handdator

Visa fullständig version : Bra böcker


Ankarby
2005-09-15, 21:37
Inga deckare, rysare eller något om knark och ett förfallet samhälle samt inga biografier eller något med våld. Mer något i Robinsson Crusoe stuk, lugnt, sansat och spännande. Förslag?

Kaboffastar
2005-09-15, 21:46
pojken som kallades det - dave peltzer?

Yankeee
2005-09-15, 21:48
Bringing down the house (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0743225708/102-8166765-3210556?v=glance)

Något av Tom Clancy kanske?

Mr.Kultur har talat. Lås tråden.

H.Emanuel
2005-09-15, 21:52
Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole

mela
2005-09-15, 21:53
pojken som kallades det - dave peltzer?

glöm inte "pojken som inte fanns"...

Krokodil
2005-09-15, 21:57
...inga biografier eller något med våld.pojken som kallades det - dave peltzer?
Hmm...

Kaboffastar
2005-09-15, 21:59
Hmm...

Ajusste.. fan. trött *innocent*

perarvid
2005-09-15, 22:07
Kolla in Jules Vernes böcker, de är nog perfekta med tanke på dina krav. :)

Kan speciellt rekommendera "Den hemlighetsfulla ön".

Angel
2005-09-16, 09:44
Alla böcker av Paoulo Cohelo.

Brott och straff läste ja precis. Det va inte världens bästa bok

Kwon
2005-09-16, 09:50
Ingrid Sjöstrand - Liten är fin [Draken som inte kunde sluta växa]

Jax
2005-09-16, 10:01
Alla böcker av Paoulo Cohelo.

Brott och straff läste ja precis. Det va inte världens bästa bok
Nä, men en av de absolut bästa jag har läst.
Bröderna Karamazov är dock bättre.

Angel
2005-09-16, 10:03
Nä, men en av de absolut bästa jag har läst.
Bröderna Karamazov är dock bättre.


Jag tyckte absolut inte den va tråkig eller dålig, den e väldigt bra, men jag tyckte visa utlägningar blev för långdragna ibland. Men du får gärna berätta vad du tyckte vad bra och dåligt med den?

Jax
2005-09-16, 10:07
Jag tyckte absolut inte den va tråkig eller dålig, den e väldigt bra, men jag tyckte visa utlägningar blev för långdragna ibland. Men du får gärna berätta vad du tyckte vad bra och dåligt med den?
Det är ju inte en bok man kan läsa 10 minuter i då och då för då lär man inte hänga med ett skit. Är lite omständig att läsa i och med att ryssarna använder olika tilltalsnamn beroende på vem de tilltalar.

bosse_brutal
2005-09-16, 12:19
Jean M Auels serie om stenåldersflickan Aylas liv är jävligt bra. böckerna som ingår är "Grottbjörnens folk", "hästarnas dal", "mammutjägarna", "stäppvandringen" och "nionde grottan".

de flesta av böckerna i James Clavells asiatiska serie med "Shogun" i spetsen är också grymt bra. de här 2 serierna lär ju kunna hålla dig sysselsatt ett tag..

kharon
2005-09-16, 12:23
Papillon av Henri Charriére

Den är baserad på verklighet.

MasterChief
2005-09-16, 12:35
Alfred Lansing: Endurance: Shackleton's Incredible Voyage (http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=078670621X&mscssid=ESD2FWCNLV1P8MAPWHF93BJQFDDL9CC9)

Efter att ha läst Alfred Lansings skildring över de ofattbart hårda strapatserna Shackleton och hans manskap gick igenom på Antarktis faller en dimma av slöhet, svaghet och gnällighet över min egna personlighet. Dessa män i tiden före mobiltelefoner, dataspel och verklighetsflykt tog saken i egna händer och vågade bryta de milshöga barriärer mellan bekvämlighet och upptäckten av nya världar. "På den tiden var båtarna av trä och männen av stål, idag är båtarna av stål och männen bär Gore Tex" (-Citat av Ola Skinnarmo).

Boken fyller mig med en sjudande inspiration om människans inneboende kraft. Delaktigheten blir så total att gränserna mellan besättningsmännen och mig själv suddas ut. Jag är där, fryser med dem, lider med dem, och stöttar dem. Hela mitt sinne har fyllts med starka bilder, snarlika de jag erhållit genom verkliga händelser ur mitt egna liv. Jag får gåshud bara jag tänker på vissa avsnitt i boken.

Tänk om alla svenskar kunde läsa den här boken, inspireras av den och ta sig själva i kragen. Köp, läs, njut, inspireras och agera!

Edit: såg nu att trådskaparen inte ville ha bigrafier men den här är för bra och ett äkta äventyr! Inte någon torr beskrivning utan den slår alla äventyrsromaner inklusive Verne.

Löjtnant Blank
2005-09-16, 12:53
Alfred Lansing: Endurance: Shackleton's Incredible Voyage (http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=078670621X&mscssid=ESD2FWCNLV1P8MAPWHF93BJQFDDL9CC9)

Efter att ha läst Alfred Lansings skildring över de ofattbart hårda strapatserna Shackleton och hans manskap gick igenom på Antarktis faller en dimma av slöhet, svaghet och gnällighet över min egna personlighet. Dessa män i tiden före mobiltelefoner, dataspel och verklighetsflykt tog saken i egna händer och vågade bryta de milshöga barriärer mellan bekvämlighet och upptäckten av nya världar. "På den tiden var båtarna av trä och männen av stål, idag är båtarna av stål och männen bär Gore Tex" (-Citat av Ola Skinnarmo).

Boken fyller mig med en sjudande inspiration om människans inneboende kraft. Delaktigheten blir så total att gränserna mellan besättningsmännen och mig själv suddas ut. Jag är där, fryser med dem, lider med dem, och stöttar dem. Hela mitt sinne har fyllts med starka bilder, snarlika de jag erhållit genom verkliga händelser ur mitt egna liv. Jag får gåshud bara jag tänker på vissa avsnitt i boken.

Tänk om alla svenskar kunde läsa den här boken, inspireras av den och ta sig själva i kragen. Köp, läs, njut, inspireras och agera!

Edit: såg nu att trådskaparen inte ville ha bigrafier men den här är för bra och ett äkta äventyr! Inte någon torr beskrivning utan den slår alla äventyrsromaner inklusive Verne.
Den där såg jag på IMAX för två år sedan. Väldigt gripande historia!

Trance
2005-09-16, 13:21
Ingrid Sjöstrand - Liten är fin [Draken som inte kunde sluta växa]

Min favoritbok som liten, hur grym som helst fortfarande.

Gabber
2005-09-16, 13:37
jag kan rekomendera Moby Dick och Count Of Monté Cristo. Älskar de böckerna.

Håller på med engelska orginalen av MC nu. Svenska varianten var ingen bra.

Angel
2005-09-16, 14:03
Det är ju inte en bok man kan läsa 10 minuter i då och då för då lär man inte hänga med ett skit. Är lite omständig att läsa i och med att ryssarna använder olika tilltalsnamn beroende på vem de tilltalar.


Nejdå hänga med va inga problem och inte som du säger dessa olika tilltalsnamn.

Hobbes
2005-09-16, 15:25
The English Patient - Michael Ondaatje
Ett måste att läsa, så otroligt bra...rekommenderar även hans bok om Toronto - In the skin of a lion

Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut

Sen måste jag ju rekommendera den underbara boken:

The dominion of Wyley McFadden - Scott Gardiner
Killen är lack på allt, beslutar sig för att plantera in råttor i Alberta, Kanada - lite kuriosa, Alberta är råttfritt...fråga mig inte varför!

Måste slå ett slag för lite Kanadensiska författare så grymt bra är de...

jwzrd
2005-09-16, 15:41
glöm inte "pojken som inte fanns"...

Båda (eller det är väl tre minst nu?) är mycket bra och mycket gripande. Själv läser jag Idioten av Dostojevski nu. Mycket bra även den.

Kwon
2005-09-16, 15:43
Min favoritbok som liten, hur grym som helst fortfarande.

Min med! Den e tidlös! :thumbup:

jwzrd
2005-09-16, 15:45
EDIT:En sjukt underhållande bok av Karin Fossum som jag kan reka är De Galnas hus, och Jonas Eckel.













(Förbannade fittfunktion).