handdator

Visa fullständig version : Mitt schema


gasp_88
2005-09-13, 11:24
Hej..
Jag skulle villja ha lite synpunkter på mitt tränings schema.
Jag är 17 år,1.77 lång ungefär och väger ca 65 kg.

Jag tränar 5 dagar i veckan.

Mån : Ben och mage

Tis : Biceps,triceps och underarmar

Ons: Axlar och trapps

Tor: Rygg

Fre: Bröst

Ska börja springa ca 20 min dom dagar så många dagar i veckan som möjligt.

Jag äter 4 gånger om dagen och tar en portion gainer om dagen och kreatin efter varje träning.

Mitt mål med träningen är att gå upp i vikt å bli vältränad.

P.S
kritisera gärna.
D.S

tack för alla svar i förskott :D

TigerÖga
2005-09-13, 11:27
Ät mer 4 gånger bara ?

gasp_88
2005-09-13, 11:32
Går ju i skolan å så... Vet att man helst ska käka 6 gånger men känner inte att jag hinner. :(

Lövbiffen
2005-09-13, 11:33
En fråga bara. Hur länge har du tränat på gym?
Ifall du är ganska färsk, så är det nog bättre med kanske 3 helkroppspass i veckan! Inte bara för att det kan bli påfrestande för kroppen, utan också för att du antagligen kommer tröttna på träningen om den blir för intensiv!

Om du vill köra fem dar i veckan, så kan jag säga att jag kör såhär:
Mån: rygg och underarmar
Tis: bröst och mage
Ons: ben och eventuellt underarmar med betoning på greppstyrka!
Tors: axlar och mage
Fre: triceps, biceps och underarmar

Detta upplägg är rätt så bra eftersom du inte påfrestar samma muskelgrupp två dar i rad(i alla fall inte i nån större utsträckning).
Om du testar att köra såhär behöver du givetvis inte köra så mycket underarmar som jag gör!

gasp_88
2005-09-13, 11:38
Jag har tränat sen slutet av vintern så ja jag e rätt färsk :P

Jag tränar ju med en kompis så träningsschemat ska ju helst passa honom med men jag ska höra med honom.

Tack för tipsen :D

Lövbiffen
2005-09-13, 12:26
Har du kört femdagars-schema hela tiden eller? Tänkte på ifall det är så bra för en relativt färsk gymmare att köra så hårt!
Har du spelat nån idrott innan du började gymma. För i så fall tror jag inte att det är så farligt(beroende på idrott självklart)

Många säger faktist att det är bättre att köra färre dagar i veckan pga. att du då får mer vila. Dvs. mer tid för musklerna att växa!

Jag säger också äääääääääääääät! Det är inte träningen som bygger, det är maten! :eating:

Inzza
2005-09-13, 17:05
hehe varför inte bara skriva att man tränar efter MAX Ot ..... :MrT:

Lövbiffen
2005-09-14, 08:28
Menar du att jag gör det, eller han?
Kör definitivt inte maxot själv och skulle inte komma på tanken!

Har däremot märkt att det är fasligt många nybörjare som läser på internet om max-ot och sedan går till gymmet och börjar med denna träningsmetod!
Som exempel så kan jag säga att en polare som är ny, började med max-ot och gick upp 2 kg på två veckor i vikt. Han trodde det var muskler och likaså hans mer erfarne vän! *bs*
Det måste givetvis varit vatten-nivån som blev annorlunda, eller nått sånt!
Om man är så grön att man tror att 2kg på 2 veckor är muskler, då tror jag inte heller att man är mogen psykiskt eller fysiskt för att gå in hårt i träningen!
Lederna behöver stärkas och allt sånt! Kroppen behöver allmänt vänjas in i träningen!

Jacksatan
2005-09-14, 15:32
Menar du att jag gör det, eller han?
Kör definitivt inte maxot själv och skulle inte komma på tanken!

Har däremot märkt att det är fasligt många nybörjare som läser på internet om max-ot och sedan går till gymmet och börjar med denna träningsmetod!
Som exempel så kan jag säga att en polare som är ny, började med max-ot och gick upp 2 kg på två veckor i vikt. Han trodde det var muskler och likaså hans mer erfarne vän! *bs*
Det måste givetvis varit vatten-nivån som blev annorlunda, eller nått sånt!
Om man är så grön att man tror att 2kg på 2 veckor är muskler, då tror jag inte heller att man är mogen psykiskt eller fysiskt för att gå in hårt i träningen!
Lederna behöver stärkas och allt sånt! Kroppen behöver allmänt vänjas in i träningen!

Är man så grön att man maxar 100kg i bänken ska man hålla sig till sina egna trådar och inte sväva ut med olika utlägg till höger o vänster...

Lövbiffen
2005-09-14, 18:35
Fan va dryg man ska va då! *grr*

z_bumbi
2005-09-14, 19:25
Jag tycker det verkar mycket att träna 5 gånger i veckan och dessutom springa efter varje pass om du nu vill gå upp i vikt och även om du ska slippa överträningsproblem av olika typer.
3-4 styrkepass plus 2-3 konditionspass är mycket lättare för kroppen att tåla samt så gör du inte av med så mycket kalorier på det sättet och går då lättare upp i vikt. Självklart kan du kombinera styrka och kondition på det sätt du har tänkt göra i alla fall men inte fullt så ofta.

Se till att äta lite mer vid varje måltid så räcker 4 måltider väldigt långt, någon frukt då och då under dagen är kanske inte heller en dum idé. Sen är det bara att reglera det så att om du inte går upp i vikt så får du försöka äta lite mer, går du fortfarande inte upp så äter du för lite osv.

Lillgrabben
2005-09-14, 19:33
Lyssna på bumbin, han har gett ett bra svar!


Det är inte alltid som mera & oftare är bättre. Ett alltför krävande upplägg kommer INTE att ge bättre resultat. Det kommer troligen att resultera i bristande ökningar & eventuellt utbrändhet.

Du kan inte träna på samma nivå som en som varit i gamet 10 år + -> det funkar helt enkelt inte.

gasp_88
2005-09-15, 07:53
okej. Det lätt some ett bra schema det. Har tänkt börja ut å springa ca 20 min om dagen räcker de som kondions träning elr ???

gasp_88
2005-09-15, 07:56
Jag har inte tränat 5 dagar i veckan. Jag började med ca 3 dagar i veckan sen har jag trappat upp det.

Ja jag har tagit insperation från MAX-OT men inte helt. Jag kör med egna antal reps och set.