handdator

Visa fullständig version : "Sär skrivning"...


carlsm
2005-09-15, 18:55
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens? Ja det tycker jag.

bluelight
2005-09-15, 18:57
Tycker jag verkligen, ser iaf jäkligt dumt ut!

mela
2005-09-15, 18:57
Faktiskt inget emot det så länge det inte är på skoluppgifter.
Då dubbelkollar man sånt.

Sheogorath
2005-09-15, 18:57
Instämmer.

Yankeee
2005-09-15, 18:57
Hur definierar du lägre intelligens?

smürfpücko
2005-09-15, 18:58
jA det är det!

Fatalist
2005-09-15, 18:58
Otroligt irriterande då läsningen stannar upp och meningen oftast tappar hela sin innebörd.

"Söker kassa arbetare" osv osv

"Vart" stör jag mig näst mest på :cryout:


:D

Lägre intelligens tycker jag dock inte, hur defin(i?)erar du intelligens?

Keit
2005-09-15, 18:58
Slarvighet tycker jag.

JoelR
2005-09-15, 18:58
Alla gör misstag att särskriva ibland.

Sheogorath
2005-09-15, 18:59
Hur definierar du lägre intelligens?

"Intelligensen hos en person som särskriver oftare än jag"

:D ?

mini_Arnold
2005-09-15, 18:59
najj de tykker ja ente att de e! Men detta är däremot.

Yankeee
2005-09-15, 19:01
"Intelligensen hos en person som särskriver oftare än jag"

:D ?

;)

Men vad säger det egentligen? Inget.

carlsm
2005-09-15, 19:01
"Intelligensen hos en person som särskriver oftare än jag"

:D ?


Ja, precis! ;)

michael
2005-09-15, 19:02
Sär skrivning är roligt, det lämnar något åt den egna individens fantasi att tolka texten på ett alternativt sätt :)

Ryska_raketen
2005-09-15, 19:03
nej.




edit: Nej.

Sheogorath
2005-09-15, 19:03
Sär skrivning är roligt, det lämnar något åt den egna individens fantasi att tolka texten på ett alternativt sätt :)

En lång hårig sjuk sköterska?

Yankeee
2005-09-15, 19:03
Kan ni inte förklara hur ens sätt att skriva visar hur intelligent man är?

Sheogorath
2005-09-15, 19:05
Kan ni inte förklara hur ens sätt att skriva visar hur intelligent man är?

Reglerna för särskrivning är väl inte särskilt svåra att lära sig, eller?

Yankeee
2005-09-15, 19:05
Reglerna för särskrivning är väl inte särskilt svåra att lära sig, eller?

Om man inte har haft chansen att lära sig dem då?

Sheogorath
2005-09-15, 19:06
Om man inte har haft chansen att lära sig dem då?

Hur menar du?

mela
2005-09-15, 19:06
Är man mindre intelligent bara för att man har dyslexi då? *screwy*

nemd
2005-09-15, 19:06
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens? Ja det tycker jag.

Hehe alltså, alla människor är inte lika smarta och har lika lätt för det här med stavning. Så det där är bara en pissig åsikt. Det är ungefär som om nån som kan hoppa 5 meter i längd säger åt dem som inte kommer över 3 meter att dem är så otroligt mycket sämre människor och shit. Okej inte välrdens bästa liknelse men jag hoppas att du som nu är så smart förstår meningen i mitt inlägg.

Sluta vara så barnslig och störa dig på sånna små löjliga saker.

Sheogorath
2005-09-15, 19:07
Är man mindre intelligent bara för att man har dyslexi då? *screwy*

Dyslexi har väl inte specifikt med särskrivning att göra, eller för den delen med att veta hur man särskriver och inte särskriver i svenska språket?

Yankeee
2005-09-15, 19:08
Hur menar du?

Ja, det är ju som att en matematiker säger att folk som inte kan t.ex pythagoras är mindre intelligenta. Det säger ju inget om hur intelligent man är, bara om vilka möjligheter till utbildning man har haft.

Sheogorath
2005-09-15, 19:10
Ja, det är ju som att en matematiker säger att folk som inte kan t.ex pythagoras är mindre intelligenta. Det säger ju inget om hur intelligent man är, bara om vilka möjligheter till utbildning man har haft.

Jag tycker att ett bra kriterium för en viss typ av intelligens är förmågan att lära genom härmning. Om man läst några böcker eller tidsskrifter borde reglerna fastnat automatiskt utan "skolning" om allt står rätt till där uppe.

(ok, jag provocerar, men annars blir det ju inte kul).

mela
2005-09-15, 19:10
Dyslexi har väl inte specifikt med särskrivning att göra, eller för den delen med att veta hur man särskriver och inte särskriver i svenska språket?


Men det är ju samma prinsip..
Antingen så vet man att det är as kul/askul
eller fäst/fest...
Det är ingenting man direkt kan påverka.
Att se att ett ord är särskrivet är inte självklart för alla.

Weird
2005-09-15, 19:10
Dyslexi har väl inte specifikt med särskrivning att göra, eller för den delen med att veta hur man särskriver och inte särskriver i svenska språket?
nej men dom har kanske svårt att se felen

Lillgrabben
2005-09-15, 19:10
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens? Ja det tycker jag.


Jag tycker det är dålig stil att klaga på andra människor & anklaga dem för bristande intelligens.

Om någon särskriver har det inget med intelligens/bristande intelligens att göra. Däremot KAN det ha att göra med bristande intresse under svenskalektionerna i skolan.


Tänk om & tänk rätt.

Yankeee
2005-09-15, 19:11
Jag tycker att ett bra kriterium för en viss typ av intelligens är förmågan att lära genom härmning. Om man läst några böcker eller tidsskrifter borde reglerna fastnat automatiskt utan "skolning" om allt står rätt till där uppe.

Du tycker ja, men alla har som bekant inte samma förutsättningar. Det gör ju inte dem mindre intelligenta ;)

Sheogorath
2005-09-15, 19:12
Men det är ju samma prinsip..
Antingen så vet man att det är as kul/askul
eller fäst/fest...
Det är ingenting man direkt kan påverka.
Att se att ett ord är särskrivet är inte självklart för alla.

...och vissa tycker helt uppenbarligen att (en viss typ) av intelligens därmed saknas. Det betyder liksom inte att man är sämre på matte eller har svårt att förstå andra människors känslotillstånd.

Sheogorath
2005-09-15, 19:13
nej men dom har kanske svårt att se felen

Exakt. Äsch, nu lägger jag ner debatten. Det var inte kul att försvara en ståndpunkt jag inte står för bara för att skapa debatt. Jag har lite kvar på Aliens att se.

mela
2005-09-15, 19:14
...och vissa tycker helt uppenbarligen att (en viss typ) av intelligens därmed saknas. Det betyder liksom inte att man är sämre på matte eller har svårt att förstå andra människors känslotillstånd.

I så fall bör ju det vara en del av ett IQtest, eller?
Man behöver inte vara mindre intelligent, kanske bara
lat eller totalt trött på det svenska språket.

Det funkar inte intelligens så.

*Flash*
2005-09-15, 19:16
I vissa fall tycker jag nog att särskrivning kan innebära en lägre intelligens.
I vissa fall är det enbart slarv av en eller annan anledning.
Nu menar jag alltså sådana personer som inte har dyslexi.

Visst slarva kan alla som sagt men stör mig som fan på personer som bevisat inte har några läs- eller skrivsvårigheter och likförbannat ska särskriva, stava fel på ord osv och fast man säger åt dom att det är fel så skiter dom fullständigt i det.

Dumleman
2005-09-15, 19:16
Reglerna för särskrivning är väl inte särskilt svåra att lära sig, eller?
Ja precis, manskriver baraihop allaordman är osäker på bara för att vara på den säkra sidan och slippa risken att få en idiotstämpel på sig.

Själv stör jag mig ofantligt mycket mer på personer som anmärker på särskrivningar än de som särskriver.

Yankeee
2005-09-15, 19:17
Exakt. Äsch, nu lägger jag ner debatten. Det var inte kul att försvara en ståndpunkt jag inte står för bara för att skapa debatt. Jag har lite kvar på Aliens att se.

Hah, du har lite kvar att lära ;) Det gäller att vara envis, och komma med de allra dummaste jämförelserna, gärna så dumma att dina motståndare tappar humöret lite, då har du chans att komma hem några poäng trots att du inte har en suck egentligen. Du får inte vara rädd för att bli betraktad som en idiot (fast jag har nog klarat mig rätt bra trots allt) :D

Pingu
2005-09-15, 19:17
Hört talas om dyslexi ??? det är väldigt vanligt och har inget med intelligensen att göra

Sheogorath
2005-09-15, 19:18
Hah, du har lite kvar att lära ;) Det gäller att vara envis, och komma med de allra dummaste jämförelserna, gärna så dumma att dina motståndare tappar humöret lite, då har du chans att komma hem några poäng trots att du inte har en suck egentligen. Du får inte vara rädd för att bli betraktad som en idiot (fast jag har nog klarat mig rätt bra trots allt) :D

Fast det här ämnet var lite för tråkigt för min smak. När vi börjar komma in på könsroller, rasism och sånt, då kan det bli liv i luckan om man trycker på rätt knappar. Over and OUT.

hasse36
2005-09-15, 19:20
Det funkar inte intelligens så.Lat eller trött? *popcorn*

Baan
2005-09-15, 19:20
särskrivning faller nog i en typ av intelligens, den språkliga, men man kan fortfarande ha grym musikalisk intelligens t ex, så man kanske inte är TOTALT helt blåst iaf

mela
2005-09-15, 19:21
Lat eller trött? *popcorn*

haha glömde jag ord där ? :P haha! smidigt :P

iNCREDiBLE
2005-09-15, 19:24
Lat eller trött? *popcorn*

Låq IQ kanske *rolleyes* j/k

carlsm
2005-09-15, 19:24
Att kunna kommunicera på ett korrekt sätt, både muntligt och skriftligt, påvisar onekligen en viss typ av intelligens. Men oavsett vilken åsikt man har om det ger det ett ointelligent uttryck att inte utrycka sig korrekt, exempelvis genom särskrivning. Det ser ut som om man inte vet bättre.

mela
2005-09-15, 19:25
Låq IQ kanske *rolleyes* j/k

mycket möjligt ;) men chansar mer på stress och migrän :P

Sheogorath
2005-09-15, 19:26
Att kunna kommunicera på ett korrekt sätt, både muntligt och skriftligt, påvisar onekligen en viss typ av intelligens. Men oavsett vilken åsikt man har om det ger det ett ointelligent uttryck att inte utrycka sig korrekt, exempelvis genom särskrivning. Det ser ut som om man inte vet bättre.

*popcorn*

:D

Lillgrabben
2005-09-15, 19:29
*popcorn*

:D


Jag tror att han menar "utryckning" ungefär som brandmännen gör.


För inte kan väl den store särskrivningsprofeten vara så obildad att han inte kan stava till "uttrycka"? :D

carlsm
2005-09-15, 19:33
Hehe....jupp som brand männen.

Rataxes
2005-09-15, 19:43
Det verkar rimligt att smarta människor generellt har bättre språkbruk än mindre smarta människor. Spelar ingen roll att det såklart finns massvis med undantag från denna regel, det ger fortfarande ett bättre intryck och ingjuter större trovärdighet att inte särskriva än att göra det.

Sen om vissa försvarar sitt särskrivande med att de skiter i hur trovärdiga andra tycker att de framstår bryr de sig väl antagligen inte heller om att jag tycker det är en kass attityd ;)

userfriendly
2005-09-15, 19:49
som om att intelligens sitter i ordkunskapen..
särskrivning visar mest på att man inte vart med på svenskalektionerna i högstadiet...

hasse36
2005-09-15, 19:49
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

Man kunde tex införa "talibanveckor" emellanåt då följande betyder raderat inlägg:

- Särskrivning.
- Sammanblandning av "de" och "dem".
- Sammanblandning av "var" och "vart".
- Sammanblandning av "han" och "honom" / "hon" och "henne".

Stavfel och slagfel (tex "itne" istf "inte") bör endast rendera ett påpekande.

Fartman
2005-09-15, 19:56
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

Man kunde tex införa "talibanveckor" emellanåt då följande betyder raderat inlägg:

- Särskrivning.
- Sammanblandning av "de" och "dem".
- Sammanblandning av "var" och "vart".
- Sammanblandning av "han" och "honom" / "hon" och "henne".

Stavfel och slagfel (tex "itne" istf "inte") bör endast rendera ett påpekande.

Och jag antar att du skulle vara moderatorn som ansvarade för att kolla upp alla inlägg?
Särskrivningar gör att man lätt kan uppfattas som dum, men det behöver man verkligen inte vara. Det brukar ofta vara folk som jobbat i en herrans massa år och inte skriver speciellt mycket som är dåliga på det här med att särskriva.

JoelR
2005-09-15, 19:58
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

Man kunde tex införa "talibanveckor" emellanåt då följande betyder raderat inlägg:

- Särskrivning.
- Sammanblandning av "de" och "dem".
- Sammanblandning av "var" och "vart".
- Sammanblandning av "han" och "honom" / "hon" och "henne".

Stavfel och slagfel (tex "itne" istf "inte") bör endast rendera ett påpekande.

Men herregud *rolleyes*
Om alla försöker skriva så korrekt som möjligt så skulle ju det underlätta, men ditt förslag skulle ju bli någon sorts förföljelse på dom som kanske har det lite svårare för svenskan.

Jense
2005-09-15, 19:58
I vissa fall tycker jag nog att särskrivning kan innebära en lägre intelligens.
I vissa fall är det enbart slarv av en eller annan anledning.
Nu menar jag alltså sådana personer som inte har dyslexi.

Visst slarva kan alla som sagt men stör mig som fan på personer som bevisat inte har några läs- eller skrivsvårigheter och likförbannat ska särskriva, stava fel på ord osv och fast man säger åt dom att det är fel så skiter dom fullständigt i det.


intellligens är ett jävligt brett begrepp.

tycker ordet intelligens skulle va förbjudet att missbruka som många i denna tråden gjort.

Mago
2005-09-15, 20:00
Jag tycker man är dum i huvet om man särskriver.

Jense
2005-09-15, 20:00
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

Man kunde tex införa "talibanveckor" emellanåt då följande betyder raderat inlägg:

- Särskrivning.
- Sammanblandning av "de" och "dem".
- Sammanblandning av "var" och "vart".
- Sammanblandning av "han" och "honom" / "hon" och "henne".

Stavfel och slagfel (tex "itne" istf "inte") bör endast rendera ett påpekande.



ja och överarmar på +40, kunna trycka rb210, dra över 80kg i RT. och då är det jävligt låga krav.

Yankeee
2005-09-15, 20:01
Att Hasses hetsjakt bottnar i något annat än osäkerhet är det nog ingen som motsätter sig. Finns ingen anledning att försöka framstå som bättre, eller att försöka få andra att framstå som sämre om man inte själv är osäker.

userfriendly
2005-09-15, 20:02
grammatik är nåt man lär sig... alltså handlar det egentligen bara om inlärningsförmåda..
för annars skulle ju alla de som inte talade svenska vara puckon... :D

Dumleman
2005-09-15, 20:04
grammatik är nåt man lär sig... alltså handlar det egentligen bara om inlärningsförmåda..
för annars skulle ju alla de som inte talade svenska vara puckon... :D
Jamen så är det ju, engelskan särskriver ju som fan :).

Jense
2005-09-15, 20:05
nä för jag menar att intelligens inte handlar om att kunna stava korrekt på svenska. säger man det har man själv ett L i pannan faktiskt.




hasse, ditt L är med fetstil.

Weird
2005-09-15, 20:34
grammatik är nåt man lär sig... alltså handlar det egentligen bara om inlärningsförmåda..
för annars skulle ju alla de som inte talade svenska vara puckon... :D
gör det verkligen inte. som jag sa förut vissa har svårt at se fel som vanliga ser. är dom inte lika intilegenta bara för det. jag tycker att se det på det sätte e väldig gammeldags . ungefär som att säga att alla som pratar med dialekt är mindre inteligenta bara för dom inte lär sig prata ordentligt

skaparn
2005-09-15, 20:46
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

- Sammanblandning av "de" och "dem".



Där har du skriftens cancersvulst. En produkt, som likt obscenitetsskydden kollar efter hudfärger i bilder, borde uppfinnas och varna för text som riskerar att förstöra din dag med "Dem såg hur dem bråkade med dem, när dem egentligen inte ville. Dem är alltså dumma med dem" etc.

Förövrigt tror jag inte det är ett tecken på intelligensbrist om vi går efter de IQ-test som finns. Däremot visar sära skrivningar att man är sämre på att skriva, eller för att gå lite längre, dålig på att uttrycka sig i skrift i allmänhet. Frågan är om det "på gatan" inte uppfattas som lågintelligent när man inte riktigt kan uttrycka sig korrekt.


Kom på mig själv att dubbelkolla stavningen i det här inlägget, man vill ju inte vara den som letar en flisa i sin broders öga medan man har en bjälke i sitt eget. Jag gissar att inte är den enda som gjort detta.

Garnax
2005-09-15, 21:05
Jag har problem med stavning, särskriver säkert en del också utan att jag tänker på det. Skulle vara kul att kunna skriva felfritt, men har haft svårt för stavning sen jag var liten. Men man lär sig sakta...

Läser fortfarande svenska och tittar på hur ord stavas, och efter tillräckligt många gånger brukar jag komma ihåg hur det ska stavas. Dock kan det fortfarande bli fel på tangentbordet då händerna skriver av vana och jag tittar inte på tangentbordet. Ibland blir jag osäker på hur ett ord stavas, alltså jag skriver det inte bara fel direkt utan funderar, brukar då googla på ordet och se hur det stavas, eller så använder jag bara ett annat ord.

Jag är dock inte dum för det, svenska må jag ha svårt för, stavning alltså.
Men jag är mycket lättlärd, fattar snabbt, och har lätt att få bra betyg.

Så ska jag inte få uttrycka mig i text för att min stavning inte är bra?

Ska människor som läspar inte få tala?

Ska människor som haltar inte få gå?

Ska synskadade förbjudas att se?

jwzrd
2005-09-15, 21:15
Kan ni inte förklara hur ens sätt att skriva visar hur intelligent man är?

,,lr kanse d nte gr att frstå nnrs!!!!!!!!!!!!!11?? ELLrr???!?!!!,,,,...,, Juste det.....!!!! ????

Om du nu inte visste att jag bögade mig i det jag skrev nyss... inte fan skulle du ta mig på allvar. Frågan är om du ens läst det jag skriver då. Lite som att ingen läser det Garnax skriver längre eftersom det bara är fylletrams.

jwzrd
2005-09-15, 21:16
Hehe alltså, alla människor är inte lika smarta och har lika lätt för det här med stavning. Så det där är bara en pissig åsikt. Det är ungefär som om nån som kan hoppa 5 meter i längd säger åt dem som inte kommer över 3 meter att dem är så otroligt mycket sämre människor och shit. Okej inte välrdens bästa liknelse men jag hoppas att du som nu är så smart förstår meningen i mitt inlägg.

Sluta vara så barnslig och störa dig på sånna små löjliga saker.

Varför är ditt sätt att lacka på hans åsikt helt ok men hans är det inte? Var det ok att vara som man är eller inte?

jwzrd
2005-09-15, 21:20
Du tycker ja, men alla har som bekant inte samma förutsättningar. Det gör ju inte dem mindre intelligenta ;)

Men hur menar du då? Plucke hoppar 3 meter, alla andra 5.. ändå vill du säga att Plucke inte är sämre på att hoppa? Kamma dig nu. Om du erkänner ett begrepp som intelligens så får du även erkänna konsekvenserna av att använda sig av det. Vissa är mer intelligenta än andra. Du väljer själv att värdera mindre intelligenta människor lägre eftersom du, här iallafall, genast utropar dig själv som deras försvarsadvokat och på något vis antyder du att det även är synd om dom. Är det inte lite för elakt?

appapa
2005-09-15, 21:26
Alternativt kan man ju se det som att de personer som inte kan tolka en mening i sitt sammanhang för att ett ord är särskrivet har lägre intellegens... http://www.skrivihop.nu/ stängde 2003, get with the program.

scythe
2005-09-15, 21:27
Men hur menar du då? Plucke hoppar 3 meter, alla andra 5.. ändå vill du säga att Plucke inte är sämre på att hoppa?
Plucke kanske har ett element fastkedjat runt benet?







http://www.k10k.net/wulffmorgenthaler/large/032_day_k10k_radiator_ninj.gif
Quiet as the night, blending into the darkness - the ninja moves. Except for Toshiru Wang AKA "The Radiator Ninja"

Yankeee
2005-09-15, 21:28
Men hur menar du då? Plucke hoppar 3 meter, alla andra 5.. ändå vill du säga att Plucke inte är sämre på att hoppa? Kamma dig nu. Om du erkänner ett begrepp som intelligens så får du även erkänna konsekvenserna av att använda sig av det. Vissa är mer intelligenta än andra. Du väljer själv att värdera mindre intelligenta människor lägre eftersom du, här iallafall, genast utropar dig själv som deras försvarsadvokat och på något vis antyder du att det även är synd om dom. Är det inte lite för elakt?

Trodde du skulle fatta med tanke på vad jag skrev tidigare i tråden ;)

jwzrd
2005-09-15, 21:29
Alternativt kan man ju se det som att de personer som inte kan tolka en mening i sitt sammanhang för att ett ord är särskrivet har lägre intellegens... http://www.skrivihop.nu/ stängde 2003, get with the program.

Vad säg som att gru ppe rao rde nig rup per omt reb oks täv eri stä lle t?K and uin tet yda det ärd ukn app ast sma rt. Någon som har något annat skitbra förslag?

jwzrd
2005-09-15, 21:30
Trodde du skulle fatta med tanke på vad jag skrev tidigare i tråden ;)

Jag trodde den här tråden handlade om att hylla ignorans, slapphet och ren dumhet?

Yankeee
2005-09-15, 21:33
Jag trodde den här tråden handlade om att hylla ignorans, slapphet och ren dumhet?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1054022&postcount=35

Trodde du kände till min stil vid det här laget ;)

Är väl inte så troligt att jag som ser till individen i första hand skulle komma med något sådant? Eller? Är detta bara en bortförklaring för att jag skulle komma undan billigt? :confused:

jwzrd
2005-09-15, 21:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1054022&postcount=35

Trodde du kände till min stil vid det här laget ;)

Är väl inte så troligt att jag som ser till individen i första hand skulle komma med något sådant? Eller? Är detta bara en bortförklaring för att jag skulle komma undan billigt? :confused:

När vi ändå diskuterar i förståelsens ordalag så undrar jag vad du tror om mig egentligen. Tror du ärligt talat att jag läst fler än dom första fyra inläggen? :D

Yankeee
2005-09-15, 21:34
Mystiken TÄtnar!

Yankeee
2005-09-15, 21:35
När vi ändå diskuterar i förståelsens ordalag så undrar jag vad du tror om mig egentligen. Tror du ärligt talat att jag läst fler än dom första fyra inläggen? :D

Haha, fan!

appapa
2005-09-15, 21:38
Vad säg som att gru ppe rao rde nig rup per omt reb oks täv eri stä lle t?K and uin tet yda det ärd ukn app ast sma rt. Någon som har något annat skitbra förslag?

Originally Posted by appapa
Alternativt kan man ju se det som att de personer som inte kan tolka en mening i sitt sammanhang för att ett ord är särskrivet har lägre intellegens... http://www.skrivihop.nu/ stängde 2003, get with the program.

Att förevisa överdrifter är ett bra sätt att demonstrera sin brist på bra argument.

jwzrd
2005-09-15, 21:39
Originally Posted by appapa
Alternativt kan man ju se det som att de personer som inte kan tolka en mening i sitt sammanhang för att ett ord är särskrivet har lägre intellegens... http://www.skrivihop.nu/ stängde 2003, get with the program.

Att förevisa överdrifter är ett bra sätt att demonstrera sin brist på bra argument.

Javisst. Du är stolt över din totala ignorans. Det ska du vara, du har många du kan relatera till! :thumbup:

appapa
2005-09-15, 21:43
Javisst. Du är stolt över din totala ignorans. Det ska du vara, du har många du kan relatera till! :thumbup:

Oh the irony, it burns! *spy*

Metal_boy_
2005-09-15, 21:59
Beror på vart. På ett forum anser jag det som nördigt att bry sig faktiskt.

Yankeee
2005-09-15, 22:00
Beror på vart. På ett forum anser jag det som nördigt att bry sig faktiskt.

Och där kom det dräpande slaget. Nu är detta avgjort, en gigant har talat.

Metal_boy_
2005-09-15, 22:04
Och där kom det dräpande slaget. Nu är detta avgjort, en gigant har talat.


wtf! :confused: Det där övergick min iq-nivå!

Metal_boy_
2005-09-15, 22:15
Jag tycker att moderatorerna skulle ställa krav på "god svenska" i Allmänt. Där skrivs ju nästan bara dynga så varför inte hålla någon form av klass.

Man kunde tex införa "talibanveckor" emellanåt då följande betyder raderat inlägg:

- Särskrivning.
- Sammanblandning av "de" och "dem".
- Sammanblandning av "var" och "vart".
- Sammanblandning av "han" och "honom" / "hon" och "henne".

Stavfel och slagfel (tex "itne" istf "inte") bör endast rendera ett påpekande.


Då kan vi ju sätta krav på att man ska vara tränad istället och du blir bannad ( ifall det blir obligatoriskt med bilder på våra kroppar som bevis för att du har här att göra) om det visar sig att du ser ut som ett jävla Hängbuksvin, eller ett finnigt pubertertsoffer på 45kg. Det är larv, men det skulle tamefan ha mer med forumet att göra.

Trance
2005-09-15, 22:21
Jag har ingenting emot folk som stavar fel och inte är bra på svenska, då skulle ju jag vara en självhatare. Hrm, och även om jag är det så hatar jag inte mig för just det.

Folk som skriver "e" och "de" istället för "är och "det t.ex. Även engelskans "you" misshandlas och blir "u". Dessa ser jag som dummare, eller kanske inte dummare med obildade. Alltså JAG ser dem som detta, med andra ord min uppfattning är så. Men men, folk kan ju vara trevliga ändå även om man får hjärnblödning av att läsa deras texter. Jag är t.ex. klen och alla på detta forumet älskar mig.

carlsm
2005-09-15, 22:40
Man ska ha vett att vårda sitt språk oavsett sammanhang och inte misshandla eller förvränga det bortom vad som faktiskt är rätt och riktigt i onödan. Ska man i längden acceptera ett sptråkligt förfall bara för att folk, som inte har diverse mer eller mindre ohjälpliga symptom, inte orkar bry sig? Vad blir det då liksom mer än ett dåligt intryck som går ut över andemeningen i sammanhanget? *screwy*

Man ska ta sitt ansvar!

Yankeee
2005-09-16, 08:10
Man ska ha vett att vårda sitt språk oavsett sammanhang och inte misshandla eller förvränga det bortom vad som faktiskt är rätt och riktigt i onödan. Ska man i längden acceptera ett sptråkligt förfall bara för att folk, som inte har diverse mer eller mindre ohjälpliga symptom, inte orkar bry sig? Vad blir det då liksom mer än ett dåligt intryck som går ut över andemeningen i sammanhanget? *screwy*

Man ska ta sitt ansvar!

Ok, ska sluta nu, men det är ju lite kul? :)

Tolkia
2005-09-16, 10:07
Det verkar rimligt att smarta människor generellt har bättre språkbruk än mindre smarta människor.
På sätt och vis stämmer det här. Smarta människor inser att ett bättre språk är något de tjänar på: De får fram vad de vill få fram (och inte bara "hyfsat nästan"), folk de kommer i kontakt med upplever dem som smartare (vilket ger fördelar), de kan dribbla bort motståndare med ett sämre språk osv. Gränsen mellan "bättre" och "sämre" språk går dock inte vid kanslisvenska eller nobelprisvärdig skölitteratur, utan vid någorlunda korrekt vardagssvenska. Vilket innebär t.ex. undvikande av "d e" etc. (är det så jobbigt att skriva några tecken till måste man nog se över sin träning så att man orkar lite mer), undvikande av alltför många svordomar och könsord (undantag medges), försök till korrekt stavning - kort sagt: Ett språk utan alla de "fel" eller specialversioner som inte beror på något annat än att man är för lat, eller för "cool" och "minsann går sin egen väg och inte låter andra styra ens liv" för mycket att skriva som man egentligen har en känsla av att man borde (om man inte hade den känslan skulle det kanske inte vara så känsligt att folk klagade på ens språk - man brydde sig ju inte om vad andra tyckte, eller hur det nu var?). Ganska få skriver ju t.ex. "lunarsvenska" för att de på allvar TROR att det är korrekt.

Fattar man inte att man tjänar på att uttrycka sig så att folk ser VAD man skriver och inte bara HUR ILLA man skriver - ja då kanske man inte är särskilt smart. Notera att detta INTE innebär ett dissande av dyslektiker, personer som bara helt enkelt inte är riktigt kompis med språket etc. - dessa brukar faktiskt i allmänhet vara mycket medvetna om var det brister och skriva så bra de kan (till skillnad från de übercoola lunarkidsen & co.). För att ta ett högst konkret exempel så skriver ju Garnax, som karaktäriserade sig själv som dålig i svenska här ovan, BETYDLIGT bättre än många andra här på forumet (av vilka inte alla skulle hålla med om att deras språk inte var så bra ...).

skaparn
2005-09-16, 11:01
Man ska ha vett att vårda sitt språk oavsett sammanhang och inte misshandla eller förvränga det bortom vad som faktiskt är rätt och riktigt i onödan. Ska man i längden acceptera ett sptråkligt förfall bara för att folk, som inte har diverse mer eller mindre ohjälpliga symptom, inte orkar bry sig? Vad blir det då liksom mer än ett dåligt intryck som går ut över andemeningen i sammanhanget? *screwy*

Man ska ta sitt ansvar!

För att vara lite petig; man kan inte skriva att språket håller på att förfalla och ondgöra sig över det, om man skriver "Vad blir det då liksom". Det hör ju till ett verbalt tics som är tillräckligt fult när någon säger det, utan att det dessutom tas med i det skrivna ordet.

RobbeliRobban
2005-09-16, 13:47
Kyyyken, vad pretentiöst.

Shadow Warrior
2005-09-16, 13:50
What ever....

Piranha
2005-09-16, 13:52
Jag tycker den här tråden är en skymf emot Hasse36.

Jag skriver skitmycke fel och gärna sär-skrivningar , men de är hans jobb å inte ditt, jag vägra mottaga kritik ifrån någon annan än honom.

Jag ser han som min ledsagare i denna dunkla värld av besserwissers å internetkrigare.

z_bumbi
2005-09-16, 14:00
Man ska ha vett att vårda sitt språk oavsett sammanhang och inte misshandla eller förvränga det bortom vad som faktiskt är rätt och riktigt i onödan. Ska man i längden acceptera ett sptråkligt förfall bara för att folk, som inte har diverse mer eller mindre ohjälpliga symptom, inte orkar bry sig? Vad blir det då liksom mer än ett dåligt intryck som går ut över andemeningen i sammanhanget? *screwy*

Man ska ta sitt ansvar!

Som lekledare slänger jag in en extra fråga i tråden.

Är det verkligen ett förfall eller en normal utveckling av språket?

Trance
2005-09-16, 14:26
Som lekledare slänger jag in en extra fråga i tråden.

Är det verkligen ett förfall eller en normal utveckling av språket?

I vissa fall är det helt klart ett förfall. Av den enkla anledning att språket blir mer tvetydigt av många förkortningar. Alla naturliga språk är tvetydiga i någon mån och ofta får man ut betydelsen av sammanhanget. T.ex. "Skärp dig nu" och "vilket fint skärp du har". Andra ickenaturliga språk, t.ex. programmeringsspråk kan ju inte vara tvetydiga då datorn måste förstå exakt vad som menas.

Så även om de naturliga språken är tvetydiga så är det onödigt att utöka det, tyvärr så skapas även en bristande förmåga att uttrycka sig exakt. Att folk gillar Fredrik Lindström är väl uppenbart, men det betyder ju inte att han har rätt. I en lagbok, forskarrapport etc kan det aldrig stå "dom", eftersom en lagtext måst vara exakt och skall ej kunna tolkas på flera sätt. Så nej, att skriva "de e så" är inte att utveckla språket, det är att handikappa sig själv.

Endumen
2005-09-16, 14:29
ABSOLUT INTE. Folk kan faktiskt ha problem med att skriva; Dyslexi t.ex. Men inte är det ett bevis på lägre intelligens för det.

Yankeee
2005-09-16, 14:34
Älskar inte ni också när det kommer någon när diskutionen är slut, som ignorerar alla inlägg och slutsatser som folk har kommit fram till tidigare i tråden, och skriver "KLART DET INTE ÄR SÅ !!1"!"!""!!!##""23!"!!!!"?

skaparn
2005-09-16, 14:58
Älskar inte ni också när det kommer någon när diskutionen är slut, som ignorerar alla inlägg och slutsatser som folk har kommit fram till tidigare i tråden, och skriver "KLART DET INTE ÄR SÅ !!1"!"!""!!!##""23!"!!!!"?

Ja, det är det näst bästa överträffat endast av folk som skriver en motsatt åsikt bara för att få igång en diskussion. Man känner att varje inlägg på något subtilt sätt dryper av vilja att egentligen bara säga att endast tattare skriver särt/fel/slarvigt.

Yankeee
2005-09-16, 14:59
Ja, det är det näst bästa överträffat endast av folk som skriver en motsatt åsikt bara för att få igång en diskussion. Man känner att varje inlägg på något subtilt sätt dryper av vilja att egentligen bara säga att endast tattare skriver särt/fel/slarvigt.

:D

hasse36
2005-09-16, 15:05
Installera Google Toolbar. Där finns stavningskontroll av webbformulär.

Ser ut så här om man citerar Yankeee:

Yankeee
2005-09-16, 15:15
Installera Google Toolbar. Där finns stavningskontroll av webbformulär.

Ser ut så här om man citerar Yankeee:

Men jag har en sjukdom.

blekfet2
2007-03-19, 12:08
*bump bump*


Får skitungar inte lära sig skriva i skolan numera?

Nitrometan
2007-03-19, 12:19
Men jag har en sjukdom.
Är du för kyld?

Stoltz
2007-03-19, 12:23
"Vart" stör jag mig näst mest på :cryout:


Vad har du för problem med "Vart" egentligen? Det är väl inte något ord som särskrivs så ofta? ;)

OnTo: Tja... Ibland går det snett, inte mer än så. Jag ser nog hellre till vad personen har menat att få fram än att tänka på varje särskrivning som uppstår. Ibland blir det lite kryptiskt då texten kan få en annan innebörd, men på ett forum... Nej, här är allting kryptiskt och perverst.

Arf Pingvin
2007-03-19, 12:26
endast tattare skriver särt/fel/slarvigt.

Skulle platsa i en signatur ;-)

mela
2007-03-19, 12:51
Jag får damp på särskrivningar, allra mest när det är i ett skolarbete. *gah!*

jwzrd
2007-03-19, 12:53
Jag får damp på särskrivningar, allra mest när det är i ett skolarbete. *gah!*

Hur ställer du dig till andra fel som rör semantik? T ex att skriva "det är" istället för "de finns".

mela
2007-03-19, 12:55
Hur ställer du dig till andra fel som rör semantik? T ex att skriva "det är" istället för "de finns".

Försöker du äga mig nu?

Nitrometan
2007-03-19, 12:59
Försöker du äga mig nu?
Nej, han bara påpekar ett semantiskt fel i ditt påpekande av ett annat semantiskt fel.

Taisho
2007-03-19, 13:00
Intressant tråd!

För den om anser att språket är till för att underlätta kommunikation mellan individer så är särskrivning inget problem så länge budskapet faktiskt går fram som det är tänkt.

För den som anser att språket är ett regelverk blir det naturligtvis besvärligare. :)

mela
2007-03-19, 13:02
Nej, han bara påpekar ett semantiskt fel i ditt påpekande av ett annat semantiskt fel.

"Det finns" och "det är" tycker jag inte är lika illa. Men visst ser det förjävligt ut och jag skulle aldrig skriva så i en seriös text.

Men det som stör mig mest är särskrivningar och folk som inte kan skilja på "han/honom".

Nitrometan
2007-03-19, 13:03
För den om anser att språket är till för att underlätta kommunikation mellan individer så är särskrivning inget problem så länge budskapet faktiskt går fram som det är tänkt.
Sen kan det ju vara så att vissa personer i vissa sammanhang anser att språket är ett vapen i en diskussion (kamp) mot andra. Då blir givetvis en rigid regeltolkning viktig.

Nitrometan
2007-03-19, 13:05
"Det finns" och "det är" tycker jag inte är lika illa. Men visst ser det förjävligt ut och jag skulle aldrig skriva så i en seriös text.

Men det som stör mig mest är särskrivningar och folk som inte kan skilja på "han/honom".
"De finns" - syftar på särskrivningarna du pratade om.

"det är" - syftar inte på nåt i det tidigare du skrev.

Det blir alltså ett syftningsfel.

Fjod0r
2007-03-19, 13:33
eller så är man dåligt på bara just det, att skriva. Kollar alla mina längre posts i Word innan jag submitar dem. För att slippa framstå som en idiot (det klarar jag fint endå)

jwzrd
2007-03-19, 13:40
"Det finns" och "det är" tycker jag inte är lika illa. Men visst ser det förjävligt ut och jag skulle aldrig skriva så i en seriös text.

Men det som stör mig mest är särskrivningar och folk som inte kan skilja på "han/honom".

Jag skrev "de", inte "det". Du pratade om särskrivningar i plural som fanns i skolarbeten. "de finns" snarare än "det finns". Att inte veta skillnad på det och "dom" stör mig.

semicroma
2007-03-19, 15:11
Intressant tråd!

För den om anser att språket är till för att underlätta kommunikation mellan individer så är särskrivning inget problem så länge budskapet faktiskt går fram som det är tänkt.

För den som anser att språket är ett regelverk blir det naturligtvis besvärligare. :)

Jag håller med. I princip alltid så förstår man vad personen vill säga när det förekommer särskrivningar förutom i vissa konstlade exempel som nästan aldrig används i praktiken som "brun hårig sjuk sköterska" och liknande.

Kanske man ska ha höga krav på hur det skrivs när det är mer formella sammanhang, men att gråta blod när det är någon som inte formulerar sig enligt skolboken på ett diskutionsforum förstår jag inte riktigt meningen med.

PowPow
2007-03-19, 15:13
Men det som stör mig mest är särskrivningar och folk som inte kan skilja på "han/honom".

Faktiskt inget emot det så länge det inte är på skoluppgifter.
Då dubbelkollar man sånt.

Nåväl, folk utvecklas :)

mela
2007-03-19, 15:19
Nåväl, folk utvecklas :)

Du kanske ska se vad det var jag svarade på i det andra inlägget ;)

PowPow
2007-03-19, 15:20
Du kanske ska se vad det var jag svarade på i det andra inlägget ;)

Det var från ditt inlägg på första sidan i denna tråd, där du svarade på frågan som enligt topic löd:

" "Sär skrivning"...
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens?"

mela
2007-03-19, 15:24
Det var från ditt inlägg på första sidan i denna tråd, där du svarade på frågan som enligt topic löd:

" "Sär skrivning"...
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens?"

åfan. Där ser man.
Kan bero på att särskrivningarna verkar utöka. Allt fler som särskriver just nu, känns det som. Då blir det mer påtagligt och betydligt mer störande. Jag tycker att det är jobbigt att läsa en text med särskrivningar.

PowPow
2007-03-19, 15:42
"De finns" - syftar på särskrivningarna du pratade om.

"det är" - syftar inte på nåt i det tidigare du skrev.

Det blir alltså ett syftningsfel.

Jag skrev "de", inte "det". Du pratade om särskrivningar i plural som fanns i skolarbeten. "de finns" snarare än "det finns". Att inte veta skillnad på det och "dom" stör mig.

Fast det är ju ganska vanligt att man åsyftar saker som står i plurar som ett fenomen, som mela gjorde i sitt tidigare inlägg.

jämför:
"Jag ser särskrivningar som ett stort problem"
"Särskrivningar är något jag stör min väldigt mycket på"
"Regeringen ser de långa vårdköerna som något som bör prioriteras"
"Jag gillar långa vårdköer, så länge det inte drabbar mig."
"Restaurangstrejker är jobbiga, speciellt när det är i städer med bara en restaurang".

eandersson
2007-03-19, 15:45
Jag orkar inte läsa igenom tråden ifall någon redan sagt detta.

Men särskrivning på diverse webshopar tappar rätt mycket "respekt" från min sida på det. Blir ju helt plötsligt tvivel osv.

Empe
2007-03-19, 16:33
När vi ändå snackar semantik. Jag stör mig på de som skriver "där finns" istället för "det finns"

Ex. "Det finns en farbror på hemmet som är jättetrevlig."
Ex 2 "Där finns en farbror på hemmet som är jättetrevlig."

*gah!*

PowPow
2007-03-19, 16:39
Vad tycker ni om folk som skriver "Jag är betydligt starkare än honom" eller "Jag är mer hungrig än dig"?

Tycker nästan det är vanligare än att folk gör på andra hållet (skriver "han" istället för "honom" o.s.v.).

Englund
2007-03-19, 16:53
Klart som fan att personer som särskriver är mindre intelligenta.

Yankeee
2007-03-19, 17:00
Klart som fan att personer som särskriver är mindre intelligenta.

Du inser uppenbarligen inte att förutsättningar och möjligheter för lärande väger in ganska stort? Har knappast något med intelligens att göra. Att det däremot ser dumt ut är en annan femma.

Jompan
2007-03-19, 17:17
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det Inegn roll
i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är
att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om
blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi
itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

on topic: Försökte bara illustrera med exemplet ovan att den mänskliga hjärnan skapar regler för hur ord ska se ut i sin helhet. För mig är det verkligen inte tecken på intelligens bara för att man aldrig själv gör särskrivningar, eller brist på intelligens när man gör det.

Pingu
2007-03-19, 17:25
Jag tycker det är dålig stil att klaga på andra människor & anklaga dem för bristande intelligens.

Om någon särskriver har det inget med intelligens/bristande intelligens att göra. Däremot KAN det ha att göra med bristande intresse under svenskalektionerna i skolan.


Tänk om & tänk rätt.

Bra skrivet och + 1

Trance
2007-03-19, 17:38
Det finns ju en uppfattning i min branch att programmerare kan klara av att skriva felfri kod i c,c++, haskell, pearl, xslt etc men klarar inte av grundläggande engelsk grammatik (bara sett det kommenteras på engelska). De personerna är ju oftast inte dumma direkt, bara ointresserade.

Däremot så nu när man tänker på det så finns det någon person på detta forum som du anser smart som skriver slarvigt med "e" eller särskriver mycket?

Jense
2007-03-19, 17:50
Det finns ju en uppfattning i min branch att programmerare kan klara av att skriva felfri kod i c,c++, haskell, pearl, xslt etc men klarar inte av grundläggande engelsk grammatik (bara sett det kommenteras på engelska). De personerna är ju oftast inte dumma direkt, bara ointresserade.

Däremot så nu när man tänker på det så finns det någon person på detta forum som du anser smart som skriver slarvigt med "e" eller särskriver mycket?

alla har vi olika förmågor, de flesta av oss delar på förmågan att dömma innan man lär känna.

Festlig egenskap tycker jag. Bara titta på någon och dömma ut.

Trance
2007-03-19, 18:02
alla har vi olika förmågor, de flesta av oss delar på förmågan att dömma innan man lär känna.

Festlig egenskap tycker jag. Bara titta på någon och dömma ut.

Det gör ju alla, dömer folk. Du tycker säkert jag är jobbig jävel men jag kanske är grymt trevlig om vi skulle mötas. Jag säger inte att jag dömer ut någon och säger att personen är en sämre människa. Lika lite som de som är starkaste på forumet är bättre än de som är svagare.

Det enda jag gjorde var en observation från mitt håll att de som jag ser som smarta på forumet (ingen absolut sanning) skriver ofta bra. T.ex. King Grub, Bärs, Tolkia, bolio etc. Kan ju vara åldersfråga också, yngre skriver sämre/slarvigare och har inte lika stor kunskap.

Sedan är jag rätt dålig på svenska själv, tyvärr.

mangemani
2007-03-19, 18:09
jag har aspbergers,i vilket "särskrivning" kan uppstå,har jag då lägre intelligens?
löjligaste jag har hört.
einstein hade aspbergers,hade han lägre intelligens?
som någon sa,tänk om tänk rätt.

Trance
2007-03-19, 18:14
jag har aspbergers,i vilket "särskrivning" kan uppstå,har jag då lägre intelligens?
löjligaste jag har hört.
einstein hade aspbergers,hade han lägre intelligens?
som någon sa,tänk om tänk rätt.

Lite OT men man är verkligen inte säker att Einstein hade aspergers. Folk vill gärna ge den diagnosen till nördar/forskare med lite dålig social förmåga. Bland programmerare och ingenjörer så finns det massor av självdiagnoser där folk konstaterar att de har aspergers bara för de känner sig obekväma bland folk och gillar matte.

MasterChief
2007-05-25, 10:15
http://www.blocket.se/vi/12087587.htm?ca=11_s

lol jag är lättroad idag.

Baan
2007-05-25, 10:18
http://www.blocket.se/vi/12087587.htm?ca=11_s

lol jag är lättroad idag.

Nja, den är bra, du behöver inte skämmas. En varm vattenbredare (bredar ut vatten, kanske för folk som bor i områden med hårt vatten?) är inget man ser varje dag på blocket.

Frida.B
2007-05-25, 10:46
... är det tecken på dålig stil och lägre intelligens? Ja det tycker jag.

Det finns olika typer av intelligens. Att kunna lösa ett matematiskt problem och att kunna måla en tavla är två olika typer till exempel. Vem har rätten att bestämma att någon som inte riktigt behärskar det svenska språket är mindre intelligent? Och vem orkar bry sig? Tänk på viktigare saker än intelligensnivån på folk som särskriver så är du till större nytta för samhället.

Baan
2007-05-25, 10:51
Det finns olika typer av intelligens. Att kunna lösa ett matematiskt problem och att kunna måla en tavla är två olika typer till exempel. Vem har rätten att bestämma att någon som inte riktigt behärskar det svenska språket är mindre intelligent? Och vem orkar bry sig? Tänk på viktigare saker än intelligensnivån på folk som särskriver så är du till större nytta för samhället.

Nu är särskrivning ganska lätt att åtgärda om någon förklarar hur det fungerar och man orkar tänka på det. Därmed ska vi inte acceptera att folk är hur lata som helst när det gäller att uttrycka sig tydligare.

Violater
2007-05-25, 10:52
Ett intressant faktum är att när intelligens diskuteras finns det alltid de som ställer sig på de som påstås ha lägre intelligens sida och hävdar att så inte är fallet. Jag tror att alla är överens om att det skiljer mellan olika individers intelligensnivå. Anta då att trådskaparens tes är korrekt. Den genomsnittliga intelligensnivån är lägre i en grupp av människor som särskriver än vad den är i en grupp av människor som inte särskriver. Betyder det per automatik att särskrivarna är sämre människor som folk ser ned på? Det jag vill få fram är att genom att så envist hävda att de inte har lägre intelligens säger man indirekt att människor med lägre intelligens är sämre. Vi har ju alla olika förutsättningar, vi är olika starka och vi springer olika fort. Blir man klassad som en sämre människa för att man springer långsammare än snittet? Är det kontroversiellt att hävda att någon springer långsammare än snittet? Nej, näppeligen. Däremot blir det ett ramaskri om någon hävdar att en grupp människor har lägre intelligens än en annan grupp människor. Givetvis kan man argumentera emot påståendet och inte hålla med om det, men genom att bli upprörd nedvärderar man själv de människor som har en lägre intelligensnivå än snittet.

Särskrivare är inte en homogen grupp, därför blir en sådan här diskussion grovt generaliserande. Personligen tror jag att det finns en skillnad i intelligensnivå om man jämför gruppen "särskrivare" och gruppen "de som inte särskriver". Det är mer troligt att någon med hög intelligens skriver korrekt och det är också mer troligt att någon med låg intelligens skriver inkorrekt. Det är min subjektiva åsikt. Däremot finns det väldigt många som särskriver som har betydligt högre intelligens än vad många som inte särskriver har.

Man hävdar inte att alla särskrivare är ointelligenta bara för att man påstår att särskrivare som grupp är mindre intelligenta än de som inte särskriver. Dessutom lägger man inte nödvändigtvis in någon värdering om att de som är mindre intelligenta är sämre människor eller mindre värda bara för att man påstår att det finns skillnader två grupper emellan.

Frida.B
2007-05-25, 10:57
Men vad visar på hög intelligens? Skall man enbart räkna in matematisk intelligens? Jag tycker att man skall sluta anklaga folk för att vara mindre intelligenta bara för att de inte kan stava eller räkna ut ett mattetal. Vem bestämmer vilken intelligens som har betydelse?

Baan
2007-05-25, 11:01
Men vad visar på hög intelligens? Skall man enbart räkna in matematisk intelligens? Jag tycker att man skall sluta anklaga folk för att vara mindre intelligenta bara för att de inte kan stava eller räkna ut ett mattetal. Vem bestämmer vilken intelligens som har betydelse?

Majoriteten.

Mr. Moose
2007-05-25, 13:26
Särskrivning och i allmänt dåligt skriftspråk kan också bero på ovana!

I mitt fall så skriver jag mycket sämre nu än när jag bodde i Sverige. De få gångerna jag skriver på svenska är när jag postar här på kollo, man glömmer en hel del på ett dussin år!

Kanske det beror att jag blivit dummare nu på gamla dar? *screwy* Vem vet?

Gädda
2007-05-25, 13:42
Fan jag av skyr sär skrivare, dom borde tvångs om händer tas :)

Nej, men jag håller med om att det är störande. Alla former av skrivfel gör att man inte tar personen på lika stort allvar, det är ju det enda "yttre" man har att döma någon på i ett diskussionsforum och då utnyttjar man det maximalt.

MasterChief
2007-05-25, 14:55
Alla former av skrivfel gör att man inte tar personen på lika stort allvar, det är ju det enda "yttre" man har att döma någon på i ett diskussionsforum och då utnyttjar man det maximalt.

Så vad de skriver är mindre viktig än hur de skriver?

I så fall är det nog du som är svår att ta på allvar.

Baan
2007-05-25, 15:19
Så vad de skriver är mindre viktig än hur de skriver?

I så fall är det nog du som är svår att ta på allvar.

Nu kanske han uttryckte sig lite klumpigt men poängen är väl ändå att om du har ett väldigt dåligt språk, säg att du kör lunariseraren på allt du skriver, så blir det nog väldigt svårt att få någon att läsa vad du skrivit. Det är iofs rätt extremt med ett sånt läge men likväl sänker ju upprepade språkfel texten i sig, inte ens säkert att man orkar sätta sig in i texten då. Lagom är bäst tror jag, inte för dåligt språk men man behöver inte visa upp sitt ordförråd heller och tappa hälften av läsarna pga ordval osv.

Gädda
2007-05-25, 17:02
Så vad de skriver är mindre viktig än hur de skriver?

I så fall är det nog du som är svår att ta på allvar.

Det där tycker jag var en ganska grov misstolkning, jag sa att en massa skrivfel (och för att förtydliga: skrivfel som beror på uppenbart slarv) får mig att ta personen mindre på allvar. Självklart påverkas jag framförallt av vad personen skriver. Tråden handlar ju om särskrivning, vilket mer handlar om hur man skriver än vad man skriver.

Palm
2007-05-25, 17:21
Den språkliga intelligensen, som ofta går hand i hand med andra typer, är naturligtvis sämre hos notoriska särskrivare. Men den går säkert att träna upp genom att läsa mer.
Som Trance sa, ge gärna motexempel på intressanta, tankeväckande, smarta inlägg skrivna av särskrivare.

MasterChief
2007-05-25, 17:52
Det där tycker jag var en ganska grov misstolkning, jag sa att en massa skrivfel (och för att förtydliga: skrivfel som beror på uppenbart slarv) får mig att ta personen mindre på allvar. Självklart påverkas jag framförallt av vad personen skriver. Tråden handlar ju om särskrivning, vilket mer handlar om hur man skriver än vad man skriver.

Skönt att höra att jag tolkade fel. Även om jag inte tycker att jag feltolkade det som faktiskt stod:

"det är ju det enda "yttre" man har att döma någon på i ett diskussionsforum och då utnyttjar man det maximalt."

shut teh face
2007-05-25, 18:45
jak tycker ala szom serskrever ska pasa sej va

Sheogorath
2007-05-25, 19:54
Den språkliga intelligensen, som ofta går hand i hand med andra typer, är naturligtvis sämre hos notoriska särskrivare. Men den går säkert att träna upp genom att läsa mer.
Som Trance sa, ge gärna motexempel på intressanta, tankeväckande, smarta inlägg skrivna av särskrivare.

Ouch. Som ett spjut rakt in mellan revbenen. :D
(elakt, men så sant)

b_61
2007-05-25, 20:30
De de är så white-trash att särskriva

Tolkia
2007-05-25, 22:28
Skönt att höra att jag tolkade fel. Även om jag inte tycker att jag feltolkade det som faktiskt stod:

"det är ju det enda "yttre" man har att döma någon på i ett diskussionsforum och då utnyttjar man det maximalt."
Man kan ju i och för sig välja att se skrivsättet som det "yttre" och innehållet som det "inre".