handdator

Visa fullständig version : Nyttigaste ´''kaka''


benkeee
2005-09-13, 20:45
Vad är den absoluta nyttigaste kaka, bulle, paj, som man kan göra?

Någon som vet?

lauria
2005-09-13, 21:29
Fever och mini_åsa vet säkert ;)

YTS
2005-09-13, 23:19
Vad är den absoluta nyttigaste kaka, bulle, paj, som man kan göra?

Någon som vet?

På min hemsida finns recept på Danska rågmuffins. Väldigt lite socker, fullkorn och inget matfett, fettet kommer från nötter o ägg.
http://web.telia.com/~u30010580/grotar/muffins.html


Yngve

Snorkfröken
2005-09-14, 07:42
Jag brukar göra chokladmuffins som i princip bara innehåller protein :) Om det sedan är nyttigt eller inte får nån annan bestämma. Lär ju aldrig kunna hitta nåt som är bra enligt alla. Anyway, receptet ja...

1 ägg
1 msk olja
125 g kvarg
½ dl minimjölk
3/4-1 dl proteinpulver (vanilj, choklad)
1 tsk bakpulver
Kakao (jag gillar kakaosmaken så jag har i rätt mycket, 1-2 msk kanske)
Flytande sötningsmedel
Pyttelite salt

Blanda allt, häll upp i formar, strö frusna hallon över (+ ev. lite sötningsmedel över bären). Grädda i 200 grader.

Tidigare hade jag i dinkelmjöl också, men då de blev rätt kompakta, bestämde jag mig för att testa utan. De blir inte lika "uppösta" utan mjöl, men jag tycker smaken är bättre utan. Har kört på sojaprotein med vaniljsmak på sistone för att få slut på påsen, det smakar *spy* så jag lär inte få ner det på annat sätt.

Det här blir en rätt liten sats, en person kan typ käka upp dem alla på en gång. Och akta er för att smaka på smeten, för då kanske det inte blir några muffins överhuvudtaget :eating:

Tolkia
2005-09-14, 09:13
... akta er för att smaka på smeten, för då kanske det inte blir några muffins överhuvudtaget :eating:
Hmm ... finns det några muffins som detta inte gäller för ...? :(

Snorkfröken
2005-09-14, 09:25
Hmm ... finns det några muffins som detta inte gäller för ...? :(
:D Så sant så sant. Men med den här smeten är det förstås inte så farligt om man "råkar" käka upp den :eating:

benkeee
2005-09-14, 13:26
OKej. Kul att se vad ni alla tycker.... Ska nog göra nån god dag :)

Hehe ;) Tack för svaren