handdator

Visa fullständig version : tallriksmodellen


nallas
2005-09-16, 16:40
enligt tallriksmodellen så bör man ha t.ex. ris potatis eller pasta, någon grönsak och kött fisk eller ägg osv.

jag undrar om man behöver köttet, fisken osv. vid varje måltid?
Jag brukar äta 200 g fullkornspasta med olivolja och lite cashewnötter.

Pastan innehåller 14 g protein / 100 g så jag får ändå i mig 28 g protein.

Behöver jag ändå en del kött eller fisk på min tallrik?

qwioutd
2005-09-16, 16:48
Hur kan man vilja avstå kött :confused:

Jejje
2005-09-16, 16:53
precis.. *mumsar vidare på sin tonfiskfile*

vet inte hur det är med fullvärdigt protein och så.. men nötterna inehåller ju också protein.. men det där ÄR gott.. fast för säkerhetskull kanske du kan mumsa i dit lite kycklingfile till också..

nallas
2005-09-16, 16:59
ja det är kanske bäst :)

Men nu är det så att jag inte alltid har kött eller kyckling till hands!
därför tänkte jag att det kanske räckte med proteinet från pastan :eating:

Sverker
2005-09-16, 17:09
enligt tallriksmodellen så bör man ha t.ex. ris potatis eller pasta, någon grönsak och kött fisk eller ägg osv.

jag undrar om man behöver köttet, fisken osv. vid varje måltid?
Jag brukar äta 200 g fullkornspasta med olivolja och lite cashewnötter.

Pastan innehåller 14 g protein / 100 g så jag får ändå i mig 28 g protein.

Behöver jag ändå en del kött eller fisk på min tallrik?

Proteinet i vete är uselt och proteinet i nötter är dåligt. De kan knappast hjälpa upp varandra. Vet inte riktigt vad BV kan bli på den kombinationen men troligen kring 70.

Ett glas mjölk, lite Keso eller riven ost kan puffa upp BV upp mot 100 och helt plötsligt kan du utnyttja allt proteinet.

myggan
2005-09-18, 21:59
Proteinet i vete är uselt och proteinet i nötter är dåligt. De kan knappast hjälpa upp varandra. Vet inte riktigt vad BV kan bli på den kombinationen men troligen kring 70.

Ett glas mjölk, lite Keso eller riven ost kan puffa upp BV upp mot 100 och helt plötsligt kan du utnyttja allt proteinet.

kan du utveckla det där för oss som inte riktigt förstår..

menar du att proteinet i vete är meningslöst om man inte har någon mer fullvärdig proteinkälla också, blir vete proteinet plötsligt bra då, dvs kroppen tar upp det ?
hur funkar det där :) ?

King Grub
2005-09-19, 05:30
Mjölkprotein, både vassle och kasein, har ett överskott av lysin. Sädeslag har ett underskott av lysin. Tillsammans? Perfekt.

z_bumbi
2005-09-19, 05:36
Den stora frågan är om 200 g pasta mäts i torrvikt eller i kokt tillstånd? 200 g pasta är ganska mycket.

raZmus
2005-09-19, 07:02
Mjölkprotein, både vassle och kasein, har ett överskott av lysin. Sädeslag har ett underskott av lysin. Tillsammans? Perfekt.
...och för den som inte vet är alltså Lysin en av de essentiella aminosyrorna, dvs. en sådan som kroppen inte själv kan producera.

Metal_boy_
2005-09-19, 10:31
Håller med grub och sverker eftersom jag förstår vad dom menar för en gång skull :) Tänkte sen på hur mycket nötter du äter till måltiden, eftersom du skvätter på olja med? Det kan bli lite väl mycket fett kanske.