handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - Max-OT


fonzie
2005-09-15, 21:09
Hej!
Jag har styrketränat seriöst i 4 månader nu, 4-5 ggr i veckan. Gör cirka 20 set per muskelgrupp i veckan och har fått bra resultat. Dock har jag fått mina första "skador" och känner mig rätt utslagen och trött.
Har läst på en del kring träningsprogrammet Max-OT och tycker det verkar intressant och skulle passa mig bra!
Skulle Max-OT kunna vara effektivare för mig?
I och med att jag är nybörjare kanske jag lika gärna kan köra så hårt som jag gör så att kroppen vänjer in sig vid hård träning och kanske piskar på fettförbränningen lite?

Sonny
2005-09-15, 21:19
Jag började med att träna ganska strikt efter max-ot, funkade kanon tycker jag!

Bjorne
2005-09-15, 21:37
20 set per muskelgrupp låter mycket i mina öropn. Jag själv hade halverat antal set och hållt mig till två-tre övningar och sett ifall det blev bättre så.

Fast visst är Max-OT ett fungerande träningskoncept (inte för att det är speciellt originellt), precis som de flesta träningskoncepten. Fast som nybörjare är det nog lättare att bara köra på och inte tänka så mycket på hur man gör allt, som man säger "Keep it simple, stupid".

fonzie
2005-09-16, 06:42
Jo 20 set är rätt mycket, fast jag tycker om att pumpa till max så att säga. ;)
Förutom träningsvärken då.. :D

Måste till skolan, återkommer senare.

Big Lou
2005-09-16, 08:52
20 set per muskelgrupp låter mycket i mina öropn. Jag själv hade halverat antal set och hållt mig till två-tre övningar och sett ifall det blev bättre så.

Fast visst är Max-OT ett fungerande träningskoncept (inte för att det är speciellt originellt), precis som de flesta träningskoncepten. Fast som nybörjare är det nog lättare att bara köra på och inte tänka så mycket på hur man gör allt, som man säger "Keep it simple, stupid".

Instämmer.... men det är väl individuellt vad man tycker fungerar. Tycker väl att om man inte tränat längre så kanske det är lite overkill att köra 20 set per muskel. Själv kör jag sällan mer än 12 set ens på de stora muskelgrupperna.
Men så är jag ju klen oxå då... *cry*

Fredrik_
2005-09-16, 09:26
Hej!
Jag har styrketränat seriöst i 4 månader nu, 4-5 ggr i veckan. Gör cirka 20 set per muskelgrupp i veckan och har fått bra resultat. Dock har jag fått mina första "skador" och känner mig rätt utslagen och trött.
Har läst på en del kring träningsprogrammet Max-OT och tycker det verkar intressant och skulle passa mig bra!
Skulle Max-OT kunna vara effektivare för mig?
I och med att jag är nybörjare kanske jag lika gärna kan köra så hårt som jag gör så att kroppen vänjer in sig vid hård träning och kanske piskar på fettförbränningen lite?

Tycker det låter som en tydlig signal på att något är fel när du både blir skadad och känner dig trött och utslagen. Att vänja sig gradvis och trappa upp träningsdosen eftersom måste ju vara klokare än att försöka vänja kroppen genom att köra ett stenhårt tempo direkt från början.

Om du vill piska på fettförbränningen är det väl smartare att lägga in lite konditionsträning istället.

Slartibartfast
2005-09-16, 09:48
Jag tycker inte det verkar smart att börja mata tunga fyror innan man har nåt träningsår på nacken.

fonzie
2005-09-16, 10:39
Tunga fyror? :confused:

Skador o skador, ni får ursäkta om jag använde fel ord. Har fått en del otrevliga sträckningar och muskelvärk. (trots att jag stretchar grundligt före och efter) Även fått en mindre förkylning. Allt detta på en vecka. :(

Fettförbränningen är inte SÅ viktig, iaf inte än. Tänkte dra igång med en stor-deff om några månader. Tänkte först satsa på att skaffa lite muskler.

Kan det hända att (nu spekulerar jag bara) "hård-träning" är bra för just min kroppstyp? Har en rätt grov kroppsbyggnad, 25% BF och har alltid haft bra rå-styrka (klådde alla kompisar i brottning tom innan jag började träna *flex* )

Robbin
2005-09-16, 14:02
Tunga fyror? :confused:



Set med fyra repetitioner. Max-ot förespråkar väl 4-6 tunga repetitioner per set.

fonzie
2005-09-16, 14:24
Varför inte??? *cry*
Det står i Max-OT journalen att man får det faaktiskt!!

Så godkänn detta nu annars skvallrar jag för mamma!! :D

wintzell
2005-09-16, 14:42
Att ställa sig i knäböjen med såpass tunga vikter så att du bara kan göra en 4 kan sabba ditt övningsutförande vilket lätt kan leda till skador. Samma sak i t.ex. marklyft. Se till att du verkligen kan alla övningar innan du börjar köra tungt på dem.

petersson
2005-09-16, 14:45
Varför inte??? *cry*
Det står i Max-OT journalen att man får det faaktiskt!!

Så godkänn detta nu annars skvallrar jag för mamma!! :D

På ast´s hemsida har dom ett nybörjarprogram man ska följa i ca tio veckor innan man börjar med riktiga max-ot. Leta efter "kom igång-guide".

fonzie
2005-09-16, 15:31
Hittar inget. :(

petersson
2005-09-16, 15:46
Hittar inget. :(

gå in på deras svenska hemsida (får inte länka) tryck på "träning" i menyn där uppe. och sen "kom igång-guide".
Hoppas du hittar!

fonzie
2005-09-16, 17:19
Hittade den! Tack så mycket ska läsas. :bow:

Funderat mycket kring om jag ska byta till Max-OT hela eftermiddagen. Just nu leder Max-OT..

mini
2005-09-16, 17:22
Om du känner dig trött och har fått otrevliga sträckningar visar det på att du gör något fel. Jag tror inte svaret är att träna mer, hårdare och tyngre. Snarare att dra ner en växel i intensitet men verkligen träna på utförandet. Sträcker du dig lyfter du förmodligen inte rätt. Ge musklerna chans att lära sig vad du vill innan du piskar dem.

fonzie
2005-09-17, 11:53
Har beslutat mig för att sluta som jag håller på för tillfället. Får sträckningar och träningsverk efter vartenda mastodont pass. De liknar rätt mycket ett schema som proffesionella kroppsbyggare skulle kunna använda. Varken smart eller effektivt.

Ska prova Max-OT nästa vecka...de passen är knappt hälften så stora som de jag kört med, så det ska nog gå bra! :thumbup:

Beast
2005-09-17, 12:58
Har beslutat mig för att sluta som jag håller på för tillfället. Får sträckningar och träningsverk efter vartenda mastodont pass. De liknar rätt mycket ett schema som proffesionella kroppsbyggare skulle kunna använda. Varken smart eller effektivt.

Ska prova Max-OT nästa vecka...de passen är knappt hälften så stora som de jag kört med, så det ska nog gå bra! :thumbup:

Amen snälla, att du får träningsverk efter vartenda pass... negativt?
Och att du tränar som ett proffs har ja ännu svårare att tro... men visst.

dared
2005-09-17, 13:15
du dör inte av att testa. Vem vet du kanske får grym repsons av lägre antal set, vem vet.

fonzie
2005-09-17, 17:28
Kolla min Journal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51252) så får du ett smakprov.
Lite tufft för en nybörjare tycker jag när jag sett andras journaler som inte ens tränar hälften så många set. :confused: