handdator

Visa fullständig version : Någon som varit upp på Kilimanjaro?


Castro
2005-09-13, 10:03
Tjena tjena!
Det var ett tag sen jag skrev här, men tro inte att ni blivit av med mig för gott. :)
Det är såhär att jag skall göra ännu en långrresa nu som börjar på fredag i Afrika och det spännande landet Tanzania för att sedan bära vidare mot sydostasien där jag skall stryka runt i länder som Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. I Tanzania kommer jag endast ha min ryggsäck och mina vandringskängor som reskamrater, men i Asien möter jag upp med min kära flickvän och en kompis och jag hade tänkt att det skulle vara skönt med en "mjukstart" på resan så jag inleder med att bestiga Afrikas högsta berg/vulkan, Kilimanjaro. Jag har givetvis läst på en del om vad och hur man skall klä sig och gjort en hel del klädesinköp, men jag har ännu inte talat med någon som faktiskt varit där uppe om hur pass tungt det egentligen är. Så jag vänder mig nu till Kolozzeum i hopp om att någon tapper och snäll själ här inne som gjort det jag nu tänker göra kan ta och berätta lite om vad man bör tänka på, mer precist om hur man bör klä sig och jag vill även veta hur pass tungt det är. Att börja träna inför strapatsen är för sent nu så det skippar vi. Jag skall ta mig upp på viljekraft! :whipped: *flex* *whatever* ;)

delta_mats
2005-09-13, 10:08
5895 meter över havet säger en del.
Hittade denna info:

http://www.savannen.com/s_rmkili.htm

Cilia
2005-09-13, 10:17
Min arbetskamrat gick upp förra sommaren och hon är allt annat än vältränad. Dom kom iofs inte ända upp heller. Man har bärare med sig som bär så allt man behöver bära själv är sig själv och vatten för dagen och lite matsäck eller så.

Enligt henne var det en makalös upplevelse så jag är lite avis och skulle också vilja gå.

H.Emanuel
2005-09-13, 10:23
Låter ju kul! Vilken grej

Castro
2005-09-13, 10:25
Min arbetskamrat gick upp förra sommaren och hon är allt annat än vältränad. Dom kom iofs inte ända upp heller. Man har bärare med sig som bär så allt man behöver bära själv är sig själv och vatten för dagen och lite matsäck eller så.

Enligt henne var det en makalös upplevelse så jag är lite avis och skulle också vilja gå.

Ja så mycket vet jag. Men det finns ju olika leder att ta sig upp på med varierande svårighet och frågan är vilken man skulle tagit. Har läst att desto tyngre led man tar, desto vackrare skall utsikten vara. Vet du vilken led din arbetskamrat gick?

delta_mats: Det är en bra länk det där. Tack skaru ha.

dared
2005-09-13, 12:09
Coolt, min syster har byggt ett hus med några kompisar precis vid kilimanjaro. (man ser det tydligt från fönstret i dasset). Så jag har naturligtvis funderat på att åka dit och bo där nån gång. Så du får säga hur det är där :)

Jag ska däremot också till sydostasien och bagpacka runt nu i Oktober/nov/dec typ.. kommer bli grymt.

Castro
2005-09-13, 15:25
Coolt, min syster har byggt ett hus med några kompisar precis vid kilimanjaro. (man ser det tydligt från fönstret i dasset). Så jag har naturligtvis funderat på att åka dit och bo där nån gång. Så du får säga hur det är där :)

Jag ska däremot också till sydostasien och bagpacka runt nu i Oktober/nov/dec typ.. kommer bli grymt.

Grymt! Och nog skall jag berätta alltid. :) Jag kommer att vara i Kuala Lumpur den 17 oktober och sen bär det av upp mot Thailand. Var börjar du din asienresa?

Big_Vik
2005-09-13, 15:30
Tanzania var mitt tvillingland i lågstadiet. :D

Skulle hellre se lite nya marklyftsfilmer i journalen, men har du bestämt dig så önskar jag lycka till! :hbang:

slobban
2005-09-13, 15:32
Jag har inte varit där själv, men har snackat med en kille som gått upp där. Han sa att 3 av 4 når toppen.
Den enda som inte klarade var en tjejj som hade ätit för dåligt eller nått sånt, och dom bara lla packning själv och så.
Så du borde ju klara det med, det är ju inte så att man behöver syrgas och dunoverall precis.

PyToN
2005-09-13, 15:33
Har du skaffat flickvän Castro?
Är det den fräscha tjejen från klassen, Maria lr vad hon heter? :P
Låter som om du lever livet just nu, jag är sjukt avundsjuk på dig!
Ha det så roligt på dina resor!

Big_Vik
2005-09-13, 15:34
Har du skaffat flickvän Castro?
Är det den fräscha tjejen från klassen, Maria lr vad hon heter? :P
Låter som om du lever livet just nu, jag är sjukt avundsjuk på dig!
Ha det så roligt på dina resor!

:D

dared
2005-09-13, 16:08
Grymt! Och nog skall jag berätta alltid. :) Jag kommer att vara i Kuala Lumpur den 17 oktober och sen bär det av upp mot Thailand. Var börjar du din asienresa?

Bär av till Bankok först, troligtvis sista veckan i okt, eller fösta i nov.. sen bär det runt i thailand, sedan ska vi testa malaysia och vietnamn o så troligtvis..

Vi köper öppna biljetter så vi stannar nog allt från 3 veckor till 3 månader ungefär.