handdator

Visa fullständig version : Rensa avloppet i duschen


John M
2005-09-14, 19:32
Luktar fan från avloppet i duschen, ha ni nå tips på hur man rensar avloppet? :)

MacLeod
2005-09-14, 19:33
Avloppsrens kanske?

*Flash*
2005-09-14, 19:34
Tar bort gallret, andas genom munnen, gräver upp allt hår och klegg och slänger det fortast möjligt.

Cilia
2005-09-14, 19:34
herregud!
hur svårt kan det vara *skrattar*
lyft på silen och rensa ur. Tycker du det är äckligt använd handskar.
Det är hur lätt som helst men lite geggigt och småsnuskigt.

bosse_brutal
2005-09-14, 19:35
kaustik soda

Allan
2005-09-14, 19:35
Köp lite såpa och häll i en stund. Det tar död på bakterierna, som är det som luktar. Om man nu är känslig. I värre fall kan man köpa mildare varianter av kaustiksoda...

allan

H.Emanuel
2005-09-14, 19:36
herregud!
hur svårt kan det vara *skrattar*
lyft på silen och rensa ur. Tycker du det är äckligt använd handskar.
Det är hur lätt som helst men lite geggigt och småsnuskigt.
finns inte så många sätt att göra det på

Lillgrabben
2005-09-14, 19:37
Luktar fan från avloppet i duschen, ha ni nå tips på hur man rensar avloppet? :)


DYNAMIT!


Blir garanterat rent då!



Annars var flashs svar bra ( om du inte gillar mitt)!



Avloppsrens & liknande innehåller ofta natriumhydroxid ( lut). Det är mkt frätande & ska nog inte användas annat än i nödfall.


Edit;

luktar det illa så är klorin bra. Det dödar garanterat de allra flesta bakterierna.



MVH

michael
2005-09-14, 19:46
Diklormetan bör väl göra tricket annars?

Mujaffa El Hilal
2005-09-14, 20:19
Kaustiksoda skall användas med måtta. Eftersom det är frätande finns risken att man skadar ledningarna om man är lite osäker på doseringen eller skicket på rören.

Skruva bort duschhandtaget på duschslangen, när du sätter på vattnet då får du en tunnare och hårdare stråle som biter rätt bra. Har du en lång slang får du kanske ner den någon dm bakom vattenlåset också.


\M Proffessionell fastighetsskötare&slav

High1ander
2005-09-14, 20:21
herregud!
hur svårt kan det vara *skrattar*
lyft på silen och rensa ur. Tycker du det är äckligt använd handskar.
Det är hur lätt som helst men lite geggigt och småsnuskigt.
Skratta inte, du e kvinna ni har det inbyggt i generna att gora rent duschar!

mini
2005-09-14, 20:37
Hm, jag tror jag har en osund förälskelse i kaustiksoda. Älskar att höra det bubbla i rören. Kanske får sluta med den förmodligen överdrivna användningen. Klorin står nu på inköpslistan. Hoppas jag på så sätt kan bryta mitt missbruk.

jakke
2005-09-14, 20:39
Hm, jag tror jag har en osund förälskelse i kaustiksoda. Älskar att höra det bubbla i rören. Kanske får sluta med den förmodligen överdrivna användningen. Klorin står nu på inköpslistan. Hoppas jag på så sätt kan bryta mitt missbruk.
Annars måste du lova att söka hjälp..

*sätter upp kausiksoda på listan*

Metal_boy_
2005-09-14, 20:42
Köp lite såpa och häll i en stund. Det tar död på bakterierna, som är det som luktar. Om man nu är känslig. I värre fall kan man köpa mildare varianter av kaustiksoda...

allan


Hoppas inte du menar det där miljövänliga skiten med samma tillverkare? :) Värdelöst är det kan jag säga innan nån hiner slänga pengar på det.

bosse_brutal
2005-09-14, 20:48
Hoppas inte du menar det där miljövänliga skiten med samma tillverkare? :) Värdelöst är det kan jag säga innan nån hiner slänga pengar på det.

Nej det borde va nått annat, kaustiksoda är kaustiksoda (NaOH, natriumhydroxid)... det Allan menar är nog den utspädda varianten

John M
2005-09-14, 20:53
Ok, så ingen avloppsrens och kaustiksoda alltså, men klorin funkar tydligen fint? :thumbup: Ska jag dra å köpa handskar imorrn å gräva lite. Tack för alla svar. Även ditt Cilia ;)

Lillgrabben
2005-09-14, 20:57
Ok, så ingen avloppsrens och kaustiksoda alltså, men klorin funkar tydligen fint? :thumbup: Ska jag dra å köpa handskar imorrn å gräva lite. Tack för alla svar. Även ditt Cilia ;)


Ta på dig dina nya gummivantar. Plocka ut sånt som ligger löst ( hår etc). Häll dit en försvarlig dos klorin, tag en gammal kasserad diskborste & skura upp ordentligt. Låt verka ett tag. Skölj rent med duschen & varmvatten.

Obs! Ögon & klorin gillar inte varandra så var försiktig så att du inte får klorinstänk i ögonen.

Markus H
2005-09-14, 21:05
Kaustiksoda skall användas med måtta. Eftersom det är frätande finns risken att man skadar ledningarna om man är lite osäker på doseringen eller skicket på rören.


Jhust detta har jag också hört från ett antal olika håll. men så när vi fick stock i våra avlopp i köket så fick vi besök av en rörmockare som varit i branschen ca 35 år (känner honom privat) och han sa att man inte alls behöver vara orolig för at rören ska ta skada av kaustiksoda, det var inte alls ngn fara sa han.

mini_Arnold
2005-09-14, 21:17
Vet inte om du är allvarlig men lactacyd ska vara bra

hakkon
2005-09-14, 21:21
Säger som alla andra ner och gräv med händerna och ngn diskborste sedan på med Kaustiksoda och kall vatten och låt det bubbla.. Sedan är det bara att ta diskborsten och köra på med lite klorin för att få den där goda nystädade doften... Passa på att städa toaletten samtidigt och den där runda grunkan under handfatet där man hittar en och annan god bit. Samma sak där först mekanisk rengöring, sedan kemisk med kaustiksoda och sedan är det bara att dra över hela skiten med klorin så blir det i princip sterilt.

Piranha
2005-09-15, 08:14
Säger som alla andra ner och gräv med händerna och ngn diskborste sedan på med Kaustiksoda och kall vatten och låt det bubbla.. Sedan är det bara att ta diskborsten och köra på med lite klorin för att få den där goda nystädade doften... Passa på att städa toaletten samtidigt och den där runda grunkan under handfatet där man hittar en och annan god bit. Samma sak där först mekanisk rengöring, sedan kemisk med kaustiksoda och sedan är det bara att dra över hela skiten med klorin så blir det i princip sterilt.


Och släng sen diskborsten !!!!!!!!!!

Cilia
2005-09-15, 08:18
John, äsch jag var ju snäll där *s* (för att vara mig)

men OnT
jag har aldrig behövt använda kaustiksoda eller liknande för att få bort ngn lukt. Rensar man bort det som ligger där och sköljer ordentligt så försvinner ev lukt. Vad har ni för skit i era avlopp som behöver så där starka grejer?

btw så är såpa kanon. Det är det enda rengöringsmedel jag har förutom diskmedel. Dessutom luktar det gott och naturligt när man har använt det och inte bara kemikalier. Har nog iofs ngn klorin någonstans men det är bara i nödfall och har nog inte använt det på flera år.

Mental
2005-09-15, 08:33
Jag fuskar, jag använder mig av

http://hem.passagen.se/importerad_gasmask/skyddsmask90.jpg

Skyddsmask 90.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/nbc/nbc_b/Root/03000000/03050000/03050200/03050240/04053085.jpg

Skyddshandske 8.

Har varit tvungen att använda den utrustningen när jag vart borta över en hälg med massor av skitig disk i diskhon. Luktade surt i hela lägenheten, :em:
Rå kyckling i sommarvarm lägenhet hinner mutera bra på 48h :D

mini
2005-09-18, 18:32
Bumpar denna tråd och tackar Kollofolket som hjälpt mig ur mitt kaustikmissbruk. Nu har jag upptäckt klorin, och hela min lägenhet luktar badhus. Underbart!

Helena B
2005-09-18, 18:41
Ringer så klart värden :D