handdator

Visa fullständig version : Dålig sömn


everete
2005-09-16, 23:30
tja.

har ett problem. Jag sover verkligen värdelöst. Jag minns en väldig massa drömmar jag har under natten. Minns alla detaljer ur varje dröm. Ibland vaknar jag mitt i natten av ingenting. Jag har inte svårt att somna, tvärtom så kan jag somna i princip när som helst.. Även om jag sover +8h vaknar jag outvilad. Jag är 19 år, kan det ha något med "tonåren" att göra?

Jag tränar som en vanlig människa, 4-5ggr/vecka. Äter en hel del för att orka med.

Har funderat över möjligheten att jag kan vara "utbränd".. Enda sen i 8-9e klass har jag varje ledig kväll suttit uppe och ugglat framför datorn. Många LAN-partyn. Det senaste var i somras då jag och en kompis lanade i 27 dygn i sträck. Den sista veckan klev vi upp strax före 18.00 om dagarna. Jag menar att om man kan bli utbränd av att vara lågstadielärare, vilket innebär att vässa pennor och färglägga kossor samt gröna grodor (ibland räkna "katten-musen-tiotusen), så kan man nog bli utbränd av att sitta vid datorn.

Kan det vara så att jag har blivit utbränd, att jag liksom förstört kroppen litegrann av all uppesittartid? Det känns ju inte helt omöjligt. Har idag börjat styra upp det dära med sömnen.. Det är värst om mornarna, innan 12. Att orka med skolan och sånt.

Gonatt nu :sleep:

Kaboffastar
2005-09-16, 23:33
Jag skulle vilja säga att det är en jäävla skillnad på att ha bra dygnsrytm än att inte ha det.

Bra dygnsrymt+Frisk luft tillsammans med lite träning / motion gör en pigg och glad hela dagen *kissass*

Lasse Kongo
2005-09-16, 23:42
tja.

har ett problem. Jag sover verkligen värdelöst. Jag minns en väldig massa drömmar jag har under natten. Minns alla detaljer ur varje dröm. Ibland vaknar jag mitt i natten av ingenting. Jag har inte svårt att somna, tvärtom så kan jag somna i princip när som helst.. Även om jag sover +8h vaknar jag outvilad. Jag är 19 år, kan det ha något med "tonåren" att göra?

Jag tränar som en vanlig människa, 4-5ggr/vecka. Äter en hel del för att orka med.

Har funderat över möjligheten att jag kan vara "utbränd".. Enda sen i 8-9e klass har jag varje ledig kväll suttit uppe och ugglat framför datorn. Många LAN-partyn. Det senaste var i somras då jag och en kompis lanade i 27 dygn i sträck. Den sista veckan klev vi upp strax före 18.00 om dagarna. Jag menar att om man kan bli utbränd av att vara lågstadielärare, vilket innebär att vässa pennor och färglägga kossor samt gröna grodor (ibland räkna "katten-musen-tiotusen), så kan man nog bli utbränd av att sitta vid datorn.

Kan det vara så att jag har blivit utbränd, att jag liksom förstört kroppen litegrann av all uppesittartid? Det känns ju inte helt omöjligt. Har idag börjat styra upp det dära med sömnen.. Det är värst om mornarna, innan 12. Att orka med skolan och sånt.

Gonatt nu :sleep:


min tjej bad att jag skulle skriva att du skulle dra åt helvete!

hon jobbar som lågstadielärare och pedagog, ville bara framföra hennes synpunkt :thumbup:

hon mena allstå att du inte riktigt har alla hästar hemma i stallet ;)

everete
2005-09-16, 23:49
min tjej bad att jag skulle skriva att du skulle dra åt helvete!

hon jobbar som lågstadielärare och pedagog, ville bara framföra hennes synpunkt :thumbup:

hon mena allstå att du inte riktigt har alla hästar hemma i stallet ;)



mjasså, förlåt då så oerhört. Precis så var min lågstadielärare, så det var den personen jag jämförde med.

Menade inte att trampa på tår.

muzzelman
2005-09-17, 00:36
min tjej bad att jag skulle skriva att du skulle dra åt helvete!

hon jobbar som lågstadielärare och pedagog, ville bara framföra hennes synpunkt :thumbup:

hon mena allstå att du inte riktigt har alla hästar hemma i stallet ;)

HAHHAHAHAHAAHA

Angel
2005-09-17, 08:24
Jag menar att om man kan bli utbränd av att vara lågstadielärare, vilket innebär att vässa pennor och färglägga kossor samt gröna grodor (ibland räkna "katten-musen-tiotusen)

En till pedagog här som tycker du ska stoppa huvudet någonstans. Vet du hur jobbigt det är att jaga ovilliga ungar hela dagarna, stoppa slagsmål (och få en spark själv), förklara för lilla Emil varför han inte får trycka ner lilla Pontus i geggpölen på skolgården, försöka att faktiskt lära dom små liven någonting, bli kallad för "jävla fittfröken",få skäll av föräldrar för man skällt på deras lilla gullgosse, För att inte tala om alla barn med specialproblem det finns.

Så sitt du framför din jävla dator och gräv i chipspåsen lite till och känn dig utbränd, sen kan vi byta du och jag.

Piranha
2005-09-17, 08:45
Ja vad kan man säga.


( biter mig i läppen och gör en anstränging att inte få ett utbrott )

Pellefant
2005-09-17, 09:02
Dricker du sötningsmedel?

Jag var barnvakt(första gången och enda än så länge) åt två(2) ungar en eftermiddag för några år sedan, 3 år kille, och 7 år tjej, tjejen var ganska lugn, det var inte killen.

Jag var totalt slut när mamman kom hem, både fysiskt och mentalt.

Cilia
2005-09-17, 09:14
swessernisser kommer in och säger att det inte finns några lågstadier kvar sedan typ 10 år. Förstår inte att det ska vara så svårt att få in det framförallt för personer som jobbar inom skolan.

Japp, nu fick jag in den ännu en gång *visslar och går vidare*

mini
2005-09-17, 09:34
Apropå sömnen: skapa rutiner. Gå och lägg dig vid ungefär samma tid och gå upp ungefär samma tid varje dag. Undvik kolhydrater nära sänggående. Sköt kosten. Träna. Fundera på om det är något käslomässigt du har obearbetat som din hjärna försöker trassla ut på natten genom drömmar.

Mago
2005-09-17, 11:28
Var ju onödigt att dra paralleller med och föolämpa lågstadielärare.. (jaja, precis som om det var värre än allt annat skit som skrivs här :D) men det är klart att kroppen kan bli "utbränd" om man inte sover nånting, även att du bara sitter framför datorn.

Skaffa dig en normal dygnsrytm och se till att få frisk luft och tillräkligt med ljus.

Björn_Olsson
2005-09-17, 11:42
swessernisser kommer in och säger att det inte finns några lågstadier kvar sedan typ 10 år. Förstår inte att det ska vara så svårt att få in det framförallt för personer som jobbar inom skolan.

Japp, nu fick jag in den ännu en gång *visslar och går vidare*

vad menar du?

Grahn
2005-09-17, 12:12
Somna tidigt ger mig mycket bättre sömn än somna sent även om den totala sömntiden är densamma. Regelbunden sömn ger mig bättre sömn än om man somnar på varierande tider.

jakke
2005-09-17, 13:55
Fundera på om det är något käslomässigt du har obearbetat som din hjärna försöker trassla ut på natten genom drömmar.
Kan det vara så?

Griip
2005-09-17, 14:02
Kan det vara så?

Fuck yeah.

mini
2005-09-17, 14:48
Kan det vara så?
Som jag förstår det är drömmarnas syfte att bearbeta intryck vi får eller tankar vi har. Inte hokus pokus drömtydning, men ofta kan man om man klurar lite förstå sina drömmar.

Grahn
2005-09-17, 14:51
Som jag förstår det är drömmarnas syfte att bearbeta intryck vi får eller tankar vi har. Inte hokus pokus drömtydning, men ofta kan man om man klurar lite förstå sina drömmar.

Tja men du ska ju ändå ha drömfria sovstadier, om han drömmer hela natten sover han oroligt utöver den normala perioden.

mini
2005-09-17, 14:58
Tja men du ska ju ändå ha drömfria sovstadier, om han drömmer hela natten sover han oroligt utöver den normala perioden.
Absolut. Djupsömnen är av största vikt. Vi drömmer bara en liten del av natten egentligen. Jag menade inte att det nödvändigtvis är bra att drömma mycket, jag menade att drömmar har en funktion.

Cilia
2005-09-17, 15:00
vad menar du?
precis det jag skrev
stadierna i grundskolan försvann i början av 90-talet och numera utgår man ifrån skolår.
Att man fortsätter att utåg ifrån stadierna i skolornas organisation är för mig en gåta.
Men nu ska vi väl inte göra det här till en tråd om skolornas organistation.

clash
2005-09-17, 15:18
Men vafan big deal, innan du vaknar av att du skriker av mardrömmarna skall du inte klaga.

lösningar. Kraftiga narkotikaklassade sömnpiller om du redan provat den lagliga skiten som säljs på apotek o hälsobutiker o den inte funkar.

Amfetamin på dagtid för att iallafall kunna prestera det du skall.

om de ovanstående inte duger föreslår jag att du skaffar dig ett liv, kanske provar att ligga med en tjej eller nått och slutar lana 27 dygn i sträck!

köp en pistol oxå

bosse_brutal
2005-09-17, 16:26
märkte att jag bev jävligt trött mot slutet när jag jobbade natt i somras, och det var ändå bara 5 veckor.. kändes som om sömnen som jag fick under dagen inte gav lika mycket som när jag sov på natten.
Så min slutsats är att om du testar att sova på natten istället för att spela LAN (speciellt inte 27 nätter i sträck *screwy*) så kommer de nog att börja kännas lite bättre.

Rockhard
2005-09-17, 16:35
Klart man kan bli utbränd av att spela spel. Beror ju vilken nivå man är på. Spelar man på en hög nivå kan det ju vara väldigt stressande.

petersson
2006-09-03, 18:03
bump :D

shadowfire
2006-09-03, 18:09
Rekommendation 1: Ta tag i ditt liv, bygg upp ett liv utanför datorn
Rekommendation 2: Posta inte din åsikt om lärare på ett lärarforum
Rekommendation 3: Köp ZMA, sover som en stock på det men drömmer desto mer (rättare sagt kommer ihåg mer av drömmarna).

everete
2006-09-18, 11:40
Rekommendation 1: Ta tag i ditt liv, bygg upp ett liv utanför datorn
Rekommendation 2: Posta inte din åsikt om lärare på ett lärarforum
Rekommendation 3: Köp ZMA, sover som en stock på det men drömmer desto mer (rättare sagt kommer ihåg mer av drömmarna).

Vad menar du med att detta är ett lärarforum?

SWETiger
2006-09-18, 15:50
Något som piggar upp för resten av dagen är lite morgonmotion, brukar hjälpa mig i perioder av grövre sömnproblem. Att förlita sig på sömntabletter är ingen höjdare och de fungerara inte på alla, däribland undertecknad.

Morgongympa!

Peterete
2006-11-02, 23:35
Bump!