handdator

Visa fullständig version : 100kg i bänkpress innan nyår!?


petro
2005-09-13, 00:08
Hojt på er alla träningsfreak!

Mål: Att klara minst 100 kg i bänkpress innan nyårsafton.

Stats:

Ålder: 24 år
Längd: 187 cm
Vikt: 80-81 kg.
mått: -
Tillskott: Gainer Pro, Kreatin monohydrat, Omega 3 1000mg kapslar och mivototal flex.

Tränat till och från i 3 år men seriöst sedan November 2004.
Mitt schema ser för tillfället ut så här. Vet ej om upplägget är bra men det känns bra...kom gärna med konstruktiv kritik.
Ska nämna att jag bulkar för tillfället....deffen kommer i februari. Då jävlar ;)

Dag 1: Bröst
Dag 2: Biceps
Dag 3: Ben
Dag 4: Rygg
Dag 5: Triceps/Mage
Dag 6: Vila
Dag 7: Vila

Funderar på om man borde lägga in ett vilopass mellan Dag 2 och 3...

Idag hade jag mitt bröstpass och klarade 90 kg, nästan 96 men fick lite hjälp.
Är minst 100 kg innan nyår ett realistiskt mål? :)

Krampus
2005-09-13, 00:12
Idag hade jag mitt bröstpass och klarade 90 kg, nästan 96 men fick lite hjälp.
Är minst 100 kg innan nyår ett realistiskt mål?

Jag ska få dig att klara det på 10 pass! :)
Hur tränar du på bröstdagen, vikt- antal reps osv?
När började du med keratinet?

myggan
2005-09-13, 00:17
tycker ditt mål är för lågt satt, 100kg klarar du lätt :thumbup:

petro
2005-09-13, 00:21
på 10 pass!? hehe hur ska jag gå tillväga?

Kreatin har jag kört sedan 7 veckor tillbaka.

Dagens bröstpass såg ungefär ut såhär

Bänkpress.
uppvärmning med bara stången
40 kg * 10
60 kg * 10
80 kg * 4
85 kg * 3
90 kg * 1 + 3 med hjälp
96 kg * 1 (med hjälp)

Kör sedan hantelpress på snedbänk 3*10 st
Hantelflyes 3* 10 på rak bänk
sen tar jag ut det sista i cabelcross eller vad det nu heter.... hmm... hehe

Fartman
2005-09-13, 00:22
Det låter som ett bra mål som du nog klarar rätt galant.

Krampus
2005-09-13, 00:38
på 10 pass!? hehe hur ska jag gå tillväga?

Kreatin har jag kört sedan 7 veckor tillbaka.

Dagens bröstpass såg ungefär ut såhär

Bänkpress.
uppvärmning med bara stången
40 kg * 10
60 kg * 10
80 kg * 4
85 kg * 3
90 kg * 1 + 3 med hjälp
96 kg * 1 (med hjälp)

Kör sedan hantelpress på snedbänk 3*10 st
Hantelflyes 3* 10 på rak bänk
sen tar jag ut det sista i cabelcross eller vad det nu heter.... hmm... hehe


Ok. Pissa på cablecrossen till att börja med.
Till att böja med skulle jag tränat ngn dag mindre i veckan, men pallar du så ok då..
Jag tror att du tröttar ut dig lite för mycket me 10:orna som uppvärmning.
Klassiska 5*5 är stabilt som fan, men kräver rätt lång vila mellan setten.
Varva det med 3*3 i mellanåt och 100kg är snart där.
3*10 är för nybörjare som ska lära sig att få kontakt och komma igång.
Tar du ut dig max kommer du aldrig att klara 10reps i förljande set och du kör set om tre..
Jag skulle förlägga bröstträningen endast till bänkpress och djupa hantelpressar.
Har du ökat i varje pass på sista tiden?

petro
2005-09-13, 00:48
Har du ökat i varje pass på sista tiden?

Tack för tipsen!

Ok.....Jag ska pissa på cablecrossen...folk kanske kommer titta konstigt på mig men låt gå ;)

Jag har ökat varje pass jag kört dom senaste 2-3 månaderna
från 65-70 kg upp till 90

5x5 låter faktiskt som en bra idé. Ska köra det nästa gång. Är det nåt du rekommenderar på alla muskelgrupper?

Krampus
2005-09-13, 01:03
Tack för tipsen!

Ok.....Jag ska pissa på cablecrossen...folk kanske kommer titta konstigt på mig men låt gå ;)

Jag har ökat varje pass jag kört dom senaste 2-3 månaderna
från 65-70 kg upp till 90

5x5 låter faktiskt som en bra idé. Ska köra det nästa gång. Är det nåt du rekommenderar på alla muskelgrupper?


Nä, hoppas den rostar!
5*5 är tungt! 3*3 är ett klassiskt upplägg för styrka, men det kärver endel av en och ditt övriga program skulle nog inte gå helt ihop med det..
http://www.deepsquatter.com/strength/archives/korte2.htm (3*3 Bänkpress-link)
Min kropp klarar bara 5*5 i mindre doser, men varje gång jag kört det har jag ökat i 1RM.
Ser ut som att du ökat bra fast du kört så många set.
Om det uteslutande är 100kg som är målet så skulle jag köra 3*3, men jag misstänker att du vill ha ett par feta arnold-pecs också?
Men även DC träning med endast ett set får dig att öka snabbt i vikter!
Detta program är mer inriktat för bodybuilders.

petro
2005-09-13, 01:18
100 kg är mest ett mål BARA FÖR att det är 100 kg. :)
naturligtvis ska jag fortsätta öka...

Mitt övergripande mål är att öka i vikt och styrka för att sedan i vår börja på deff.
när jag började träna november låg jag på 76 - 77 kg nu ligger jag på 80-81 och ska upp till runt 86 kg....

Så kul att höra sin mormor häromdagen påpeka: "Petter vad smal du blivit!"
Tack för den mormor! :( Jag som gått upp i vikt! hehe

J.Saarela
2005-09-13, 06:43
Det fixar du utan problem,hinner du inte så kommer det sen.

MUGEN
2005-09-13, 07:29
en 1:a på 100 efter 3 års träning varav snart 1 år seriöst :confused: hur har det legat med motivationen tidigare ;)

en strikt 8:a på 100 kg och sedan kan du gå ut och skjuta raketer samt svepa färgglada drinkar med gott samvete.

Big Lou
2005-09-13, 07:58
Kör hårt, 100 kg till nyår klarar du! Men det kanske krävs lite slit :whipped:
Titta gärna förbi i min journal och följ Lous jakt på nya rekord i Bänken. :)
Om du inte kört så mycket lågreps träning innan så är programmet som jag följer inte så dumt heller.
Kör hårt iaf!

Jacksatan
2005-09-13, 08:02
på 10 pass!? hehe hur ska jag gå tillväga?

Kreatin har jag kört sedan 7 veckor tillbaka.

Dagens bröstpass såg ungefär ut såhär

Bänkpress.
uppvärmning med bara stången
40 kg * 10
60 kg * 10
80 kg * 4
85 kg * 3
90 kg * 1 + 3 med hjälp
96 kg * 1 (med hjälp)

Kör sedan hantelpress på snedbänk 3*10 st
Hantelflyes 3* 10 på rak bänk
sen tar jag ut det sista i cabelcross eller vad det nu heter.... hmm... hehe

JAg kan säga direkt vad som är fel i din träning; du kör åt helsike för tungt. Det är inte många som kan ligga o köra till failiure på tunga 1-3reps utan att gå sönder. Centrala nervsystemet får nåt kopiöst med stryk på så lågt repsantal till failiure. Det handlar inte, som många tror, att köra så slut på muskeln som möjligt i alla set o pass, för det är ytterst få människor som håller ihop av att träna på det sättet.
Se till att hålla dig över 5reps tycker jag. Passaren kan hjälpa till på den rep du inte klarar, men gör inte så i alla set.
Det är inget fel i att köra cable cross, men det är knappast den du bygger massan med.
Jag brukar köra 3set bänk, 3 set snedbänk och sen kanske 2 set i cable cross. Jag kör väldigt sällan tyngre än 6reps men heller aldrig lättare än 8reps på första seten.
AJa, det var bara lite tips.

petro
2005-09-13, 13:35
schyrre byrre alla! har tagit åt mig av alla tips.....man kan ju inte vet allt här i världen. =)
ska väl lägga upp resultat av hur det går med träningen......men nu ska jag iväg o pumpa upp armarna.

Kram! ;)

stahlberg
2005-09-20, 17:16
Synd om dig om du tagit åt dig av alla tips. Tipsen är ju fullständigt olika. Ska du följa alla på en gång blir du totalförvirrad. En som säger att du inte ska gå under 5 reps, en som förespråkar 5x5 varvat med 3x3, en som föreslår lågreps ; du kan väl inte pröva allt detta samtidigt?

Krampus har utlovat en 100 kg på 10 pass. Han föreslår bänkpress och djupa hantelpressar som enda övningar, och 5x5 varvat med 3x3. Vad betyder "varvat med"? Betyder det 5x5 varannan gång och 3x3 varannan? Pass 1 5x5x xkg, pass 2 3x3, pass 3 5x5, pass 4 3x3, pass 5 5x5, pass 6 3x3, pass 7 5x5, pass 8 3x3, pass 9 5x5 och slutligen pass 10 1x100kg?

Fem pass med 5x5, fyra pass med 3x3 och sedan 100 kg. Hur stor är förbättringen på dessa pass. Hittills har petro klarat 1x90, och resten med "pass". Med tanke på att vi vet ganska lite om petros förutsättningar (eller har Krampus tillgång till information vi andra inte har?) är det MODIGT att lova en förbättring på kanske 10 kg på 10 pass, i alla fall om man tänker hålla sitt löfte.

En lyftare med ett max på 90 eller just över 90 kg kommer inte att kunna ha särskilt höga vikter på 3x3, än mindre på 5x5. Hur ska han få känsla för tunga vikter före maxningen om tio pass? Frågorna hopar sig, i synnerhet som jag tycker Krampus "vägledning" (t.ex vilka träningsvikterna ska vara) är rätt knapphändig.

Jacksatan har rätt i bara ett enda av sina påståenden : det ÄR faktiskt (för) tungt (för de flesta) att gå till failure med 1- till 3-reppare i många pass efter varandra. Forced reps gör inte dessa failure-pass lättare. Men i övrigt har Jacksatan inte det minsta hum om hur man tränar för att toppa (maxa) i bänkpress.

petro
2005-12-19, 18:47
Ville bara avsluta denna tråden med att säga att jag nu klarat mitt uppsatta mål. Körde 2*100 kg i bänken. Testade på 105Kg, men failade. Det var bra nära iallafall. Tack o hej!

scythe
2005-12-19, 19:19
Vad ska vi nu göra med våra liv då? Allt känns plötsligt meningslöst... :(

Barkbiten
2005-12-19, 19:47
grattis!