur man ska ta sig dit så måste man ha klart för sig vad och var man är idag. Sett ur någon moderatörs ögon så är vi mr olympia-skolan, någon annan bryr sig kanske inte så mycket om bilder utan mer att folk vet att skilja aftonbladetdieten från något mer pragmatiskt och så fortsätter det.

Fettecke
2005-09-18, 12:14
Gör även så att ni tar bort img-taggarna så man bara kan posta länkar så man slipper behöva ladda 300.000 bilder varje gång man tömt sin temp-mapp.

//nicke

Där håller jag inte med dig, användarvänligheten försvinner helt då, tänk dig en bildtråd, där du måste klicka på varje länk för att se bilden, tråden hade inte vart särskilt aktiv efter ett tag.... det hade XX minuter att kolla igenom varje sida på bilder om man är intresserad, för att istället(just nu) bara behöva scrolla neråt för att se alla bilder, mkt smidigare.!


Allan, varför inte bara kapa ner storleken till kanske 50kb, och sätta in en kvot som man måste hålla sig med... 1-2mb/pers... sedan att man själv kan tabort sina bilder när man behöver lite plats ? dettta förslag är ju redan sagt, men jag tycekr det är ett bra sätt att stävja storleken på forumet.

jwzrd
2005-09-18, 12:18
*bs*
Du tror väl ändå inte att jag bedömmer en nybörjare på samma sätt som jag bedömmer en tävlande byggare/af. Jag har (hör och häpna) mer intelligens än så.

Det var en överdrift för att peka på fenomenet som ändå finns. Medlemsbilder heter forumet, med namnet som grund finns inget som indikerar att det ska vara helkroppsbilder av god kvalitet, helst illustrerande någon av dom obligatoriska.

Kanske kunde medlemmen illustrera att han eller hon vill bli bedömd så genom ett nyckelord i topic eller så, men som det är idag vill alla försöka imponera folk med sin räkmage eller sin vindruva till biceps. Synd att dom förbrukar sin quota på det, synd att visas kommer att garva åt dom, synd att dom inte får reda på något nödvändigt. Men så är det heller ingen som ställer liknande krav på substans i sina frågor i Träningskategorin heller. Skitfrågor blir utan annan feedback än abuse.

Allan
2005-09-18, 12:20
Observera att jag emellanåt startar trådar för moderatorernas räkning utan att nödvändigtvis vara den som ensam ska ta ansvaret för vare sig frågor eller svar. Fler synpunkter.

allan

Dumleman
2005-09-18, 12:22
Där håller jag inte med dig, användarvänligheten försvinner helt då, tänk dig en bildtråd, där du måste klicka på varje länk för att se bilden, tråden hade inte vart särskilt aktiv efter ett tag.... det hade XX minuter att kolla igenom varje sida på bilder om man är intresserad, för att istället(just nu) bara behöva scrolla neråt för att se alla bilder, mkt smidigare.!


Allan, varför inte bara kapa ner storleken till kanske 50kb, och sätta in en kvot som man måste hålla sig med... 1-2mb/pers... sedan att man själv kan tabort sina bilder när man behöver lite plats ? dettta förslag är ju redan sagt, men jag tycekr det är ett bra sätt att stävja storleken på forumet.
Jag tror ju inte att det är storleken som är problemet utan kvaliten och vilket skitjobb det är att hålla på och moderera där. Jag kan tänka mig många problem med kvoten. Rätt som det är börjar nissar göra nya användare när kvoten blivit fylld, vissa har ingen aning om hur eller att de kan ta bort tidigare saker. Tar de bort gamla bilder blir gamla trådar väldigt konstiga och osammanhängande.

mangemani
2005-09-18, 12:22
tycker det postas mest sådana bilder där det är en nybörjare som har tagigt bilderna i ett mörkt rum där man knappt ser något...eller så är det en som spänner bicepsen och inget mer...dåliga poser utav flera...bilder man ej kan ge nån kommentar på(mer än negativa vilket man inte säger)...bilder med folk helt påklädda som står och slappar istället för att posa....bilder på folk som tror att tråden är till för att visa sitt vardagsliv istället för vad den egentligen är till för.
nä usch...bort med tycker jag.

Fatcan
2005-09-18, 12:22
Ha kvar det.

Finns ju dom som lägger upp riktigt bra poseringsbilder och roliga träningsbilder.

Det systemet med att moderatorer ska godkänna bilder tycker jag låter bra, kan ju inte vara så jobbigt att bara ta en snabb titt och godkänna om det är OK bilder eller avslå om det är dåliga bilder.

Fatalist
2005-09-18, 12:37
Behålla, men i annan form.

Är det en ekonomisk fråga så tycker jag quota-idén låter grymt bra, låt säga 1meg per person. Det borde ju gå att fixa utan några större ingrepp. Att moderera bildforumet tycker jag låter som onödigt mycket jobb för modsen, med tanke på att ni faktiskt jobbar idéellt.

En bättre idé vore strängare regler och mer uppmärksamma medlemmar, som använder anmälan-knappen om de ser en bild som inte fyller kriterierna. På så sätt blir det mindre jobb för moderatorerna. Kanske några bild-forumsmoderatorer också, det var ju en bra idé. T ex jense var frivillig.

Och sen röstar jag för hårdare regler mot alla nätraggare *slap*

Ingen sweclockers-ifiering bara. Det forumet är helt dött sen de tog bort allmänt och skärpte reglerna till förtryck-nivå.

raZmus
2005-09-18, 13:04
Klart att det skall vara kvar! Det är ju bilder från medlemmarnas liv osv. som gör forumet levande! Det måste behållas, för bövelen!

The_RobRoy
2005-09-18, 13:12
Jag fattar inte var alla har fått det ifrån att "medlemsbilder" bara ska bestå av bilder tagna med en bra digitalkamera i bra ljus utförande en av de obligatoriska.

Döp isåfall om bilddelen till "poseringsbilder" eller något sånt.

Jag tycker det är kul att se lite blandat, typ en bild på big al som mumsar nått ifrån kylskåpet, eller någon rolig bild ifrån gymmet (typ jakten på..)

Behåll heltklart.

mini
2005-09-18, 13:24
Kanske ska man då dela forumet till en poseringsdel där fysiken ska bedömas och en annan del?

Slartibartfast
2005-09-18, 13:32
Vi kunde ha två bildforum. Ett med seriösa poseringsbilder som fast kunde godkännas av Jörgen innan de läggs upp. Sen ett forum där folk fick lägga upp bilder på sin hamster eller vad fan som helst. De kulaste trådarna är ju de med omotiverade medlemsbilder. Jag älskar att kolla skräpbilder!

Metal_boy_
2005-09-18, 13:47
Varför inte döpa en avdelning till Poseringsbilder och klargöra vad som gäller där synligt? Sen kan man ha en annan avdelning som heter Medlemsbilder också, där man kan lägga upp bilder på lite träffar och engagemang. Lite roliga bilder man tagit m.m? Till poseringsbilder kan vi ju om det skulle vara en bra idé, låta demokratin gå loss på kolo och rösta fram en moderator som ska inrikta sig på det. Låt kandidaterna anmäla sig, och släng sen upp en poll :)

Karl_alfred
2005-09-18, 14:05
Tycker självklart bilddelen ska vara kvar, det är mer än halva nöjet på det här forumet numera.

Coldsmith
2005-09-18, 14:22
Bildforumet är väldigt viktigt tycker jag! Ger inspiration ju. Alla sorters folk finns ju här, då bör de även kunna vara representerade på bildforumet.

Funderar själv på att lägga upp en tråd där jag ska göra "comeback" efter en tids uppehåll. Se vad som händer på 3 månader när man gör allt vad man kan.

Coldsmith
2005-09-18, 14:23
Sen kan man säkert ändra lite upplägg. Går det inte att banna folk från just den delen? För många är som sagt bara otrevliga, icke konstruktiva osv. Om dessa personer kunde bli bannade från den delen (om nu inte hela forumet) så vore det säkert bra.

Lallle
2005-09-18, 14:34
Vi kunde ha två bildforum. Ett med seriösa poseringsbilder som fast kunde godkännas av Jörgen innan de läggs upp. Sen ett forum där folk fick lägga upp bilder på sin hamster eller vad fan som helst. De kulaste trådarna är ju de med omotiverade medlemsbilder. Jag älskar att kolla skräpbilder!

Håller med.

bubbe
2005-09-18, 14:37
Vad ska kolo vara bra för? varför postar man bilder?

raggarbilder kan man väl lägga på andra siter, därför borde det heta
poseringsbilder som förslag kom innan. verkar ju också vara ett rätt hett
område från flera av medlemmarna, varför inte dubba 5-10 medlemmar till kollos
egna bildjury, så för att få lägga upp bilderna måste dom gå igenom det
primära filtret, dvs bildjuryn. Ev kanske kommentarer skulle kunna fällas
på direkten av juryn eller ett nekande att lägga upp bilden pga dålig kvalitet/
posering mm. naturligtvis med förslag på förbättringar så nya bilder kanske
kan läggas upp.

Tror inte bildjuryn skulle få fullt upp, och det skulle nog vara omtyckt att
få respons direkt. Inte bara *kissass* rätt igenom, på 55kgs killen.

Cilia
2005-09-18, 15:46
Vi kunde ha två bildforum. Ett med seriösa poseringsbilder som fast kunde godkännas av Jörgen innan de läggs upp. Sen ett forum där folk fick lägga upp bilder på sin hamster eller vad fan som helst. De kulaste trådarna är ju de med omotiverade medlemsbilder. Jag älskar att kolla skräpbilder!
så tänkte jag också först men om ett av problemen var att det tog upp för mycket utrymme så blir ju inte problemet mindre av att man dubblerar det hela till 2 forumdelar.

Jorgen
2005-09-18, 15:50
Jag fattar inte var alla har fått det ifrån att "medlemsbilder" bara ska bestå av bilder tagna med en bra digitalkamera i bra ljus utförande en av de obligatoriska.
För att så har vi bestämt att det skall vara.
Trådar som Pdaddys, dagsformtråden osv skall självklart få vara kvar. MEN alla som lägger upp en biceps, en mage, en halv rygg eller dyl och vill ha feedback skall bort, bort, bort.

AFanatic
2005-09-18, 16:02
Förslag:

Sätt en radio på max 1 mb uppladdade filler per user eller någon, för man kan ju själv gå in via profilen och se vad man bifogat.

Tror säkert det finns en funktion i forumet som låter usern ta bort sådant som är gammalt.

Sen får man själv manuellt sköta sin kvot. och gammalt skit rensas automatiskt bort.

Mycket bra förslag.

Alternativt om man sätter, som många redan nämnt, en maxtid på hur länge bildtrådarna sparas, exempelvis en månad och sedan raderas (automatiskt).

Vill Pelle 20 år jämföra med äldre bilder som han lagt upp så har han ju de gamla på burken och kan lätt göra en jämförelsebild med de nya bilderna och visa framstegen.

Trance
2005-09-18, 16:05
För att så har vi bestämt att det skall vara.
Trådar som Pdaddys, dagsformtråden osv skall självklart få vara kvar. MEN alla som lägger upp en biceps, en mage, en halv rygg eller dyl och vill ha feedback skall bort, bort, bort.


Dock om man ser t.ex. den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51397

Så frågar ju hon efter en specifik sak, en sådan tycker jag är helt ok. Kommer en sådan tråd ryka?

Jorgen
2005-09-18, 16:08
Dock om man ser t.ex. den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51397

Så frågar ju hon efter en specifik sak, en sådan tycker jag är helt ok. Kommer en sådan tråd ryka?
Om jag får bestämma så ja. Den hade åkt.

Allan
2005-09-18, 16:49
Om jag får bestämma så ja. Den hade åkt.

Men nu bestämde jag att den skulle vara kvar.

allan

jwzrd
2005-09-18, 16:53
Går det att införa att en användare endast får ha attachments på tex 1mb?

Zakath
2005-09-18, 17:02
Går det att införa att en användare endast får ha attachments på tex 1mb?



Problemet som jag kan se med det är att vissa journaler skulle bli rätt tråkiga att läsa igenom om användarna måste ta bort bilderna, även om dem kanske bara ses någon gång per vecka när dem är gamla så tar dem lika mycket av kvoten som en bild i medlemsbilder som ses låt säga 100 gånger per vecka.

Lallle
2005-09-18, 17:05
Går det att införa att en användare endast får ha attachments på tex 1mb?

Fruktansvärt dålig idé med Zakaths motivering.

jwzrd
2005-09-18, 17:10
Problemet som jag kan se med det är att vissa journaler skulle bli rätt tråkiga att läsa igenom om användarna måste ta bort bilderna, även om dem kanske bara ses någon gång per vecka när dem är gamla så tar dem lika mycket av kvoten som en bild i medlemsbilder som ses låt säga 100 gånger per vecka.

Jag inser det problemet. Samtidigt är det kanske lite ruttet att säga att dina bilder är bättre än mina? Å andra sidan kan jag lagra mina ruttna bilder någon annanstans.

Skulle jag själv bestämma så fanns inte en enda av tex Big Als trötta bilder, några biceps+mage-bilder eller när Fever äter. Men någon sådan makt har jag inte.

Allan
2005-09-18, 17:26
Jag skulle kunna tänka mig att såga bort trådar i bildforumet där det inte varit aktivitet på två år. Det är en hel del.

allan

*Flash*
2005-09-18, 17:43
Man skulle ju först och främst kunna dela upp det i Poseringsbilder och Övriga bilder.
I Poseringsbilder ska det enbart vara bilder av bra kvalité och som visar mer än en kroppsdel och i övrigt kan man ju lägga in andra bilder såsom träningsbilder och annat kul (dock kan man ju undvika webcam bilder och bilder på enbart en liten flexad biceps även här).
Skriva tydliga regler och ta bort trådar som inte passar utan att ens behöva förvarna sedan varna folk för personangrepp och raggningsförsök och om dom inte skärper sig banna kanske?
Kan ju vara bra att ha moderatorer specifikt för att just kolla bilderna så att dom är okej.

Sen för att spara utrymme så kan man ju bestämma att man enbart får ladda upp bilder från någon annan server, som nicke sa så finns det ju gratissajter där man kan lägga upp bilder (inte för att jag har någon koll på sånt men det är ju bara att lägga upp länk till sådana ställen i bilddelen som sticky).

Bjorne
2005-09-18, 18:10
Min tro är att lite striktare regler och fler mods (enbart för den sektionen) skulle fixa biffen.

z_bumbi
2005-09-18, 18:11
Det är både trafik och utrymme som är några av problemen så att dela upp det på flera forum är ingen lösning.

mr ruhl
2005-09-18, 18:12
har inte läst igenom alla förslag så det kanske är nån som skrivit nåt liknande, men jag tycker att man kan ha mer krav tex helkroppsbilder eller iaf halva kroppen, hyffsad kvalite på bilderna, och så kanske nåt krav på att tex hej jag heter ..... och har tränat i 1/2 månad och undrar vilken kroppsdel jag ska prioritera väger nu 45 kg ska bort..för att folk ska respektera detta så kan man riskera banning vid upprepade översteg..

The_RobRoy
2005-09-18, 19:16
För att så har vi bestämt att det skall vara.
Trådar som Pdaddys, dagsformtråden osv skall självklart få vara kvar. MEN alla som lägger upp en biceps, en mage, en halv rygg eller dyl och vill ha feedback skall bort, bort, bort.

Om nu reglerna är så, döp om till Poseringsbilder.

Sen undrar jag dehär fenomenet, typ big al, han lägger upp någon seriös bild, sen kör han 40 st, bicepsmobilkamera bilder och när han äter en macka osv, varför gnälls det inte mer på honom?

Istället får han 40 sidor med post, där folk säger "wow du är så grym" osv..

..blir dubbla budskap, eftersom 17 åriga grabben som gör likadant, visar en halv biceps (precis som big al) får massa skit.

Var konsekventa om ni ska hålla på att ta bort dåliga bilder, ingen särbehandling av populärare medlemmar.

Jorgen
2005-09-18, 19:22
Om nu reglerna är så, döp om till Poseringsbilder.

Sen undrar jag dehär fenomenet, typ big al, han lägger upp någon seriös bild, sen kör han 40 st, bicepsmobilkamera bilder och när han äter en macka osv, varför gnälls det inte mer på honom?

Istället får han 40 sidor med post, där folk säger "wow du är så grym" osv..

..blir dubbla budskap, eftersom 17 åriga grabben som gör likadant, visar en halv biceps (precis som big al) får massa skit.

Var konsekventa om ni ska hålla på att ta bort dåliga bilder, ingen särbehandling av populärare medlemmar.
Nej. Det är medlemsbilder.

Då har han lagt upp seriösa bilder, men den andre har inte gjort det. Ser du någon skillnad?

Att tolka regler svart och vitt funkar inte, varken i sammhället eller på kolozzeum.

Kaboffastar
2005-09-18, 19:41
Jag har inte läst hela historien MEN...JAG skulle tycka att det var grymt synd om medlemsbilder skulle försvinna då jag tycker att det är en av de bästa kategorierna. Det gav mig grymt med motivation när jag började läsa här.

Ärligt talat så är det nästan medlemsbilder's förtjänst att jag årdnade upp mitt liv.
så jag håller det kärt :D

bubbe
2005-09-18, 20:55
Nej. Det är medlemsbilder.



vad menar du? Nej som i att det inte går att ändra från medlemsbilder till poseringsbilder pga det redan är bestämt så en gång?

eller var svaret på något annat?

nåja, jag tycker det har varit en bra debatt i tråden och moderatorna borde kanske titta på förslagen ifall något skulle kunna fungera. uppenbarligen finns
där något sorts problem idag varför det rimligaste borde vara att ändra
redan fastlagda regelverk kring detta!

edit: om förslag önskas kring en fortsättning, bör ju även bakgrunden komma fram, i detta fall långt senare i tråden, även trafik/storleksproblem!

Jorgen
2005-09-18, 21:04
vad menar du? Nej som i att det inte går att ändra från medlemsbilder till poseringsbilder pga det redan är bestämt så en gång?
Nej som att det inte skall ändra namn till poseringsbilder.

bubbe
2005-09-18, 21:05
Nej som att det inte skall ändra namn till poseringsbilder.

Ok! du vara chef!

får man fråga varför?

Jorgen
2005-09-18, 21:11
Ok! du vara chef!

får man fråga varför?
Inte bara jag. Vi moderatorer är chefer.
För att det inte bara skall finnas poseringsbilder där.
För att det är bilder på våra medlemmar.

bubbe
2005-09-18, 21:14
Inte bara jag. Vi moderatorer är chefer.
För att det inte bara skall finnas poseringsbilder där.
För att det är bilder på våra medlemmar.

man kan inte tänka sig ändra detta då? om man i framtiden vill
dedikera utrymmet för mera riktiga poseringsbilder för bedömning istället för
magrutor och biceps via mobiltelefonkamera?

Herkulez
2005-09-18, 21:36
Jag skulle kunna tänka mig att såga bort trådar i bildforumet där det inte varit aktivitet på två år. Det är en hel del.

allan
sedär, en working class hero =)


borde ju ligga en jävla massa (måttenheten på bilderna) som bara ligger och drar där så lika bra att ta bort dom.

MilkmaN
2005-09-18, 21:37
Detta är ett av forum som tillåter attachments fortfarande, allt fler tar bort det och tvingar användarna att ladda upp det någon annan stans. Jag laddar upp alla mina bilder på upl.silentwhisper.net, många andra kör med imageshack.

På det viset blir det visserligen lite mer omständigt att lägga upp en bild, men samtidigt så kanske man tänker en gång till innan man gör sig mödan?

Lyset
2005-09-18, 21:46
Jag tyckte det var bra när Jörgen försökte sig på en lite hårdare stil. Men ännu bättre hade varit att bara sopa undan usla trådar direkt. Istället för att skriva "upp med bättre bilder, annars ryker tråden" vilket bara visade sig leda till massa tjafs i varenda tråd.

Att ta bort bildtrådar äldre än två år som Allan föreslog är väl bara att göra direkt. Vem skulle sakna dem?

RobbeliRobban
2005-09-18, 21:55
Vad sägs om Herkulez och mini som moderatorer för bildforumet?

Så kan de rensa efter behag och med jämna mellanrum.

Bra idé. SemiModeratorer som bara får moderera i en avdelning.

Grisen
2005-09-18, 21:56
Bra idé. SemiModeratorer som bara får moderera i en avdelning.


Jag antar att du åtrår posten?

RobbeliRobban
2005-09-18, 21:59
Jag antar att du åtrår posten?

Du antar rätt, men knappast i det forumet.

Grisen
2005-09-18, 21:59
Du antar rätt, men knappast i det forumet.

Vilket?

Bjorne
2005-09-18, 22:16
Vilket?Gissa :p

RobbeliRobban
2005-09-18, 23:26
Vilket?

I alla utom just det. Där bjäbbas det rejält.

Dumleman
2005-09-19, 02:02
Varför inte döpa en avdelning till Poseringsbilder och klargöra vad som gäller där synligt? Sen kan man ha en annan avdelning som heter Medlemsbilder också, där man kan lägga upp bilder på lite träffar och engagemang. Lite roliga bilder man tagit m.m? Till poseringsbilder kan vi ju om det skulle vara en bra idé, låta demokratin gå loss på kolo och rösta fram en moderator som ska inrikta sig på det. Låt kandidaterna anmäla sig, och släng sen upp en poll :)
En variant är ju att det får fortsätta att heta "medlemsbilder" just eftersom att det är medlemmar som postar bilder *doh* :). Däremot ändrar man användargränssnittet för den forumsdelen. Ändringen kan bestå i att användaren måste ange en kategori för sin tråd. Exempel på kategorier kan vara "posering", "kroppsdelar" eller "fjanterier" :). På så vis sållar man lätt bort det man själv anser inte hör hemma där eftersom man inte ens behöver titta i tråden för att ta reda på vilken sorts bilder som tråden innehåller. Man skulle även kunna göra så att användaren kan dölja vissa kategorier automatiskt. Visst, det uppnår man även med avdelningar men då blir det så många klick för den som vill se alla sorters bilder, och jag tolkar den här pollens resultat hitintills som att det är många som vill just det.

nidas
2005-09-19, 03:40
Ingen sweclockers-ifiering bara. Det forumet är helt dött sen de tog bort allmänt och skärpte reglerna till förtryck-nivå.
samma regler som innan, slappare moderering och inget ÖÄ snarare.

OnT.
Medlemsbilder har väl lite samma problem, dock med mindre synlig ansträngning från moderatorkåren vilket är klart förståligt. man lägger inte ner tid på skit som driver en till vansinne så ni får helt enkelt göra det som är mest rimligt för er själva. fråga medlemarna i den här frågan är rätt meningslös då man iaf inte kan göra alla till lags.

Metal_boy_
2005-09-19, 10:09
En variant är ju att det får fortsätta att heta "medlemsbilder" just eftersom att det är medlemmar som postar bilder *doh* :). Däremot ändrar man användargränssnittet för den forumsdelen. Ändringen kan bestå i att användaren måste ange en kategori för sin tråd. Exempel på kategorier kan vara "posering", "kroppsdelar" eller "fjanterier" :). På så vis sållar man lätt bort det man själv anser inte hör hemma där eftersom man inte ens behöver titta i tråden för att ta reda på vilken sorts bilder som tråden innehåller. Man skulle även kunna göra så att användaren kan dölja vissa kategorier automatiskt. Visst, det uppnår man även med avdelningar men då blir det så många klick för den som vill se alla sorters bilder, och jag tolkar den här pollens resultat hitintills som att det är många som vill just det.


En som heter Medlemsbilder där förklaringen till avdelningen står under tex; Här kan du lägga upp dina bilder som inte är träningsrelaterade blabla. Så kan man slänga upp bilder man tagit på fester, olika träffar etc. Sen en som heter Poseringsbilder där det ska vara tydliga regler.

Hades
2005-09-19, 11:58
Jag försökte faktiskt att hålla en ganska strikt moderering i bildforumet ett tag. Men jag fick mest en massa skit för det, och när jag slutade med det så tjatades det på att jag skulle säga till när det lades ut skitbilder.
Nu har jag inte läst hela tråden så någon kanske redan har skrivit detta, men jag har lite svårt att förstå varför ni som är moderatorer bryr er så mycket om att folk gnäller på er när ni gör ert jobb. Ni kommer aldrig att kunna göra alla medlemmar glada, så varför ska du, Jorgen, bry dig om ifall folk tycker du är elak när du modererar enligt reglerna?

On topic: Jag hoppas att bildforumet får vara kvar, på ett eller annat sätt.

Fatalist
2005-09-19, 17:41
Shit, okej, det jag förutspådde har redan skett. Kolo har börjat gå in i nåt slags hybridstadie på väg mot total exhalifiering!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51397&page=3

Håller f ö med robbelirobb och co till 100%, men får ju inte yttra mig i den tråden.

Jörgen rädda kolo! (du hatar mig)

Weird
2005-09-19, 17:52
Shit, okej, det jag förutspådde har redan skett. Kolo har börjat gå in i nåt slags hybridstadie på väg mot total exhalifiering!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51397&page=3

Håller f ö med robbelirobb och co till 100%, men får ju inte yttra mig i den tråden.

Jörgen rädda kolo! (du hatar mig)
jag trodde nästan att den tråden skulle ryka med engång när den kom upp men men så fel man kan ha ....

Krokodil
2005-09-19, 17:53
Man kan tänka sig ett system där man måste ha varit reggad i en vecka typ inna man kan lägga upp bilder. Sen undrar jag om det inte bildspammas på allmänt mera? Hur många bilder på Coleman eller veckans rumpa läggs det inte upp där?

En annan sak som man kan fundera på är om man ska få med bilderna i orginalinlägget när man quotar, det händer ibland att samma bild dyker upp fem ggr i rad i en tråd.

Allan
2005-09-19, 17:53
Det är inget fel på den bilden, snarare tvärtom. Frågar man efter synpunkter på sin mage och lägger upp en anständig bild som visar den är man väl förtjänt av ett vettigt svar. Hade hon lagt upp en helkroppsbild hade hon fått en massa inkompetenta råd från folk om precis allting annat.
Skillnaden hade varit om hon lagt upp exakt den bilden och frågat efter "är det här bra för en sextonåring?". Då hade det varit papperskorgen direkt. På exakt samma sätt som det är möjligt för folk att redan från början be om ordning och reda i trådar de startar. För exakt vad hade ni kunnat tillföra - med era imponerande "kunskaper" - rörande hennes mage. om ni hade fått se en helkroppsbild?
Det finns en annan tjejtråd med helkroppsbilder - och där kunde ju inte pubertetsynglingar hålla sig givetvis. Inte taskmörtarna heller. Då begriper man att de enda som egentligen är intresserade av att lägga upp bilder är sextonåringar utan muskler och avancerade byggare som behöver tanka självförtroendet,

allan

Davil
2005-09-19, 19:02
Jag tycker det är intresant,roligt och trevligt med Bildforumet.

Jag håller också helt med Allan, och är glad att moderatorn har den inställningen speciellt ang. Mag-bilden.

Jag finner inte en anledning till varför man måste lägga ut en helkroppsbild på sig själv om man vill ha komentarer om en specifik kroppsdel ?

Alla vill inte visa upp hela sin kropp nästan naken inför flera tusen åskådare.

Fatalist
2005-09-20, 15:37
Det är inget fel på den bilden, snarare tvärtom. Frågar man efter synpunkter på sin mage och lägger upp en anständig bild som visar den är man väl förtjänt av ett vettigt svar. Hade hon lagt upp en helkroppsbild hade hon fått en massa inkompetenta råd från folk om precis allting annat.
Skillnaden hade varit om hon lagt upp exakt den bilden och frågat efter "är det här bra för en sextonåring?". Då hade det varit papperskorgen direkt. På exakt samma sätt som det är möjligt för folk att redan från början be om ordning och reda i trådar de startar. För exakt vad hade ni kunnat tillföra - med era imponerande "kunskaper" - rörande hennes mage. om ni hade fått se en helkroppsbild?
Det finns en annan tjejtråd med helkroppsbilder - och där kunde ju inte pubertetsynglingar hålla sig givetvis. Inte taskmörtarna heller. Då begriper man att de enda som egentligen är intresserade av att lägga upp bilder är sextonåringar utan muskler och avancerade byggare som behöver tanka självförtroendet,

allan

Jag syftade mer på inläggen i tråden inte tråden i sig. Mentalitet som "du måste inte kolla om du inte vill" o s v känner man ju igen (trots att jag inte ens är reggad).

Garnax
2005-09-20, 16:19
Den ska absolut vara kvar, den är en källa till motivation för många

förhandsgranskning av bilderna är ganska krävande i tid, men om någon vill ta på sig detta är det ett bra system, det kanske inte kräver mer tid än vad all ev rensning gör.

Annars låt folk posta sina bilder och bomba dom med mass PMs att tänka på bildernas kvalitè, samtidigt som man får lägga upp dom på något annat ställe först och sedan länka hit.

Att man måste fixa med eget utrymmet på öppna skräp servers eller sina egna kanske gör att man tänker mer på vad man skickar upp.

Det skulle ni kunna ha genomgående i forumet, att man länkar bilder istället för att posta dom hos er.

TrasMannen
2005-09-21, 07:15
Jag kan moderera Moderator forumsdelen. Där behövs lite uppstyrning :D

Kaboffastar
2006-02-01, 19:04
Jag skulle vilja omplacera min röst.

Ta bort forumdelen "Medlemsbilder" det är ju inte en jävel som följer direktiven där i alla fall.

Synd.

JoelR
2006-02-01, 20:20
Jag skulle vilja omplacera min röst.

Ta bort forumdelen "Medlemsbilder" det är ju inte en jävel som följer direktiven där i alla fall.

Synd.

Kan inte du pma en moderator om att du vill moderera bildforumet då?
Du skriver ju och påpekar i stort sett alla bildtrådar om bildkvaliten, så varför inte slå två flugor i en smäll. Bildforumet till en som har tid att moderera det!

delta_mats
2006-02-01, 20:36
Forumet kan vara kvar men i en annan form. Förhandsgranskning av moderatorerna. Helkroppsbilder i bra kvalitet på dom obligatoriska poserna kan vara ett krav för att få lägga upp bilder. Eller om man vill lägga upp schyssta träningsbilder, att de också håller bra kvalitet.

Metal_boy_
2006-02-01, 20:43
JAg har ändrat mig också. Jag tycker att det borde vara spärrat att bara kunna slänga upp bilder. För att kunna starta en tråd i Medlemsbilder ska man skicka ett PM till en moderator och säga till att man vill lägga upp bilder. Han svarar med att skicka reglerna(blir för jobbigt att godkänna en massa bilder för modsen) och fattar man inte då så att modsen får säga till när dom väl postar så är man trög.

hobbitar
2006-02-01, 20:46
Men borde det inte gå att göra så att bilderna automatisk raderas efter x antal dagar? Då tar det väl inte så mycket plats på servern?

z_bumbi
2006-02-01, 20:54
Men borde det inte gå att göra så att bilderna automatisk raderas efter x antal dagar? Då tar det väl inte så mycket plats på servern?

Är man tvungen att lägga upp bilderna på något annat ställe och sen länka in bilderna så kommer det att sålla bort många som just lärt sig använda sin kameramobil.

ugglan
2006-02-01, 21:10
Är man tvungen att lägga upp bilderna på något annat ställe och sen länka in bilderna så kommer det att sålla bort många som just lärt sig använda sin kameramobil.

Går väl att göra en sticky med instruktioner för sådant ;)

Kaboffastar
2006-02-01, 21:16
Kan inte du pma en moderator om att du vill moderera bildforumet då?
Du skriver ju och påpekar i stort sett alla bildtrådar om bildkvaliten, så varför inte slå två flugor i en smäll. Bildforumet till en som har tid att moderera det!

Jag.. hmm som sagt ska väl hålla lite lägre profil där. Jag tycker att det är synd att det inte ska gå att hålla bra klass i medlemsbilder och någon moderator för den delen vet jag väl inte hur lämplig jag är till att vara.
Forumet är ju inte direkt stängt så en och annan moderator har ju sett vad jag skrivit, och _allt_ kanske inte har varit 100% bra direkt.

Metals lösning såg annars ut att kunna vara nånting ? Det fattas väl bara det att någons ka ta på sig jobbet också !

JoelR
2006-02-01, 21:59
Jag.. hmm som sagt ska väl hålla lite lägre profil där. Jag tycker att det är synd att det inte ska gå att hålla bra klass i medlemsbilder och någon moderator för den delen vet jag väl inte hur lämplig jag är till att vara.
Forumet är ju inte direkt stängt så en och annan moderator har ju sett vad jag skrivit, och _allt_ kanske inte har varit 100% bra direkt.

Metals lösning såg annars ut att kunna vara nånting ? Det fattas väl bara det att någons ka ta på sig jobbet också !

Av det som jag har sett av vad du har skrivit så är det väl mest påpekan av reglerna och poseringsförslag. Metals förslag var bra men som sagt det är mkt jobb! :D

Tigerkotten
2006-02-02, 03:03
Tycker att du är lite väl gnällig ibland kaboffastar, alla bilder folk tar behöver inte vara helt perfekta.

Visst vissa trådar är helt värdelösa men som t ex petro, han hade iaf första kortet som var någerlunda bra.

Men visst hade hellre velat att varje kort var bra.

Däremot skulle det vara fint med en till del av bildforumet, där folk kanske kan lägga in övriga bilder, eller kort på andra osv.

H.Emanuel
2006-02-02, 07:37
Forumet kan vara kvar men i en annan form. Förhandsgranskning av moderatorerna. Helkroppsbilder i bra kvalitet på dom obligatoriska poserna kan vara ett krav för att få lägga upp bilder. Eller om man vill lägga upp schyssta träningsbilder, att de också håller bra kvalitet.
Bra förslag!

Kaboffastar
2006-02-02, 07:42
Tycker att du är lite väl gnällig ibland kaboffastar, alla bilder folk tar behöver inte vara helt perfekta.

Visst vissa trådar är helt värdelösa men som t ex petro, han hade iaf första kortet som var någerlunda bra.

Men visst hade hellre velat att varje kort var bra.

Däremot skulle det vara fint med en till del av bildforumet, där folk kanske kan lägga in övriga bilder, eller kort på andra osv.

Hehe det tycker inte jag egentligen.
Du ser ju själv "t ex petro, han hade iaf första kortet som var någerlunda bra." det räcker ju där, 1 av 5 ? som var någerlunda bra.

Diana
2006-02-02, 10:56
ja besöker aldri den delen så mej spelar de ingen roll om det tas bort.. MEN håller me om förslaget att man borde ha en del med seriösa poseringsbilder och en del där folk får lägga upp den vardagligare varianten när de äter, är på syjunta eller vadsom :thumbup:
Jag kan moderera Moderator forumsdelen. Där behövs lite uppstyrning :D
hahahaha :D
ja ska ha de där jefvla receptforumet! alla trådar som inte bahandlar chokläääjde ska väck

raZmus
2006-02-02, 11:02
Den MÅSTE vara kvar. Tar det utrymme, spärra möjligheten att tanka upp bilder på servern. Folk som vill lägga upp bilder kan säkert hitta andra ställen (www.photobucket.com) att lägga upp sina bilder på och sedan länka in dem.

Foton från medlemmar är ju en av de saker som gör forumet levande.

Nina L
2006-02-02, 11:03
Det drar hysteriskt med plats på servern också, och vi skulle behöva frigöra en del minne.Man kan modifiera forumet så att "lägg till bilder" ger en automatisk hostning på ImageShack. Jag har sett forum med den funktionen och det vekar funka kanon.

http://reg.imageshack.us/vb.php
http://www.vbulletin.org/forum/archive/index.php/t-103200.html
http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?s=&threadid=94805

Arnesson
2006-02-02, 11:09
Vad finns det för alternativ rent tekniskt?
Kollo lär ju inte vilja skapa egna funktioner som är dyra.

Jag tror att förhandsgranskining av mod. skulle vara ett oerhört bra alternativ, men antagligen aldeles för krävande(?)

Sen så håller jag med som någon skrev, låt trådarna ligga i X-dagar, sen bort med dem, så sparas utrymme på servern.

Att hålla på att lägga bilder på andra servrar och länka etc, tror jag många som inte har så stor "datorvana" skulle uppleva som svårt.

Nina L
2006-02-02, 11:22
Vad finns det för alternativ rent tekniskt?
Kollo lär ju inte vilja skapa egna funktioner som är dyra.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1322070&postcount=120 ;)

Arnesson
2006-02-02, 11:26
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1322070&postcount=120 ;)


Din post fanns inte när jag posta (spelar ju poker sammtidigt, så en post tar lång tid) :em:

Det där verkar ju perfekt för serverutrymmet iaf :thumbup:

aliquis
2006-02-02, 11:44
Det är ju en av de få delar som kan anses seriösa och ha något med träning/byggning att göra, mindre flams där än i de andra delarna väl? Så jag tycker det e bra, å andra sidan kan ju folk posta bilder i sina journaler också, så det är ju inte livsviktigt, men det kommer ju ta lika mycket plats.
Jag tycker väl mest man kunde ta bort möjligheten att posta attachments, men då kanske en del personer inte skulle klara av att posta bilder överhuvudtaget?

Tigerkotten
2006-02-02, 12:20
Hehe det tycker inte jag egentligen.
Du ser ju själv "t ex petro, han hade iaf första kortet som var någerlunda bra." det räcker ju där, 1 av 5 ? som var någerlunda bra.


Jag ser heller dom 5bilderna den enbart den som var bra.

Allan
2006-02-02, 22:29
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1322070&postcount=120 ;)

Problemet är inte nytt. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55761&highlight=siter


Nå, det kommer att bli nån typ av begränsning i Bildforumet. Framförallt kommer möjligheten att lagra bilder på Kolos server begränsas kraftigt. Dessutom måste vi bara få nån ordning i just Medlemsbilder.


allan

Jay-Z
2006-02-02, 22:36
Problemet är inte nytt. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55761&highlight=siter


Skillnaden är att i Ninas förslag tvingas man att använda Imageshack, dvs det går inte att lägga bilderna direkt på Kolos server. Om jag inte helt missförstod det hela.

Snake
2006-02-02, 22:38
Dessutom måste vi bara få nån ordning i just Medlemsbilder.
allan

Den kan väl knappast ta mycket tid att moderera? Allmänt måste vara den del av forumet som tar upp 90% av er tid.

Metal_boy_
2006-02-02, 22:43
Problemet är inte nytt. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55761&highlight=siter


Nå, det kommer att bli nån typ av begränsning i Bildforumet. Framförallt kommer möjligheten att lagra bilder på Kolos server begränsas kraftigt. Dessutom måste vi bara få nån ordning i just Medlemsbilder.


allan


Läste du mitt förslag?

mangemani
2006-02-02, 22:53
varför inte göra som dom gör på andra forum,dvs att bilderna skickas till moderatorerna för granskning och sen är det upp till moderatorerna att godkänna bilderna..på så sätt kan man ej posta bilder hur som helst utan dom måste godkänas först.

Allan
2006-02-02, 22:57
Läste du mitt förslag?

Ska fundera på det. Det känns som nån slags körkort skulle behövas där.


allan

Metal_boy_
2006-02-02, 23:37
Ska fundera på det. Det känns som nån slags körkort skulle behövas där.


allan


Jepp.