handdator

Visa fullständig version : Räkna ut datamängd för BMP (programmeringsuppgift)


Dissector
2005-09-16, 07:41
Gomorron!
Sitter och har programmeringslektion, och vår lärare har bett oss att ta reda på hur stor datamängd, alltså minne i kilobyte och megabyte för en BMPbild i 800x600 x 32bitars grafik. Vi skulle komma på hur vi ska RÄKNA ut det, alltså inte skapa en bild och testa.
Och detta är inte fusk eller något, för de som vill hoppa på och be mig lösa det själv, utan vi fick leta hjälp på internet och Kolozz funkar väl fan till allt =)

Något snille där ute som kan hjälpa?

hasse36
2005-09-16, 08:14
Jodå, vi är ganska många som lösa den uppgiften - men om det är att hjälpa är en annan fråga.

Presentera din lösning så kan vi diskutera den.

Det är en sak att hjälpa någon som har kört fast, men att göra jobbet åt dig är att göra dig en björntjänst.

Nu skall jag ta en lång promenad - så slipper du.

See my point?

skaparn
2005-09-16, 08:14
Gomorron!
Sitter och har programmeringslektion, och vår lärare har bett oss att ta reda på hur stor datamängd, alltså minne i kilobyte och megabyte för en BMPbild i 800x600 x 32bitars grafik. Vi skulle komma på hur vi ska RÄKNA ut det, alltså inte skapa en bild och testa.
Och detta är inte fusk eller något, för de som vill hoppa på och be mig lösa det själv, utan vi fick leta hjälp på internet och Kolozz funkar väl fan till allt =)

Något snille där ute som kan hjälpa?

Är detta en kuggfråga eller? Du har ju alla data du behöver sånär som på header , vilket är några enstaka byte för typ, info, palett (om någon sådan) och sen tror jag det finns någon offset-setting men jag kommer inte riktigt ihåg. I vilket fall så är headern på endast några byte och den torde ju kunna variera så ni ska väl bara räkna ut storleken på bilddata(?).
Då är det väl bara enkel matematik; 800*600 pixlar där varje är 32bitar = xxxx antal bitar. Dela med 1024 får du antalet kb. Klart.

De som är bättre bekant med filformat får gärna fylla i. Jag börjar känna mig osäker då jag inte är någon bildtrollare.

skaparn
2005-09-16, 08:15
Jodå, vi är ganska många som lösa den uppgiften - men om det är att hjälpa är en annan fråga.

Presentera din lösning så kan vi diskutera den.

Det är en sak att hjälpa någon som har kört fast, men att göra jobbet åt dig är att göra dig en björntjänst.

Nu skall jag ta en lång promenad - så slipper du.

See my point?


....förlåt, jag gjorde ett tafatt försök utan att tänka på att snubben maskade sig genom skolarbete.

JJ
2005-09-16, 08:20
Leta reda på hur filformatet ser ut så är det enkelt sen.

Dissector
2005-09-16, 09:25
....förlåt, jag gjorde ett tafatt försök utan att tänka på att snubben maskade sig genom skolarbete.

försök förstå att det inte alls det var det det handlade om, vilketg jag försökte poängtera. Vi skulle ta reda på HUR vi skulle räkna ut det, med hjälp av exempelvis internet. Svaret jag sökte var en "formel" för hur uträkningen skulle gå till, vilket var precis vad vi skulle göra. Att jag skriver här är ungefär samma sak som att läsa ett dokument på nätet, förutom skillnaden att ni svarar direkt istället för att jag läser något redan skrivet. Vad jag ville veta var HUR jag skulle lösa det hela, och det skulle vi ta reda på. Inte endast vad svaret var. Förstår ni? Jag maskar mig inte genom skolarbete. Jag utförde det läraren bad oss göra.


Jodå, vi är ganska många som lösa den uppgiften - men om det är att hjälpa är en annan fråga.

Presentera din lösning så kan vi diskutera den.

Det är en sak att hjälpa någon som har kört fast, men att göra jobbet åt dig är att göra dig en björntjänst.

Nu skall jag ta en lång promenad - så slipper du.

See my point?

Mycket väl, men du missar min.
Som jag skrev ovan: Jag sökte inte bara ett svar utan snarare själva sättet att räkna ut det på. Det var det uppgiften gällde. Hur ska jag få reda på det utan att fråga?

Dissector
2005-09-16, 09:36
Uppgiften är för övrigt löst nu, och läraren sa att det gick alldeles utmärkt att fråga om hjälp på nätet, t.e.x forum, han tyckte t.o.m att det var en bra idé. Så jag KAN inte ha gjort något fel nu =) ville bara påpeka det, och dessutom tacka för den hjälp jag fick =)

peace out.

jwzrd
2005-09-16, 09:37
Uppgiften är för övrigt löst nu, och läraren sa att det gick alldeles utmärkt att fråga om hjälp på nätet, t.e.x forum, han tyckte t.o.m att det var en bra idé. Så jag KAN inte ha gjort något fel nu =) ville bara påpeka det, och dessutom tacka för den hjälp jag fick =)

peace out.

Så hur löste du det då?

Dissector
2005-09-16, 09:51
Så hur löste du det då?

x * y * z ( i detta fallet 800 * 600 * 32 bitar) / 8

svaret / 1024 = storleken i Kilobytes

Djupare än så var det inte. Det hela var lite för att träna in grunderna för det binära, datamängd och minne. Det var alltså ingen så detaljerad grej om just BMP-filer.

Baan
2005-09-16, 10:06
man kan även mixa BMP och JPG

http://web.nps.navy.mil/~brutzman/Savage/Scenarios/TankManeuver/bmp-1-DMSC9112086_JPG.jpg



hehe vilket taskigt skämt

skaparn
2005-09-16, 10:58
försök förstå att det inte alls det var det det handlade om, vilketg jag försökte poängtera. Vi skulle ta reda på HUR vi skulle räkna ut det, med hjälp av exempelvis internet [...]

Jag försöker.

hasse36
2005-09-16, 11:13
Jag försöker.Jag försöker också att förstå. Att man skall lösa en uppgift genom att fråga någon hur man gör.

jwzrd
2005-09-16, 11:41
Jag försöker förstå hur det blir ett programmeringsproblem. Det är ju för tusan multiplikation :)

appapa
2005-09-16, 11:55
Jag försöker förstå hur det blir ett programmeringsproblem. Det är ju för tusan multiplikation :)

Programmering består ju till stor del av matte, är man inte duktig på matte blir man inte speciellt bra som programmerare.

kharon
2005-09-16, 11:59
Jag försöker också att förstå. Att man skall lösa en uppgift genom att fråga någon hur man gör.


Så fungerar det väl idag, man behöver inte lära sig nåt, för allt finns på nätet...

Det var bättre förr... ;)

jwzrd
2005-09-16, 12:07
Programmering består ju till stor del av matte, är man inte duktig på matte blir man inte speciellt bra som programmerare.

Jag har jobbat som programmerare rätt många år nu. Jag säger ändå det jag säger.

skaparn
2005-09-16, 12:11
Programmering består ju till stor del av matte, är man inte duktig på matte blir man inte speciellt bra som programmerare.

Nej. Programmering består ofta av problemlösning dock, vilket även matte gör, varför man kan få för sig att programmering handlar om matte.