handdator

Visa fullständig version : maltodextrin(?) & dextropur(?)


prime^
2005-09-13, 13:23
vet inte om jag stavade dom rätt därav mina frågetecken.
Dessa är båda kolhydrater som jag förstått d av att läsa på olika ställen och olika trådar.

men vad är skillnaden mellan dessa? och var kan man köpa det(helst i mindre storlek än 25 kg)?

King Grub
2005-09-13, 13:31
Maltodextrin är delvis hydrolyserad stärkelse vanligtvis från majs eller potatis.

Dextropur är druvsocker.

Båda ger i princip likvärdig blodsockerpåverkan. Maltodextrin ger 5-10% snabbare glykogeninlagring, smakar inte sött, och kräver betydligt mindre vatten för att lösningen skall bli isoton, dvs få samma osmolalitet som blod och lämna magsäcken snabbt. Druvsockerlösning måste blandas 6%-ig för att bli isoton, dvs 1 L vatten till 60 g druvsocker, medan maltodextrin bara kräver en 15-20%-ig lösning. Blandar du inte druvsockerlösningen isoton kommer vätska att dras in i magsäcken från blodbanorna i stället med blodtrycksfall som följd.

Maltodextrin är klart det bättre valet. Finns i bryggeritillbehörsbutiker, t ex. Dextropur hittar du på sockerhyllorna i vilken matvarubutik som helst.

prime^
2005-09-13, 13:50
Okej. Jag hade tänkt göra en egen gainer som ser ut som följande
Porteinpulver, Whey-80, Star Nutrition + Maltodextrin, kolhydrater
och Kreatin till detta, Fairing Kreatin Monohydrate.

Låter detta bra?
Men undrar då, ska jag blanda det på nått speciellt sätt? Typ kasta i alla pulver i en bägare och ta i 1 liter vatten? Eller behövs det en speciell mängd vatten för båda? Eller en speciell mängd vatten för dom olika produkterna?

King Grub
2005-09-13, 13:51
Du kan blanda allt i en bägare.

prime^
2005-09-13, 13:54
Med hur mycket vatten? Eller det finns inget bestämt utan man tar så mkt man vill ha?

King Grub
2005-09-13, 13:55
Jag skrev procentsatserna i första inlägget.

prime^
2005-09-13, 14:09
1 l per 150-200g då eller? :S
är inte helt bra på matte eller allt sånt här, därför frågorna kan verka dumma :P

Cloud
2005-09-13, 15:03
Båda ger i princip likvärdig blodsockerpåverkan. Maltodextrin ger 5-10% snabbare glykogeninlagring, smakar inte sött, och kräver betydligt mindre vatten för att lösningen skall bli isoton, dvs få samma osmolalitet som blod och lämna magsäcken snabbt. Druvsockerlösning måste blandas 6%-ig för att bli isoton, dvs 1 L vatten till 60 g druvsocker, medan maltodextrin bara kräver en 15-20%-ig lösning. Blandar du inte druvsockerlösningen isoton kommer vätska att dras in i magsäcken från blodbanorna i stället med blodtrycksfall som följd.

Jag känner mig rätt dum. Men det är alltså BRA att den blir isoton? för att lämna magsäcken snabbt tyckte jag lät dåligt.
Jag har blandat mina maltodrycker med ungefär 17-20% har jag räknat ut. om man, vi säger får 40% malto, är det isotont eller inte då? och om man blandar en 10%? =P jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på det...

förlåt förresten för frågan mitt i din tråd, prime^.

//Gustav

King Grub
2005-09-13, 15:05
1 l per 150-200g då eller? :S

Ja. Använder du 100 gram maltodextrin kommer du alltså undan med en halvliter.

King Grub
2005-09-13, 15:07
Jag känner mig rätt dum. Men det är alltså BRA att den blir isoton? för att lämna magsäcken snabbt tyckte jag lät dåligt.

Varför lät det dåligt? Vill du ha ett långsamt upptag av gainern? Du vill väl, att den skall komma ut och komma muskelcellerna till nytta fort efter träningen? I magsäcken har du inte mycket nytta av gainern. Minst isoton för detta, alltså. Det är inga nackdelar på den fronten att blanda hypotont heller.

prime^
2005-09-13, 15:11
Okej. Jag har räknat ut att jag ska 41,9g whey-80 + 80,4g maltodextrin = 122,3g
Ska jag ha ca 6 dl vatten då eller?

Cloud
2005-09-13, 15:27
Varför lät det dåligt? Vill du ha ett långsamt upptag av gainern? Du vill väl, att den skall komma ut och komma muskelcellerna till nytta fort efter träningen? I magsäcken har du inte mycket nytta av gainern. Minst isoton för detta, alltså. Det är inga nackdelar på den fronten att blanda hypotont heller.

Tack! En sak till, är det lika effektivt att blanda 40% malto då? eftersom då är den mer än isoton/jätteisoton. Eller, blir den för koncentrerad och stannar kvar i magsäcken längre?

//Gustav

Cloud
2005-09-13, 15:28
Okej. Jag har räknat ut att jag ska 41,9g whey-80 + 80,4g maltodextrin = 122,3g
Ska jag ha ca 6 dl vatten då eller?

120 gram blir exakt 20% i 6 dl vatten.

King Grub
2005-09-13, 15:32
Tack! En sak till, är det lika effektivt att blanda 40% malto då? eftersom då är den mer än isoton/jätteisoton. Eller, blir den för koncentrerad och stannar kvar i magsäcken längre?

//Gustav

Skall du får den "mer isoton" skall du ha lägre maltodextrinkoncentration, dvs under 15-20%. Det kallas hypoton och ger snabbare magsäckstömning. Det du beskrev kallas hyperton och är det trådens vattenmängdsdiskussion handlar om att undvika. Hypertona lösningar har högre osmolalitet än blod och ger långsammare passage från magsäcken till tunntarmen.

prime^
2005-09-13, 15:42
Okej, lite mer än 6 dl då :)
Men mitt sätt att räkna och tänka är rätt då?

King Grub
2005-09-13, 15:46
Okej, lite mer än 6 dl då :)
Men mitt sätt att räkna och tänka är rätt då?

Ja. Vad gäller proteinet är det hur lättflytande blandningen blir du får titta på. En tunn blandning töms snabbare från magsäcken än en trögflytande massa.

Cloud
2005-09-13, 17:47
Ja. Vad gäller proteinet är det hur lättflytande blandningen blir du får titta på. En tunn blandning töms snabbare från magsäcken än en trögflytande massa.

Då är alltså färdigblandade gainers, som enligt min erfarenhet är _väldigt_ trögflytande, ett sämre (eller "mindre optimalt") :) val än att använda rent vassle och sen själv tillsätta maltodextrin/druvsocker?

//Gustav

Doktorn
2005-09-13, 18:48
och kräver betydligt mindre vatten för att lösningen skall bli isoton, dvs få samma osmolalitet som blod och lämna magsäcken snabbt.

Hypertona lösningar har högre osmolalitet än blod och ger långsammare passage från magsäcken till tunntarmen.

Nej. Isoosmolär är inte samma som isoton. Menar du att en 0,9% KCL lösning är isoton? Eller en lösning urea motsvarande 0.9% NaCl är isoton?