handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett kan kroppen ta upp?


hammerchest
2005-09-13, 08:39
Hur mycket fett klarar kroppen av att suga i sig under t.ex. ett dygn?
Ett grovt exempel: En man som förbrukar 2500 kcal/dygn får för sig att dricka 10 liter matolja under dagens lopp vilket innebär att han fått i sig ca 90000 kcal. 90000-2500= 87500 överskottskalorier vilket i sin tur leder till att han teoretiskt sett borde lägga på sig 12.5 kg fett (på en dag!) om man räknar med att 7000kcal = 1kg kroppsfett (och bortser från alla gånger han *spy* ).
Men riktigt såhär går det väl inte till i praktiken, eller? Så, hur mycket av dessa 87500 kalorier sätter sig som fett på kroppen och vad händer med resten?

King Grub
2005-09-13, 08:48
Jag känner inte till något maxvärde, men upptaget av fett är synnerligen effektivt och klarar utan tvekan av allt som man kan äta utan att ta till drastiska metoder som du beskriver. Ett stort fettbaserat energiöverskott är inga problem att ta hand om. Lipogenesen är dock inte så effektiv att kilovis med kroppsfett kan nybildas varje dag.

Mental
2005-09-13, 09:24
Jag tror det skulle vara halvsvårt att rekytera folk till en studie ;)
Om du nu funderar på att undersöka det närmare.

Jacksatan
2005-09-13, 09:45
Jag tror det skulle vara halvsvårt att rekytera folk till en studie ;)
Om du nu funderar på att undersöka det närmare.

Det tror jag inte. Det är bara att leta upp varenda af-snubbe som har ätardag. De flesta dräper ju i dig 10tusen kalorier och lär ju lagra in duktigt med fett på dessa dagar, då kroppen befinner sig i svält innan.

Sverker
2005-09-13, 15:31
Det går inte fysiskt att tryck i någon 10 liter matolja :D
Det finns ju saker som kräksreflexer och annat som får tarmarna att skicka ut vattan snarare än att ta upp näring = diarré.


Jag har inga officiella rapporter men gränsen går kring ett kg rent fett på ett dygn. Det är ju 9000 kcal och räcker långt.

jean-wim
2005-09-13, 16:22
Jag har inga officiella rapporter men gränsen går kring ett kg rent fett på ett dygn. Det är ju 9000 kcal och räcker långt.Enligt Atkins så skulle man ju faktiskt - teoretiskt iaf - tappa vikt på en sådan diet, så länge man inte åt några kolhydrater alls. Detta beroende på den mytomspunna "ketosen". :naughty:

MUGEN
2005-09-15, 17:29
Enligt Atkins så skulle man ju faktiskt - teoretiskt iaf - tappa vikt på en sådan diet, så länge man inte åt några kolhydrater alls. Detta beroende på den mytomspunna "ketosen". :naughty:

enligt löpsedlarnas tretimmars-diet kan man teoretiskt tappa vikt på att dricka 10 liter matolja var 3:e timme.. ökad metabolism vettu ;)

Mr. Moose
2005-09-19, 10:50
Enligt Atkins så skulle man ju faktiskt - teoretiskt iaf - tappa vikt på en sådan diet, så länge man inte åt några kolhydrater alls. Detta beroende på den mytomspunna "ketosen". :naughty:

Man måste räkna kalorier även om man kör en Atkins diet.

Kaloriöverskott=viktökning.

Men det är svårt att äta för mycket under "Atkins", jag har inte samma aptit utan måste äta efter klockan! Blir inte direkt hungrig förren efter 5-6 timmar efter en måltid, ibland längre tid. Om det är svårt o äta tillräckligt när man dietar med kaloriunderskott då måste man tvinga i sig maten om man ska ligga på överskott.

Claes

zimz
2005-09-21, 01:32
Jag tror det skulle vara halvsvårt att rekytera folk till en studie ;)
Om du nu funderar på att undersöka det närmare.

bjuder ni på oljan eller? ;P

Cerberus
2005-09-25, 02:04
Alltså hur är det nu, jag har alltid läst att omättade fetter e bra för fettförbränning och byggning, hur fan går det till om man käkar mkt omättade fetter som jag gör? Ja käkar mkt jordnötssmörmackor osv o mycket grovt bröd osv...

om omättade versus mättade fetter lagras svårare hur fan går det till i praktikten??

Sverker
2005-09-25, 06:08
Hela tiden, dygnet runt omsätter du fettet i kroppen. Mellan måltiderna när insulinnivåerna är lägre så skickar fettcellerna ut fettsyror till blodet så att kroppen kan förbränna dem. Efter måltiderna när insulinnivåerna är högre så sker inlagringen på nytt... osv.

När de gäller själva förbränningen så hanterar kroppen det omättade fettet lite snabbare. Det omättade fettet smiter hela tiden före i kön och lämnar det mättade fettet kvar där bak i leden. Det behöver inte vara stor skillnad i förbränningshastigheten. Det räcker med en millisekunds skillnad mellan fettsyrorna för att det över några veckor skall vara påtagliga skillnader.

Philippp
2005-09-25, 10:24
""Kroppen reglerar sin förbränning så att förråden av kolhydrater, till exempel socker, och proteiner hela tiden hålls konstanta. Fett kan kroppen däremot lagra nästan hur mycket som helst. Det beror på att fett är en effektiv energireserv som kroppen snabbt kan använda sig av när det behövs. Under människans utveckling har förmågan att lagra fett lett till högre överlevnad under perioder av svält. Fett är alltså viktigt för människans överlevnad.""

King Grub
2005-09-25, 10:49
Philippp: man anger källa, när man citerar.

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=10950

Philippp
2005-09-25, 10:50
ok ursäkta, nu vet jag det

Cerberus
2005-09-25, 14:12
Men grejen e väl att fett egentligen omlagras, alltså att gammalt fett åker ut och nytt fett genom mat åker in för att fettet inte ska bli härsket(läst i ngn Paulun-bok om ja inte minns fel). Men om man nu ska deffa så verkar det va bra att dra ner på kolhydrater och fett o ha ett högt proteinintag?