handdator

Visa fullständig version : Vader, olika riktningar på fötterna?


biffsson
2005-09-16, 05:20
Ni som har rätt så vältränade vader... (tex ni som har lagt ut bilder på era vader i vadtråden)

Brukar ni ha ha 3 olika riktningar på fötterna när ni kör stående och sittande vadträning? (tårna pekar rakt fram, utåt ,innåt)

Mvh/Biffsson

Mr. Moose
2005-09-16, 05:32
Jag gjorde det förr men märkte ingen skillnad mellan de olika positionerna. Testade med att köra ett pass med bara en position, nästa pass en annan... Ingen skillnad hur träningsvärken satt, så nu är det bara rakt fram när jag tränar.

Hur stora ska vaderna va för att "kvalifisera" som vältränade? Mina är 44 cm.

Claes

kharon
2005-09-16, 07:12
Kör som det känns bekvämt där jag kan köra mest vikt, onödigt att göra det invecklat.
Tror skaderisken höjs om man börjar experimentera för mycket med olika vinklar, och dessutom tror jag inte träningen förändras märkbart.

biffsson
2005-09-16, 07:29
Jag gjorde det förr men märkte ingen skillnad mellan de olika positionerna. Testade med att köra ett pass med bara en position, nästa pass en annan... Ingen skillnad hur träningsvärken satt, så nu är det bara rakt fram när jag tränar.

Hur stora ska vaderna va för att "kvalifisera" som vältränade? Mina är 44 cm.

Claes

Tack Claes :)

Med vältränade menar jag att dom ska vara väldefinierade (hur det nu stavas?), så att den övre delen av vaden ser ut som ett kycklingbröst.

Jag brukar också bara köra rakt fram.

biffsson
2005-09-16, 07:30
Kör som det känns bekvämt där jag kan köra mest vikt, onödigt att göra det invecklat.
Tror skaderisken höjs om man börjar experimentera för mycket med olika vinklar, och dessutom tror jag inte träningen förändras märkbart.

Det låter troligt.

Sniggel
2005-09-16, 08:05
Tack Claes :)

Med vältränade menar jag att dom ska vara väldefinierade (hur det nu stavas?), så att den övre delen av vaden ser ut som ett kycklingbröst.

Jag brukar också bara köra rakt fram.

Den övre delen som liknar ett kycklingbröst är gastrocnemius, den nedre/underliggande är soleus.
Jag är inte säker på detta men antar att man kan träna dessa olika beroende på vilken övning man kör, men tror inte vinkeln "åt sidorna" spelar roll eftersom det ser ut som båda musklerna fäster på samma punkt
http://www.physioweb.org/IMAGES/gastrocnemius.jpg
http://www.physioweb.org/IMAGES/soleus.jpg

biffsson
2005-09-16, 09:13
Den övre delen som liknar ett kycklingbröst är gastrocnemius, den nedre/underliggande är soleus.
Jag är inte säker på detta men antar att man kan träna dessa olika beroende på vilken övning man kör, men tror inte vinkeln "åt sidorna" spelar roll eftersom det ser ut som båda musklerna fäster på samma punkt
http://www.physioweb.org/IMAGES/gastrocnemius.jpg
http://www.physioweb.org/IMAGES/soleus.jpg

Tack Sniggel :thumbup:

Som jag har förstått det så tränar man den övre delen när man kör med raka ben. Och den undre när man sitter.

z_bumbi
2005-09-16, 09:16
Som jag har förstått det så tränar man den övre delen när man kör med raka ben. Och den undre när man sitter.

Man tränar båda när man kör stående men när man böjer benet så kopplar man bort gastroknemius och tränar mestadels soleus.

kharon
2005-09-16, 09:17
Tack Sniggel :thumbup:

Som jag har förstått det så tränar man den övre delen när man kör med raka ben. Och den undre när man sitter.

Correctomundo! Du har lärt dig din läxa. :thumbup:

biffsson
2005-09-16, 09:17
Men jag tycker att det på bilden ser ut som att gastrocnemius är 2 muskler (en höger och en vänster)

Men även om det är så, så borde det räcka med att bara köra med tårna rakt fram. Det borde ta på båda lika bra.

biffsson
2005-09-16, 09:18
Correctomundo! Du har lärt dig din läxa. :thumbup:


Jaaaa!!! :D

pia
2005-09-16, 09:53
En muskel kan ha flera ursprung men bara ett fäste. Man tränar alltid hela musklen när man tränar men kan lägga tyngpunkten på olika delar.
Men jag tycker att det på bilden ser ut som att gastrocnemius är 2 muskler (en höger och en vänster)

Men även om det är så, så borde det räcka med att bara köra med tårna rakt fram. Det borde ta på båda lika bra.