handdator

Visa fullständig version : För lite vila med mitt prog?? help!


toreld
2005-09-14, 19:51
Jag har fått för mig nått skumt o jag måste veta hur det ligger till.

-------------------------------------------------

X måndag: tränar jag biceps och axlar

X tisdag: mage, rygg och ben

X onsdag: bröst och triceps

X torsdag: vila

X fredag: lätt träning på biceps och axlar

X lördag: lätt träning på bröst och triceps

X söndag: vila

-------------------------------------------------

Ha gärna kommentarer till mitt program.


Nu är frågan. De känns som om jag missar bra övre rygg och axelövningar eftersom på t.ex. militärpress (som jag ser som en bra axelövning) så kommer triceps med, o triceps som då har sin "vila" inbillar jag mig att den tar stryk av t.ex. militärpress. Samma med t.ex. skivstångsrodd som får med det mesta utav övre ryggtavlan. det är ju med både biceps och triceps i den övningen.

Får jag för lite vila i muskelaturen om jag kör dessa övningar med MITT program?

Hoppas att ni fattar vad jag försöker säga.. hjälp!!! *grr27*

Allan
2005-09-14, 20:00
Vad är detta för tramsprogram? Små slaskmuskler får egna dagar, och sejn packar du ihop de stora på en dag? Du får inte större armar för att du toktränar dem. Läs på, gör om.

Och välkommen till Kolozzeum

allan :D

Edit// Om det är du på avataren kan du gott köra helkroppsprogram ett bra tag till!

lauria
2005-09-14, 20:11
Som Allan sa, krångla inte till det...Gör det Enkelt..
Och nått jag reagerade över va att ha både ben o rygg samma dag? för mig skulle det innebära runt 3timmar i gymmet *cry* ...
Mitt förslag till dig:
1. Rygg, biceps
2. Axlar, vader
3. Vila
4. Fram- och baksida lår, mage
5. Bröst, triceps
6. Vila
7. Vila

Ett enkelt och bra upplägg.

toreld
2005-09-14, 20:11
Vad är detta för tramsprogram? Små slaskmuskler får egna dagar, och sejn packar du ihop de stora på en dag? Du får inte större armar för att du toktränar dem. Läs på, gör om.

Och välkommen till Kolozzeum

allan :D

Edit// Om det är du på avataren kan du gott köra helkroppsprogram ett bra tag till!


Tack.. nu kan jag ändra mitt program känns det som.. jag har som sagt spikat ihop det själv o jag e verkligen newbie. Men de fula e att desto mer jag läser på olika forum m.m så blir jag helt tokig. Alla har så sjukt olika program o jag vet inte riktigt var jag ska landa. Du skulle inte kunna länka till nåns prog. så jag får ett humm om hur jag ska gå tillväga?

Ja, det är jag på avataren.

tackar o bugar för all hjälp som kan fås.

Allan
2005-09-14, 20:14
Tobbes upplägg duger bra. Annars ska du glo i Best of... Börja med att läsa stickyn där så du får rätt inställningar så du ser alla trådar. Z_bumbi har flera jättebra varianter där. Och sluta genast läsa på andra forum - från och med nu håller du dig här. Vi är störst, och det är vi för att vi är bäst!!!

allan

toreld
2005-09-14, 20:14
Som Allan sa, krångla inte till det...Gör det Enkelt..
Och nått jag reagerade över va att ha både ben o rygg samma dag? för mig skulle det innebära runt 3timmar i gymmet *cry* ...
Mitt förslag till dig:
1. Rygg, biceps
2. Axlar, vader
3. Vila
4. Fram- och baksida lår, mage
5. Bröst, triceps
6. Vila
7. Vila

Ett enkelt och bra upplägg.


Okay.. detta ser skitbra ut.. men jag bara undrar över en sak som vi snackade om på idrotts teorin: för att underhålla muskler ska man träna MINST en gång i veckan.. för att underhålla. humm.. då fick jag för mig att jag skulle köra två gånger i veckan för att bygga, hehe.. aa, som sagt, jag e grön

Allan
2005-09-14, 20:15
Idrottsteorin kan du glömma. Skicka hit din idrottslärare så ska vi lära upp honom.

allan

toreld
2005-09-14, 20:19
Idrottsteorin kan du glömma. Skicka hit din idrottslärare så ska vi lära upp honom.

allan


Hehe.. jo jag vet.. men det skumma är att han e bodybuilder o rejält stor.. men jag vette fasen.. han hatade allt vad kosttillskott var och han va allmänt cp.. för mkt steroider kanske?? hehe

lauria
2005-09-14, 20:25
Idrottsteorin kan du glömma. Skicka hit din idrottslärare så ska vi lära upp honom.

allan

WÖRD..!!

toreld: Du behöver inte träna muskel två ggra i veckan, ta vara på tränings tillfället exempelvis fram- och baksidalår. Och kör slut på dig, riktigt, en gång i veckan ist..

toreld
2005-09-14, 20:27
WÖRD..!!

toreld: Du behöver inte träna muskel två ggra i veckan, ta vara på tränings tillfället exempelvis fram- och baksidalår. Och kör slut på dig, riktigt, en gång i veckan ist..


Okay! :D fasen va skönt att det här va utrett:P hehe.. Tackar så mkt! :bow:

lauria
2005-09-14, 20:30
Okay! :D fasen va skönt att det här va utrett:P hehe.. Tackar så mkt! :bow:
Your welcome :cool:

toreld
2005-09-15, 16:40
jooo.. jag har försökt att bygga ihop nått som ska funka:D

De övningar som jag skrivit upp är förslag, som jag sedan ska plocka ut de jag tycker om bäst..

Några kommentarer nu eller tror ni att det komemr att funka bra?

Tack o hej! :)



måndag: Rygg, biceps

RYGG:
Skivstångsrodd
Hantelrodd
T-stångrodd
Latsdrag

BICEPS:
Stående hantellyft
Stående skivstångslyft
Enhantelslyft med stöd

tisdag: Axlar, vader

AXLAR:
Axelpress med skivstång
Axelpress med hantlar
Axelpress med maskin
Drag till hakan med skivstång
Hantellyft år sidan

VADER:
Stående vadpress
Sittande vadpress med maskin

onsdag: Vila

torsdag: Fram- och baksida lår, mage

FRAMSIDA LÅR:
Knäböj med skivstång
Benspark
Sittande benpress

BAKSIDA LÅR:
Bakåtspark med maskin
Stelbenta marklyft med skivstång

MAGE:
Magmaskin
Sit-ups



fredag: Bröst, triceps

BRÖST:
Bänkpress
Lutande bänkpress
Hantelbänkpress
Lutande hantelbänkpress
Flyes

TRICEPS:
Smal bänkpress
Smel bänkpress med maskin
Sittande hantelpress över huvudet
Stående hantelpress över huvudet
Liggande skivstångslyft bakom huvudet
Bänkdips

lördag: Vila

söndag: Vila

Ninjasmurf
2005-09-15, 17:08
lite chins kanske?

Sve
2005-09-15, 17:13
och så kan du ju stryka minst hälften av övningarna.

jag menar kolla bröst&tri-dagen.

herregud. femtielva olika övningar...
välj ut ett par bra övningar max och kör dom hårt istället för att flamsa omkring med 1 miljon övningar att göra.

toreld
2005-09-15, 17:14
lite chins kanske?

Aaa, men de e bara ett problem.. jag bor inte i nån storsdat o de finns 3-4 gym här, men de e ju ju för sånna rehab kärringar :furious: så de finns inte nått sånt.. inte ens nån dips ställning.. hantlar stegar från 17,5 - 20 - 22,5 m.m. Jag blir galen.. Så jag får tänka lite på vad jag har för förutsättningar:D Men tack ändå!!

toreld
2005-09-15, 17:16
och så kan du ju stryka minst hälften av övningarna.

jag menar kolla bröst&tri-dagen.

herregud. femtielva olika övningar...
välj ut ett par bra övningar max och kör dom hårt istället för att flamsa omkring med 1 miljon övningar att göra.

Jo, men dessa är bara förslag.. som jag skrev överst "De övningar som jag skrivit upp är förslag, som jag sedan ska plocka ut de jag tycker om bäst.." så alltså kommer jag att plocka ut ca:3 övningar ur varje..

Smilfink
2005-09-15, 17:42
Jag anser att du ska hålla dig till basövningar så långt det är möjligt... då du sa att du var nybörjare!?

Förslag:

Måndag:

RYGG:
Marklyft - (tänk på hållningen, gör många reps i början, teknikträning mao)
Latsdrag
Rodd - (alternera mellan dessa, alltså vecka 1 latsdrag, vecka 2 Rodd osv)

BICEPS:
Skivstångscurl
koncentrationscurl

Tisdag:

AXLAR:
Militärpress
Drag till hakan
Baksida (kör med många reps ex 2*20)

VADER:
Valfri övning

Onsdag: vila

Torsdag:

BEN
Knäböj (teknikträna i början, många reps)
Benpress
Benspark
Bakåtspark

MAGE:
Valfri övning

Fredag:

BRÖST:
Bänkpress
Lutandebänkpress

TRICEPS:
Smal bänkpress
Och en valfriövning

Lördag: vila

Söndag: vila

Thats it!

När du väl är på gymmet så ska du verkligen köra skiten ur dej själv!

Och kom ihåg att äta mycket, helst 6 gånger per dag! Och glöm inte att dom dagar du tränar så ska du äta massvis likförbannat! Sen så ska du nog bli grov ska du se!

Lycka till! :thumbup:

Smilfink
2005-09-15, 17:44
Och en sak till... försök att inte vara så viktkåt i början, kör strikt och sträva efter kontakt... jag lovar dej att du kommer känna på det i längden. *flex*

Smilfink
2005-09-15, 17:57
hoppsan... skrev visst fel på ett par ställen... inte lätt att skriva ett inlägg när man är tokhungrig, lagar mat och pratar i telefon samtidigt.

I senaste inlägget ska det naturligtvis stå "tjäna" och inget annat.

Och i mitt första inlägg ska det stå; att du ska äta massvis likförbannat även dom dagar när du vilar.

Sorry :em:

toreld
2005-09-15, 18:03
hoppsan... skrev visst fel på ett par ställen... inte lätt att skriva ett inlägg när man är tokhungrig, lagar mat och pratar i telefon samtidigt.

I senaste inlägget ska det naturligtvis stå "tjäna" och inget annat.

Och i mitt första inlägg ska det stå; att du ska äta massvis likförbannat även dom dagar när du vilar.

Sorry :em:


Tackar så mkt:D se kanon ut juh.. o jag förstot allt vad det va du skrev, hehe..

En fundering bara.. jag går ju i skolan o vi har 3timmars pass.. 9,00-12,00 30min rast och 12,30-15,30.. hur ska jag kunna springa iväg o äta då.. vad e de som e lätt att ta med sig???

Allan
2005-09-15, 18:10
Det är fortfarande för många dagars träning i veckan, om du ska se det enbart från hur effektivt det ska vara för att bygga muskler. Det är inte galet; inte alls - men det är för mycket.

allan

Sve
2005-09-15, 18:13
*grr* Det var ju bara hans förslag som han sen skulle sortera ut de bästa ifrån :D


*slap*

toreld
2005-09-15, 18:14
Det är fortfarande för många dagars träning i veckan, om du ska se det enbart från hur effektivt det ska vara för att bygga muskler. Det är inte galet; inte alls - men det är för mycket.

allan


Men jag har ju utgått från tobbes prog. tidigare i forumet som du var possitiv till..:
Mitt förslag till dig:
1. Rygg, biceps
2. Axlar, vader
3. Vila
4. Fram- och baksida lår, mage
5. Bröst, triceps
6. Vila
7. Vila

Humm.. :em:

tigerofsweden
2005-09-15, 18:15
*grr*


*slap*

Vadå hann ju ta bort den :em:

Smilfink
2005-09-15, 18:17
Har ni bara lunchrast i 30 min?? Ni får väl käk i skolan?

Något som du alltid bör ha med dig och som bara tar ett par minuter att käka upp är bananer! Även nötter är bra grejer.

Återkommer om en stund med fler tips... dags att käka :)

toreld
2005-09-15, 18:20
Har ni bara lunchrast i 30 min?? Ni får väl käk i skolan?

Något som du alltid bör ha med dig och som bara tar ett par minuter att käka upp är bananer! Även nötter är bra grejer.

Återkommer om en stund med fler tips... dags att käka :)


aa, vi har bara 30 min rast.. o ja, vi får mat då..
ok, jag ska bli bananmannen:P för jag tror inte att nötter är så aktuellt.. är en sån där nötallergiker och får andnöd om jag tuggar i mig sånt så jag skippar nog dem ;) hehe

Ungtuppen
2005-09-15, 18:27
Det är fortfarande för många dagars träning i veckan, om du ska se det enbart från hur effektivt det ska vara för att bygga muskler. Det är inte galet; inte alls - men det är för mycket.

allan
4 dagars träning i veckan är la inte för mycket?

Allan
2005-09-15, 19:27
4 dagars träning i veckan är la inte för mycket?

Man ska ha tränat rätt länge för att kunna tillgodogöra sig den träningsdosen. Det blir oftast lite halvtaskiga pass (fast inte här inte - inte på Kolozzeum. Oooooh nej....) beroende på att man inte hinner vare sig vila tillräckligt, eller äta rejält under tiden.

allan

Smilfink
2005-09-15, 19:49
Måste hålla med Allan, ångrar lite att jag skrev ett fyradagars till dig, antog väl att du ville träna fyra gånger i veckan...och om man dessutom är nybörjare vill man oftast träna mer än så, även fast det räcker gott och väl med ett helkroppsprogram om man är helt ny. Jag får väl skylla på näringsbrist eller nåt *rolleyes*

Det OPTIMALA är väl att styrketräna tre gånger i veckan. Tex Måndag, Onsdag, Fredag (om man har byggt upp grundstyrka dvs). Då hinns det med att vila och få i sig näring. Passen blir då mer effektiva.


Hejs

Dav0d
2005-09-15, 19:58
Jag ökade ganska bra i början när jag körde minst 5 olika övningar per muskelgrupp(Så länge du käkar som en häst och vilar bra). Men nu kör jag mest basövningar m.m.

Kanske inte ska ta 2 vilodagar efter varandra ? Jag skulle nog dela upp dom (Om det är möjligt).

and1_ros
2006-03-20, 15:22
tja
tänkte bara slänga in mitt tränings prog
tycker det är kanon funkar helt perfekt känner sig fräch till varje pass.

tränar så här

mån:
bänkpress
sned hantelpress
Miltär press stående
smal bänkpress
triceps press

tis:
VILA eller kondition

ons:
Chins
Hantelrodd
Marklyft
skivstång curls (rakstång)
Hammer curls
Mage

tors:
VILA eller kondition

fre:
Knäböj
Benpress
Benspark
benspark bakåt
Vader

lör:
VILA eller kondition

sön:
bänkpress
sned hantelpress
Miltär press stående
smal bänkpress
triceps press

och sen fortsätter det så där ni förtår nog hur det funkar och ja känner efter varje pass att det tagit jävligt bra.
kör 5-6 set på varje öving

toreld
2006-03-20, 16:28
tja
tänkte bara slänga in mitt tränings prog
tycker det är kanon funkar helt perfekt känner sig fräch till varje pass.

tränar så här

mån:
bänkpress
sned hantelpress
Miltär press stående
smal bänkpress
triceps press

tis:
VILA eller kondition

ons:
Chins
Hantelrodd
Marklyft
skivstång curls (rakstång)
Hammer curls
Mage

tors:
VILA eller kondition

fre:
Knäböj
Benpress
Benspark
benspark bakåt
Vader

lör:
VILA eller kondition

sön:
bänkpress
sned hantelpress
Miltär press stående
smal bänkpress
triceps press

och sen fortsätter det så där ni förtår nog hur det funkar och ja känner efter varje pass att det tagit jävligt bra.
kör 5-6 set på varje öving

:MrT: varför bumpar du denna gamla?!?!

and1_ros
2006-03-20, 16:53
:MrT: varför bumpar du denna gamla?!?!

????

toreld
2006-03-20, 17:10
????

Jaa, jag startade tråden 14-09-2005, 20:51.. och förhoppningsvis bör jag fått ordning på mitt träningsschema sedan dess :D

and1_ros
2006-03-20, 17:38
Jaa, jag startade tråden 14-09-2005, 20:51.. och förhoppningsvis bör jag fått ordning på mitt träningsschema sedan dess :D


hehehe oj det tänkte ja inte på ..... sorry

toreld
2006-03-20, 18:13
hehe :D