handdator

Visa fullständig version : Reps antal.


wabbabi_bb
2005-09-15, 17:05
Hej jag tängte prova på att använda mig av denhär. http://medlem.spray.se/c0nnesaurus/BodybuildersCom.gif

men jag vet inte vilka muskler som är av type I och så. Finns de nån som kan hjälpa mig med de.

Yes
2005-09-15, 17:09
Det förklaras i artikeln. ;)

wabbabi_bb
2005-09-15, 17:10
har inte den och är desutom ingen höjdare på engelska.

tigerofsweden
2005-09-15, 17:15
Hej jag tängte prova på att använda mig av denhär. http://medlem.spray.se/c0nnesaurus/BodybuildersCom.gif

men jag vet inte vilka muskler som är av type I och så. Finns de nån som kan hjälpa mig med de.

http://www.bodybuilding.com/teen/shane6.htm

Där står det förklarat

thezet
2005-09-15, 17:15
Vettiga riktlinjer.

Ett varierat antal repetitioner bygger nog bäst i längden.

Hypertrofi stimuleras antagligen bäst genom ett medelhögt repetitionsantal.

Styrkeökningar stimuleras bäst genom få repetioner. Blir man starkare kan man använda tyngre vikt på det hypertrofistimulerande repetitionsintervallen.

Många repetitioner förbättrar uthålligheten. Förbättrar man muskeluthålligheten kan man göra fler repetitioner utan att dö på det hypertrofistimulerande repetitionsintervallen.

Edit: Med "medelhögt" avses i allmänhet 6-12 reps.

MasterChief
2005-09-15, 17:18
Hej jag tängte prova på att använda mig av denhär. http://medlem.spray.se/c0nnesaurus/BodybuildersCom.gif

men jag vet inte vilka muskler som är av type I och så. Finns de nån som kan hjälpa mig med de.

Alla muskler består av en mix av de olika fibrerna. Vissa har mer av de snabba och andra mer av de långsamma. Ett varierat upplägg (läs inlägget ovan) är nog bäst i längden.

tigerofsweden
2005-09-15, 17:19
Såg nu att du var dålig på engelska, ger en snabb översättning som ska tolkas med en nypa salt :D
Muskeltyp 1, minst tvärsnittsarea, används främst i uthållighetssyfte, t.ex. cykling, simning osv.
Muskeltyp 2, störst tvärsnittsarea, används främst i explosiva aktiviteter, t.ex kroppsbyggning o styrkelyft.

Sådär kanske?

Frågor :D

Edit, medans ja skrev va många i farten o förklara :)

wabbabi_bb
2005-09-15, 17:38
Oki. Jag tängte att de var så att t:ex bröst var type I och axlar var type IIA. Så att brösten skulle ha runt 25 reps och axlarna runt 9.

Men hur mycket finns de i alla olika muskeldelar då? Hur ska jag träna för att utnyttja systemet?

King Grub
2005-09-15, 19:33
Men hur mycket finns de i alla olika muskeldelar då? Hur ska jag träna för att utnyttja systemet?

http://www.abcbodybuilding.com/anatomymuscle.php?id=18&subId=47

z_bumbi
2005-09-15, 20:12
Men hur mycket finns de i alla olika muskeldelar då?

Det varierar från person till person, satsar du på att lyfta tungt och bli starkare så belastar du de fibrer som har störst möjlighet att öka i volym i vilket fall som helst och då spelar det mindre roll om det är 30 eller 70% av typII i en muskel.

När man har tränat i 5-10 år och upptäcker att en muskel inte växer lika bra som resten av kroppen och när man har utslutit teknikbrister eller överträning så kan man börja fundera på att köra någon specialträning för att få upp volymen.

wabbabi_bb
2005-09-15, 23:47
Tack så mycket kung grub för länken. Men de är ju nästan 50-50 % på alla förutom vissa muskler som typ vader triseps och baksidaben.

Så om jag använder mig av HST och tränar hela kroppen 3 ggr i veckan med 3 set på varje muskel. Ska jag t:ex börja gå in på gymet och först köra högrepsen och sen gå på lågrepsen eller tvärt om. Jag har inte allt för bra grepp om dehär men jag tycker att de låter riktigt kul och jag vill värkligen prova på de.

Nån som kan förklara hur man ska köra? Är somsagt ingen höjdare på engelska :D.

Sniggel
2005-09-16, 08:24
HST rekommenderar väl att man börjar med högrepsen första 2 veckorna (15 reps) därefter går över till "mittemellanreps" (10 reps) nästföljande 2 veckor och sen ta 2 veckors lågreps (5 reps).

Jag har faktiskt testat detta en period (även om det blev lite småavbrott)
Och på de sista 2 veckorna satte jag några personbästa, så funkar gör det säkert :)

Sen tror jag det är bra med att börja med högreps och succesivt öka belastningen så att musklerna/fästena får vänja sig. Det är nog bättre än att börja tungt direkt om man ser till skaderisken hos en nybörjare

wabbabi_bb
2005-09-16, 08:55
Jora. Men frågan va hur jag kan använda mig av HST principer om att köra 3 ggr i veckan med 3 set. Hur ska jag lägga upp programet för att kunna träna de snabba och sakna muskelfibrerna.

wabbabi_bb
2005-09-16, 16:51
Är de ingen som vet hur man ska köra för att träna de långsamma snabba muskelfibrerna? Jag vet att man ska göra högreps och mellanlåga reps. men i vilken ordning och så?!

Jorgen
2005-09-16, 17:58
Vadå i vilken ordning?

wabbabi_bb
2005-09-17, 12:56
man ska ju göra högreps och mellanhöga reps. ska man då gå in på gymmet och börja med högrepsen eller mellanrepsen. För man ska ju träna de snabba och långsamma muskelfibrerna.

Eller är de jag som fattat fel?

Jorgen
2005-09-17, 16:34
Det spelar ingen roll.

Tänk mindre, träna mer.

Big_Vik
2005-09-17, 16:41
När man har tränat i 5-10 år och upptäcker att en muskel inte växer lika bra som resten av kroppen och när man har utslutit teknikbrister eller överträning så kan man börja fundera på att köra någon specialträning för att få upp volymen.

Eller så kanske man kan köra det på allting från början? Har du förresten exempel på dessa specialtekniker? :)