handdator

Visa fullständig version : Varav sockerarter och fruktsocker


Linusen
2005-09-14, 17:46
Jag har läst en hel del tränings böcker och mat/närings bäcker då jag är intresserad av sånt då jag tränar mycket varje vecka..

Jag såg även nåt programm om socker.. vilket är en större fälla tycker jag! De döljs mycket av de i mat,bröd och yoghurt tex!

När jag handlar bröd ser jag efter fetthalt, sedan fibrer o hela frön.. sedan efter socker.. men de står inget om att socker är tillsatt.. MEN det står därimot VARAV SOCKER ARTER 3,0 tex!! O detta hörde jag i nåt programm att detta är alltså sockret som dom sätter in.. men många tror att när de står varav socker arter så är de inte vanligt socker :confused:

Jag prata idag med en jobbakompis som går på viktväktarna..
Jag sa att jag aldrig äter allbran till lättfilen då de är för tok för mycket socker o lurrendrejjeri.. jag håller mig till musli(egen gjort med nötter,havregryn o nötter osv)

Hon sa då att de inte alls va socker, utan att de bara står varav socker arter.. o då betyder de att de INTE är nåt Farligt socker???? Men hur är det där igentligen????

När de står fruksocker är de väl heller inge vidare eller?
Och vad menas med varav sockerarter? jag har lärt mig att de är vad som menas med Tillsatt socker, men att de skrivs på så vis?? eller? Hur gör dom för o dölja sockret.. men endå skriva de på packeten??

King Grub
2005-09-14, 17:48
Tillsatt strösocker eller naturligt förekommande sackaros metaboliseras på samma sätt. Det är ingen metabol skillnad på naturligt förekommande sockerarter och tillsatta. Står det "varav sockerarter" så är sockerarterna alla sockerarter, tillsatta som naturligt förekommande. Resten är andra kolhydrater, stärkelse t ex.

Linusen
2005-09-14, 17:58
Så med andra ord.-.. står det varav socker arter så menas det.. som att det då är tillsatt socker o både allbran o brödet.. så när jag ska köpa bröd ska jag kolla på lågt sockerinnehåll genom att kolla % i varav sockerarten?

WHITEFOLKS
2005-09-14, 18:10
Jag det är ju en ide, snöa inte in dig på sockerhysteri bara, finns så mycket annat som är dåligt alt. bra med mat. Ett bröd med mer socker behöver inte nödvändigtvis vara sämre.

heljis
2005-09-14, 21:44
All bran innehåller dock massor med socker och har ett högt gi-värde också. Jag brukar sträva efter att äta saker med lågt sockerinnehåll, men jag skyr de inte som pesten. All bran skulle jag dock inte äta ;)
Som Grub säger, socker är alltid socker. Tillsatt eller inte spelar ingen roll. Viss skillnad finns det dock på olika sockerarter, tex fruktos som har mycket lägre GI än strösocker.. det behöver hur som helst inte alls betyda att det är bättre.

Linusen
2005-09-16, 06:47
Kom på en till sak ...när de nu gäller alla dessa lurendrejjeri socker.. alltså aspartam osv.. det finns ju massa idag sockerfritt godis, som de kallas.. Jag har ätit en hel del av det och kan säga att de smakar exxakt som vanligt godis *rolleyes* Och jag känner mig knappast nyttigare av att äta en liten påse av dom än av plock godiset på ica tex....

Är de så att detta sockerfria godiset bara är en ren lögn? Alltså alla dessa honung, osv som är i godiset o sötningsmedel, är de verkligen helt FRITT från all slags socker, oavsett VILKEN sockerart???

Så ska jag köpa mig en större påse sockerfritt godis o äta med gott samvete , eller köpa en mindre med vanligt godis???

King Grub
2005-09-16, 07:39
Beror på vilket sötningsmedel det är. Aspartam ger ingen energi. Honung är fruktsocker och druvsocker. Sockeralkoholer är energigivande i olika utsträckning. Äter du inte godis ofta kan du visst äta "the real thing" när du väl gör det.

Linusen
2005-09-16, 14:25
Oki.. men allts¨å, socker fritt godis.. är de verkligen helt "ofarligt" o äta??? Dom som tillverkar får de ju o låta som om de är helt fritt o käka massor.. eftersom de är socker fritt.?? Men ja litar inte på det *rolleyes*

Jag köper lite vanligt godis på lördagar.. fortsätter väl med det :)

King Grub
2005-09-16, 14:44
Oki.. men allts¨å, socker fritt godis.. är de verkligen helt "ofarligt" o äta???

Jag tyckte jag svarade på det; det beror på vad godiset är sötat med i stället. Om du med "ofarligt" menar att du inte kan gå upp i vikt av det, så är svaret nej, sockerfritt kan vara minst lika "illa" på den fronten. Du får läsa på innehållsförteckningen. Det går inte att dra alla ingredienser med söt smak över en kam.

Yes
2005-09-16, 15:32
Vilka sötningsmedel bör man akta sig för om man inte vill gå upp i vikt?

Barbastark
2012-07-25, 11:12
Tillsatt strösocker eller naturligt förekommande sackaros metaboliseras på samma sätt. Det är ingen metabol skillnad på naturligt förekommande sockerarter och tillsatta. Står det "varav sockerarter" så är sockerarterna alla sockerarter, tillsatta som naturligt förekommande. Resten är andra kolhydrater, stärkelse t ex.

1: Är inte alla kolhydrater sockerarter?

2: Så vad betyder "varav sockerarter" på innehållsförteckningen? Eftersom alla kolhydrater är sockerarter (väll?) så borde det väll i så fall alltid alla kolhydrater som produkten innehåller stå med under "varav sockerarter"-rubriken, eller slopa den helt?

Sniggel
2012-07-25, 12:21
Sockerarter innebär mono- och disackarider så vitt jag vet.
T ex sackaros (di), galaktos (mono), fruktos (mono).
När det övergår till stärkelse tro jag inte man längre kallar det för sockerarter.

Sheogorath
2012-07-25, 12:22
1: Är inte alla kolhydrater sockerarter?

2: Så vad betyder "varav sockerarter" på innehållsförteckningen? Eftersom alla kolhydrater är sockerarter (väll?) så borde det väll i så fall alltid alla kolhydrater som produkten innehåller stå med under "varav sockerarter"-rubriken, eller slopa den helt?

1. Kemiskt, ja, men i dagligt tal talar man bara om mono- och disackarider som sockerarter.

2. De "sockarterna" avser sannolikt glukos, fruktos, maltos, laktos och sackaros. Möjligen också maltodextrin.

Nebuchadnezzar
2012-07-25, 12:27
1. Kemiskt, ja, men i dagligt tal talar man bara om mono- och disackarider som sockerarter.

2. De "sockarterna" avser sannolikt glukos, fruktos, maltos, laktos och sackaros. Möjligen också maltodextrin.

Inte ens kemiskt såvitt jag vet. Där omfattar det upp t.o.m. oligosackarider, men inte polysackarider.

Sheogorath
2012-07-25, 12:29
Inte ens kemiskt såvitt jag vet. Där omfattar det upp t.o.m. oligosackarider, men inte polysackarider.

Enligt Wikipedia är även polysackarider sockerarter. But what do I know. :)

Nebuchadnezzar
2012-07-25, 12:30
Ska man utgå ifrån wiki så bör man åtminstone inte använda de svenska artiklarna.


EDIT: För du gjorde väl det? Vet att jag har sett det på svenska wiki iaf. Egg on my face annars.

Sheogorath
2012-07-25, 12:36
Ska man utgå ifrån wiki så bör man åtminstone inte använda de svenska artiklarna.


EDIT: För du gjorde väl det? Vet att jag har sett det på svenska wiki iaf. Egg on my face annars.

Ja, men det spelar ju inte så jäkla stor roll. Det är bara ord och ord definierar inte verkligheten. Om vi vänder oss till engelska Wiki står det så här om polysackarider:

"Definitions of how large a carbohydrate must be to fall into the categories polysaccharides or oligosaccharides vary according to personal opinion."

Nebuchadnezzar
2012-07-25, 12:51
Hehe, ja, jag kände mig lite anal när jag hoppade in här i tråden men eftersom det ändå glidit in på striktare kemiska definitioner liksom. Oligo har jag sett användas om upp till 10 sammansatta monosackarider. Men det är ju som sagt väldigt skitsamma.

Nåväl, tillbaka till bumpfrågorna. Skulle tro som Sheo. Några tri- eller oligosackarider ska inte förekomma oavsett. Stärkelse är garanterat inte inräknat.

Sniggel
2012-07-25, 22:11
Måste erkänna att jag blev osäker nu.
Känns som tillsatt maltodextrin skulle kunna hamna under "sockerarter" (när det gäller livsmedel).
Eller?

King Grub
2012-07-25, 22:12
http://books.google.se/books?id=Ck1cwsch_UcC&pg=PA65&lpg=PA65&dq=maltodextrin+starch+or+sugar&source=bl&ots=4mTdNoUetu&sig=jo15Juu42etU5cWWSQFYDIQ7yf8&hl=en&sa=X&ei=NGEQUOmHBYzXsgb19oCYAQ&ved=0CEsQ6AEwATgK#v=onepage&q=maltodextrin%20starch%20or%20sugar&f=false

Nebuchadnezzar
2012-07-26, 08:08
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/

Livsmedelsverket inkluderar varken oligo- eller polysackarider i sin definition av sockerarter. För kännedom.