handdator

Visa fullständig version : Förkylningshärd


swiftin
2005-09-18, 09:49
Jag har alltid vart den som är frisk, tills i år. Jag vet inte vad som har hänt, men jag har varit sjuk med feber två gånger och förkyld minst 4 gånger tror jag. Det är så olikt mig så jag vet inte om jag ska ta ett läkarbesök för att kolla om jag har någon allvarlig, livshotande sjukdom? Har ju hört att HIV tar kål på ens immunförsvar och det är ju precis som det känns nu.

i somras hade jag en förkylning över en månad och för två veckor sen var jag förkyld en vecka och sedan frisk en vecka. nu har jag sen imåndags varit förkyld och igår började jag känna i öronen med. öroninflammation? det är lock för öronen i alla fall.

vad jag undrar är i alla fall om det bara är ren otur att man kan bli sjuk mycket mer än vanligt eller om det är ofta är en bakomliggande orsak till det som t ex något man dör av?

Kaew
2005-09-18, 09:58
later som hiv tyvar , ta dig till doktorn .

swiftin
2005-09-18, 10:06
later som hiv tyvar , ta dig till doktorn .


... :cryout:

Kaew
2005-09-18, 10:09
men seriost bara din doktor som efter prover kan utala sig om din halsa. men annars sa ar det ju inge konstigt med att vara forskyld nagra ganger per ar.

swiftin
2005-09-18, 10:13
men seriost bara din doktor som efter prover kan utala sig om din halsa. men annars sa ar det ju inge konstigt med att vara forskyld nagra ganger per ar.



Nej, jag vet det men jag läste en liknande tråd om en kille som också var ovanligt mycket förkyld och ifall andra har haft liknande upplevelser där det hela visat sig vara inget eller om det faktiskt funnits någon bakomliggande orsak.

King Grub
2005-09-18, 10:25
Den bakomliggande orsaken är ofta mänsklig kontakt.

Joachim B
2005-09-18, 10:33
Troligtvis har du en infektion i kroppen. Bara att förklara för doktorn att du varit sjuk väldigt mycket och be denne ta lite blodprover.
Råkade ut för samma sak 2004 vilket började med halsfluss och bihåleinfektion. Antibiotikan jag först fick slog inte ut samtliga virus och infektioner och lite senare hade jag dubbelsidig lunginflammation.

swiftin
2005-09-18, 10:42
Troligtvis har du en infektion i kroppen. Bara att förklara för doktorn att du varit sjuk väldigt mycket och be denne ta lite blodprover.
Råkade ut för samma sak 2004 vilket började med halsfluss och bihåleinfektion. Antibiotikan jag först fick slog inte ut samtliga virus och infektioner och lite senare hade jag dubbelsidig lunginflammation.
'

Och den infektionen man har i kroppen kan vara kvar i flera månader under den tid man känner sig kärnfrisk? För frisk har jag ju varit emellan varven med. Men ska försöka sova bättre, äta mer frukt (äpple), tvätta händerna ofta, undvika näsa, mun och ögon. Blir jag sjuk en gång till inom en månad så kommer jag besöka doktorn och ta olika prover.

Joachim B
2005-09-18, 10:46
Ja, det finns en viss risk att en infektion kan ligga latent och "blossa upp" när immunförsvaret blir rubbat av något. Det kan räcka med att bli nedkyld eller träna för hårt i någon vecka.

aliquis
2005-09-18, 10:50
Den bakomliggande orsaken är ofta mänsklig kontakt.till hiv eller förkylningar? :D

Fultjack
2005-09-18, 11:53
Troligtvis har du en infektion i kroppen. Bara att förklara för doktorn att du varit sjuk väldigt mycket och be denne ta lite blodprover.
Råkade ut för samma sak 2004 vilket började med halsfluss och bihåleinfektion. Antibiotikan jag först fick slog inte ut samtliga virus och infektioner och lite senare hade jag dubbelsidig lunginflammation.


vad fick du för medicin efter den vanliga antibiotikan?

Joachim B
2005-09-18, 12:00
vad fick du för medicin efter den vanliga antibiotikan?

Jag fick en variant med ett bredare spektrum av verkningsgrad. Dessutom skrev de ut dubbel styrka på doseringen (då de ansåg mig vara några storlekar större än normalsvensson, haha).

swiftin
2005-09-18, 12:08
Ja, det finns en viss risk att en infektion kan ligga latent och "blossa upp" när immunförsvaret blir rubbat av något. Det kan räcka med att bli nedkyld eller träna för hårt i någon vecka.



Det låter faktikst sannolikt. Tack! :)

swiftin
2005-09-18, 14:38
Om man behöver pissa ofta och är ganska (inte supertörstig) törstig, har man diabetes då?

Om det ibland hugger till i hjärtat (tror jag) när man andas in, och det går över när man andats lugnt några andetag, vad är då felet? Det kan hända nån gång i månaden kanske, nu har det dock hänt tre-fyra gånger den här veckan.

mini
2005-09-18, 14:42
Om man behöver pissa ofta och är ganska (inte supertörstig) törstig, har man diabetes då?

Om det ibland hugger till i hjärtat (tror jag) när man andas in, och det går över när man andats lugnt några andetag, vad är då felet? Det kan hända nån gång i månaden kanske, nu har det dock hänt tre-fyra gånger den här veckan.

Shit, du har inte bara hiv, du har hjältfel och diabetes också?! Du är illa ute grabben. Eller så är du hypokondriker.
Gå till läkaren, ingen här kan göra annat än att gissa vad det är.

Coldsmith
2005-09-18, 14:43
Om man behöver pissa ofta och är ganska (inte supertörstig) törstig, har man diabetes då?

Om det ibland hugger till i hjärtat (tror jag) när man andas in, och det går över när man andats lugnt några andetag, vad är då felet? Det kan hända nån gång i månaden kanske, nu har det dock hänt tre-fyra gånger den här veckan.

Kallas hjärtknip, vanligt hos unga killar.

Ang. sjukan så kan det också ha att göra med hård träning. VARJE gång jag har fått förkylning så har det varit efter ett stenhårt bröstpass. Kolla på träningsforumet så pratade jag om bröstträning, att köra hårdare med fler set. Gjorde det, dagen efter blev jag förkyld. Så till den grad att jag en natt klev upp för att klunka mjölk, när jag var på väg tillbaka till sängen så började jag skaka och huttra och frysa att jag såg ut som jag hade nervfel.. funderade på att lägga mig på golvet och kräla under skrivbordet för att slippa gå lååånga vägen runt det :).

Har du blivit hypokondriker? ;).

King Grub
2005-09-18, 14:44
Om man behöver pissa ofta och är ganska (inte supertörstig) törstig, har man diabetes då?

Om det ibland hugger till i hjärtat (tror jag) när man andas in, och det går över när man andats lugnt några andetag, vad är då felet? Det kan hända nån gång i månaden kanske, nu har det dock hänt tre-fyra gånger den här veckan.

Det troligaste är att du känner efter för mycket.

Är du orolig: gå till läkare.

wintzell
2005-09-18, 15:49
Har haft det så i snart 2 år. Har säkert hunnit med 50 småförkylningar under de åren. Jag gick till läkaren som remitterade mig vidare (till vad vet jag ej), och jag har väntat på det i 3-4 månader nu. Överväger att följa Viperman's tips om att gå till en funktionsmedicinsk mottagning och ta lite blodprover. Jag vet inte riktigt vad man skall göra åt dessa saker men det går ju inte att ha det såhär. Det verkar inte som det finns någon som har något vettigt svar på det. Har pratat med 3 olika läkare.

swiftin
2005-09-19, 20:17
Är det något farligt att nysa en gång så man börjar blöda näseblod? om man inte blödit näseblod på kanske en vecka?

King Grub
2005-09-19, 20:50
Inte om du får stopp på blödningen innan du förblöder...

swiftin
2005-09-19, 21:02
Inte om du får stopp på blödningen innan du förblöder...


Oh, vad skönt! thänx för svaret!

men väntade bara på att jag skulle börja hosta blod när det började rinna. ;)

Joachim B
2005-09-19, 21:17
Är det något farligt att nysa en gång så man börjar blöda näseblod? om man inte blödit näseblod på kanske en vecka?

Det är aldrig bra om man börjar blöda näsblod vid nysning, ansträgning eller bara när man sitter med huvudet nedåt. Jag hade allt detta en period när jag jobbade som mest 2003, sov kanske 3-4 tim/natt, hade lätta förkylningsymptom och tränade för hårt (jag sprayade bl.a. min t-shirt med näsblod under ett träningspass på "snobbiga" n-joy i V-ås - inte populärt. Fast Fredrik Carlsson asgarvade... :D).
Vanliga orsaker till näsblod är förkylning, infektion, influensa, väldigt torr inomhusluft (torr slemhinna), förhöjt blodtryck och givetvis näspolyper, slag och blodförtunnande medel.

Återigen, vila och se doktorn... :whipped: