handdator

Visa fullständig version : Någon med erfarenhet av simpla labbrapporter?


Callister
2005-09-14, 19:46
Håller på med min första rapport, jag är inne på Resultat och beräkningar och känner mig lite osäker på om detta räcker för att läraren ska förstå mig. :)

Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat.

Beräkningar
I 1 liter (1000 ml) natriumhydroxid finns det 2500 hydroxidjoner.
I varje ml natriumhydroxid finns det 2.5 hydroxidjoner. (2500/1000 ml = 2.5)
I 24.5 ml natriumhydroxid finns det 61.25 hydroxidjoner. (2.5*24.5ml= 61.25)



Tänkte mest på de matematiska uträkningarna!

Rockhard
2005-09-14, 19:51
Håller på med min första rapport, jag är inne på Resultat och beräkningar och känner mig lite osäker på om detta räcker för att läraren ska förstå mig. :)

Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat.

Beräkningar
I 1 liter (1000 ml) natriumhydroxid finns det 2500 hydroxidjoner.
I varje ml natriumhydroxid finns det 2.5 hydroxidjoner. (2500/1000 ml = 2.5)
I 24.5 ml natriumhydroxid finns det 61.25 hydroxidjoner. (2.5*24.5ml= 61.25)



Tänkte mest på de matematiska uträkningarna!

2,5 stycken joner? :) . Det är omöjligt. Mol kanske?

Edit: lol det var ett medeltal. ignore ovan

Edit2: ett diagram kanske? :)

Mehdi
2005-09-14, 19:55
Du skriver det som mol, det underlättar förståelsen. Ta beräkningar först och resultat sen. Annars är det väl OK.

Edit: Vet du vad mol, molmassa och molar är för någe?

hakkon
2005-09-14, 19:59
Håller på med min första rapport, jag är inne på Resultat och beräkningar och känner mig lite osäker på om detta räcker för att läraren ska förstå mig. :)

Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat.

Beräkningar
I 1 liter (1000 ml) natriumhydroxid finns det 2500 hydroxidjoner.
I varje ml natriumhydroxid finns det 2.5 hydroxidjoner. (2500/1000 ml = 2.5)
I 24.5 ml natriumhydroxid finns det 61.25 hydroxidjoner. (2.5*24.5ml= 61.25)



Tänkte mest på de matematiska uträkningarna!

Skulle skriva beräkningarna så här:
1000 ml NaOH innehåller ~2500 st OH- (joner)
<=> 1 ml NaOH, ~2,50 st OH- (behövs nog inte men det är aldrig fel att vara övertydlig)
<=> 24,5 ml NaOH, ~61,3 st OH-

(tänk över antal värdesiffror, jag har räknat med tre, och se till att minustecknet bakom OH är "upphöjt")

Sverker
2005-09-14, 19:59
Du skall bestämma koncentrationen av saltsyran ( HCl ) genom att titrera den med natriumhydroxid ( NaOH ) av känd koncentration ?

Vad har du för känd koncentration på natriumhydroxiden ? Skippa allt vad joner heter och räkna mol.

Callister
2005-09-14, 20:06
Jag har ingen aning om vad mol är.. :)

Såhär ser det ut från min sida just nu:



Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat, d.v.s. 61.25 vätejoner.

Beräkningar
1 liter (1000 ml) natriumhydroxid = 2500 hydroxidjoner
1 ml natriumhydroxid = 2.5 hydroxidjoner (2500/1000 ml = 2.5)
24.5 ml natriumhydroxid = 61.25 hydroxidjoner (2.5*24.5ml= 61.25)
61.25 hydroxidjoner = 61.25 vätejoner


Japp sverker.

Sverker
2005-09-14, 20:13
Vad är frågan i uppgiften ?


Du kan inte svara 61.25 vätejoner. Något sådant finns inte.



Det behövs mer uppgifter.

Callister
2005-09-14, 20:16
Uppgiften är: ta reda på hur många vätejoner som finns i en lösning (saltsyra i detta fall)

Detta är min rapport, so far.

Bakgrund
En neutralisation är då man använder syror och baser för att neutralisera dem eftersom de är varandras motsatser. Resultatet blir häpnadsväckande vatten (H+ + OH → H2O).

En syra är ett ämne som kan ge ifrån sig vätejoner, H+. Detta sker när det bildas oxoniumjoner vilket medför att vätejonerna ansluter sig till vattenmolekylerna.
(HCl + H2O → Cl- + H3O+)

Syra delas in i två grupper, starka och svaga syror.
De starka är till exempel salt- (HCl) och svavelsyra (H2SO4) och de är sura eftersom de har ett överskott av vätejoner. Svaga syror, kol- (H2CO3) och ättiksyra (CH3COOH) till exempel, är däremot inte lika villiga att avge vätejoner eftersom de inte har ett lika stort överskott som starka syror.
Det är vätejonerna som ger syran sura egenskaper.

En bas är motsatsen till en syra; den tar upp vätejoner.
Det bildas hydroxidjoner, OH-, när vätejonerna tas ifrån vattenmolekylerna.
(NH3 + H2O → NH4+ + OH-)
Det är hydroxidjonerna som ger de typiska basegenskaperna.

När man ska ta reda på ifall en lösning är basisk eller sur används pH-värde.
Detta mäter vätekoncentrationen, en basisk lösning ger högre pH-värde och en sur lösning ger ett lägre pH-värde. Som en plus och minus-nivå kan vi använda destillerat vatten, detta har ett pH-värde på 7 vilket är neutralt.

När man sedan rent praktiskt vill se huruvida lösningen har blivit neutraliserad (pH-värde 7) eller inte så använder man sig av en indikator, i detta fall BTB (bromtymolblått) som ger oss en färgskepnad vid särskilda resultat. Ett surt resultat är lika med gult, ett basiskt prov blir blått och ett neutralt blir grönt.


Problemställningar
I detta experiment ska vi utföra en neutralisation för att ta reda på hur många vätejoner som behövs för att neutralisera saltsyran, HCl, med hjälp av Natriumhydroxid, NaOH.


Hypotes
Störst chans är nog att det krävs lika stor mängd NaOH som HCl för att utföra en neutralisation. Detta tror jag eftersom dessa båda substanser har en jämförbar bas och surhetsgrad i sitt ursprungliga tillstånd.


Material och metoder
25 ml Saltsyra.
50 ml Natriumhydroxid.

En indikator (BTB; bromtymolblått), en E-kolv, en magnetomrörare, en magnet, en byrett, en tratt, ett stativ samt en vollpipett.


Experimentet skedde på detta vis.
Vi förde in 50 ml Natriumhydroxid i byretten till dess maximala utrymme.
Under byretten hade vi föreberett med en E-kolv på en magnetomrörare, i E-kolven placerade vi 25 ml saltsyra och i denna lösning en magnet naturligtvis.
I saltsyran tillsatte vi 5-8 droppar BTB och startade sedan magnetomröraren, därefter började vi tillsätta Natriumhydroxiden genom att sakta öppna byretten nedtill.


Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat, d.v.s. det fanns 61.25 vätejoner i saltsyran.

Beräkningar
1 liter (1000 ml) natriumhydroxid = 2500 hydroxidjoner
1 ml natriumhydroxid = 2.5 hydroxidjoner (2500/1000 ml = 2.5)
24.5 ml natriumhydroxid = 61.25 hydroxidjoner (2.5*24.5ml= 61.25)
61.25 hydroxidjoner = 61.25 vätejoner


(Formlerna blev inte upphöjda/nedsänkta som de skulle vid ctrl +c )

Sverker
2005-09-14, 20:30
Det gjorde det inte lättare.
Du använder 24.5 ml bas för att neutralicera 25 ml syra. Helt upenbart håller lösningarna samma koncentration. 24.5 eller 25 ml kan vara samma. Men mer går inte att få fram tyvärr.







Du får föresten saltvatten när du titrerar saltsyra med natriumhydrixid.

Rataxes
2005-09-14, 20:35
Koncentrerad saltsyra innehåller väl 38 massprocent HCl? Står det inget om lösningarnas koncentration kanske man kan utgå från det.

Rockhard
2005-09-14, 21:21
Det gjorde det inte lättare.
Du använder 24.5 ml bas för att neutralicera 25 ml syra. Helt upenbart håller lösningarna samma koncentration. 24.5 eller 25 ml kan vara samma. Men mer går inte att få fram tyvärr.







Du får föresten saltvatten när du titrerar saltsyra med natriumhydrixid.

Han fick ju tydligen konc på NaOH i uppgiften.

Tolkia
2005-09-14, 22:24
En liten detalj: Du kan aldrig svara i antal joner och ge ett decimaltal; det simmar liksom inte omkring halva joner i lösning (det blir som att svara att en kvinna har fött 1,8 barn - hur såg det där 0,8 barnet ut?). Om uppgiften är att räkna ut antalet joner får du avrunda.

Kwon
2005-09-14, 22:30
Här är jag och mina 2,5 bröder.

Huh? Vaddå ,hur ser din 0,5 bror ut?

Det är min halvbror :laugh:

Tolkia
2005-09-14, 22:31
Varifrån får du siffran 2500 hydroxidjoner? Nu var det länge sedan jag läste kemi, men det KAN INTE finnas bara 2500 joner i en hel liter natriumhydroxid (resp. 2,5 st. i en ml); det måste finnas en hel myriad. Är du säker på att du inte har tagit fel på "mol" och "st" eller något?

Wicked
2005-09-14, 23:09
Min gissning är att lösningen är 2.5 molarig dvs den innehåller 2.5 mol hydroxidjoner per liter.

1 mol är samma sak som 6.0221*10^23 st!!!!!!!

Du kan omöjligen titrera med så få joner som 61 st. I 1 ml vatten finns ca 0,056 mol vattenmolekyler dvs ca 3*10^22 st vattenmolekyler. Förutom dom alltså "2.5" st hydroxidjoner enligt dig. Sådana låga koncentrationer existerar inte.

Nu kanske du förstår hur orimliga dina beräkningar är.

// Wicked

Wicked
2005-09-14, 23:11
Ett tips till är att labbrapporter ska vara opersonliga dvs begrepp som "vi" och "jag" ska inte finnas med.

// Wicked

xeona
2005-09-15, 00:33
Ger mig in i tråden här och petar lite i din labrapport. Lite överdrivet petigt kanske men klockan är halv 2, jag är inte trött men orkar ändå inte göra något riktigt konstruktivt...

Hoppas det kan vara till någon hjälp...

Uppgiften är: ta reda på hur många vätejoner som finns i en lösning (saltsyra i detta fall)
Är det verkligen antalet joner som efterfrågas? Det är inte koncentrationen på saltsyran du ska ta reda på?
Eller helt enkelt bara volymen NaOH som krävs för neutralisation…?

Detta är min rapport, so far.

Bakgrund
En neutralisation är då man använder syror och baser för att neutralisera dem eftersom de är varandras motsatser. Resultatet blir häpnadsväckande vatten (H+ + OH → H2O).

En syra är ett ämne som kan ge ifrån sig vätejoner, H+. Detta sker när det bildas oxoniumjoner vilket medför att vätejonerna ansluter sig till vattenmolekylerna.
(HCl + H2O → Cl- + H3O+)
Skulle inte innebär passa bättre där? (Petigt som sagt :D )


Syra delas in i två grupper, starka och svaga syror.
De starka är till exempel salt- (HCl) och svavelsyra (H2SO4) och de är sura eftersom de har ett överskott av vätejoner. Svaga syror, kol- (H2CO3) och ättiksyra (CH3COOH) till exempel, är däremot inte lika villiga att avge vätejoner eftersom de inte har ett lika stort överskott som starka syror.
Det är vätejonerna som ger syran sura egenskaper.

En bas är motsatsen till en syra; den tar upp vätejoner.
Det bildas hydroxidjoner, OH-, när vätejonerna tas ifrån vattenmolekylerna.
(NH3 + H2O → NH4+ + OH-)
Det är hydroxidjonerna som ger de typiska basegenskaperna.

När man ska ta reda på ifall en lösning är basisk eller sur används pH-värde.
Detta mäter vätekoncentrationen, en basisk lösning ger högre pH-värde och en sur lösning ger ett lägre pH-värde. Som en plus och minus-nivå kan vi använda destillerat vatten, detta har ett pH-värde på 7 vilket är neutralt.
vätejonskoncentrationen


När man sedan rent praktiskt vill se huruvida lösningen har blivit neutraliserad (pH-värde 7) eller inte så använder man sig av en indikator, i detta fall BTB (bromtymolblått) som ger oss en färgskepnad vid särskilda resultat. Ett surt resultat är lika med gult, ett basiskt prov blir blått och ett neutralt blir grönt.


Problemställningar
I detta experiment ska vi utföra en neutralisation för att ta reda på hur många vätejoner som behövs för att neutralisera saltsyran, HCl, med hjälp av Natriumhydroxid, NaOH.
Felskrivning antar jag, för du menar väl hydroxidjoner?
Men återigen, är det verkligen antal joner som efterfrågas i labhandledningen??
Har du ingen koncentration på NaOH-lösningen?


Hypotes
Störst chans är nog att det krävs lika stor mängd NaOH som HCl för att utföra en neutralisation. Detta tror jag eftersom dessa båda substanser har en jämförbar bas och surhetsgrad i sitt ursprungliga tillstånd.


Material och metoder
25 ml Saltsyra.
50 ml Natriumhydroxid.

En indikator (BTB; bromtymolblått), en E-kolv, en magnetomrörare, en magnet, en byrett, en tratt, ett stativ samt en vollpipett.


Experimentet skedde på detta vis.
Vi förde in 50 ml Natriumhydroxid i byretten till dess maximala utrymme.
Under byretten hade vi föreberett med en E-kolv på en magnetomrörare, i E-kolven placerade vi 25 ml saltsyra och i denna lösning en magnet naturligtvis.
I saltsyran tillsatte vi 5-8 droppar BTB och startade sedan magnetomröraren, därefter började vi tillsätta Natriumhydroxiden genom att sakta öppna byretten nedtill.
Kanske är överkurs, men helst ska "vi" undvikas i labrapporter.
Skriv istället t.ex.: 5-8 droppar BTB tillsattes till saltsyran.
(Petigt påpekande igen, men: Placerar man verkligen saltsyra i en e-kolv?)


Resultat
Det behövdes 24.5 ml natriumhydroxid för att neutralisera saltsyran till pH-värde 7, vilket innebär att det behövdes 61.25 hydroxidjoner för lyckat resultat, d.v.s. det fanns 61.25 vätejoner i saltsyran.

Beräkningar
1 liter (1000 ml) natriumhydroxid = 2500 hydroxidjoner
1 ml natriumhydroxid = 2.5 hydroxidjoner (2500/1000 ml = 2.5)
24.5 ml natriumhydroxid = 61.25 hydroxidjoner (2.5*24.5ml= 61.25)
61.25 hydroxidjoner = 61.25 vätejoner

Allt snack om antalet joner är felaktigt, tyvärr.
Varifrån har du fått att 1 liter NaOH skulle innehålla 2 500 hydroxidjoner?

Som resultat: Räcker det inte med att bara svara att det behövdes 24.5 ml NaOH för att neutralisera saltsyran?

Sverker
2005-09-15, 05:32
Min gissning är att lösningen är 2.5 molarig dvs den innehåller 2.5 mol hydroxidjoner per liter.



Det var en stark lösning.
Med 2.5 M så blir det svårt att titrera öveslag av BTB till grönt. Det går från gult till knallblått på en droppe. Hinner aldrig uppfatta något överslag till grönt alls.
Med 0.1 M eller 0.05 M blir överslaget som slöjor och sveper runt i kolven innan färgen blir stabil.

Callister
2005-09-15, 08:49
Tack för de där påpekningarna, uppskattas.. :) (inte ironi! :D)

Såhär lyder frågan EXAKT och upprepas återigen

Genom att utföra en neutralisation ska ni försöka lista hur hur många vätejoner som finns i en viss syra (saltsyra)


Och:
Antalet hydroxidjoner i 1 liter natriumhydroxid är 2500 st. Står EXAKT

Callister
2005-09-15, 08:56
Antagligen så har läraren medvetet gett oss de här värderna eftersom det är våran första labb, de är nog inte korrekta utan endast enkla för att det ska bli enkelt för oss. Denna labb är mest till för att träna på att skriva en labbrapport.. :) Det enda jag kan tänkas ändra är ordval m.m. samt att avrunda de där jonerna till 60 isf... allt annat är nog mer överkurs än vad läraren ville, vad tror ni?

Tolkia
2005-09-15, 10:48
Det enda jag kan tänkas ändra är ordval m.m. samt att avrunda de där jonerna till 60 isf...
Nu är inte matte mitt bästa ämne, men varför vill du avrunda 61,25 till 60 ...?

Glöm inte att skriva ut att du avrundar, så att det syns hur du har tänkt/varför du har gjort som du har gjort.

Callister
2005-09-15, 11:05
Nu är inte matte mitt bästa ämne, men varför vill du avrunda 61,25 till 60 ...?

Glöm inte att skriva ut att du avrundar, så att det syns hur du har tänkt/varför du har gjort som du har gjort.
Ja självklart, skrev fel. :)