handdator

Visa fullständig version : HJÄLP H: Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check) ???!!!


porja
2005-09-15, 09:56
Min Seagate Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 8 mb cache är partionerat i 7 delar.
Datorn har fungerat fint, men så plötsligt gick uppstaren av Win XP skit långsam samtidigt som ett klickande ljud som går upp och ner.

såg i utforskaren att det står ingenting om enhets H:s kapacitet och ledigt utrymme. Det stog bara H:\(Lokal disk)!!!! Jag hade mina favorit filmer i den med namn på volymbeteckningen Film_4.

skrev Enhet H: i cmd.exe(Kommandotolken) och fick detta resultatet:
Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check)

Vad skall jag göra? ÄR DET FEL PÅ SEAGATE HD:en ??? skall jag lämna in den?

IDE, prim., master: Maxtor 120 GB 8mb cache
IDE, prim., slave: WD 120 GB 8mb cache
S-ATA_1: Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 8 mb cache

Moderkort: MSI K8N NEO2-FX,nForce3 250Gb
CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Venice
Minne: Twin Mos 1024 mb ddr
har också dvd och dvdbrännare i secondary....[/b]

Piranha
2005-09-15, 10:28
Backa ALLA data på disken så fort du bara hinner.

Sen finns de en "TOOL" mjkvara du kan ladda hem på deras hemsida som testar disken grundligt , dock tror ja all media på disken åker när du testar den.

Om den där failar så skickar du in den.

Är den grön så partitionera om den och lägg tebax din backade media.

Vad du än gör så backa din data , asap.

porja
2005-09-15, 11:03
1. Flyttar just nu alla filer från Seagate HD:en till andra HD
2. sedan ska jag köra ett Full Diagnostics-test i SeaTools....

om resulatatet i Seatools är negativt så är frågan om jag ska lämna in Seagate HD:en till Priskrig.com(köpte för nån vecka sen)

eller till Seagate support och be de att jag får en Seagate 250 gig nyare modellen som ett plåster på såren och frakt kostnaden med, OM DET GÅR :)

Piranha
2005-09-15, 11:05
1. Flyttar just nu alla filer från Seagate HD:en till andra HD
2. sedan ska jag köra ett Full Diagnostics-test i SeaTools....

om resulatatet i Seatools är negativt så är frågan om jag ska lämna in Seagate HD:en till Priskrig.com(köpte för nån vecka sen)

eller till Seagate support och be de att jag får en Seagate 250 gig nyare modellen som ett plåster på såren och frakt kostnaden med, OM DET GÅR :)


Snacka direkt med seagates svenska support , att skicka den via nå webbhandlare tar bara längre tid

Bara att felanmäla skiten direkt hos seagate och få ditt RMA nummer, de kan hända ifs du får skicka den utomlands.

porja
2005-09-15, 11:07
Fan vad detta slukar min tid,,,,,,,,,,fyyyyfaaan

Pirahna :bow:

porja
2005-09-15, 21:45
skickade ett mail till priskrig.com och fick detta svaret:

Hej,

Gör så att du returnerar HDD: en tillsammans med returblanketten som jag bifogar i detta mail. Detta går på garantin så du kommer att erhålla en ny vara, alltså inte några pengar då inte ångerrätten gäller.

Mvh Fredde
Kundtjänst Priskrig
___________________________________
skickade en ny fråga ikväll:

1. kommer jag erhålla exakt samma vara?
2. Skickar ni den nya varan direkt när ni fått den returvaran?
3. Hur lång tid tar den?
3. Måste jag betala frakten själv till er eller kan ni göra det?
__________________________________________
har skrivit på 3 datorforum angående detta problem:

Sweclockers forum (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=502003)
Nordicharware forum (http://www.nordichardware.se/forum/hjlp-h-datafel-crc-fel-cyclic-redundancy-check--vt123307.html)
64bit.se forum (http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47631)

Piranha
2005-09-15, 21:55
skickade ett mail till priskrig.com och fick detta svaret:

Hej,

Gör så att du returnerar HDD: en tillsammans med returblanketten som jag bifogar i detta mail. Detta går på garantin så du kommer att erhålla en ny vara, alltså inte några pengar då inte ångerrätten gäller.

Mvh Fredde
Kundtjänst Priskrig
___________________________________
skickade en ny fråga ikväll:

1. kommer jag erhålla exakt samma vara?
2. Skickar ni den nya varan direkt när ni fått den returvaran?
3. Hur lång tid tar den?
3. Måste jag betala frakten själv till er eller kan ni göra det?
__________________________________________
har skrivit på 3 datorforum angående detta problem:

Sweclockers forum (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=502003)
Nordicharware forum (http://www.nordichardware.se/forum/hjlp-h-datafel-crc-fel-cyclic-redundancy-check--vt123307.html)
64bit.se forum (http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47631)

q.

1. Du kommer få en exakt likadan vara , har du tur får du en ny , har du osis får du en tidigare reparerad disk.
2. de kommer säkerligen verifiera att den är defekt innan de skickar en disk till dig.
3. Allt emellan 2 dagar till 2 veckor.
4. Frakten dit får du stå för , frakten till dig står dem för.

porja
2005-09-15, 22:17
Vad tycker du Piranha, ska jag skicka den till Seagate eller Priskrig.com?

backflash
2005-09-15, 22:20
Vad tycker du Piranha, ska jag skicka den till Seagate eller Priskrig.com?


hur länge har du haft den?

porja
2005-09-15, 22:25
sedan förra veckan....

Piranha
2005-09-15, 22:26
hur länge har du haft den?


Kolla vad det står om returer på seagates hemsida , jag tror du spar tid på att skicka den direkt dit.

backflash
2005-09-15, 22:28
sedan förra veckan....

reklamation, dvs du skall ej stå för leveranskostnad i något av fallen -från eller till dig. Lägg med en lapp i paketet där fraktpriset står nedskrivet.

nidas
2005-09-16, 00:21
har disken börjat klicka så är den döende så det står härliga till. och du har fått ett riktigt måndagsex. bara att följa de andra fina tipsen om reklamation.. plåster på såren kan du som vanligt se dig i stjärnorna efter :)

porja
2005-09-16, 12:38
fick detta svaret idag morgon bitti :) :

1. Du kommer erhålla en ny Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA
2. Vi skickar ut en ny då vi erhåller din retur. Det kan ta några dagar för mig att undersöka din returnerade HDD, beroende på hur mycket jag har att göra på kontoret.
3. Vi betalat returfrakten. Du måste då ange ditt kontonummer på returblanketten.

Du anger ditt ordernummer som returnummer. Du kommer att få pengarna insatta i efterhand för returfrakten

_________________________________________________
Stog på de flesta datorforum ungefär så här:

Om du har garanti kvar hos datorbutiken (1 år från inköpsdatum) ska de ta hand om det. Annars vänder du dig till Seagte och gör en RMA förfrågan på deras hemsida.


Nu är den skickad till Stockholm(med fakturakopia, fraktpris-kopia+ifylldreturblankett....
http://hem.bredband.net/poumaz/HD-Retur.JPG