handdator

Visa fullständig version : Gör jag fel?


Makaber
2005-09-15, 11:07
Jag tycker att det går väldigt långsamt för mig när det gäller fettminskning.
Dom senaste 3 månaderna så gymmar jag 3ggr i veckan, jag äter 3 mål om dagen. Intar väldigt sällan godis (godis = Chocklad kakor med minst 60% kako i) och aldrig läsk. Men endå så känns det som om
förbränningen har saktat in, kan det vara sömn relaterat? Jag har väldigt lätt för att tappa tiden, så ibland så får man inte mer än 3 - 4h sömn. Är det nåt som jag gör fel på?

Pellefant
2005-09-15, 11:13
Välkommen hit! :) Hoppas du här ska trivas.

Du kanske äter för lite? Vad och hur mycket äter du på en dag ungefär? Vad väger du?

Du får skaffa en klocka så att du inte tappar tiden, ställ alarmet på "läggdags" så vet du att det är dags att natta dig. Du borde ju vara konstant trött när du sover så lite. :(

Makaber
2005-09-15, 11:17
Jag väger runt 85kg och är 178cm.
Till frukost: Öresundsfil, naturell, müsli och linfrön.
Till lunch: Skolmaten
Till Middag: Pendlar, men brukar nästan alltid innehålla nån form av köttprodukter oftast kyckling (äter inte friterad/snabb mat, undantag kanske en pizza var 3:e månad)

lauria
2005-09-15, 11:38
3ggr om dagen tycker jag är alldeles för lite. Jag har dietat två ggr och jag tappade runt 10kg båda gångerna. Och då åt jag runt åtta mål om dagen (det göra jag nu oxå men är itne på diet och kommer inte att vara det de närmaste åren:D). Så lägg på 3mellan mål utöver det du redan äter och se till att få sova mer.

lauria
2005-09-15, 11:41
EDIT: Och sen vill ja se hur en typisk tränings vecka kan se ut.

Makaber
2005-09-15, 11:48
Måndag: Armar/Mage
Onsdag: Bröst/Axlar
Fredag: Ben/Rygg

Btw: Känns som om jag inte har så mkt tid att äta p.g.a skolan.
Fast å andra sidan.. Mellanmål när man kommer hem kanske skulle funka?

Pellefant
2005-09-15, 11:51
Måndag: Armar/Mage
Onsdag: Bröst/Axlar
Fredag: Ben/Rygg

Btw: Känns som om jag inte har så mkt tid att äta p.g.a skolan.
Fast å andra sidan.. Mellanmål när man kommer hem kanske skulle funka?

Kör du några kardiopass? (promenader, jogga, cykel, löpband etc)

Makaber
2005-09-15, 11:56
Kör cykel på gymmet ibland, inte så ofta nu längre.

tigerofsweden
2005-09-15, 12:02
Måndag: Armar/Mage
Onsdag: Bröst/Axlar
Fredag: Ben/Rygg

Btw: Känns som om jag inte har så mkt tid att äta p.g.a skolan.
Fast å andra sidan.. Mellanmål när man kommer hem kanske skulle funka?

Hár du det så tufft med tid i skolan att du inte hinner få ner någon frukt och något proteinrikt på rasterna så verkar du leva ett väldigt stressat liv med tanke också på hur lite du sover?
Hur mår du egentligen?

Makaber
2005-09-15, 12:08
Jag mår bra :P
Men, hmm, är typ frukt tillräckligt som mellanmål då?
För frukt innehåller väl knappt nåt?

tigerofsweden
2005-09-15, 12:12
Jag mår bra :P
Men, hmm, är typ frukt tillräckligt som mellanmål då?
För frukt innehåller väl knappt nåt?

Klart det gör, innehåller kolhydrater, vitaminer och annat smått o gott. Nja något proteinrikt också skrev jag t.ex. kvarg eller nötter?! Eller någon skicka grovt bröd med magert pålägg, bara din fantasi sätter gränser. Det är ju lätta saker att få i sig och tar väll bara 5-10min och proppa i sig :eating:

Edit, bra att du mår bra :D

Makaber
2005-09-15, 12:12
Men, skolan kanske var lite överdrivet. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att kränga nåt på rasterna, brukar mest dricka vatten etc.

tigerofsweden
2005-09-15, 12:15
Men, skolan kanske var lite överdrivet. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att kränga nåt på rasterna, brukar mest dricka vatten etc.

Dricka vatten är ju bra men du borde få i dig något i magen, vad jag minns kan ju skoldagar vara ganska långa. Hade ja varit du hade ja käkat ett mellanmål mellan frukost och skollunchen och ett mellan skollunchen och den tiden du slutar. Mängden kan du ju anpassa efter tiden du går i skolan och hur långa raster du har. Det krävs lite ansträning men det betalar ju sig i längden. Du lär ju orka mer i skolan och på träningen samt du förbättrar din hälsa!

Makaber
2005-09-15, 12:17
Dricka vatten är ju bra men du borde få i dig något i magen, vad jag minns kan ju skoldagar vara ganska långa. Hade ja varit du hade ja käkat ett mellanmål mellan frukost och skollunchen och ett mellan skollunchen och den tiden du slutar. Mängden kan du ju anpassa efter tiden du går i skolan och hur långa raster du har. Det krävs lite ansträning men det betalar ju sig i längden. Du lär ju orka mer i skolan och på träningen samt du förbättrar din hälsa!

Jo det är ju sant. Har för mig att dom säljer typ: Bullar med pålägg i cafeterian, vet inte hur nyttigt d är dock. Dom säljer Vasa knäckebröd också, kanske är nåt man ska prova?

tigerofsweden
2005-09-15, 12:21
Jo det är ju sant. Har för mig att dom säljer typ: Bullar med pålägg i cafeterian, vet inte hur nyttigt d är dock. Dom säljer Vasa knäckebröd också, kanske är nåt man ska prova?

Allt beror ju på hur seriös man vill vara :) Bullar i cafeterian brukar väll som oftast bestå av vitt bröd och smör, ev ngn skiva ost eller annat pålägg? Kanske saker man vill undvika under deff. Hade jag varit dig så hade ja fixat mellanmålen kvällen innan så du bara behöver packa ner det när du ska till skolan, du sparar dessutom pengar på detta viset.

Makaber
2005-09-15, 12:26
Allt beror ju på hur seriös man vill vara :) Bullar i cafeterian brukar väll som oftast bestå av vitt bröd och smör, ev ngn skiva ost eller annat pålägg? Kanske saker man vill undvika under deff. Hade jag varit dig så hade ja fixat mellanmålen kvällen innan så du bara behöver packa ner det när du ska till skolan, du sparar dessutom pengar på detta viset.

Har du nåt tips på nåt vettigt mellanmål?

tigerofsweden
2005-09-15, 12:29
Klart det gör, innehåller kolhydrater, vitaminer och annat smått o gott. Nja något proteinrikt också skrev jag t.ex. kvarg eller nötter?! Eller någon skicka grovt bröd med magert pålägg, bara din fantasi sätter gränser. Det är ju lätta saker att få i sig och tar väll bara 5-10min och proppa i sig :eating:

Edit, bra att du mår bra :D

Här finns ju några tips :D
Fast det ska stå skiva ;)

Makaber
2005-09-15, 12:31
Här finns ju några tips :D
Fast det ska stå skiva ;)

Doh! :D

Makaber
2005-09-15, 13:02
Jag kom att tänka på en sak: Man kanske ska börja använda nåt proteintillskott etc?
I så fall, finns det nån speciellt bra tillskott?

Lasse Kongo
2005-09-15, 15:13
Jag kom att tänka på en sak: Man kanske ska börja använda nåt proteintillskott etc?
I så fall, finns det nån speciellt bra tillskott?

Det är aldrig fel att komplettera kosten lite.

Protein ska man äta mycket av, kan vara svårt att få i sig genom kosten om man ska ha i sig mycket, protein sparkar igång förbränningen oxå.

En multivitamin/mineral skadar inte heller under "diet", men det är desto viktigare att äta mycket grönsaker/frukter, men en tablett kan styra upp det man eventuellt missar att få i sig.

Omega3 är det tredje tillskottet jag rekomenderar under "deff", viktigt att få i sig dessa fetter och de sparkar oxå igång förbränningen.

Multivit/mineral
Protein
Omega3

dessa 3 tycker jag absolut man ska använda sig av oavsett om man bara ska ner i vikt eller få bort fettet.

Personligen skulle jag inte ens tänka på diet utan; Glutamin, men ingen idé att skriva om det för då kommer snart Grubben och sågar mig ;)

Ett annat riktigt bra tips som faktiskt fungerar bättre än va många tror, det fungerar precis likabra som alla skumma fettförbpreparat som finns därute, det är: STARKA KRYDDOR, chilipeppar, svartpeppar, vitlök osv osv, testa att krydda maten rejält ett par dagar, håll sedan upp några dagar osv, det fungerar skitbra :thumbup:

Lycka till

lauria
2005-09-15, 15:27
Måndag: Armar/Mage
Onsdag: Bröst/Axlar
Fredag: Ben/Rygg

Btw: Känns som om jag inte har så mkt tid att äta p.g.a skolan.
Fast å andra sidan.. Mellanmål när man kommer hem kanske skulle funka?

Lägg in 2-3 cardio pass i veckan. Det är alltid bra oavsett om du ska gå ner eller upp i vikt.

Och med kosten så gör du så att du lägger in ett mellan mål mellan varje "riktigt mål" plus att du tar något på kvällen...

Ex.
1. Frukost
2: Mellanmål
3. Lunch
4. Mellanmål
5. Middag
6. Kvällsmål

Och vipps så blev det sex måltider :thumbup:

Baha
2005-09-15, 15:32
Kanske skall tilläggas oxå att lägger du till 3 mellanmål så måste dina andra måltider vara mindre :)