handdator

Visa fullständig version : Atkins. Funkar det verkligen?


Slartibartfast
2005-09-16, 09:47
Såg en dokumentär i förrgår om Atkinsdieten och där påstods att man kan äta obegränsat med fett och gå ner i vikt så länge man håller sig borta från kolhydrater.

Det är väl en fysiologisk omöjlighet?

Urban
2005-09-16, 10:31
så länge du tar in mer energi än vad du gör av med går du ju upp i vikt.. så det är en omjölighet

fonzie
2005-09-16, 10:46
så länge du tar in mer energi än vad du gör av med går du ju upp i vikt.. så det är en omjölighet

Javisst! Men om man ligger på underskott utan kolhydrater så tar musklerna fett som huvudbränsle? Låter onekligen vettigt.. kan dock tänka mig att det är rätt jobbigt att äta bara kött och fett. :(

Tror iaf att jag ska köra på atkins när jag börjar deffa eftersom jag har svårt att få bort fett från kroppen.

Sverker
2005-09-16, 10:50
Tror iaf att jag ska köra på atkins när jag börjar deffa eftersom jag har svårt att få bort fett från kroppen.

Lär ju inte göra det lättare för dig att få bort fettet i alla fall.

fonzie
2005-09-16, 10:55
Lär ju inte göra det lättare för dig att få bort fettet i alla fall.

Varför inte? :confused:

Sverker
2005-09-16, 11:03
Hur kan du veta att du har svårt att få bort fettet ?

Har du verkligen följt King Grubs deffguid och lagt dig 500 kcal under ditt kaloribehov. Har du verkligen själv bearbetat informationen och kört X antal veckor med en viktnedgångg på 0.5 kg per vecka ?

Det går inte att misslyckas med det upplägget och tålamod. Det finns tusen möjligheter att misslyckas. En av de främsta orsakerna är att man går ut för hårt och sänker kalorierna drastiskt. Följden blir bara att man blir irriterad och sitter i soffan framför TVn och rör sig minimalt.
En annan orsak är att man sänker kalorirena ytterligare till följd att kroppen svarar i panik med att sänka ämnesomsättningen till ett minimum.

kulle
2005-09-16, 11:19
Såg också nån dokumentär om Atkins. Om jag inte minns fel var det proteinet i maten som gjorde dig mätt snabbt och därför fick du inte i dig lika mkt energi som annars. Tänk dig själv att äta kycklingbröst utan nått till..det så att säga växer i munnen och du orkar ät inte lika mkt. Dom testade även pasta med mkt fett och det gav inget bra resultat i viktnedgång mätt. De åt helt enkelt mer då..

pia
2005-09-16, 11:24
Atkins funkar för vissa som klarar att hålla den dieten men den är fortfarande inte bättre än andra lågkaloridieter. Det som händer är att fett och protein mättar så pass mycket och även ketosen gör att du inte känner dig så hungrig och du äter mindre helt enkelt och får ett enerigunderskott och då går du såklart ner. Dock så blir man trögare i hjärnan med för lite kolhydrater och du kan få sämre immunförsvar och orkar inte träna lika hårt. I början kan en del känna att de blir piggare pågrund av ketosen men efter ett tag så börjar det nog tyna ut. Många går ner i vikt av det men jag skulle själv aldrig utsätta mig för en sådan diet pågrund av träningen och jag mår inte bra på för lite kolhydrater. Det är också lätt att få brister om man utesluter ett livsmedel.

pia
2005-09-16, 11:26
Hann inte ändra. Menade inte livsmedel utan näringsämne.
Atkins funkar för vissa som klarar att hålla den dieten men den är fortfarande inte bättre än andra lågkaloridieter. Det som händer är att fett och protein mättar så pass mycket och även ketosen gör att du inte känner dig så hungrig och du äter mindre helt enkelt och får ett enerigunderskott och då går du såklart ner. Dock så blir man trögare i hjärnan med för lite kolhydrater och du kan få sämre immunförsvar och orkar inte träna lika hårt. I början kan en del känna att de blir piggare pågrund av ketosen men efter ett tag så börjar det nog tyna ut. Många går ner i vikt av det men jag skulle själv aldrig utsätta mig för en sådan diet pågrund av träningen och jag mår inte bra på för lite kolhydrater. Det är också lätt att få brister om man utesluter ett livsmedel.

fonzie
2005-09-16, 11:29
Hur kan du veta att du har svårt att få bort fettet ?

Har du verkligen följt King Grubs deffguid och lagt dig 500 kcal under ditt kaloribehov. Har du verkligen själv bearbetat informationen och kört X antal veckor med en viktnedgångg på 0.5 kg per vecka ?

Det går inte att misslyckas med det upplägget och tålamod. Det finns tusen möjligheter att misslyckas. En av de främsta orsakerna är att man går ut för hårt och sänker kalorierna drastiskt. Följden blir bara att man blir irriterad och sitter i soffan framför TVn och rör sig minimalt.
En annan orsak är att man sänker kalorirena ytterligare till följd att kroppen svarar i panik med att sänka ämnesomsättningen till ett minimum.

Ja jag har gjort precis som det står där. Har hållit på i 3 månader drygt och fettet har inte börjat röra på sig avsevärt ännu. Har blivit smalare men har definitivt inte gått ner 0,5 kg i veckan. Väger nu 78 kg och innan vägde jag dryga 80 kg. Lågglymemisk mat, cardio innan frukost... you name it. :(

Baha
2005-09-16, 11:35
är det skadligt att typ aldrig äta kolhydrater, dvs leva som på en ketogen diet som eskimåerna gör(gjorde kanske) tex?

King Grub
2005-09-16, 11:36
Då underskattar du ditt energiintag eller överskattar din energiförbrukning.

fonzie
2005-09-16, 11:53
Det kan inte vara möjligt för jag räknar och skriver upp vad jag äter varje dag.
Däremot kan jag ha överskattat min energiförbrukning. Det var ett tag då jag åt 2000-2500 kcal/dag, det är väldigt lite för en 16-årig kille på 190 cm och 80 kg. Var fortfarande nästan lika lönnfet då. Nu har jag ökat till 3000 för att jag går i skolan. Ändå rinner fettet av sakta saktaaa... det verkar som om att oavsett hur mycket jag höjer eller sänker mitt energiintag så har fettförbränningen samma takt. *bs*

Sverker
2005-09-16, 11:59
Hur gammal är du idag ? 16 - 17 år !

Ge f-n i att tänka på viktnedgång/deff/batning ! Du växer. Väx in till din rätta storlek tills du är 21 år och fundera sedan på vad du ser i spegeln.
Under tiden tränar, äter och sover du som du vill göra.

Pez
2005-09-16, 12:07
Det kan inte vara möjligt för jag räknar och skriver upp vad jag äter varje dag.
Däremot kan jag ha överskattat min energiförbrukning. Det var ett tag då jag åt 2000-2500 kcal/dag, det är väldigt lite för en 16-årig kille på 190 cm och 80 kg. Var fortfarande nästan lika lönnfet då. Nu har jag ökat till 3000 för att jag går i skolan. Ändå rinner fettet av sakta saktaaa... det verkar som om att oavsett hur mycket jag höjer eller sänker mitt energiintag så har fettförbränningen samma takt. *bs*
Du är 16 år, 190cm lång och väger 80kg?
Din kropp vill inte göra sig av med fett... den vill växa upp.

King Grub
2005-09-16, 12:14
Inte så konstigt då... Du försöker ju stoppa din naturliga utveckling från barn till vuxen, låter det som.

fonzie
2005-09-16, 12:45
Nja, om att bli vuxen är att vara lönnfet så. *rolleyes*
Jag är så himla förbannat jävla trött på att vara fet. *cry*

Ontopic: Fungerar Atkins genom att kroppen använder fett som huvudbränsle eller fungerar den bara för att folk blir mätta av fett och protein och på så vis äter mindre?

Sverker
2005-09-16, 12:52
Att vara vuxen är att ha nått en viss mognad.




Angående Atkins så sök på ketodiet, ketios, CKD osv. Absolut inget för en växande tonåring.

fonzie
2005-09-16, 13:04
Okej. Jo jag förstår ju hur ni menar, om man håller på o mixtrar med sin kropp och uppväxt så är man ute på hal is..

Vad tror ni då om man har mina stats, vill hålla sig frisk och kunna få bra resultat av träningen - hur stort energiintag bör jag då ha? Tränar cardio på morgonen och styrkträning 3-4 ggr/veckan. Hur låter 3500-4000 kcal?
Är det en klok idé att man skär ner lite på fettet man äter och ersätter det med kolhydrater? Typ 60% kolhydrater 30% Protein och 10% fett.

pia
2005-09-16, 13:15
Jag undrar som föregående varför du ska gå ner. Du väger ju alldeles för lite för din längd. Satsa på att bygga mer massa. Jag har inte sett kort på dig men med tanke på vikten så skulle du se ut som ett benrangel om du går ner mer. Hoppas du inte tar illa upp men du måste vara väldigt smal.


Det kan inte vara möjligt för jag räknar och skriver upp vad jag äter varje dag.
Däremot kan jag ha överskattat min energiförbrukning. Det var ett tag då jag åt 2000-2500 kcal/dag, det är väldigt lite för en 16-årig kille på 190 cm och 80 kg. Var fortfarande nästan lika lönnfet då. Nu har jag ökat till 3000 för att jag går i skolan. Ändå rinner fettet av sakta saktaaa... det verkar som om att oavsett hur mycket jag höjer eller sänker mitt energiintag så har fettförbränningen samma takt. *bs*

pia
2005-09-16, 13:18
Okej. Jo jag förstår ju hur ni menar, om man håller på o mixtrar med sin kropp och uppväxt så är man ute på hal is..

Vad tror ni då om man har mina stats, vill hålla sig frisk och kunna få bra resultat av träningen - hur stort energiintag bör jag då ha? Tränar cardio på morgonen och styrkträning 3-4 ggr/veckan. Hur låter 3500-4000 kcal?
Är det en klok idé att man skär ner lite på fettet man äter och ersätter det med kolhydrater? Typ 60% kolhydrater 30% Protein och 10% fett.
Dra inte ner på fettet då sänker du dina testonivåer i kroppen. Ät i alla fall
1 g per kilo kroppsvikt. För lite fett kan även leda till vitaminbrist och sänkt immunförsvar.

pia
2005-09-16, 13:22
Nja, om att bli vuxen är att vara lönnfet så. *rolleyes*
Jag är så himla förbannat jävla trött på att vara fet. *cry*

Ontopic: Fungerar Atkins genom att kroppen använder fett som huvudbränsle eller fungerar den bara för att folk blir mätta av fett och protein och på så vis äter mindre?

Om du är 190 och väger 78 kg så kan du omöjligt vara lönnfet. Jag gissar på en skev kroppsuppfattning.

Atkins fungerar för att man äter mindre än man gör av med.

Spannmål
2005-09-16, 13:24
Om du är 190 och väger 78 kg så kan du omöjligt vara lönnfet. Jag gissar på en skev kroppsuppfattning.

Atkins fungerar för att man äter mindre än man gör av med.

Klart man kan se ordentligt fet ut med de siffrorna.

fonzie
2005-09-16, 13:30
Jag undrar som föregående varför du ska gå ner. Du väger ju alldeles för lite för din längd. Satsa på att bygga mer massa. Jag har inte sett kort på dig men med tanke på vikten så skulle du se ut som ett benrangel om du går ner mer. Hoppas du inte tar illa upp men du måste vara väldigt smal.

Haha nej o nej. Klart att jag inte gör! :)
Alla jag pratat med på forum tror att jag är undernärd när jag säger min längd och vikt. :D
Jag är medveten om att jag skulle bli ett benrangel om jag gick ner ännu mer. Men det är ju ingen fara så länge jag slipper vara fet, muskler kan man ju bygga sen. - Ungefär så har mina tankebanor sett ut fram tills alldeles nyligen. Fick mig en tankeställare alldeles nyss. ;)

Eftersom att dieta visade sig vara både svårt och osmart så får ja lust att ändra mina matvanor redan tills nästa vecka. :(

pia
2005-09-16, 13:40
Haha nej o nej. Klart att jag inte gör! :)
Alla jag pratat med på forum tror att jag är undernärd när jag säger min längd och vikt. :D
Jag är medveten om att jag skulle bli ett benrangel om jag gick ner ännu mer. Men det är ju ingen fara så länge jag slipper vara fet, muskler kan man ju bygga sen. - Ungefär så har mina tankebanor sett ut fram tills alldeles nyligen. Fick mig en tankeställare alldeles nyss. ;)

Eftersom att dieta visade sig vara både svårt och osmart så får ja lust att ändra mina matvanor redan tills nästa vecka. :(
Låter klokt!! Ju mer muskler du får desto lättar är det att hålla sig i form eftersom muskler kräver energi.

m96olsen
2005-09-16, 14:07
Om du bara ser till att träna ordentligt och allsidigt så kommer resultaten av sig självt, utan att du behöver fundera över nån speciell diet (Förutom att äta för lite). Du har under några av dom kommande åren GRYMMA förutsättningar att lägga på dig muskler och bli av med "barn-fettet".

(F-n vad mycket jag skulle ge för dina förutsättningar)

fonzie
2005-09-16, 16:48
hoho säger du det! :bpump: :D

Ska öka mitt energiiintag pronto. :thumbup:
Tack för hjälpen alla, och förlåt slarti för jag snodde din tråd. *innocent*

Mr. Moose
2005-09-18, 14:44
För o återgå till Atkins.... För mig funkar det utmärkt, mår skit ett par timmar 2:dra eller 3:dje dan när kroppen "ställer om" till o använda fett istället for kolhydrater som energi men sen är det bara o köra på. Ganska hög och framför allt jämn energi nivå. När jag provat på lågfetts diet är min energinivå som en berg o dal bana, passar mig inte alls.

Claes

Pellefant
2005-09-18, 15:31
För o återgå till Atkins.... För mig funkar det utmärkt, mår skit ett par timmar 2:dra eller 3:dje dan när kroppen "ställer om" till o använda fett istället for kolhydrater som energi men sen är det bara o köra på. Ganska hög och framför allt jämn energi nivå. När jag provat på lågfetts diet är min energinivå som en berg o dal bana, passar mig inte alls.

Claes

Hej,

Intressant. Jag började också äta lågkolhydratiskt i måndags. Hur fungerar det med motion och styrketräning samtidigt för dig? Har du kraften som behövs? (jag har "fuskat" två dagar denna veckan...inkörningsproblem....så jag kan inte svara på det själv ännu...)

Mr. Moose
2005-09-18, 18:20
Hej,

Intressant. Jag började också äta lågkolhydratiskt i måndags. Hur fungerar det med motion och styrketräning samtidigt för dig? Har du kraften som behövs? (jag har "fuskat" två dagar denna veckan...inkörningsproblem....så jag kan inte svara på det själv ännu...)

Orken är det inga problem med, energinivån är jämn o fin. När jag försöker gå ner i vikt kör jag HIIT, high intensity interval training, vanligtvis hoppar jag rep. 30 sec full fart sen vilar jag ca 1 min, upprepa "efter behov". 5 - 6 brukar få en att känna sig spyfärdig. Men kanske andra här är i bättre form?

När du äter en diet med lite kolhydrater, käka massor med grönsaker eller ta fibertabletter. Lätt hänt att magen inte tycker om en diet utan fiber. förstoppning är inget att leka med. :cryout:

Kalorimässigt brukar jag ligga på 2.500 Kcal, 50% från protein o 50% från fett, BRA fett. Oliv olja, fiskolja osv. Inte så lyckat o leva på ägg o BACON! :eating: fast gott är det. :)

Claes

Ps. Har just kommit igång med träningen igen efter ett långt uppehåll, håller "diet" också om man nu kan kalla det en diet. Kommer inte ihåg var/när jag läste det någonstans. Man kan kalla det 75% dieten. Ät normalt men bara 75% av vad du normalt skulle peta i dig. Äter du normalt 4 skivor pizza så minskar du till 3 = 75% o öka din aktivitetsnivå lite grann så går du ner i vikt.

En NO DIET, diet! Har faktiskt tappat 2 Kg på 3 veckor. :) Det behöver inte va komplicerat med dietandet. Ät som vanligt men mindre.

Pellefant
2005-09-18, 18:56
Tack för svaret Mr. Moose. :)

Nu när jag har hållit ner kolhydraterna denna veckan, så känns det som jag inte blir sugen på mat på samma sätt. Verkar som kolhydraterna triggar nått i mig att äta mer och mer och mer... *rolleyes*

miapia
2005-09-18, 20:28
har provat lågkolhydratskost i endast begränsad omfattning men för iallafall mig som mest löper fungerar det inte alls. ingen ork i kroppen och mycket sämre träningsresultat. jag kör hellre på mottot ät vad du vill men se till att göra av med det...

Mr. Moose
2005-09-19, 07:23
har provat lågkolhydratskost i endast begränsad omfattning men för iallafall mig som mest löper fungerar det inte alls. ingen ork i kroppen och mycket sämre träningsresultat. jag kör hellre på mottot ät vad du vill men se till att göra av med det...

Hur många % av ditt kalori intag kom från fett? För mig var 50% lagom, inga problem med orken men tänk på att det tar 2-3 dar för kroppen o ställa om sig. Du vet när det händer. :D :D Man blir riktigt skakig o mår skit en timme eller två, sen är det OK.

Har dock inte provat långdistans löpning med långa tunga pass i gymmet har inte varit något problem.

Vi är dock alla annorlunda så vad som passar dig passar kanske inte mig och v.v.

Claes

Mr. Moose
2005-09-20, 11:39
har provat lågkolhydratskost i endast begränsad omfattning men för iallafall mig som mest löper fungerar det inte alls. ingen ork i kroppen och mycket sämre träningsresultat. jag kör hellre på mottot ät vad du vill men se till att göra av med det...

Här är en link till lite diet info ang. en "halv" Atkins!! Om man nu kan säga så?


http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=46AD7D79F197F141034E64B165 6931FE.hydra?id=459346

Claes

Kaew
2005-09-20, 11:56
har ocksa testat att ligga lagt pa kolhydrater , men problemet for mig var att jag tappade lusten att trana blev grymmt slo i huvudet :/ . mojligt att det blir battre efter ett tag . nu ater jag bara kolhydrater innan och efter passen funkar bra . *flex*

Sniggel
2005-09-20, 14:56
16-årig kille på 190 cm och 80 kg. Var fortfarande nästan lika lönnfet då.

Jag är en 24 årig kille på "futtiga" 172 cm och 77 kg, väger alltså nästan som du. Jag är inte speciellt grov och absolut inte tjock (ser magrutorna om man tittar noga på mig).
Du kan knappast kalla dig för lönnfet med dom statsen, du lär ju vara smal. En polare till mig är 192 och väger lite över 80 och han är verkligen smal.
;)

Zerohero
2005-09-20, 17:04
Jag är helt imot atkins, men jag är lite nyfiken på en sak.

När man man äter stora mängder protein så komemr ju stora mängder insulin att utsöndras. Som vi alla vet så stoppas ju fettförbäningen av höga insulinnivåer. Så vad kommer kropen då att förbränna när kolhydrater inte finsn tillgängliga?
Troligen oxiderar väl proteinet till kolhyrdater och det förbänns eller hur är det nu?