handdator

Visa fullständig version : vinterbulk


everete
2005-09-15, 23:04
nu blire till att lägga på sig hull. Eller ja, ja..

Första rejäla bulken faktiskt.

vill få lite synpunkter av er som kan.
generellt matschema, val av maträtter varierar. Är mest ute efter att få mig alldeles för mycket energi ;)

__________________________________________________ ____
frukost: 4 dl mjölk, 2 äggvitor, 1-2 dl havregryn, vassleproteinpulver och en mosad banan. Kör allting i mixern. Smakar underbart

Mellanmål1: en halv KVARG från lidl(kessella 500g), portionen blir 250g, >30g protein.

Lunch: 2-3 dl makaroner, 200 g hamburgare(30g protein totalt i burgarna), morot på det.

Mellanmål2: Mer pasta och korv, kött. Alternativt 250g KVARG igen.

Direkt efter träning: Protein- och dextrosdrink.

Middag efter träningen: stor måltid, uppdelad. Äter ena delen direkt efter träning, försöker äta resten senare 30-60 min, för att orka få i mig mer. Pasta, Ris, hamburgare, köttfärs, kyckling etc.

Kvällsmål1: 2dl havregrynsgröt, mackor

Kvällsmål2: Proteindrink eller kessella.

vill få in lite fisk, dock är det så svårt att laga=) +DYRT.
__________________________________________________ ______
orkade inte skriva ned energiinnehåll nu, sent som tusenlappen ;P
dock borde väl detta ge lite gains?

stats:
92-93 kg
193 cm
19 ehh ÅR.

fråga inte om styrka för då skäms jag.. TT

Fartman
2005-09-15, 23:22
Skippa äggvitan i drinken, rå äggvita innebär risk för salmonella och du tar dessutom inte upp allt protte från den..

Annars ser det då helt okej ut, du bör öka i vikt av det där..

Smilfink
2005-09-15, 23:26
Nu måste jag ju bara fråga vad du tar i dom tre stora? :laugh:

Det första som jag börjar tänkta på är om du får i dig tillräckligt med fett?? Gissningsviss, hur många gram tror du du får i dig på en dag?

everete
2005-09-15, 23:28
tack för hjälp.
hur viktigt är det med vitamintillskott och fruk/grönsaker? Försöker äta grönsaker varje middagsmål. Lite jobbigt dock att ha med sallad till plugget och värma i matlådan.

no more äggvita nu.

mangemani
2005-09-15, 23:28
mitt råd är att du planerar det hela nogrant samt att du tar dej en funderare på vad bulk egentligen innebär.
jag själv trodde när jag var nybörjare att ju mer man åt under en bulk desto bättre kom resultaten,ack så fel jag hade,det som kom,det var fettet och det mycket fort(samt en del muskler,men inget som man kan säga "WOW" åt).
en bulk behöver inte betyda att man vräker i sej allt man ser och äter som man aldrig har sett mat förut(dvs flera 1000 kcal över sitt +/- streck),det räcker om man käkar 500 kcal över sitt +/- streck, håller en sund kost samt att man då och då slänger in ett par motions pass.

så har du en sund och strikt kosthållning nu,så är mitt råd att du håller den samt att du käkar det där lilla extra(500+ kcal),annars är det risk att du lägger på dej en hel del fett och det är väl muskler och inte fett du väll lägga på dej(?).

tja,det är mitt råd.

ps: detta är menat om du nu är nybörjare och har inställningen " nu är jag på bulk,nu kan jag slänga i mej vad som helst och hur mycket som helst"

everete
2005-09-15, 23:32
tja jag äter så mycket jag kan, falukorv och hamburgare innehåller ju knappast lite. Kessellan är grym som mellanmål, mättar som bara den, men saknar kolhydrater och är 0,2% fett. Men får i mig en hel del under måltiderna.
Kan räkna nogare imorgon.

everete
2005-09-15, 23:37
jäkligt intressant Mangemani..
jag är inte SÅ mycket nybörjare, har dock slarvat med maten tidigare och tappat lust för både träning och att äta. Har inte ökat alls mycket på en lång tid då jag tränat väldigt oregelbundet. Men nu har det kommit igång väldigt bra. Bor med min träningspolare nu så det motiverar en hel del :)

Stoppar inte i mig vad som helst, det är inte så att jag ser "bulken" som en ursäkt för att äta McDonals eller pizza. Att äta mycket mat gör mig pigg också, orkar hålla igång om dagarna i övrigt.

Märker längre fram om jag går upp i vikt och om jag ökar i styrka eller inte. Det får överväga hurvida min nuvaranda kosthållning är någonting att ha.

mangemani
2005-09-15, 23:39
du får ju göra som du vill förstås,men detta var alltså en vänlig varning,taget från min(och säkert många andras)egen erfarenhet.

everete
2005-09-15, 23:44
Är alltså bulk onyttigt och kanske onödigt? Skulle det inte ens hjälpa för styrke -muskelökning? Grejen är den att jag nog alltid ätit för lite mat. Den stora ändringen är ju egentligen bara den att jag har slängt in några mellanmål, plus ökat mängden mat då också.

ser du "bulk" ur ett nyttigt doktors -"må bra"perspektiv eller ur byggarvinkel?

är glad för alla synpunkter =)

mangemani
2005-09-15, 23:52
Är alltså bulk onyttigt och kanske onödigt? Skulle det inte ens hjälpa för styrke -muskelökning? Grejen är den att jag nog alltid ätit för lite mat. Den stora ändringen är ju egentligen bara den att jag har slängt in några mellanmål, plus ökat mängden mat då också.

ser du "bulk" ur ett nyttigt doktors -"må bra"perspektiv eller ur byggarvinkel?

är glad för alla synpunkter =)


det blir onyttigt om man gör det onyttigt.
onödigt,nja,alltså meningen med bulk är att du ligger på +kcal,dvs du äter mer än vad du gör dej av med och det är det enda sättet man kan bygga muskler på,dvs att ligga på +kcal,så,ja,rätt så uppenbart om det är onödigt eller inte,dont you think? ;)

jag ser det som bådeoch,jag gör allt för att kroppen ska må bra,leva sunt under en bulk och mår kroppen bra under en bulk(eller i vilken period man än är i),då kommer också resultaten,både i styrka och i muskeltillväxt.

everete
2005-09-16, 00:05
PRECIS! Mår man bra så går träningen bra :)
Blir lika motiverad av maten som av träningen. Smällde som fan i biceps och tricpes idag på gymmet :thumbup:

kör på det här och postar vidare info om styrke- och viktökning senare!
thx.

mangemani
2005-09-16, 00:09
PRECIS! Mår man bra så går träningen bra :)
Blir lika motiverad av maten som av träningen. Smällde som fan i biceps och tricpes idag på gymmet :thumbup:

kör på det här och postar vidare info om styrke- och viktökning senare!
thx.


gör gärna det,ska bli kul att se :thumbup:
lycka till

Slartibartfast
2005-09-16, 09:42
så har du en sund och strikt kosthållning nu,så är mitt råd att du håller den samt att du käkar det där lilla extra(500+ kcal),annars är det risk att du lägger på dej en hel del fett och det är väl muskler och inte fett du väll lägga på dej(?).

Som Grub precis skrev till mig så betyder ett överskott på 500 kcal om dagen en viktökning på ca 20 kg på ett år.

"En mycket bra muskelproteinökning ligger på runt 30-35 gram per vecka." --King Grub

Så 1,8 kg muskler och 18 kg späck. Är det värt det?

everete
2005-09-16, 11:42
vad har ni för inställning till träning?
är hela livet en deff för er?
Att få i sig mer energi än man gör av med= energiöverskott => möjlighet att lägga på sig muskler istället för att bara behålla, underhålla, de muskler man redan har.

vad spelar det för roll om man lägger på sig fett under tiden? Om det är det som krävs så är det inte så himla jobbigt anser jag.. det är vinter WTF. Deffa till våren. Om något så är det väl ändå deffen som är onyttig för kroppen?

intressant disskusion TIHI

Fredrik_
2005-09-16, 11:57
vad har ni för inställning till träning?
är hela livet en deff för er?
Att få i sig mer energi än man gör av med= energiöverskott => möjlighet att lägga på sig muskler istället för att bara behålla, underhålla, de muskler man redan har.

vad spelar det för roll om man lägger på sig fett under tiden? Om det är det som krävs så är det inte så himla jobbigt anser jag.. det är vinter WTF. Deffa till våren. Om något så är det väl ändå deffen som är onyttig för kroppen?

intressant disskusion TIHI

Frågen är väl hur stort energiöverskottet ska vara snarare än om energiöverskott behövs för att bygga.

Vräker du i dig mat kommer du kanske att öka lite snabbare i muskelvikt, men ännu mycket snabbare i fettvikt. Efter vintern sitter du där med ett stort antal kilon övervikt, och får se fram emot en desto längre deffperiod under våren (15 kg övervikt = 20-30 veckors deff om du gör det på ett sunt sätt) där du antagligen kommer att tappa en hel del av dina muskler, eller i vilket fall få en lång period där du inte kommer att öka alls i muskelvikt.

För övrigt tror jag det är bättre hälsomässigt, fysiskt och inte minst psykiskt, att hålla en någorlunda jämn nivå kalorimässigt (litet överskott/litet underskott) istället för att pendla mellan extremt högt kaloriintag och extremt lågt kaloriintag.

everete
2005-09-16, 12:36
Sitter här nu och äter min feta kötfärssås..
känner hur fettet kramar åt riktigt hårt kring organen, vilken härlig känsla.

Personer med olika kroppshyddor behöver olika mycket energi. Jag anser att jag behöver mer än den som är 1,75lång och väger 72 kilo.
Av erfarenhet vet jag att så är fallet. Jag måste äta mer än jag gjort tidigare för att det ska hända något.

Tack. TIHI era busfrön

Runda Grodan
2005-09-16, 15:45
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med. Du verkar ha bestämt dig för att äta mycket och bli fet. :confused:

Robbin
2005-09-17, 11:57
Jag tycker du borde lyssna mer på det som redan skrivits i denna tråden och inte bara äta så mycket du kan utan lägga dig på ett lite mindre kaloriöverskott. Jag gjorde själv precis det felet du förmodligen är på väg att göra. Första året jag tränade tryckte jag i mig mat, det var ingen dålig mat utan nyttig mat men i enorma mängder. Satsade på att ligga 1000 kcal plus varje dag. Det slutade med att jag gick upp från blyga 68kg till 107kg det året. Nog fan fick jag muskler och styrka men vem såg det under allt fett? Slutade styrketräna och gick ner till 75 kg i bra form på ett halvår. Nu räknar jag den bulktiden som en av de sämsta grejerna jag har gjort i mitt liv. Man mådde först så dåligt av att trycka i sig mat, sen mådde man dåligt när man blivit fet. Fick bristningar också. Så tänk dig för innan du tokbulkar.

everete
2005-09-17, 17:11
Jag tycker du borde lyssna mer på det som redan skrivits i denna tråden och inte bara äta så mycket du kan utan lägga dig på ett lite mindre kaloriöverskott. Jag gjorde själv precis det felet du förmodligen är på väg att göra. Första året jag tränade tryckte jag i mig mat, det var ingen dålig mat utan nyttig mat men i enorma mängder. Satsade på att ligga 1000 kcal plus varje dag. Det slutade med att jag gick upp från blyga 68kg till 107kg det året. Nog fan fick jag muskler och styrka men vem såg det under allt fett? Slutade styrketräna och gick ner till 75 kg i bra form på ett halvår. Nu räknar jag den bulktiden som en av de sämsta grejerna jag har gjort i mitt liv. Man mådde först så dåligt av att trycka i sig mat, sen mådde man dåligt när man blivit fet. Fick bristningar också. Så tänk dig för innan du tokbulkar.

oki,thx för tips. Nu är det så att jag tränat i tre år, dock med uppehåll ibland.. Personligen så mår jag långt ifrån dåligt av att äta mer mat än vanligt. Det är när du äter onyttiga saker du mår dåligt. Godis etc..?

BTW, ni tror väl inte att någon som liggar på +kcal forsätter äta lika mycket om det inte händer något med styrkan utan personen bara lägger på sig vatten och fett?

everete
2005-09-17, 17:28
Robbin.

får jag bara göra en undring.? Det kan vara du som gjort fel här? Gick du verkligen upp ca 30 kg ditt första år? Inte konstigt att du får bristningar och blev tokfet.

30kg är alldeles för mycket.
jag tänker på 10-15 kilo.

hej

Runda Grodan
2005-09-17, 19:05
oki,thx för tips. Nu är det så att jag tränat i tre år, dock med uppehåll ibland.. Personligen så mår jag långt ifrån dåligt av att äta mer mat än vanligt. Det är när du äter onyttiga saker du mår dåligt. Godis etc..?

BTW, ni tror väl inte att någon som liggar på +kcal forsätter äta lika mycket om det inte händer något med styrkan utan personen bara lägger på sig vatten och fett?
Om du personligen mår bra av att äta mer än vanligt, såsom du uttrycker det, gör då det! Du verkar redan ha bestämt dig för att göra det. :smash:

Det enda jag förstår av denna tråden är att du vill ha synpunkter på ditt matschema så det kan du få. Det ser mumsigt ut. :eating:

everete
2005-09-17, 19:28
grymt grodan :)
precis så, jag ville bara ha synpunkter på mitt matschema. Inte veta vad alla tyckte om bulk.

HEJ =)

Robbin
2005-09-18, 09:13
Robbin.

får jag bara göra en undring.? Det kan vara du som gjort fel här? Gick du verkligen upp ca 30 kg ditt första år? Inte konstigt att du får bristningar och blev tokfet.

30kg är alldeles för mycket.
jag tänker på 10-15 kilo.

hej


Det stämmer, jag gjorde fel. Jag fick en föraning om att du var på väg att göra det också det var därför jag varnade dig för säkerhets skull, men du verkar ju ha koll på vad du vill göra.

Föresten det du sa om att man borde sluta om man bara går upp i fett och vatten och inte ökade i styrka. Tro mig man går upp i muskler och ökar i styrka, jag ökade från att reppa på 70kg i bänk till att maxa 150kg under den perioden. Men nu i efterhand var det inte värt det.

Lycka till med bulken!

Runda Grodan
2005-09-18, 09:24
Jag tycker du borde lyssna mer på det som redan skrivits i denna tråden och inte bara äta så mycket du kan utan lägga dig på ett lite mindre kaloriöverskott. Jag gjorde själv precis det felet du förmodligen är på väg att göra. Första året jag tränade tryckte jag i mig mat, det var ingen dålig mat utan nyttig mat men i enorma mängder. Satsade på att ligga 1000 kcal plus varje dag. Det slutade med att jag gick upp från blyga 68kg till 107kg det året. Nog fan fick jag muskler och styrka men vem såg det under allt fett? Slutade styrketräna och gick ner till 75 kg i bra form på ett halvår. Nu räknar jag den bulktiden som en av de sämsta grejerna jag har gjort i mitt liv. Man mådde först så dåligt av att trycka i sig mat, sen mådde man dåligt när man blivit fet. Fick bristningar också. Så tänk dig för innan du tokbulkar.


Föresten det du sa om att man borde sluta om man bara går upp i fett och vatten och inte ökade i styrka. Tro mig man går upp i muskler och ökar i styrka, jag ökade från att reppa på 70kg i bänk till att maxa 150kg under den perioden. Men nu i efterhand var det inte värt det.
Say what? Du gick alltså upp 30kg i vikt första året du tränade och maxade 150 kg efter ditt första år? :confused: Och hur gammal var du då?

Runda Grodan
2005-09-18, 09:28
Edit. 39kg gick du upp...?

Robbin
2005-09-18, 09:34
Say what? Du gick alltså upp 30kg i vikt första året du tränade och maxade 150 kg efter ditt första år? :confused: Och hur gammal var du då?


Började när jag gick i 1an på gymnasiet. 16-17år måste jag ha varit. Men maxlyftet på 150kg är inte tävlingsstrikt. Jag vet inte ens hur man utför ett tävlingsstrikt bänkpresslyft. Upp med vikten bara var det som gällde.

*Edit*

Var väl ungefär 17,5 år när jag maxade det.

everete
2005-09-18, 23:25
Började när jag gick i 1an på gymnasiet. 16-17år måste jag ha varit. Men maxlyftet på 150kg är inte tävlingsstrikt. Jag vet inte ens hur man utför ett tävlingsstrikt bänkpresslyft. Upp med vikten bara var det som gällde.

*Edit*

Var väl ungefär 17,5 år när jag maxade det.


ändå, ditt resultat är galet bra!
hur kan du säga ett enda ont ord om bulking efter det där? :)

Robbin
2005-09-20, 07:03
ändå, ditt resultat är galet bra!
hur kan du säga ett enda ont ord om bulking efter det där? :)


För att man inte fick några brudar :D

Sniggel
2005-09-20, 15:34
För att man inte fick några brudar :D

:D

Satt med o tänkte på hur fan du kunde vara så negativ till dina resultat och såg inte det uppenbara förrän du peka det ut för mig.
Så grym replik :bow:

Snakebite
2005-09-20, 18:28
Robbin...låter helt galet med din vikt- och styrkeuppgång. Åt du något olagligt under denna tid eller?! Själv gick jag upp dryga 12-13 kg under min svullo-period i vintras. Sedan ner från 90 till 77 där jag är nu. Ska snart bygga upp mig en aning igen...

Robbin
2005-09-21, 09:40
:D

Satt med o tänkte på hur fan du kunde vara så negativ till dina resultat och såg inte det uppenbara förrän du peka det ut för mig.
Så grym replik :bow:


Det är ju bara sanningen, andra kanske får det men jag fick iallafall inga brudar som 107kgs heffaklump. :)



Robbin...låter helt galet med din vikt- och styrkeuppgång. Åt du något olagligt under denna tid eller?! Själv gick jag upp dryga 12-13 kg under min svullo-period i vintras. Sedan ner från 90 till 77 där jag är nu. Ska snart bygga upp mig en aning igen...


Nej jag har aldrig tagit något olagligt preparat. Skulle aldrig göra det heller.

zybbe
2005-10-07, 16:39
Det är ju bara sanningen, andra kanske får det men jag fick iallafall inga brudar som 107kgs heffaklump. :)






Nej jag har aldrig tagit något olagligt preparat. Skulle aldrig göra det heller.


Så vad föredrar du? att man ska ligga på +- 0? eller kanske 200+ i kalorier? För bulk verkar du inte föredra :D vilket jag kan förstå också med tanke på din bakgrund

Slartibartfast
2005-10-07, 16:44
Varför inte bara bestämma sig att om ett år ska jag vara exakt fem kilo tyngre än jag är nu? varför göra det så krångligt?

keffat_liv
2005-10-07, 21:03
Alltså people must be retarded....... Det Robbin säger är ligg INTE på _1000_!! kcal överskott eftersom det är enormt onödigt. En bulk ska väl vara ett överskott på 300-500 kcal.

everete
2005-10-20, 18:06
Nu har det gått en väldans massa tid since jag startade tråden.!

Har inte fläskat på så himla mycket som jag tänkt från början med maten.. har gått upp lite under 3 kg sen då. Mer mat måste in :)

Och fy fadderullan vad mycket starkare jag blivit. Är antagligen på grund av all extra energi jag fått. Mysigt


*pussisar*