handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk, läses av erfarna


Lillgrabben
2005-09-13, 16:44
Tjenare pöjkar & tjejer.


Ibland får jag en så otrolig träningsvärk trots att jag inte vilat eller tränat speciellt "hårt". Efter måndagens träningspass är jag mer eller mindre inkapaciterad i bröst & främre axel ( även tricce till en viss del).

Jag körde ganka lätt & inte så mycket. Däremot hade jag ett 7-jävla tryck i kroppen, gjorde mkt lätta femmor på 110 i bänken som tog ca 4 sek / set fullt komntrollerad. Dvs passet var mkt explosivt, har nog aldrig upplevt dess like under mina 10 träningsår. Kan man månne härleda denna otroligt kraftiga muskelpåverkan till nån form av ökad kraftutveckling / muskelkraft?

Nedan är passet jag körde igår, borde inte ens vara påverkad av detta.....

explosiv bänk

110*5
110*5
110*5
110*5

smalbänk med 14 cm kloss ( för att undvika att involvera axlar)

prio på explosivt utförande

90*3

130*3
140*3
150*3

böjar

set på 170 med 2 sek stopp i botten

100*3
130*1
150*1

170*1
170*1
170*1
170*1


Mkt bra pass.


Min teori är iallafall att riktigt bra form i kombination med ordentlig explosivitet gjorde detta.

Åsikter emottages gärna. Svammel tages i annan tråd.


MVH

MasterChief
2005-09-13, 18:13
Hur såg den eccentriska rörelsen ut?

Det är ju sedan länge välkänt att den eccentriska komponenten i träningen är den största "boven" bakom träningsvärk. Kör man set där kraftutvecklingen blir högre än vanligt i den eccentriska fasen så kan passet upplevas lätt på grund av den överlägsna styrkan i negativa delen samtidigt som man åsamkar rejält med skada.

Lillgrabben
2005-09-13, 18:21
Hur såg den eccentriska rörelsen ut?

Det är ju sedan länge välkänt att den eccentriska komponenten i träningen är den största "boven" bakom träningsvärk. Kör man set där kraftutvecklingen blir högre än vanligt i den eccentriska fasen så kan passet upplevas lätt på grund av den överlägsna styrkan i negativa delen samtidigt som man åsamkar rejält med skada.


Extremt snabbt ( både eccentriska delen samt koncentriska delen). Använder denna metod som "overspeedträning", för muskelfiberrekrytering, samt för att träna det neurologiska sambandet muskel-hjärnan.

Hela träningspasset var riktigt explosivt, det är det minsta man kan säga.... :) Jag har aldrig varit med om dess like.


Edit;

Kan likna det med att man tänker pressa på stången så sprätter den bara iväg i en jävla fart! Riktigt kul var det. :D

Lillgrabben
2005-09-13, 18:25
Hur såg den eccentriska rörelsen ut?

Det är ju sedan länge välkänt att den eccentriska komponenten i träningen är den största "boven" bakom träningsvärk. Kör man set där kraftutvecklingen blir högre än vanligt i den eccentriska fasen så kan passet upplevas lätt på grund av den överlägsna styrkan i negativa delen samtidigt som man åsamkar rejält med skada.


Jag hade förstått den otroliga träningsvärken OM jag hade kört riktiga negativer. MEN det gjorde jag inte.

Den måste bero på accelerationen/explosiviteten jag lyckades få till bra under träningen. Dvs accelerationen i såväl nedtagning som pressfasen av lyftet.

bubbe
2005-09-13, 18:27
rörelserna i bänken måste ju ha haft en riktig fart, månde det vara så att när du släppte ner stången så fick du en kraftig broms vilket skulle ge en extra kraft för axlar och bröst att ta upp i den negativa fasen iom att du kontrollerade stången och inte lät den göra en dunderstuds. Sen vet jag inte hur stor skillnad du hade på volymen, 20 reps intensivt kan ju spela roll också.


(sorry om jag sabbar din tråd nu, men måste ju ta upp mina funderingar)

Lillgrabben
2005-09-13, 18:29
rörelserna i bänken måste ju ha haft en riktig fart, månde det vara så att när du släppte ner stången så fick du en kraftig broms vilket skulle ge en extra kraft för axlar och bröst att ta upp i den negativa fasen iom att du kontrollerade stången och inte lät den göra en dunderstuds. Sen vet jag inte hur stor skillnad du hade på volymen, 20 reps intensivt kan ju spela roll också.


(sorry om jag sabbar din tråd nu, men måste ju ta upp mina funderingar)


Inget sabbande där inte! :)


Jag börjar tro det beror på detta som du & MC tagit upp. Jag har haft den funderingen själv.

Musklerna känns som om jag kört negativa femmor på 20 kg över max....... Alldeles otroligt känns det.

MasterChief
2005-09-13, 18:32
Jag hade förstått den otroliga träningsvärken OM jag hade kört riktiga negativer. MEN det gjorde jag inte.

Den måste bero på accelerationen/explosiviteten jag lyckades få till bra under träningen. Dvs accelerationen i såväl nedtagning som pressfasen av lyftet.

Kör man riktiga negativer så har man ju ofta ett betydligt långsammare utförande. Den högsta kraftutvecklingen kommer ju dock när du kombinerar en väldigt hög vikt med mycket hög fart negativt samt den kraftiga retardationen. (Precis som du skriver i sista stycket).

Lillgrabben
2005-09-13, 18:40
Kör man riktiga negativer så har man ju ofta ett betydligt långsammare utförande. Den högsta kraftutvecklingen kommer ju dock när du kombinerar en väldigt hög vikt med mycket hög fart negativt samt den kraftiga retardationen. (Precis som du skriver i sista stycket).



Jag tror att det beror på något liknande. Jag har haft ganska precis samma tankebanor som det du skriver.


MEN jag blev ( & blir fortfarande) så förvånad att jag påverkas på detta vis. De låga vikterna jag tränade på ( i passet jag bifogat i första meddelandet) brukar lämna mig nästan helt oberörd.


Hastigheten & accelerationen är nog alldeles säkert boven i mitt träningsvärksdrama ;)

fonzie
2005-09-13, 21:00
Hur ser det ut på stretching fronten? (orkade inte läsa igenom hela tråden)

Lillgrabben
2005-09-13, 21:09
Hur ser det ut på stretching fronten? (orkade inte läsa igenom hela tråden)


Hmm. orkade inte?

Det var ju en kort tråd.


Stretchingen är det inget fel på.

Tricklev
2005-09-14, 15:12
Hur ser det ut på stretching fronten? (orkade inte läsa igenom hela tråden)

Inte för att stretching påverkar tränigsvärken ändå.

-AG-
2005-09-14, 15:23
Enligt Anders E så påverkas inte fiberrekryteringen med vilken fart man kör. Det är vikten på stången som är intressant. Dvs man kan inte koppla in fler fibrer genom att "ta i mer" på samma vikt, man måste lägga på mer kilon. Jag har disskuterat det med honom och haft samma argument, dvs att kraften även beror på om stången accelereras. Han hänvisade till experiment som inte stödde det har jag för mig. Accelerationen sker ju dock främst i vändningen och inte så mycket i resten av lyftet och det kan förklara att färre fibrer i en viss muskel används. I vändningen blir det ju en kraftig eccentrisk fas medan man sedan mest behåller farten uppåt. Jag upplever också att jag får mer träningsvärk på lättare vikter än på maxvikter. Exakt vad det beror på vet jag inte.

Lillgrabben
2005-09-14, 18:47
Enligt Anders E så påverkas inte fiberrekryteringen med vilken fart man kör. Det är vikten på stången som är intressant. Dvs man kan inte koppla in fler fibrer genom att "ta i mer" på samma vikt, man måste lägga på mer kilon. Jag har disskuterat det med honom och haft samma argument, dvs att kraften även beror på om stången accelereras. Han hänvisade till experiment som inte stödde det har jag för mig. Accelerationen sker ju dock främst i vändningen och inte så mycket i resten av lyftet och det kan förklara att färre fibrer i en viss muskel används. I vändningen blir det ju en kraftig eccentrisk fas medan man sedan mest behåller farten uppåt. Jag upplever också att jag får mer träningsvärk på lättare vikter än på maxvikter. Exakt vad det beror på vet jag inte.


Hmm, där ser man! Nu blev jag lite förbryllad.

Enligt fysiken så är ju F=m*a , men det är kanske inte ngt som "påverkar" i träningsfrågor?

Jag tror dock att vi får lita på Anders i det här fallet, han är ju en känd auktoritet inom området.

Doctor Snuggles
2005-09-14, 18:50
Inte för att stretching påverkar tränigsvärken ändå.

Jo, i min erfarenhet så gör den det. MEN man (jag) måste stretcha ordentligt mycket (helst mellan varje set, vilket inte är optimalt för kraftutveckling).
I de studier man har utfört ang. passiv stretching påverkan på DOMS så har mig veterligen strechingen bestått av en 30 eller 60 sekunders stretch. Jag påstår att det krävs ett flertal sådana för att ha effekt på DOMS, t.o.m. efter den uppstått.

Doctor Snuggles
2005-09-14, 18:52
Generellt sett så verkar träningsvärk uppstå då man gör något kroppen inte är van vid, t.ex träna efter ett långt uppehåll, köra högreps då man brukar köra lågreps, köra mer volym än man brukar osv. Så det är mycket möjligt att det ökade "trycket" resulterade i just annorlunda (mer?) aktivering av muskelfibrer, vilket resulterade i just träningsvärken.

-AG-
2005-09-14, 20:36
Hmm, där ser man! Nu blev jag lite förbryllad.

Enligt fysiken så är ju F=m*a , men det är kanske inte ngt som "påverkar" i träningsfrågor?

Jag tror dock att vi får lita på Anders i det här fallet, han är ju en känd auktoritet inom området.

F=m*a

gäller, trust me ;)

Jag kan återkomma om jag får mer detaljer i ärendet. Som sagt kan det ha att göra med att accelerationen främst sker i vändningen och där är det i mångt och mycket strechreflex och bindväv med i spelet. I marklyft där stången är död bör det vara enklare att analysera det hela. Då borde man enkelt kunna studera F=m*a för olika belastningar för att se när man utvecklar mest kraft.

Lillgrabben
2005-09-14, 20:42
F=m*a

gäller, trust me ;)

Jag kan återkomma om jag får mer detaljer i ärendet. Som sagt kan det ha att göra med att accelerationen främst sker i vändningen och där är det i mångt och mycket strechreflex och bindväv med i spelet. I marklyft där stången är död bör det vara enklare att analysera det hela. Då borde man enkelt kunna studera F=m*a för olika belastningar för att se när man utvecklar mest kraft.


Japp, då det gäller fysik får man nog lita på dig! :D


Återkom gärna om du får mera information, jag tycker det är en mycket intressant fråga. Jag känner samma som du: träningsvärken infinner sig företrädesvis vid mindre höga belastningar med hög hastighet på lyften.


MVH

Mehdi
2005-09-14, 20:47
Jag har fått några skumma formtoppar ibland också. När man minst anar det kommer PB/bra jävla lyft helt plötstligt. Kan inte förklara fenomenet än att du har fått till en bra formtopp helt enkelt.