handdator

Visa fullständig version : Massage?


A.K.O.A
2005-09-17, 10:25
Har hört att det kommit en undersökning som visar på att massage inte skyndar på återhämtningen.

Har hört att "utrensningskurer" som de säljer på hälsokosten är dåliga, eftersom de rensar musklerna från slaggprodukter där de inte gör ngn skada, till att föra ut dem i kroppen där de ställer till det. Stämmer detta?

Nu till min egentliga fråga: Om utrensning är dåligt för kroppen, borde inte massage också vara dåligt, eftersom det ofta hävdas att massage driver ut gifter från kroppen?


Jävligt skönt är det iallafall! :)

A.K.O.A
2005-09-19, 19:01
Bump, ngn måste väl ha en liten aning, eller?

Johnny
2005-09-19, 19:07
Det jag skulle kunna svara på är ang. massagen. Tror inte att det är en allmän åsikt om att massagen kan driva ut gifter, låter vääldigt långsökt, tycker iaf jag.
Finns en hel del andra positiva effekter, men gifter, njaä.

A.K.O.A
2005-09-19, 20:16
Kan hålla med om att frågorna var klumpigt formulerade, men frågan är om det isf är en positiv faktor att massage bidrar till att driva ut gifter från muskler ut i kroppen?

MasterChief
2005-09-19, 21:08
Nu till min egentliga fråga: Om utrensning är dåligt för kroppen, borde inte massage också vara dåligt, eftersom det ofta hävdas att massage driver ut gifter från kroppen?


Jag har alltid undrat vad det är för gifter och vad i massagen som skulle göra att de plötsligt väljer att lämna musklerna. New Age humbug säger jag... *screwy*

AFanatic
2005-09-19, 21:27
Låter som en väldigt infantil missuppfattning, som har fått abnormt stora proportioner...

Och det går ut på följande:

Då massage ökar blodgenomströmningen i muskler så har någon eller något? fått för sig att det skulle transportera bort "gifter"... 1+1= 4?

eftersom det ofta hävdas att massage driver ut gifter från kroppen?

Var hävdas det? Av vilka?

Åse Columbus
2005-09-19, 21:38
Har hört att det kommit en undersökning som visar på att massage inte skyndar på återhämtningen.

Nu till min egentliga fråga: Om utrensning är dåligt för kroppen, borde inte massage också vara dåligt, eftersom det ofta hävdas att massage driver ut gifter från kroppen?


Jävligt skönt är det iallafall! :)

Jag har för mig att blodgenomströmmning leder till att musklerna återhämtar sig.......genom att påskynda tillförseln av syre till musklerna som i sin tur för med sig att musklerna får en nybildning av muskelceller med hjälp av kroppens övriga funktioner. Sen att man kopplar av under rätt behandling gör att fermonerna och endorfiner o andra typ oxycytin? gör att man mår bra...elller? :cool:

håller med! skönt e de iaf!
roligt att höra vad andra tycker!
Bump!!!!!

Åse