handdator

Visa fullständig version : Vad betyder EXT och AV?


hasse36
2005-09-13, 13:07
Jag har i helgen stångats med TV, Video, Satelitmottagare, DVD-spelare och Karaokeapparat. Det tog några timmar kan jag säga.

Hursomhelst så kvarstår några frågor.

Vad betyder EXT och AV? Ex: EXT1, EXT2, AV1, AV2.

Karaokeapparaten anslöt jag med 3 sladdar (röd, gul, vit) två för ljudet och en för bilden. Vad kallas den standarden? Kompositvideo?

Yankeee
2005-09-13, 13:08
AV = audio video

EXT = extern?

Fatalist
2005-09-13, 13:08
EXT = External
AV = Audio Video

Rena chansningar

Sladdarna var väl en komposit-video och 2st ljudkablar, en för varje stereokanal.

Piranha
2005-09-13, 13:11
EXT = External
AV = Audio Video

Rena chansningar


Ext kan vara scart tex eller S-video ingång dem styrs direkt emot ingångarna.

Medans AV kan man söka frekvens på ( som att söka en gammal video genom antennsladden )

Bara olika benämningar på ingångar egentligen.

siffrorna betecknar nummret på scarten , en hyffsat modern TV brukar ha en 2-3 st , plus composit och s-video ingång.

Kan lätt se hur de kan bli komplicerat det där.

Fatalist
2005-09-13, 13:15
Ext kan vara scart tex eller S-video ingång dem styrs direkt emot ingångarna.

Medans AV kan man söka frekvens på ( som att söka en gammal video genom antennsladden )

Bara olika benämningar på ingångar egentligen.

siffrorna betecknar nummret på scarten , en hyffsat modern TV brukar ha en 2-3 st , plus composit och s-video ingång.

Kan lätt se hur de kan bli komplicerat det där.

Så du skulle kunna "sända" 2 olika signaler på en AV-ingång och byta mellan dem i TVn genom att byta "ingångfrekvens" eller whatever it's called?

Piranha
2005-09-13, 13:20
Så du skulle kunna "sända" 2 olika signaler på en AV-ingång och byta mellan dem i TVn genom att byta "ingångfrekvens" eller whatever it's called?

Ja så funkar de iaf på min TV , men förjävla omständigt att scanna om frekvensen när man skall byta.

( Philips 9527 ) kanse man skall tillägga.

Gabber
2005-09-13, 13:22
Så du skulle kunna "sända" 2 olika signaler på en AV-ingång och byta mellan dem i TVn genom att byta "ingångfrekvens" eller whatever it's called?

jag har datorn på av1, hemmabio (stereo) på av2 och video/dvd på av3. detta ändrar jag via tvn. allt är kopplat till scart eller s-video.

hasse36
2005-09-13, 13:37
Ext kan vara scart tex eller S-video ingång dem styrs direkt emot ingångarna.

Medans AV kan man söka frekvens på ( som att söka en gammal video genom antennsladden ) Hmmm, misstänker att det inte standardiserat vad som menas.

På TV:n kallas Scartingångarna för EXT1, EXT2 och EXT3.
På Videon kallas Scartingången för AV1 (vill jag minnas)

Dvs, EXT kan vara samma sak som AV. Eller?

Använder sig Scartstandarden av kompositvideo?
Jag kopplade in en Playstation i en äldre TV och då använde jag mig av en adapter - en Scartkontakt med tre ingångar (röd, gul, vit).

Gabber
2005-09-13, 13:41
Från: http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=125
kanske kan bidra till lite klarhet


SCART för RGB eller S-Video
Kompositvideo: Enklaste formen som också ger sämst bild. Bilden är dock fortfarande bättre än en vanlig VHS-film. Kompositvideo består av en enkel ledare och skärm där ljus- och färginformation har smälts samman till en enda signal. Ett filter i TV:n delar sedan upp signalen i sina beståndsdelar innan den visas.

S-video: Är betydligt bättre än sin broder kompositvideon och är i praktiken nästan lika bra som sin storebror RGB. Här har man redan tidigare i signalkedjan delat upp ljus- och färginformation och signalerna går separerade genom kabeln som är fyrledad med ljus- och färginformation i varsin ledare och varsin jord. Bilden är otroligt mycket stabilare än kompositvideon och man får en helt annan färg- och detaljrikedom.

RGB: RGB-signalen anses av de allra flesta vara det bästa som går att få om man vill visa DVD-bilden på sin TV. Signalen är här uppdelad i sina grundelement, rött, grönt och blått, vilket gör att man får en mycket stabilare bild med hög detaljrikedom och utan färgblödningar. Detaljrikedomen är lika stor som S-video-signalen men man vinner oftast genom att RGB ger ett större färgdjup.

RGB via datorn: En dators bildsignal använder sig också av RGB men låter synkroniseringsinformationen gå på två egna ledare. Vissa DVD-spelare har denna utgång för att kopplas direkt till en monitor eller till en projektor som klarar av denna typ av signal, men det är försvinnande få DVD-spelare som har denna möjlighet. Bildresultatet är dock ypperligt.

Komponentvideo: Komponentvideo är den amerikanska motsvarigheten till RGB och används nästan uteslutande när man vill visa bilden med hjälp av en projektor. Komponentvideo, eller YUV som det ibland kallas, har samma karakteristika som RGB-signalen, men de båda är inte kompatibla även om slutresultatet i princip är det samma.

SCART-kontakten: Är en liten egensinnig uppfinning som vi européer har fått bråka med en längre tid. SCART-kabeln klarar av att transportera kompositvideo, S-video och RGB i samma kontakt, dock ej S-video och RGB samtidigt. Beroende på vad din TV klarar av för signal är RGB via SCART nästan alltid att föredra även om S-video via SCART ger ett nog så bra resultat.

MasterChief
2005-09-13, 13:42
Använder sig Scartstandarden av kompositvideo?
Jag kopplade in en Playstation i en äldre TV och då använde jag mig av en adapter - en Scartkontakt med tre ingångar (röd, gul, vit).

Scartingången kan väl alltid ta emot komposit...men försök undvik det och kör RGB (finns dock inte på mycket gamla tv-apparater). Det ger bättre bild.

hasse36
2005-09-13, 13:55
SCART-kontakten: Är en liten egensinnig uppfinning som vi européer har fått bråka med en längre tid. SCART-kabeln klarar av att transportera kompositvideo, S-video och RGB i samma kontakt, dock ej S-video och RGB samtidigt. Beroende på vad din TV klarar av för signal är RGB via SCART nästan alltid att föredra även om S-video via SCART ger ett nog så bra resultat.Så en apparat med Scartutgång kopplad till Scartingången på en annan apparat är ingen garanti för att det skall fungera.

Vad skickar en vanlig DVD-spelare ut? Kompositvideo?

Vad skickar Videon? Vad skickar Playstation?

Gabber
2005-09-13, 14:10
Så en apparat med Scartutgång kopplad till Scartingången på en annan apparat är ingen garanti för att det skall fungera.

Vad skickar en vanlig DVD-spelare ut? Kompositvideo?

Vad skickar Videon? Vad skickar Playstation?

scart till scart ska fungera, det rä bara att välja med av/0 knappen på din fjärrkontroll så hittar du videokanalen.

dvd kan skickas med scart och s-video, beror på din tv. min tv har bara scart.

videon skickar via scart också men det finns väl nya med s-video också.

samma sak med Playstation, scart

Piranha
2005-09-13, 14:14
Så en apparat med Scartutgång kopplad till Scartingången på en annan apparat är ingen garanti för att det skall fungera.

Vad skickar en vanlig DVD-spelare ut? Kompositvideo?

Vad skickar Videon? Vad skickar Playstation?


Kompositvideo , Svideo , Komposit via scart eller RGB via scart.

RGB är att föredra.

Schysstade DVD spelare skickar även komponentvideo , men de är lite överkurs *S*

hasse36
2005-09-13, 14:30
scart till scart ska fungera, det rä bara att välja med av/0 knappen på din fjärrkontroll så hittar du videokanalen.

dvd kan skickas med scart och s-video, beror på din tv. min tv har bara scart.

videon skickar via scart också men det finns väl nya med s-video också.

samma sak med Playstation, scartEnligt ditt inlägg 14:41 så kan man med Scart skicka Komposit, S och RGB. Alltså borde inte Scart till Scart vara någon garanti.

För att förtydliga min fråga: Vad skickas ut genom Scartkontakten på en "vanlig" DVD-spelare?

Video?

Playstation?

Min ryggrad säger "Alltid Komposit och ibland även S-Video eller RGB".

Gabber
2005-09-13, 14:34
Enligt ditt inlägg 14:41 så kan man med Scart skicka Komposit, S och RGB. Alltså borde inte Scart till Scart vara någon garanti.

För att förtydliga min fråga: Vad skickas ut genom Scartkontakten på en "vanlig" DVD-spelare?

Video?

Playstation?

Min ryggrad säger "Alltid Komposit och ibland även S-Video eller RGB".
varför är inte scart till scart någon garanti för. har alltid funkat för mig och jag kan inte se varför det inte ska fungera.

jag har allting kopplat via scart t.ex. datorn s-video till scart på tvn.

men jag är ingen expert heller så jag säger bara vad jag gjort själv

Piranha
2005-09-13, 14:36
DVD'n skickar som standard Composit.

Stoppar du i en scart så känner den av det och skickar via scarten istället ( komposit )

Sen får du gå in i menyen å ställa om den till RGB om du nu vill ha det via scarten , RGB kräver fullscart ( full kontaktering ) inte alla som har det.

hasse36
2005-09-13, 14:38
jag har allting kopplat via scart t.ex. datorn s-video till scart på tvn.
Att TV:n har Scartkontakt betyder inte att den klarar S-Video!

Alltså är Scart till Scart ingen garanti för att det skall fungera.

Gabber
2005-09-13, 14:42
Att TV:n har Scartkontakt betyder inte att den klarar S-Video!

Alltså är Scart till Scart ingen garanti för att det skall fungera.

va?
scart till scart är väl visst garanti på att det ska fungera, hur ska du annars koppla ihop tv o video m.m.?

sen trodde jag att du hade en ganska ny tv. min är 5 år gammal och klarar allt galant så det är ganska vanligt med scart till scart.