handdator

Visa fullständig version : Vad händer i Södertälje?


Grisen
2005-09-13, 09:47
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=461337&previousRenderType=6

Jag vill ha en "insider-kommentar" av Megatuttarna.

Pellefant
2005-09-13, 10:19
Varför har höghuset på bilden inga fönster alls på kortsidan? Mycket konstigt.

TrasMannen
2005-09-13, 12:03
Varför har höghuset på bilden inga fönster alls på kortsidan? Mycket konstigt.

För att ingen skall kunna skjuta in fönster kanse?

christian
2005-09-13, 12:25
Vad händer inte i Södertälje...

hangatyr
2005-09-13, 12:26
inte mkt. business as usual.

nim
2005-09-13, 13:47
Snacka om BS. "Någon kastade en näve grus mot polisbilen" HAHA troligt!

Exdiaq
2009-02-26, 11:19
Blir till att bumpa upp den här tråden då jag tycker att det finns utrymme för den här artikeln. Måste säga att jag blev föga förvånad över att det dels var en vänstergrupp, dels islamistisk grupp som tog på sig ansvaret för mordbränderna i december och kanske även för de här mordbränderna (se sista stycket).

- Allting tyder på att åtminstone de båda första bränderna är anlagda. Dels för att bränderna hade ett oerhört hastigt förlopp och dels det faktum att två bränder startade i två butiker under så kort tid, säger stationsbefälet Magnus Käck på Södertäljepolisen som startat en förundersökning om grov mordbrand.

Länsvakthavande polisbefälet Lennart Sjöstrand betraktar brandvågen som attentatsliknande och ser mycket allvarligt på händelserna.

- Det är ju värden för många, många miljoner som har gått upp i rök, konstaterar han..

Ingen misstänkt mordbrännare har gripits och det finns inga konkreta misstankar mot någon person. Vittnen har sett två pojkar på moped i närheten av den första brandplatsen. De identifierades och hade enligt polisen inget med bränderna att göra.

Första larmet kom klockan 00.15 från Willys i Weda-området, nära E 4. Knappt 20 minuter senare brann det även i en Ica-butik i närheten. Klockan 03.49 kom det tredje larmet om branden i butiken Saltskog.

- Willys är helt förstört och även större delen av Ica-butiken är uppbränd. När första polispatrullen kom såg man hur lågor slog upp genom plåttaket på Willys-butiken och därifrån kunde de även se hur det börjat brinna på Ica, berättar Magnus Käck.

Rök har även spridit sig till andra butiker och arbetsplatser i det komplex, en ombyggd industrilokal, där Willys är inhyst. Flera butiker och andra lokaler har fått omfattande rök och vattenskador.

Endast en mindre tillbyggnad på Ica-butiken, cirka 200-300 meter därifrån, ska ha klarat sig undan elden som rasade där.

Stabsbefälet på Södertörns brandförsvarsförbund Björn Westerberg berättar att även den tredje butiken, i Saltskog, ser ut att bli helt förstörd.

- När vi kom var det en fullt utvecklad brand, berättar han för TT vid halv sex-tiden på morgonen.

Enligt Lennart Sjöstrand på Stockholmspolisen är även den butiken en Ica-butik, cirka 1.000 kvadratmeter stor.

När personalen kom till matbutiken Willys Södra i Sydhamnen vid halv sju på torsdagsmorgonen upptäckte de att det brann där.

- Det var en mindre brand som de lyckades släcka själva, säger Per Hultman, brandingenjör på Södertörns brandförsvar.

Det var den fjärde branden sedan midnatt i olika butiker i Södertälje.

Mellan 75 och 100 brandmän från hela Stockholms län, delar av Uppsala län samt Nyköping bekämpade bränderna, främst genom att försöka hindra dem från att sprida sig.

Släckningsarbetet pågick ännu på morgonen. I Willys-butiken och Saltskog-butiken brann det fortfarande kraftigt. Branden i Ica-butiken nära Willys var däremot under kontroll.

- Vi har rubricerat alla som mordbränder och vi utgår från att de är anlagda, säger Kia Samrell, informationsansvarig på Södertäljepolisen.

Polisen utesluter inte att det finns kopplingar till bränderna i december i Södertälje då Coop Forum och Ica Maxi eldhärjades. I samband med de bränderna spreds flygblad där den extrema vänstergruppen Global intifada tog på sig ansvaret. Enligt Expressen har de båda Willysbutikerna som eldhärjades i natt fått varningar från samma grupp.

- Vi har inte kunnat konstatera att gruppen låg bakom bränderna i december. Men utredningen är inte klar ännu, understryker Kia Samrell.

http://www.dn.se/sthlm/vag-av-butiksbrander-i-sodertalje-1.807985

KalleBalik
2009-02-26, 13:59
Nu håller vi tummarna allihopa och hoppas på att hela slöddertälje brinner ner.

Roosen
2009-02-26, 14:31
Nu håller vi tummarna allihopa och hoppas på att hela slöddertälje brinner ner.

Nämen, trevligt! *rolleyes*

Gällande varuhusen som har brunnit har ja inte mkt att tillägga, förutom att de verkar peka på pyromaner...

Gällande Ronnabornas kommentarer om att polis/brand/ambulans inte kommer fort är ju lite.. ja.. När ambulansbilar blir stoppade av folkgrupper på utryckning och när poliserna och polishuset blir stenat och skjutet på så antar jag att dom inte kastar sig iväg hur som helst. Då menar ja inte att dom värdesätter människor olika, utan jag tror att dom inte åker in utan eskort/backup osv osv...

Roosen
2009-02-26, 14:58
Nämen, trevligt! *rolleyes*

Gällande varuhusen som har brunnit har ja inte mkt att tillägga, förutom att de verkar peka på pyromaner...

Gällande Ronnabornas kommentarer om att polis/brand/ambulans inte kommer fort är ju lite.. ja.. När ambulansbilar blir stoppade av folkgrupper på utryckning och när poliserna och polishuset blir stenat och skjutet på så antar jag att dom inte kastar sig iväg hur som helst. Då menar ja inte att dom värdesätter människor olika, utan jag tror att dom inte åker in utan eskort/backup osv osv...

Inget illa menat mot någon person i Södertälje.. om det nu lät så.. Mer som ett konstaterande att polis och ambulans inte åker till vissa platser utan ngn form av eskort. Ungefär samma visa som det e/var i Rosengård

bertbert
2009-02-26, 14:58
Nu håller vi tummarna allihopa och hoppas på att hela slöddertälje brinner ner.

Med andra ord vill du göra 62000 hemlösa?

Du tycker att Scanias anläggning med 9000 anställda inte bidrar med något?

AstraZenecas forsknings- och produktionsanläggning är heller inget att ha?

KalleBalik
2009-02-26, 15:18
Med andra ord vill du göra 62000 hemlösa?

Du tycker att Scanias anläggning med 9000 anställda inte bidrar med något?

AstraZenecas forsknings- och produktionsanläggning är heller inget att ha?

Dom är snart varslade allihop ska du se.

CVN
2009-02-26, 15:31
Satan vad mycket poliser det är i hela stan nu, mötte 15 polisbilar påväg hem från gymmet.

En polare sa att det motivet för bränderna var någonting med irak-kriget. Att turkarna hade tuttat eld på sektionen där vart dem amerikanska chipsen finns för att USA ska dra sig ur kriget eller nånting liknande.

Tycker själv det låter väldigt långsökt och inte så jätte trovärdigt.

Roosen
2009-02-26, 15:34
Tycker själv det låter väldigt långsökt och inte så jätte trovärdigt.

+1 där.

enraged
2009-02-26, 15:35
Att turkarna hade tuttat eld på sektionen där vart dem amerikanska chipsen finns för att USA ska dra sig ur kriget eller nånting liknande.

Tycker själv det låter väldigt långsökt och inte så jätte trovärdigt.

Nej det tycker jag också låter konstigt. Vad har Turkiet för intresse i det kan man fråga sig.

KalleBalik
2009-02-26, 15:36
Satan vad mycket poliser det är i hela stan nu, mötte 15 polisbilar påväg hem från gymmet.

En polare sa att det motivet för bränderna var någonting med irak-kriget. Att turkarna hade tuttat eld på sektionen där vart dem amerikanska chipsen finns för att USA ska dra sig ur kriget eller nånting liknande.

Tycker själv det låter väldigt långsökt och inte så jätte trovärdigt.

Det har ju suttit lappar uppsatta lite vartstans i S-tälje där det stått att butiker som säljer amerikanska varor ska utsättas för attentat.

Trance
2009-02-26, 15:39
Nej det tycker jag också låter konstigt. Vad har Turkiet för intresse i det kan man fråga sig.

Väldigt stort.

enraged
2009-02-26, 15:41
Tillräckligt stort för att elda matvaruaffärer i Sverige? :D

Nitrometan
2009-02-26, 15:41
Väldigt stort.
Kan du förklara?

CVN
2009-02-26, 15:43
Det har ju suttit lappar uppsatta lite vartstans i S-tälje där det stått att butiker som säljer amerikanska varor ska utsättas för attentat.

Måste ha missat det, men det låter endå väldigt långsökt för att anlägga mordbrander.

KalleBalik
2009-02-26, 15:45
Måste ha missat det, men det låter endå väldigt långsökt för att anlägga mordbrander.

Det håller jag definitivt med om.

Trance
2009-02-26, 15:48
Kan du förklara?

Jag orkar inte skriva någon längre grej men kan ta upp några punkter.

1. I Turkiet finns det en stor konflikt mellan sekulära och islamistiska krafter och Turkiet är allierat med USA och har tillåtit dem att använda Turkiet som bas för attacker på ett annat muslimskt land. Detta gör inte den interna konflikten mindre.

2. USA har gett och ger massivt stöd till kurderna i norra Irak, de har så gott som självbestämmande. Något som de på den Turkiska sidan vill ha också. Det har förekommit stridigheter och till och med lite turkiska intrång in i Irak om jag minns rätt. Turkiet ser detta stöd som ett svek-

Nitrometan
2009-02-26, 15:53
Jag orkar inte skriva någon längre grej men kan ta upp några punkter
Ja, det vet jag. Vad har det med mataffärer i Södertälje att göra?

enraged
2009-02-26, 15:53
Turkiet är allierat med USA och har tillåtit dem att använda Turkiet som bas för attacker på ett annat muslimskt land. Detta gör inte den interna konflikten mindre.

Det tänkte jag faktiskt inte på men det stämmer ju. Har svårt att tro att det finns en koppling mellan internt missnöje i Turket och brinnande byggnader i Södertälje dock :D

KalleBalik
2009-02-26, 15:56
Ja, det vet jag. Vad har det med mataffärer i Södertälje att göra?

Den frågan bör rimligtvis riktas till attentantsmännen.

Nitrometan
2009-02-26, 15:59
Den frågan bör rimligtvis riktas till attentantsmännen.
Jo.

Men Trance sa att Turkiet hade ett stort intresse i det här. Jag blev nyfiken på hur det gestaltade sig.

enraged
2009-02-26, 16:01
Han svarade på att jag frågade vad Turkiet kunde ha för intresse i det här.

Nitrometan
2009-02-26, 16:07
Han svarade på att jag frågade vad Turkiet kunde ha för intresse i det här.
Jo.

Turkiet vill att Sverige utlämnar en före detta medlem av sitt lands militära underrättelsetjänst, som fått uppehållstillstånd här. Mannen som anklagas för flera mord under 1990-talet, greps igår men försattes på fri fot idag av Växjö tingsrätt.
http://www.sr.se/ekot/sokresult.asp?first=1&last=20&from_date=1990-01-01+00%3A00%3A00&to_date=2009-02-26+16%3A05%3A00&page=1&intUnitID=83&programID=83&nyheter=&Artikel=2603624&strSearch=turkiet

Om de skulle vara inblandade i dessa attentat så stärker det väl inte deras sak?

Vinter
2009-02-26, 17:19
Bor inte så många turkar i Södertälje, mestadels är det syrianer. Folk med 0 koll kanske inte borde sprida rykten.

Förövrigt har jag jobbat i den där butiken.

CVN
2009-02-26, 17:21
Bor inte så många turkar i Södertälje, mestadels är det syrianer. Folk med 0 koll kanske inte borde sprida rykten.

Förövrigt har jag jobbat i den där butiken.

Menade syrianer, irakier m.m när jag skrev "turkar".

Karkiainen
2009-02-26, 17:24
Förbannade jävla dumkn_ll, hur i helvete resonerar man när man i sin enfald tror att den uteblivna Ben&Jerrys försäljningen i Södertälje stoppar USAs krigsmakt?
Några personers hånflinande och high-fivande väger inte upp alla tusentals ledsna miner och framförallt att de åldrade personerna som bor i närområderna får mycket svårare att få tag i mat.

Vinter
2009-02-26, 17:26
Menade syrianer, irakier m.m när jag skrev "turkar".

Där föll hela teorin med turkarnas intresse av sverige, vad blir nästa teori?

Exdiaq
2009-02-26, 17:32
Menade syrianer, irakier m.m när jag skrev "turkar".

Haha, okej okej.. Du förstår att det är lika fel som när amerikaner säger européer när de egentligen syftar på exempelvis svenskar.

Tänk dig för innan du skriver nästa gång.

Exdiaq
2009-02-26, 17:33
Lite trevlig läsning om Global Intifada, en av de som misstänks av olika tidningar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Intifada

Vinter
2009-02-26, 17:37
Lite trevlig läsning om Global Intifada, en av de som misstänks av olika tidningar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Intifada

Jaha då kan vi styrka Syrianerna med, som är ortodoxtkristna. Blir till att misstänka svenska vänsterextremistiska ungdomar då.

Nitrometan
2009-02-26, 17:38
Jaha då kan vi styrka Syrianerna med, som är ortodoxtkristna. Blir till att misstänka svenska vänsterextremistiska ungdomar då.
Som vanligt när nån förstör saker eller slåss på stan...

Nitrometan
2009-02-26, 17:40
Lite trevlig läsning om Global Intifada, en av de som misstänks av olika tidningar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Intifada

Fast artikeln börjar inte så bra.
Global intifada är ett västerextremistiskt löst sammanhållet nätverk
"västerextremistiskt"?

Till skillnad mot österextremismen? Eller nord-nord-ost-extremismen?

Exdiaq
2009-02-26, 17:54
Hoppas i alla fall polisen lyckas lösa brottet och att man sedan får redan på vilka de var som låg bakom.

Nitrometan
2009-02-26, 17:58
Hoppas i alla fall polisen lyckas lösa brottet och att man sedan får redan på vilka de var som låg bakom.
Japp, jag håller med.

Trance
2009-02-26, 18:11
Jo.

Men Trance sa att Turkiet hade ett stort intresse i det här. Jag blev nyfiken på hur det gestaltade sig.

I Irak-frågan. Inte i livsmedelsbutiker i en skithåla i Sverige. Måste jag lägga till till en "Du måste minst ha 80 i IQ för att få svara på detta inlägg"-skylt när jag skriver något?

Nitrometan
2009-02-26, 18:14
I Irak-frågan. Inte i livsmedelsbutiker i en skithåla i Sverige.
Ah. Jag trodde vi diskuterade Södertälje i en tråd som hette så.

Jag är styrkelyftare - min BMI överstiger min IQ.

Nitrometan
2009-02-26, 18:18
En polare sa att det motivet för bränderna var någonting med irak-kriget. Att turkarna hade tuttat eld på sektionen där vart dem amerikanska chipsen finns för att USA ska dra sig ur kriget eller nånting liknande.

Nej det tycker jag också låter konstigt. Vad har Turkiet för intresse i det kan man fråga sig.

Väldigt stort.
...

I Irak-frågan. Inte i livsmedelsbutiker i en skithåla i Sverige. Måste jag lägga till till en "Du måste minst ha 80 i IQ för att få svara på detta inlägg"-skylt när jag skriver något?

Menar du att helt plötsligt skulle en tråd om butiksbränder i Södertälje handla om Irak?

Yankeee
2009-02-26, 18:22
Menar du att helt plötsligt skulle en tråd om butiksbränder i Södertälje handla om Irak?

Men varför låtsas (antar jag) du hela tiden vara lika smart som en 7-åring?

Han pratar inte om vad tråden handlar om, det förstår nog du också om du verkligen försöker.

Osten80
2009-02-26, 18:24
...
Menar du att helt plötsligt skulle en tråd om butiksbränder i Södertälje handla om Irak?

Nu får du väl ändå ge dig. Att spela dum fungerade på lågstadiet. I vuxen ålder blir det någon form av perverterat Sverker Olofsson-syndrom.

Trance
2009-02-26, 18:25
1. Motivet skulle vara att få USA att dra sig tillbaka från Irak.
2. Anklagelser kom att det var turkar som låg bakom.
3. Det efterfrågades vad Turkiet hade för intresse i frågan.

Jag tolkade det som att det efterfrågades varför turkar i Sverige skulle ha något emot Irak-kriget och svarade på hur Turkiet är inblandat och på så sätt "protesterna". (Nu skulle jag vara mycket förvånad om turkar låg bakom iofs)

Du tolkade som om Turkiet skickade kommandotrupper till Södertälje för att anlägga mindre brander i livsmedelsbutiker för att på så sätt få USA ut ur Irak.

Xealswe
2009-02-26, 18:38
Jag tycker utvecklingen är tragisk. Sätter 1000kr på att SD passerar 4% gränsen i valet 2010

Nitrometan
2009-02-26, 19:01
Jag tolkade det som att det efterfrågades varför turkar i Sverige skulle ha något emot Irak-kriget och svarade på hur Turkiet är inblandat och på så sätt "protesterna". (Nu skulle jag vara mycket förvånad om turkar låg bakom iofs)
Jomenvisst är det så. Tyckte bara att kopplingen till att turkar eldar affärer i Södertälje var alltför långsökt.

Fast fantastiska saker har hänt förut.

Du tolkade som om Turkiet skickade kommandotrupper till Södertälje för att anlägga mindre brander i livsmedelsbutiker för att på så sätt få USA ut ur Irak.
Inte riktigt så illa, men nästan. :)

Xealswe
2009-02-26, 19:08
Global intifada, en irakisk grupp som startades 2005 för att motverka USA:s inblanding i irak kriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intifada

Exdiaq
2009-02-26, 19:11
- Det händer till exempel att folk samlas under namnen Afa eller Djurens befrielsefront (DBF) utan att vara med i organisationerna och det tycker DBF och Afa är okej. Det var samma sak med Osynliga partiet som härjade i förra valrörelsen, säger hon.

Om det är Global Intifada som ligger bakom bränderna i Södertälje så tror Lodenius att det rör sig om mycket unga människor som kanske inte ens var med då gruppen tog på sig attentat för tre—fyra år sedan.

- Det troliga är att det är helt nya människor som plockat namnet, men det kan man inte veta innan de är gripna.

Oavsett vilken grupp som är ansvarig för Södertäljebränderna så handlar det om en upptrappning. Aldrig förr har så här stora värden gått till spillo, påpekar hon.

- Vi vet inte om det kommer att fortsätta men jag måste säga att det här är ett antal snäpp grövre än det vanliga. Afa har tidigare bränt ner ett antal nazistgårdar men de flesta människor har nog mindre sympati för nazister än sådant här som drabbar vanliga människor.

Hur ser medlemmarna i de här grupperna ut?

- På vänstersidan handlar det om väldigt unga människor, det är ofta stor genomströmning och det är sällan de döms. I den mån det inte blir känt vad de gjort, så är det knappast en belastning på karriären att ha varit vänsterextremist. De kan gå vidare i livet till skillnad från dem som varit nazister, vilket är en mycket större belastning.

Det säga ofta att det är medelklassens barn som samlas inom extremvänstern.

- Det är nog fler än på nassesidan, men det är inte undersökt. Jag bygger åsikten på mina samtal med aktivister, poliser och föräldrar, säger Anna-Lena Lodenius.

Det brukar ofta också påstås att de svenska medierna inte behandlar de båda extremerna lika.

- Nej, de behandlas inte lika, även om vi oftare gör det nu än förr. Det har kommit en ökad förståelse för att de här tendenserna finns inom vänstern, men det finns också fortfarande en bild av att de trots allt strävar i någon riktning.

http://www.dn.se/sthlm/tecken-pa-en-upptrappning-1.808545


Mitt bland dem står ägaren Jesper Tovar, som väcktes av telefonen vid två-tiden natten till torsdagen.

- Då ringer Securitas larmcentral och säger att det brinner på Willys, och under samtalets gång får de reda på att det även brinner i min butik. Då åker jag hit och kan konstatera att hela butiken är övertänd, berättar Tovar.

Under morgonen har han tagit hand om sin personal som kom till jobbet som vanligt vid sju.

- Först och främst handlar det om att ta hand om personalen för min del, sedan får vi lösa det materiella senare, konstaterar han.

Efter två butiksbränder i Södertälje i december skickade Ica ut information om hur butikerna ska förebygga dem.

- Vi har följt rekommendationerna till fullo och kontrollerat våra chipshyllor på kvällarna, säger Jesper Tovar och berättar att det är där de båda tidigare bränderna börjat.

- Man har använt någon form av antändningsanordning som tänds senare, efter butikens stängning. Så är det även i Willys fall vad jag har förstått, och även i mitt fall.

Mia Olsson, 24, är en av dem som jobbade i ICA-butiken. Hon väcktes i morse av sin pojkvän som sa att hennes arbetsplats stod i brand. DN.se möter henne vid det som nu finns kvar av butiken.

- Det är hemskt, det som har hänt. Nu kan man inte gå till jobbet i dag, säger hon uppgivet och fortsätter:

- Vi vet inte om vi får ha våra jobb kvar. Vi ska ha ett möte på måndag eller tisdag då vi ska få veta vad som händer nu, säger Mia Olsson.

Bland övriga Södertäljebor som sökt sig till platsen träffar DN.se Esa Eerikkilä som är mycket upprörd:

- Södertälje har blivit en skitstad. Det var bättre på 1970-80-talen. Nu händer det skit hela tiden, säger han.

http://www.dn.se/sthlm/vi-vet-inte-om-vi-far-behalla-jobben-1.808616

Exdiaq
2009-02-26, 19:15
Global intifada, en irakisk grupp som startades 2005 för att motverka USA:s inblanding i irak kriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intifada

Kanske bör respektera de som ingår i Global Intifada ändå eftersom de tydligen har uppfunnit en tidsmaskin. Tror knappast att de har särskilt mycket anknytning till de palestinska infadorna.

Hint: De utförde ett par attentat redan 2003 och 2004. Hade du sett om du hade kollat lite längre bak i tråden och följde länkarna.