handdator

Visa fullständig version : En liten gym-dokumentär, angående fjortisar!


Lövbiffen
2005-09-14, 09:35
Den här dokumentären baserar sej på fjortisarna på F&S i Norrtälje!

Om man går in på friskis och svettis så möter man en uppsjö av olika individer, med alla åldersgrupper! Det ser fantastiskt ut hur dom kan samsas på gymmet!
Men om man går förbi alla cyklarna, där tanterna sitter och sover, och tom. förbi maskin-avdelningen, där gubbarna sitter och försöker biffa upp sej, ja då kommer man till dom fria vikterna!
Det är givetvis där jag och andra likasinnade håller till. Mycket trevlig plats måste jag säga :D
Sen står man där och försöker träna i lugn och ro, men helt plötsligt så förstörs stämningen! Det kommer fram en liten grabb och undrar ifall han får köra emellan på mina 22 kilos hantlar. Han tar upp dom och svingar med hela kroppen upp dom, 4 reps på sin höjd. Han tror givetvis att han just har biceps-curlat med samma vikt som mej och att han är minst lika stark, om inte starkare!

Irriterad som jag blir så smiter jag iväg till scott-curl anordningen och kör lite.
Men rätt som det är, så är samma grabb framme och vill köra emellan igen. Trots viss irritation så låter jag honom köra och dessutom så vill han ha samma vikter!

Han lägger upp armarna mot scotten och börjar köra. Han går ner till ungefär 90% och hänger efter med hela kroppen. För att han sedan ska få upp stången så lutar han sej bakåt och svingar med hela sin kroppsvikt upp stången och går sen stolt därifrån!
Efter att man fått skåda detta skådespel, så kör jag vidare som vanligt och får skåda fjortisens bänk-teknik!

Han har givetvis polaren där som passar(hur annars skulle han kunna göra en rep). Först lägger han på 60kg på stången och klämmer till med en 4, då hans polare passar varje lyft till en sån grad att det ser ut som han biceps-curlar!
Fjortisen bestämmer sej sen för att det var för lätt och lägger på 70 på stången! Detta lyft ser mer ut som ett mark/stångrodd/bänk lyft, så passaren nästan blir röd i ansiktet av lyftet, men så säger fjortisen efteråt: Jag tror jag orkar ett lyft till! Med sin mark/stångrodd/bänk-teknik fixar dom ett lyft till!

Sälv suckar man och går hem och skriver en dokumentär!

Fjortisen går hem och berättar för familjen att han är lika stark som en snubbe på 187cm i armarna och att han tagit 70kg i bänken, men klarar kanske mer!

Jag antar att nån kännner igen sej i denna läskiga-historia, men jag hoppas ej!

Tillägnad alla små-grabbar på F&S i Norrtälje :thumbup:

Destra
2005-09-14, 09:42
Det finns några sånna i uppsala också, men det är bara att strunta i dom eller hjälpa till. Om ett tag så kommer han antagligen ha fått lite mer självförtroende, och lärt sig att folk inte ser ner på en bara för man tar mindre vikter.

JJ
2005-09-14, 09:42
Varför bryr du dig och låter honom påverka din träning? Han kanske blir tacksam om du hjälper honom med tekniken dock.

magicteddy
2005-09-14, 09:42
Hahaha ta med videokameran nästa gång och utöka dokumentären :laugh: :laugh: eller också ge han nått tips eller två =)

thomast
2005-09-14, 09:44
Alltid lika komiskt att se när passaren hjälper till från rep ett till rep åtta. Det känns som det borde vara en indikation på att det är för tugnt.

Piranha
2005-09-14, 09:53
Vem vet , jusst den där fjortisen kan vara King Grub ?

Mart|n
2005-09-14, 09:58
På F&S härjar det många olika typer! För några år sedan såg jag en lirare i jeansbrallor, turkos långärmad tröja, cowboyhatt och solbrillor. Vafan ska såna töntar på ett gym o göra?

Yankeee
2005-09-14, 09:58
På F&S härjar det många olika typer! För några år sedan såg jag en lirare i jeansbrallor, turkos långärmad tröja, cowboyhatt och solbrillor. Vafan ska såna töntar på ett gym o göra?

träna som alla andra?

slobban
2005-09-14, 09:59
Tränande fjortisar är en tidlös klassiker, dom ska man inte hjälpa, inte vare nån som hjälpte mig när jag var tränande fjortis.

Cilia
2005-09-14, 09:59
jag förstår inte heller att du bryr dig förutom att han stör din träning.
om jag vill åt ngns brukar jag bara fråga hur långt dom har kvar och är det för långt så kör jag ngt annat.

jag hade en på gymmet igår som hade en lindad tumme och körde bara mage.
Mellan varje sett gick han 2 varv runt gymmet i en relativt rask takt.
Jag funderade på varför men ngn idé hade han väl.
sen undrade jag varför han lade bollen att göra magövningar på framför spegeln men det kanske blir striktare om han kan titta på sig själv medan han kör. Eller så tyckte han bra att han var snygg och inte kunde få nog.

Jag gillar att studera folk men har svårt att irritera mig på dom.

Piranha
2005-09-14, 10:02
Det finns alltid en massa "orginal" på gym och stereotyper , tycker fraktiskt att det är underhållande för det mesta.

Lövbiffen
2005-09-14, 10:03
Grejen är den, att man inte främst blir irriterad, utan snarare road! Irritationen kommer bara ibland och då brukar det vara om dom som sagt inkräktar på ens eget område, eller om man själv har ett eget pass!

Det är i alla fall skönt att man får ha fri-knäböj och mark för sej själv! Dom är absolut för jobbiga att köra för en fjortis som bara bryr sej om överkroppen! Men det skymtar skälvklart förbi nån fjärdedels-knäböj i smithen ibland ;)

Piranha
2005-09-14, 10:05
Grejen är den, att man inte främst blir irriterad, utan snarare road! Irritationen kommer bara ibland och då brukar det vara om dom som sagt inkräktar på ens eget område, eller om man själv har ett eget pass!

Det är i alla fall skönt att man får ha fri-knäböj och mark för sej själv! Dom är absolut för jobbiga att köra för en fjortis som bara bryr sej om överkroppen! Men det skymtar skälvklart förbi nån fjärdedels-knäböj i smithen ibland ;)


Ja om det stör dig i din träning som tex killen som kör emellan på samma övning där så får du faktiskt neka honom att köra emellan.

Davil
2005-09-14, 10:10
Det var faktist en ganska rolig läsning, det måste jag säga :)

Jag tycker dock inte man skall behöva bli irriterad över hur andra vill sköta deras träning. Jag tycker det är lite kul att smygtitta på andra hur de tränar, men jag blir aldrig upprörd över hur de sköter deras träning.

JJ
2005-09-14, 10:10
Är han tillräckligt liten kan du ju fråga om du får curla honom, ett stadig grepp i bältet samt håret och så kör du ett set. Han lär inte störa dig igen ;)

Angel
2005-09-14, 10:11
Ibland ser jag lite förvirrad ut och då önskar jag alltid att det skall komma fram någon kille och hjälpa mig. Kanske vill han bara samma sak. Eller bara imponera på dig. Men du vore kung om du erbjöd han hjälp

Mart|n
2005-09-14, 10:14
träna som alla andra?

Nä, tyst nu.

Lövbiffen
2005-09-14, 10:17
Haha! Fan får prova nästa gång!

Men grejen är den att instruktörsjävlarna på F&S är aggresiva som fan och om man säger nått till smågrabbarna så biter dom ifrån!

Instruktörerna är rätt soppiga på F&S faktist! Dom säger till hur andra inte ska göra, men gör själv samma misstag! *screwy*
Såg tex. igår att en av instruktörerna stod och svingade på samma hantlar som jag kör på för biceps! Trots att man brukar höra hur han säger till dom han instruerar att man ska köra strikt!
Dessutom så skrämmer instruktörerna alla som dom instruerar för mark och knäböj! Säger att man ska köra knäböj i smith och att man ska stå med fötterna framför stången för att det är farligt annars!

thomast
2005-09-14, 10:22
Dessutom så skrämmer instruktörerna alla som dom instruerar för mark och knäböj! Säger att man ska köra knäböj i smith och att man ska stå med fötterna framför stången för att det är farligt annars!

Tack, jag har länge funderat på varför människor gör så. Jag tränade på ett friskisgym under sommaren och såg en hel drös med människor som ställde sig en meter framför stången och lutade sig bakåt för att göra oändligt med repitioner.

Henke
2005-09-14, 10:28
Tack, jag har länge funderat på varför människor gör så. Jag tränade på ett friskisgym under sommaren och såg en hel drös med människor som ställde sig en meter framför stången och lutade sig bakåt för att göra oändligt med repitioner.


Jag brykar också köra så under benpass då och då istället för benspark, tycker det tar skitbra på framsida lår, kanske inte några högrepssett men tycker faktiskt att det är en bra övning för framsida lår.

MVH

aliquis
2005-09-14, 10:29
Sen står man där och försöker träna i lugn och ro, men helt plötsligt så förstörs stämningen! Det kommer fram en liten grabb och undrar ifall han får köra emellan på mina 22 kilos hantlar. Han tar upp dom och svingar med hela kroppen upp dom, 4 reps på sin höjd. Han tror givetvis att han just har biceps-curlat med samma vikt som mej och att han är minst lika stark, om inte starkare!Du är alltså helt enkelt bara ledsen för att en liten grabb är starkare än dig? ;)Irriterad som jag blir så smiter jag iväg till scott-curl anordningen och kör lite.
Men rätt som det är, så är samma grabb framme och vill köra emellan igen. Trots viss irritation så låter jag honom köra och dessutom så vill han ha samma vikter!
Skyll dig när du är så jävla disco, hade du kört mark eller böj istället hade han ju inte kunnat köra på samma vikter ;)

aliquis
2005-09-14, 10:33
(iofs hade han kunnat 1/4-böja samma vikt... men bara mark då :D)

Stoltz
2005-09-14, 10:40
dig. Men du vore kung om du erbjöd han hjälp


Det är så fruktansvärt sant.

När man var nybakad fjortis på gymmet behvöde man ju all hjälp man kunde få, Man hade läst om teknikerna, även sett olika filmer (varav 1/10 som man såg då var något som faktiskt kunde hjälpa en.) men ingenting av detta går egentligen upp mot att någon visar en.

En fåne som bara står och honler och stör sig kommer man inte komma ihåg länge, mest för att det inte är något värde i att komma ihåg personen.
En person som ger en ett schysst tips om att kanske sänka vikten och ändra sin teknik till det bättre, kommer man ihåg så länge man tränar.


PS. Var dock rolig läsning, det kan jag inte förneka :) DS.

King Grub
2005-09-14, 10:43
Kom ner och träna på badhusets KAC i stället. ;)

Niclaaas
2005-09-14, 10:45
[...Fjortisen går hem och berättar för familjen att han är lika stark som en snubbe på 187cm i armarna...]

först och främst måste jag säga att det är ju omöjligt att vara lika stark som en snubbe på 187cm i armarna så där har du ju en poäng.

i övrigt så är det väl bara att neka han att köra emellan eller berätta för han om han gör fel. instruktörerna lär väl knappast hoppa på dig om du rättar han när han har den tekniken du beskrev

själv tycker jag det känns lite fjortisaktigt att bli irriterad över att en ung kille kör ostrikt och tror att han är starkare än vad han är, inte säga nåt för att hjälpa/rätta och sedan gå hem och skriva om hur töntig han är på internet istället...

palme
2005-09-14, 10:45
Den här dokumentären baserar sej på fjortisarna på F&S i Norrtälje!

Om man går in på friskis och svettis så möter man en uppsjö av olika individer, med alla åldersgrupper! Det ser fantastiskt ut hur dom kan samsas på gymmet!
Men om man går förbi alla cyklarna, där tanterna sitter och sover, och tom. förbi maskin-avdelningen, där gubbarna sitter och försöker biffa upp sej, ja då kommer man till dom fria vikterna!
Det är givetvis där jag och andra likasinnade håller till. Mycket trevlig plats måste jag säga :D
Sen står man där och försöker träna i lugn och ro, men helt plötsligt så förstörs stämningen! Det kommer fram en liten grabb och undrar ifall han får köra emellan på mina 22 kilos hantlar. Han tar upp dom och svingar med hela kroppen upp dom, 4 reps på sin höjd. Han tror givetvis att han just har biceps-curlat med samma vikt som mej och att han är minst lika stark, om inte starkare!

Irriterad som jag blir så smiter jag iväg till scott-curl anordningen och kör lite.
Men rätt som det är, så är samma grabb framme och vill köra emellan igen. Trots viss irritation så låter jag honom köra och dessutom så vill han ha samma vikter!

Han lägger upp armarna mot scotten och börjar köra. Han går ner till ungefär 90% och hänger efter med hela kroppen. För att han sedan ska få upp stången så lutar han sej bakåt och svingar med hela sin kroppsvikt upp stången och går sen stolt därifrån!
Efter att man fått skåda detta skådespel, så kör jag vidare som vanligt och får skåda fjortisens bänk-teknik!

Han har givetvis polaren där som passar(hur annars skulle han kunna göra en rep). Först lägger han på 60kg på stången och klämmer till med en 4, då hans polare passar varje lyft till en sån grad att det ser ut som han biceps-curlar!
Fjortisen bestämmer sej sen för att det var för lätt och lägger på 70 på stången! Detta lyft ser mer ut som ett mark/stångrodd/bänk lyft, så passaren nästan blir röd i ansiktet av lyftet, men så säger fjortisen efteråt: Jag tror jag orkar ett lyft till! Med sin mark/stångrodd/bänk-teknik fixar dom ett lyft till!

Sälv suckar man och går hem och skriver en dokumentär!

Fjortisen går hem och berättar för familjen att han är lika stark som en snubbe på 187cm i armarna och att han tagit 70kg i bänken, men klarar kanske mer!

Jag antar att nån kännner igen sej i denna läskiga-historia, men jag hoppas ej!

Tillägnad alla små-grabbar på F&S i Norrtälje :thumbup:

Så det var dig jag körde emellan... :D

Lövbiffen
2005-09-14, 11:10
Det är roligt hur många man upprör då man bara försöker göra en skojig text :D
Jag har varit nere på KAC två gånger faktist! Men jag tycker det är lite för kvavt där nere! Ni har väl vissa grejer man saknar på F&S som tex. T-bar:en och andra grejer! Sen så har ni väl flera som kan styrkelyft och bodybuilding där nere också! Känner förresten Henke som tränar där! Du ska ju tydligen känna honom King Grub!

Måste säga att jag inte råkat ut för det jag skrivit, utan bara ritat upp en bild av hur gymmet ser ut ibland!

Aliquis du såg väl att jag skrev att knäböjen och marklyftet är det enda man får ha ifred!

Piranha
2005-09-14, 11:13
Det är roligt hur många man upprör då man bara försöker göra en skojig text :D
Jag har varit nere på KAC två gånger faktist! Men jag tycker det är lite för kvavt där nere! Ni har väl vissa grejer man saknar på F&S som tex. T-bar:en och andra grejer! Sen så har ni väl flera som kan styrkelyft och bodybuilding där nere också! Känner förresten Henke som tränar där! Du ska ju tydligen känna honom King Grub!

Måste säga att jag inte råkat ut för det jag skrivit, utan bara ritat upp en bild av hur gymmet ser ut ibland!

Aliquis du såg väl att jag skrev att knäböjen och marklyftet är det enda man får ha ifred!


Vaaaaaaa du hittade alltså på hela skiten ?

Timme
2005-09-14, 11:22
Måste säga att jag inte råkat ut för det jag skrivit, utan bara ritat upp en bild av hur gymmet ser ut ibland!

Ofta du bara hittar på hela skiten för att skriva en text som folk sedan blir sura på.

*screwy*


/Timme

The_RobRoy
2005-09-14, 11:25
Vi har en ung kille på gymmet som kör precis som du beskriver, folk står och gör såhär *rolleyes* när dom tittar på honom.

Funderat på att försöka hjälpa honom, men har försökt sånt förrut och folk har tagit illa upp.

Lövbiffen
2005-09-14, 11:26
Jag kan säga att jag sett den där grabben som bänkade, men att det andra har jag blivit inspirerad till av fjortisarna!
Fan tänkte bara att jag skulle försöka rycka upp stämningen på kolo, inte få folk att bli arga och klaga på att jag blir road av att se smågrabbar som går lös på vilkterna!
Det va ungefär som en saga, fast baserad på verkligheten!

bubbe
2005-09-14, 12:17
har du hört den där historien om den där lilla killen som sitter på kolo och hittar på dom mest fantastiska historierna för att han själv ska verka så hårdkåre så
han kan få en massa fjortisar som ser upp till honom.

:devil:

Lillgrabben
2005-09-14, 12:22
har du hört den där historien om den där lilla killen som sitter på kolo och hittar på dom mest fantastiska historierna för att han själv ska verka så hårdkåre så
han kan få en massa fjortisar som ser upp till honom.

:devil:


Jag har hört den.

Spannmål
2005-09-14, 12:23
alltså, människor, vad fan håller ni på med. Det är klart att det är kul som fan att skratta åt en nybörjare. Varför skulle man hjälpa honom? han har inte bett om det. Det är så förbannat många idioter som också ska ""hjälpa till"" och instruera som inte har en jävla susning om vad de snackar om. Börjar man som nybörjare lyssna på råd i gymmet kommer hälften av dem vara fel.

super_sorken
2005-09-14, 12:40
Dessutom så skrämmer instruktörerna alla som dom instruerar för mark och knäböj! Säger att man ska köra knäböj i smith och att man ska stå med fötterna framför stången för att det är farligt annars!


jag har funderat på det . och instruktörerna tjatar att jag ska göra så med .. men varför . o vad är det för fel på vanliga böj?
tar dom på olika sätt

för jag har liksom inget o säga emot när han säjjer att jag ska köra i smithen .detta är det enda jag kan säga :Pjag vill köra på mitt sätt?

Jay-Z
2005-09-14, 12:50
Vi har en ung kille på gymmet som kör precis som du beskriver, folk står och gör såhär *rolleyes* när dom tittar på honom.

Funderat på att försöka hjälpa honom, men har försökt sånt förrut och folk har tagit illa upp.

Nu är du tyst. *slap*




Jag tar inte illa upp. :em:
:D

Stoltz
2005-09-14, 13:23
alltså, människor, vad fan håller ni på med. Det är klart att det är kul som fan att skratta åt en nybörjare. Varför skulle man hjälpa honom? han har inte bett om det. Det är så förbannat många idioter som också ska ""hjälpa till"" och instruera som inte har en jävla susning om vad de snackar om. Börjar man som nybörjare lyssna på råd i gymmet kommer hälften av dem vara fel.

Men om man som klagare på honom, inte kan hjälpa för att man inte tror sig ha en susning om vad man gör...Är man inte själv rätt så skrattretande då också? (Frågar, staterar inte)

qwioutd
2005-09-14, 13:37
Den här dokumentären baserar sej på fjortisarna på F&S i Norrtälje!

Om man går in på friskis och svettis så möter man en uppsjö av olika individer, med alla åldersgrupper! Det ser fantastiskt ut hur dom kan samsas på gymmet!
Men om man går förbi alla cyklarna, där tanterna sitter och sover, och tom. förbi maskin-avdelningen, där gubbarna sitter och försöker biffa upp sej, ja då kommer man till dom fria vikterna!
Det är givetvis där jag och andra likasinnade håller till. Mycket trevlig plats måste jag säga :D
Sen står man där och försöker träna i lugn och ro, men helt plötsligt så förstörs stämningen! Det kommer fram en liten grabb och undrar ifall han får köra emellan på mina 22 kilos hantlar. Han tar upp dom och svingar med hela kroppen upp dom, 4 reps på sin höjd. Han tror givetvis att han just har biceps-curlat med samma vikt som mej och att han är minst lika stark, om inte starkare!

Irriterad som jag blir så smiter jag iväg till scott-curl anordningen och kör lite.
Men rätt som det är, så är samma grabb framme och vill köra emellan igen. Trots viss irritation så låter jag honom köra och dessutom så vill han ha samma vikter!

Han lägger upp armarna mot scotten och börjar köra. Han går ner till ungefär 90% och hänger efter med hela kroppen. För att han sedan ska få upp stången så lutar han sej bakåt och svingar med hela sin kroppsvikt upp stången och går sen stolt därifrån!
Efter att man fått skåda detta skådespel, så kör jag vidare som vanligt och får skåda fjortisens bänk-teknik!

Han har givetvis polaren där som passar(hur annars skulle han kunna göra en rep). Först lägger han på 60kg på stången och klämmer till med en 4, då hans polare passar varje lyft till en sån grad att det ser ut som han biceps-curlar!
Fjortisen bestämmer sej sen för att det var för lätt och lägger på 70 på stången! Detta lyft ser mer ut som ett mark/stångrodd/bänk lyft, så passaren nästan blir röd i ansiktet av lyftet, men så säger fjortisen efteråt: Jag tror jag orkar ett lyft till! Med sin mark/stångrodd/bänk-teknik fixar dom ett lyft till!

Sälv suckar man och går hem och skriver en dokumentär!

Fjortisen går hem och berättar för familjen att han är lika stark som en snubbe på 187cm i armarna och att han tagit 70kg i bänken, men klarar kanske mer!

Jag antar att nån kännner igen sej i denna läskiga-historia, men jag hoppas ej!

Tillägnad alla små-grabbar på F&S i Norrtälje :thumbup:

Alla har väll varit nybörjare. Tror inte heller du är allt för rutinerad om man kollar på dina stats: Bänk:100 Mark:140 Böj:120.

Lövbiffen
2005-09-14, 13:51
Inga kommentarer! Orkar inte tjafsa mer nu!

Piranha
2005-09-14, 14:09
Näääääää ämnet känns inte riktigt tömmt ännu.

Exakt hur grov var den här fjortisen ?

bubbe
2005-09-14, 14:10
Näääääää ämnet känns inte riktigt tömmt ännu.

Exakt hur grov var den här fjortisen ?

tror han brukar kalla sig piraja eller något på ett internetforum! (typiskt internetbyggare!)

norsk_gadd
2005-09-14, 14:11
Näääääää ämnet känns inte riktigt tömmt ännu.

Exakt hur grov var den här fjortisen ?

Precis, mer info, va han blond, mohikan-frilla? Lång, kort? Jag försöker föreställa mig scenariot.

Lövbiffen
2005-09-14, 14:11
:D Nä nu blir jag ju ledsen *cry*
Han va 3 meter mellan ögonen och sket blixtar!
;)

internethjälten
2005-09-15, 00:23
Tyvärr känns det igen, dock skiter jag i det då det är deras beslut att träna på detta sätt. Om de kan må bra på min bekostnad så får jag helt enkelt stå ut med det, man gör ju allt för sina medmänniskor ;)

Men det var en sån här kille som trådskaparen nämner i första inlägget som tappade en EZ-stång på 50kg på fötterna för att han tappade balansen när han skulle gunga upp den - såg rätt komiskt ut :)

nicke

Kwon
2005-09-15, 00:26
en snubbe på 187cm i armarna

187 cm i armarna? Och jag som tyckte Lee Priest hade stora armar med sina 57 cm! :D

JUST kidding!
:laugh:

The_RobRoy
2005-09-15, 07:05
Nu är du tyst. *slap*




Jag tar inte illa upp. :em:
:D

:D

Lövbiffen
2005-09-15, 08:54
Den bjuder jag på :D