handdator

Visa fullständig version : Föredrink / mat före passet.


Kaboffastar
2005-09-13, 20:02
Har läst ( möjligen inte förstått ) om det här med mat precis innan passet ( styrketräning ), att det sjuter insulinnivåer osv i höjden och det avrådes ?

Då undrar jag varför det ofta är rekomenderat med föredrink innan passet, är inte det lite samma sak som om man skulle äta nånting annat precis innan ?

Det går inte ihop i mit huvud, hjälp mig.

Tack för hjälpen *innocent*

King Grub
2005-09-13, 20:05
Det är positivt med förhöjda insulinnivåer under passet, inte negativt.

Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföre med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukos från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

En stabil måltid direkt före passet fungerar ju inte i vilket fall som helst för dom flesta. Hur presterar man maximalt med magsäcken fylld med något som inte lämnar den närmaste halvtimmen?

Kaboffastar
2005-09-13, 20:39
Det är positivt med förhöjda insulinnivåer under passet, inte negativt.

Äter man dock snabba kolhydrater längre än... ja, längre än omedelbart innan passet, hinner insulin frisättas innan passet, med blodsockerfall och hängighet som följd. Detta undviks ofta genom att ta "gainern" direkt före och in på passet. Kolhydratmetabolism under intensiv aktivitet går inte att jämföre med kolhydratmetabolism i vila. Under aktivitet frisätts glukso från levern, och epinefrin och glukagon utsöndras, vilket håller blodsockernivåerna uppe.

En stabil måltid direkt före passet fungerar ju inte i vilket fall som helst för dom flesta. Hur presterar man maximalt med magsäcken fylld med något som inte lämnar den närmaste halvtimmen?

Ooh, It makes sense...till och med i mitt huvud.
Tack för informationen :D