handdator

Visa fullständig version : Vad är sämst för fettinlagring... blodsockerhöjning eller insulinfrisättning?


TylerDurden84
2005-09-16, 23:04
Hoppas ni förstod frågan. Jag vet att om man äter tex 100 gram rent socker så höjs blodsockret rejält och det fettinlagrande hormonet insulin frisätts. Men om man äter tex 100 gram tonfisk så skulle, efter vad jag förstått, rätt mycket insulin frisättas utan att blodsockret direkt skulle höjas? Är det då lika fettinlagrande. Skulle man kunna säga att InsulinIndex är bättre att gå efter än Gluk. Index egentligen?

Spannmål
2005-09-16, 23:21
100g protein frisätter samma mängd insulin som 100g kolhydrat.

100g strösocker innehåller runt 90g kolhydrat, medan 100g tonfisk innehåller 25g protein. Insulinfrisättningen är alltså större för sockret. Nu när det är utrett så:

Insulinet kan endast agera på ett sätt: genom att stimulera celler att ta upp den näring (fett, protein, kolhydrat) som finns i blodet.

EDIT: Såg nu att du aldrig hävdade att 100g tonfisk frisatte lika mkt som 100g socker. Ignorera den delen av mitt inlägg :)

King Grub
2005-09-17, 05:04
100g protein frisätter samma mängd insulin som 100g kolhydrat.

Beror helt på källan.

Skulle man kunna säga att InsulinIndex är bättre att gå efter än Gluk. Index egentligen?

Och det är insulin som är fettinlagrande.

TylerDurden84
2005-09-17, 09:34
Okej... så att ha högt blodsocker är inte fettinlagrande alls egentligen, utan det handlar bara om insulinet frisätts i samband med det?

King Grub
2005-09-17, 09:47
Högt blodsocker har mycket värre konsekvenser, och är i längden rent skadligt eller dödligt, så därför har en frisk person en fungerande insulinfrisättning som reglerar ned blodsockret.

Mr. Moose
2005-09-19, 07:30
Högt blodsocker har mycket värre konsekvenser, och är i längden rent skadligt eller dödligt, så därför har en frisk person en fungerande insulinfrisättning som reglerar ned blodsockret.

Läste någonstans att hög blodsockerhalt OCH hög insulin nivå kan ge något som kallas "lipogenesis" vilket innebär att kroppen produserar NYA fett celler. Låter inte alls bra tycker jag, såvida man inte är sumo brottare.

Claes

King Grub
2005-09-19, 07:43
Visst kan antalet fettceller öka vid kraftig övervikt, men "lipogenes" betyder bara uppbyggnad av fettvävnad, alltså vanlig fettinlagring. Lipolysen är nedbrytningen av fettvävnad, vid energiunderskott, t ex. De novo lipogenes är nybildning av fettvävnad från andra substrat än fett, t ex kolhydrat, något som är sällsynt vid normal kosthållning.

Tolkia
2005-09-19, 11:43
Alltså, alltså - för tydlighetens skull: Insulin frisätts alltid när man äter något. Det SKALL frisättas, för att det man har ätit skall komma in i cellerna och göra någon nytta (driva och bygga upp kroppen) istället för att simma omkring i blodbanan. Fråga en diabetiker hur kul det är om insulinet INTE frisätts som det skall ... Insulinfrisättning leder alltså inte automatiskt till att allt man äter lagras som fett där man inte vil ha det.

Kanske ett onödigt påpekande, men ibland känns det som om insulinet nära nog döms ut som en "ond" substans som typ "förstör" kroppen. Och riktigt så illa är det ju inte.

Lizard
2005-09-19, 15:10
Alltså, alltså - för tydlighetens skull: Insulin frisätts alltid när man äter något. Det SKALL frisättas, för att det man har ätit skall komma in i cellerna och göra någon nytta (driva och bygga upp kroppen) istället för att simma omkring i blodbanan. Fråga en diabetiker hur kul det är om insulinet INTE frisätts som det skall ... Insulinfrisättning leder alltså inte automatiskt till att allt man äter lagras som fett där man inte vil ha det.

Kanske ett onödigt påpekande, men ibland känns det som om insulinet nära nog döms ut som en "ond" substans som typ "förstör" kroppen. Och riktigt så illa är det ju inte.

:bow:

Dessutom, vill jag gärna tillägga, så har den vältränade mer muskelmassa att mata och fler mitokondrier för näringen att passera in genom, vilket gör att vältränade tål både högre Insulin- och blodsockernivåer. Näringen har alltså inte bara fått adresslapp genom insulinet, utan även fler mottagare genom avsevärt ökad mängd mitokondrier.

Lizard

Ulf A Big
2005-09-19, 15:17
Läste någonstans att hög blodsockerhalt OCH hög insulin nivå kan ge något som kallas "lipogenesis" vilket innebär att kroppen produserar NYA fett celler. Låter inte alls bra tycker jag, såvida man inte är sumo brottare.

Claes

Detta är en problematik som generellt gäller kvinnor. Hos män är det en långsam process som sker under lång tid.

Sverker
2005-09-19, 15:38
:bow:

Dessutom, vill jag gärna tillägga, så har den vältränade mer muskelmassa att mata och fler mitokondrier för näringen att passera in genom, vilket gör att vältränade tål både högre Insulin- och blodsockernivåer. Näringen har alltså inte bara fått adresslapp genom insulinet, utan även fler mottagare genom avsevärt ökad mängd mitokondrier.

Lizard

Jag skulle formulera det ungefär:
Vältränade tål slarvigare kost utan att få högre insulin- eller blodsockernivåer.
Högre blodsockernivåer är skadligt för alla.

Annars så är jag helt överens med dig Lizzard :bow:

Doktorn
2005-09-20, 14:15
Ännu ett positivit exempel på insulinets funktion är att det ändrar growth hormone (GH) från att vara ett katabolt hormon till att vara ett anabolt hormon!

Lizard
2005-09-20, 17:09
Jag skulle formulera det ungefär:
Vältränade tål slarvigare kost utan att få högre insulin- eller blodsockernivåer.
Högre blodsockernivåer är skadligt för alla.

Annars så är jag helt överens med dig Lizzard :bow:

Aj lööv jo to Sverker.

And we all love Insulin.

Lizard