handdator

Visa fullständig version : Hur träna med utrustning i SL?


Pinglan
2005-09-14, 14:45
På DM den 8/10 kommer jag att göra min första SL-tävling med full utrustning (har bara använt knälindor tidigare) Jag har således inte så hemskt mycket tid på mig för att lära mig hantera materialet. Hur ska jag lägga upp min träning fram till dess? Jag hade tänkt träna mina tunga pass med utrustning (tung bänk+böj 1g/vecka, tung mark varannan vecka) Räcker detta för att hinna komma underfund med materialet? Eller bör jag även köra med utrustning på mina lätta pass (lätt bänk+böj 1g/vecka, lätta mark varannan vecka) för att få till det ordentligt?

Jag har ett problem till. Jag har ingen med erfarenhet av utrustning som kan vara med mig när jag ska träna. Kan jag överhuvudtaget lära mig att lyfta med utrustning utan att någon kunnig är med? Jag kan ordna så att jag vid något tillfälle kan träffa erfarna lyftare men det blir väldigt struligt och kan dessvärre dra ut på tiden att få till. Jag måste ju börja så fort som möjligt!

Jag kommer att lyfta i en INZER EHPHD i bänken (ev kommer jag till att börja med köra i en Crain-tröja eftersom det är problem med leveransen av min INZER) och en Titan Centurion NXG+ i böj och mark. De som sett mig lyfta utan utrustning påstår att jag inte behöver ändra min teknik nämnvärt om jag lyfter i dessa dräkter och tröjor men det är deras åsikter, själv har jag ingen aning.

Vad säger ni gott folk? Är det helt förkastligt att ge sig på detta utan överinseende av någon erfaren utrustningslyftare? Och ge mig lite råd angående hur ofta jag ska köra med utrustning! (detta gäller ju såklart bara upplägget inför DM, i vanliga fall förstår jag ju att jag inte ska träna alla mina pass med utrustning men nu har jag ju så kort om tid och dessutom har jag ingen erfarenhet alls)

Börje H
2005-09-14, 18:51
Kan jag överhuvudtaget lära mig att lyfta med utrustning utan att någon kunnig är med?
Är det helt förkastligt att ge sig på detta utan överinseende av någon erfaren utrustningslyftare?
Personligen tror jag att det är MYCKET svårt att få till tekniken utan bra hjälp. Speciellt i bänken och böjen. Markdräkt har jag ingen erfarenhet av, men vad jag förstår så är det lättast av de 3 att få å funka.
Om jag skall ge dig nått tips ang träning med bänktröja är det att köra flera pass mot distanskloss. Minns själv mina första lyft med en jättestor EHPHD och jag todde det skulle svartna för ögonen sista 10 cm mot bröstet! Numera kör jag aldrig hela lyft mot bröstkorgen, på träning, utan kör som lägst med en 4 cm distans. Jag vet att om jag släpper på med fart så kommer stången ner ändå...Nu är ju EHPHD en mycket "förlåtande" tröja som ger en mycket naturlig bänkpress så har du bara en hyffsat stor storlek så borde det gå bra att köra fulla lyft ganska fort. När du klarar av detta så prova att köra lite 1:or och 2:or med tröjan. På det sättet så får du fort tekniken att sitta i ryggmärgen.
Vad gäller böjdräkten så har jag mkt bristfällig erfarenhet. Mitt råd är iaf att köra så många gånger som möjligt med den. Och använd ALLTID tävlingslindade knän eftersom annars blir det ba *grr* av alltihopa! Om det är möjligt så välj en så lätt vikt som möjligt att "komma ner" med så du slipper ha för stort fokus på belastningen då tekniken skall hittas. Kom ihåg att du har all tid i världen att hitta rätt. Du kommer inom några tävlingar bli en av våra allra bästa lyftare i landet. Det är jag 100% säker på :thumbup:

aliquis
2005-09-14, 19:13
Helt off-topic men är pinglan sveriges mest rippade styrkelyftare? :D

Börje H
2005-09-14, 19:15
Helt off-topic men är pinglan sveriges mest rippade styrkelyftare? :D

På damsidan? Oooooh ja.

sunkan
2005-09-14, 19:15
Helt off-topic men är pinglan sveriges mest rippade styrkelyftare? :D

stor risk för det :cool:

Allan
2005-09-14, 19:33
Bra, då har vi avhandlat det. Kan vi hålla oss till ämnet nu? *grr*


allan

Lillgrabben
2005-09-14, 19:44
För att återgå till grundfrågan;


Det är väldigt svårt att ge vettiga råd över internet ( då man inte kan vara på plats & se dig lyfta med utrustningen).

Det bästa vore om du kunde träna tillsammans med din klubb iallafall en gång i veckan & då kanske köra ett kombinerat böj/bänkpass med utrustning. Alternativt träna med böjdräkten ena veckan & med tröjan andra veckan.




MVH

Pinglan
2005-09-14, 20:43
Börje H: tack för ett mycket bra svar :thumbup: (och tack för din tilltro på min lyftarförmåga ;) )

Lillgrabben: jag förstår att det är svårt att ge råd över nätet men det är alltid bra att få höra hur andra ser på saken. Tyvärr blir det väldigt svårt för mig att kunna åka till klubben regelbundet så jag får nog i första hand försöka klara mig själv. Jag gör så att jag testar själv först och blir det katastrof får jag väl ta mig tid att åka till JSK för konsultation.

O.W.
2005-09-14, 22:24
Hej hopp

Jag skulle råda dig att köra som du tänkt att köra tunga passen med utrustning och lätta utan. I böjen skulle mitt råd vara att köra 2-3 reps för få in känslan 1 rep blir för lite tror jag. Kör då serier uppåt för att att komma lite högre och högre varje vecka inför tävling dock bara singlar upp till ingången sista passet. Förhoppningsvis är axelbanden ganska långa så du kan komma ner på lämpliga vikter i början (100-120) sen är det bara att sy in dom vecka för vecka när du blir säkrare med teknik och kan ha tightare dräkt. Om inte annat går dräkten ut sig rätt mycket om man har en tight. Du har väl lärt dig lindorna hyfsat och det är bara fortsätta med samma stil du har, upprätt och fart. Lindar du hårt? Det gäller bara att våga lita på utrustningen. Du får väl sikta på 145-160 på DM.

I bänken skulle jag göra något liknande men på slutet av passen lägga till kloss bänkar. Frågan är förstås hur liten tröja du har dvs vilka vikter du kommer ner på.

I mark är det nog bara att köra på markdräkten brukar inte vara jättesvår att lära sig mest problem brukar det bli om den är allt för tight så man inte kommer i rätt vinklar och tekniken blir lidande. Använd den varje tungt pass och slit inte för tunga mark för alltför nära inpå tävlingen.

Självklart är det bäst om någon kan titta på som kan, men annars är det väl bara att göra det bästa av saken själv och försöka. Filma om du har kamera och titta och analysera. Jämför med andra BRA tekniska lyftare.


Och för att gå lite offtopic och göra Allan mer sur :devil: så måste jag motsäga Börje och aliquis. Pinglan är bland de mest rippade men jag har sett en till tjej som är i minst samma klass.

Pinglan
2005-09-15, 16:18
Olof Wiklund: tack för de fina tipsen :thumbup: Det är väldigt värdefullt för mig att få synpunkter och råd från er som är erfarna och vet vad ni pratar om!
Angående lindningen har vi fått rätt bra kläm på det, har nyligen börjat använa en lite mer "avancerad" lindning som verkar fungera mycket bra så där finns inga problem just nu. Tack än en gång för hjälpen :)

stahlberg
2005-09-17, 15:35
Det finns väl inte så mycket att tillägga till de råd du redan fått av Olof, Börje och Lillgrabben.

Om du har möjlighet, så är förstås det bästa att träna tillsammans med klubben. Om detta är omöjligt är du ju tvungen att få in lyfttekniken på egen hand.

I knäböjning håller jag med om att du ska träna med full tävlingsmundering (dräkt, lindor, bälte, bra skor) för att få lyften så tävlingslika som möjligt. Det bästa är säkert att börja med en något för stor dräkt, som du sedan antingen syr in eller byter mot en 1-2 nr mindre dräkt. De första gångerna tycker jag man ska linda lite lösare, för att sedan börja spänna till ordentligt. Ofta ändrar tekniken en hel del med dräkt+lindor, men efter att ha sett dina lyft på film håller jag med dem som tror att detta inte gäller för dig ; dina lyft kommer säkert att vara i stort sett likadana. Man är dock ett mycket "tightare paket" (framför allt i nedersta delen av lyftet) med dräkt och lindor, så det gäller att träna in sänkningen till bottendjup och "sparken" nerifrån ordentligt. I motsats till Olof tror jag man kan få känsla också med submaximala ettor. Jag skulle rekommendera lite lösare dräkt och lösare lindning i början, för att sedan gradvis gå uppåt i träningsvikter och "spänna" både dräkt och lindor mer. Jag tycker också att det är på de tunga passen du ska använda dräkt (detta gäller också marklyft).

I bänkpress tycker jag Inzer EHPHD är ett bra val. Lyftet blir likt lyft utan tröja, och det är betydligt lättare att sänka stången än med mer avancerade tröjor. Klossbänk är inte lika viktig med EHPHD som med t.ex Fury. Ettor med tävlingssignaler och -paus på bröstet är att rekommendera. Det ska inte ta många pass för dig att få känsla för tröjan.

Marklyften borde inte vara något problem att lyfta i dräkt med. Var dock noga med att hålla kvar samma stil som du har utan dräkt.

Pinglan
2005-09-18, 12:28
Stahlberg: tack för dina synpunkter :thumbup: Nu är det bara att öva och öva som gäller :bpump: :D