handdator

Visa fullständig version : Träning i hemmet?


krilleh
2005-09-15, 18:24
Jag tänkte börja träna i mitt hem ist för jag har inte tid att åka till gymmet och tycker det är mkt bekvämare hemma helt enkelt..

Men tänkte bara vilja behålla formen och få lite biceps o magmuskler mest. Alltså inge satsargrej som ni flesta här håller på med :) Ni kan kalla de disco träning om ni vill men jag känner bara behov av att träna vissa muskler.

För de första undrar jag er om ni vet nånstans där man säljer ett par hantlar med vikter för ett rimligt paketpris. Helst vikter uppåt max 30 kg.. (15 kg på varje hantel).

Nog om de.

Ja vet att med hemmaträning kmr jag inte kunna träna alla muskelgrupper men har kollat upp de där och tänkte träna såhär på ett ungifär:

----------------------------------------------------------------------
Mage:
Crunshes : Med 5 kg vikt på magen. Gör så många jag orkar 3 ggr om.

Ab slide (har redan en sån hemma så att prova skadar inte).
X tid.

Bröst:
Flyes : 8x3.
Hantelpress: 8x5

Biceps:
Hantelcurl 9-13.5kg 8x5
Ngt mer kanske? tips på nåt?

Triceps:
Liggande tricepsextention i cable.
Nåt mer?

Axlar:
Hantelpress ca 10 kg 8x3
Hantellyft åt sidan : ca 8 kg 8x3

Och sen göra x antal armhävningar.
-----------------------------------------------------------------------

Va tycks om de? Som sagt så tänkte jag inte satsa på de här och bli jätte stark utan mest behålla mina muskler och kankse öka i magen,bröst och biceps..

Fördelen med denna såkallade hemmaträningen är för att som sagt det är mkt bekvämare och jag sparar tid och en hel del pengar om ja gör de här en längre period ist för att behöva lägga ut 1500 per termin för gymkort som jag gjorde tidigare.

ca varanan till var tredje dag tänkte jag göra dom här övningarna och de blir som en liten del av varje. Lite mage lite bröst osv. tyvärr kmr jag inte kunna träna ryggen och axlar så mkt. Och heller inte ben, men jag joggar också så dom får röra på sig lite där :)

Tror ni de kommer funka eller kommer de gå helt åt helvete? Jag är en nybörjare så är tacksam för alla tips jag kan få.

Shadow Warrior
2005-09-15, 18:29
nej

krilleh
2005-09-15, 18:31
nej

vadå nej?

GPa
2005-09-15, 19:02
Du kan faktiskt köra igenom kroppen även om du är hemma. Du behöver inte ens vikter, räcker med din egna kroppsvikt.

Om du har hantlar kan du lägga till Hammarcurl för biceps. Funkar bra.

Annars kan du testa köra ett rätt så jobbigt, tycker jag, pass.
Kör detta pass utan vila mellan varje övning, ett set per övning, gå vidare till nästa till du kört igenom alla övningar. Gör så många rundor du orkar.


- Armböj 30-40 reps eller max **Bröst,( deltoidmusklerna), triceps**
- Knäböj på ett ben 15-20 reps
- Tricepsböj 20-25 reps eller max
- Sit-ups 20-30 reps eller max (någon annan magövning fungerar ochså)
- Stående vader(på ett ben) 30- 40 st
- Pull-ups 8-12 reps eller max **Biceps och Rygg**(om du har tillgång till chinsstång hemma)

Du kan köra dom klassisk dip mellan två stolar om du vill göra någon alternativ övning till tricepsböj eller armböj.
Finns även övningar som koncentrerar sig väldigt mycket på axlarna. Ställ dig mot en vägg på händerna, och gör som när du gör axelpress. Men... de e lite knepigare att göra så =P

Har du hantlar så kan du bara söka igenom övningsbanker och modifiera vissa övningar. Du kan träna det mesta utan vikter och enbart me din egna kroppsvikt. Gäller bara veta vilka övningar som finns. =P

krilleh
2005-09-15, 19:28
Du kan faktiskt köra igenom kroppen även om du är hemma. Du behöver inte ens vikter, räcker med din egna kroppsvikt.

Om du har hantlar kan du lägga till Hammarcurl för biceps. Funkar bra.

Annars kan du testa köra ett rätt så jobbigt, tycker jag, pass.
Kör detta pass utan vila mellan varje övning, ett set per övning, gå vidare till nästa till du kört igenom alla övningar. Gör så många rundor du orkar.


- Armböj 30-40 reps eller max **Bröst,( deltoidmusklerna), triceps**
- Knäböj på ett ben 15-20 reps
- Tricepsböj 20-25 reps eller max
- Sit-ups 20-30 reps eller max (någon annan magövning fungerar ochså)
- Stående vader(på ett ben) 30- 40 st
- Pull-ups 8-12 reps eller max **Biceps och Rygg**(om du har tillgång till chinsstång hemma)

Du kan köra dom klassisk dip mellan två stolar om du vill göra någon alternativ övning till tricepsböj eller armböj.
Finns även övningar som koncentrerar sig väldigt mycket på axlarna. Ställ dig mot en vägg på händerna, och gör som när du gör axelpress. Men... de e lite knepigare att göra så =P

Har du hantlar så kan du bara söka igenom övningsbanker och modifiera vissa övningar. Du kan träna det mesta utan vikter och enbart me din egna kroppsvikt. Gäller bara veta vilka övningar som finns. =P


hehe okej... ska prova nåra av dina övningar. men ska endå köpa mig hantlarna.. blir nog bättre och enklare med dom

MUGEN
2005-09-15, 20:17
Fördelen med denna såkallade hemmaträningen är för att som sagt det är mkt bekvämare och jag sparar tid och en hel del pengar om ja gör de här en längre period ist för att behöva lägga ut 1500 per termin för gymkort som jag gjorde tidigare.



1500 som ger dig tillgång till alla viktskivor, stänger, svettiga bänkar och powerrackets du kan tänkas behöva i redig träning.
hur mycket kostar/kostade det inte att köpa hem egna skivor?


Jag är en nybörjare så är tacksam för alla tips jag kan få.

du har ju tränat på gym tidigare skrev du..


ca varanan till var tredje dag tänkte jag göra dom här övningarna och de blir som en liten del av varje. Lite mage lite bröst osv. tyvärr kmr jag inte kunna träna ryggen och axlar så mkt. Och heller inte ben, men jag joggar också så dom får röra på sig lite där :)



all träning är ju bättre än ingen alls.. det blir många reps, mer bodypump/gymnastik än styrketräning i mina ögon

GPa
2005-09-15, 20:18
Jag vet inte på vilket sätt det skulle kunna vara både enklare och bättre att använda hantlar om du är nybörjare?

läs z_bumbis trådar för nybörjare i "Best of..."

John M
2005-09-15, 20:33
krilleh: Du bor inte i blekinge? :) Har träningsutrustning till salu :)

krilleh
2005-09-15, 21:00
1500 som ger dig tillgång till alla viktskivor, stänger, svettiga bänkar och powerrackets du kan tänkas behöva i redig träning.
hur mycket kostar/kostade det inte att köpa hem egna skivor?


du har ju tränat på gym tidigare skrev du..



all träning är ju bättre än ingen alls.. det blir många reps, mer bodypump/gymnastik än styrketräning i mina ögon


Japp men 1500 e per termin. de blir alltså var sjätte studiebidrag går åt till de där plus 500 kr till! Och visst min utrustning kommer nog gå upp emot 800 kr eftersom jag har hittat ett paket för 500 kr med 20 kgs i. sen ska jag köpa till lite tyngre vikter så 800 e nog rimligt. Men då kmr jag också ha de flera år förhoppningsvis.

Och jo jag har gått på gym men har inte så mkt koll endå. Nybörjare kasnke var att ta i men har MYCKET mer att lära mig.

krilleh
2005-09-15, 21:21
krilleh: Du bor inte i blekinge? :) Har träningsutrustning till salu :)

hehe, jag bor i uppsala :)

krilleh
2005-09-15, 22:22
Ingen som kan kommentera mitt lilla schema? om de finns nåra övningar som funkar bättre i hemmet än andra osv? Skulle bli tacksam för de.

Big Lou
2005-09-16, 08:00
Ingen som kan kommentera mitt lilla schema? om de finns nåra övningar som funkar bättre i hemmet än andra osv? Skulle bli tacksam för de.

Klart att du ska träna hemma om du känner för det. Det gjorde jag under mina två första år av styrketräning och det gav utmärkt resultat.
Hade du tillgång till cable också? du skrev tricepsextension i cable??

Du kan köra hela kroppen med hantlar....mer eller mindre iaf.

Vader: Enebens tåhävning med hantel i handen.

Benen: Knäböj, en hantel i var hand, även utfall kan tränas med hantlar.

Rygg: Enarms hantelrodd, marklyft med hantlar.

Bröst: Hantelpress och flyes.

Axlar: Pressar över huvudet, hantellyft åt sidan eller framåtlutande hantellyft m.m

Triceps: Kickbacks, tricepsextension

Biceps: Bicepscurl, koncentrationscurl

Detta är bara ett urval men försök få med alla kroppens muskler iaf.
Lycka till!

Baha
2005-09-16, 08:14
Håller med om att det går bra att träna hemma, men lyssna på Lou och träna hela kroppen.

krilleh
2005-09-16, 17:14
Klart att du ska träna hemma om du känner för det. Det gjorde jag under mina två första år av styrketräning och det gav utmärkt resultat.
Hade du tillgång till cable också? du skrev tricepsextension i cable??

Du kan köra hela kroppen med hantlar....mer eller mindre iaf.

Vader: Enebens tåhävning med hantel i handen.

Benen: Knäböj, en hantel i var hand, även utfall kan tränas med hantlar.

Rygg: Enarms hantelrodd, marklyft med hantlar.

Bröst: Hantelpress och flyes.

Axlar: Pressar över huvudet, hantellyft åt sidan eller framåtlutande hantellyft m.m

Triceps: Kickbacks, tricepsextension

Biceps: Bicepscurl, koncentrationscurl

Detta är bara ett urval men försök få med alla kroppens muskler iaf.
Lycka till!

Ok tack för svaret ! Men nu när jag tränar varje del på kroppen.. de blir ju typ en övning per muskel eller ibland 2 övningar.. på gymmet brukade jag köra iaf 3 övningar per muskel... alltså de fanns ju exempelvis minst 3 bra bröstövningar där (bänkpress bla), och om ja ska träna hemma blire kanske bara 1-2 övningar.. Hur kmr de påverka kroppen? Antar att ja kmr få mindre resultat men ungifär hur mkt sämre?

b_61
2005-09-16, 17:27
Ja, klart du kan träna hemma, köp en träningsbänk, skivstång och hantlar, behöver inte kosta allt för mycket om du köper begagnat. Att träna benen kan bli lite svårare, men jag har tillverkat en skivstångsställning av trä och den funkar bra. Nått att kunna träna chins i sen kan va bra att ha. Sen har man allt man behöver.

Johan1986
2005-09-17, 13:30
Gå in på lumpen.se och bli medlem. Där finns en träningsdagbok med så kallade BRAK-övningar. Enkelt att själv bestämma hur många övningar du vill göra, hur tungt det ska vara m.m. Känns det sedan för lätt är det bara att ta på dig en ryggsäck med några vattenflaskor i eller liknande.

Fatcan
2005-09-17, 16:13
Svettis i Uppsala tar typ 400kr per år har jag för mig :D, inte så välutrustat men garanterat bättre än att träna hemma.