handdator

Visa fullständig version : rygg eller biceps först?


TDK
2005-09-12, 23:04
När jag kör mitt rygg-biceps-benpass så brukar jag alltid köra först rygg, sen biceps sen ben. Men efter jag kört rygg brukar jag alltid vara helt slut i biceps (och det är ju inte så konstigt) så resultaten blir ju inte de bästa på biceps. Bör jag istället köra biceps före? eller borde jag kanske lägga in ben emellan rygg och biceps så att biceps får lite vila?

Nismo
2005-09-12, 23:07
När jag kör mitt rygg-biceps-benpass så brukar jag alltid köra först rygg, sen biceps sen ben. Men efter jag kört rygg brukar jag alltid vara helt slut i biceps (och det är ju inte så konstigt) så resultaten blir ju inte de bästa på biceps. Bör jag istället köra biceps före? eller borde jag kanske lägga in ben emellan rygg och biceps så att biceps får lite vila?
Jag hade varierat ordningen mellan passen, men om du inte nödvändigtvis måste köra detta upplägg så hade jag bytt ut biceps mot triceps.

myggan
2005-09-12, 23:17
ben, rygg, biceps.. i den ordningen hade jag kört

klart du är trött i biceps efter rygg men då är det ju bara att köra slut dom helt

RobbeliRobban
2005-09-12, 23:38
Ben- rygg- biceps, skulle jag lagt upp såhär, benpress, marklyft, stångrodd, bicepscurl.

NerX
2005-09-12, 23:45
Är det bara jag som inte känner nån direkt skillnad på att köra biceps efter rygg istället för att göra på nån annan dag?
Kanske skiljer nått kg på skivstångscurlen.

Arne Persson
2005-09-13, 07:53
Finns ingen anledning att köra biceps och rygg i samma pass.

Mr. Moose
2005-09-13, 09:04
Finns ingen anledning att köra biceps och rygg i samma pass.

För tillfälligt tränar jag helkropps pass men när jag delar upp kroppen i olika pass föredrar jag att köra biceps efter rygg istället för ett separat pass. Efter rygg är biceps delvis uttröttade så du får samma träningseffekt med färre set.

Men vi är alla olika, prova er fram för o se vad som fungerar för just DIG!

Claes

NerX
2005-09-13, 09:52
Finns ingen anledning att köra biceps och rygg i samma pass.
Då antar jag att du också är emot att köra bröst och triceps på samma pass?

Herkulez
2005-09-13, 11:05
Finns ingen anledning att köra biceps och rygg i samma pass.
finns ingenting negativt med det heller. förutsatt att man orkar köra biceps hårt efter ryggpasset.

själv kör jag för det mesta rygg och biceps tillsammans

Arne Persson
2005-09-13, 11:08
Då antar jag att du också är emot att köra bröst och triceps på samma pass?


Japp, bröst och biceps däremot går förnämligt.

TDK
2005-09-13, 11:20
Japp, bröst och biceps däremot går förnämligt.

Men nu handlar det om återhämtning, eftersom jag kör varje muskel 2 dagar i veckan så skulle det isåfall se ut.

dag1: bröst biceps dag:2 rygg triceps.

Och om jag kört så skulle nog inte muskeln hinna återhämta sig, eftersom biceps får ju både träning dag 1 sen igen dag 2, likadant med triceps.

Arne Persson
2005-09-13, 11:25
Men nu handlar det om återhämtning, eftersom jag kör varje muskel 2 dagar i veckan så skulle det isåfall se ut.

dag1: bröst biceps dag:2 rygg triceps.

Och om jag kört så skulle nog inte muskeln hinna återhämta sig, eftersom biceps får ju både träning dag 1 sen igen dag 2, likadant med triceps.

Bröst,biceps
Triceps, ben
Rygg, axlar

mentzer
2005-09-13, 11:29
Träna triceps varje dag?

TDK
2005-09-13, 11:32
Bröst,biceps
Triceps, ben
Rygg, axlar

Isåfall skulle det ju se ut såhär:

dag1:bröst biceps
dag2:triceps ben
dag3:rygg axlar
dag4:bröst biceps

Eftersom gymmet har stängt på söndagar så kan jag endast träna mån-lör. Så det hade inte funkat. Dock hade jag kunnat ha en vilodag på dag4, men då blir det inte varje muskel 2ggr/veckan som jag egentligen vill. Och triceps blir ju aktiv i varje pass.

Arne Persson
2005-09-13, 11:34
Träna triceps varje dag?


Ha ha! Jo, man får ju fantastiska triceps av träna bröst och axlar. Please nämn nu inte dips som inte är någon renodlad övning. ;)

Arne Persson
2005-09-13, 11:36
Isåfall skulle det ju se ut såhär:

dag1:bröst biceps
dag2:triceps ben
dag3:rygg axlar
dag4:bröst biceps

Eftersom gymmet har stängt på söndagar så kan jag endast träna mån-lör. Så det hade inte funkat. Dock hade jag kunnat ha en vilodag på dag4, men då blir det inte varje muskel 2ggr/veckan som jag egentligen vill. Och triceps blir ju aktiv i varje pass.


Precis så skall du köra. Personligen har jag aldrig känt ett skit i triceps när jag kört bröst och axlar. Med andra ord, inga problem! ;)

mentzer
2005-09-13, 11:36
Ha ha! Jo, man får ju fantastiska triceps av träna bröst och axlar. Please nämn nu inte dips som inte är någon renodlad övning. ;)

Nä, men det är svårt att träna bröst eller axlar utan att använda triceps. Om man inte bara kör laterals och flyes.

Arne Persson
2005-09-13, 11:39
Nä, men det är svårt att träna bröst eller axlar utan att använda triceps. Om man inte bara kör laterals och flyes.


Som sagt, när jag kör bänk så känner jag bara en jävla pump mm i pecsen absolut inte ett skit i triccorna, samma sak när jag kör pressar.

Slartibartfast
2005-09-13, 11:39
Arne du vet ju ingenting! :D

Klart man kan träna rygg och biceps på samma dag. Funkar svinbra. Alltid rygg före biceps dock.

TDK
2005-09-13, 11:42
Precis så skall du köra. Personligen har jag aldrig känt ett skit i triceps när jag kört bröst och axlar. Med andra ord, inga problem! ;)

så rygg och biceps är okej efter varandra? För efter rygg brukar det ju kännas i biceps, fast det kanske funkar bra ändå, kanske värt att testa iaf:)

Och jag kan ju absolut hålla med om att jag aldrig känner något i triceps efter att ha kört bröst.

MasterChief
2005-09-13, 11:42
Precis så skall du köra. Personligen har jag aldrig känt ett skit i triceps när jag kört bröst och axlar. Med andra ord, inga problem! ;)

Tror du det finns andra personer som känner och får pump i triceps efter bröst och axlar? Vad gör axelpress till en axelövning egentligen?

MasterChief
2005-09-13, 11:44
Som sagt, när jag kör bänk så känner jag bara en jävla pump mm i pecsen absolut inte ett skit i triccorna, samma sak när jag kör pressar.

En undran bara...Har det kanske att göra med att du har triceps som en normalstor Quadriceps? En person med mindre starka triceps och en kraftigare Pectoralis kanske skulle uppleva en jävla pump i triceps?

TDK
2005-09-13, 11:45
En undran bara...Har det kanske att göra med att du har triceps som en normalstor Quadriceps? En person med mindre starka triceps och en kraftigare Pectoralis kanske skulle uppleva en jävla pump i triceps?

jag känner heller aldrig något i triceps.

RobbeliRobban
2005-09-13, 11:47
? Vad gör axelpress till en axelövning egentligen?

Flexion i axelled?

Arne Persson
2005-09-13, 11:48
Tror du det finns andra personer som känner och får pump i triceps efter bröst och axlar? Vad gör axelpress till en axelövning egentligen?


Ha ha, jag är extremt medveten om att vissa har svårt att få kontakt med dom stackars pecsen.
Axelpressar aktiverar utmärkt, vid rätt utförande, bl.a främre och mellersta deltan. Rätta mig gärna om jag har fel. Kör bl.a ett gammalt underbart superset igen där jag supersettar press bakom nacken med press framför. 5x8/övning. Utan ryggstöd såklart. Känns mist sagt brutalt efteråt.

Arne Persson
2005-09-13, 11:50
En undran bara...Har det kanske att göra med att du har triceps som en normalstor Quadriceps? En person med mindre starka triceps och en kraftigare Pectoralis kanske skulle uppleva en jävla pump i triceps?


Redan som gänlig 12 åring med svällande 26 cms armar så fick jag sjuklig pump i pattarna av bänkpress. Minaklena triccor har jag tränat upp med hård och riklig TRICEPSträning.

Arne Persson
2005-09-13, 11:51
Arne du vet ju ingenting! :D

Klart man kan träna rygg och biceps på samma dag. Funkar svinbra. Alltid rygg före biceps dock.


Ojdå det viste jag inte? ;) :D

MasterChief
2005-09-13, 11:52
Flexion i axelled?

Och mera....?

RobbeliRobban
2005-09-13, 11:53
Och mera....?

Inte så mkt mera (iofs extension i armbågsled men det gör inte axeln)

MasterChief
2005-09-13, 11:54
Ha ha, jag är extremt medveten om att vissa har svårt att få kontakt med dom stackars pecsen.
Axelpressar aktiverar utmärkt, vid rätt utförande, bl.a främre och mellersta deltan. Rätta mig gärna om jag har fel. Kör bl.a ett gammalt underbart superset igen där jag supersettar press bakom nacken med press framför. 5x8/övning. Utan ryggstöd såklart. Känns mist sagt brutalt efteråt.

Jag vet att axelpressar aktiverar deltat. Inga andra muskkler som måste arbeta för att få vikten över huvudet? :D

Skönt att höra att din axel funkar igen. :thumbup:

Arne Persson
2005-09-13, 11:58
Jag vet att axelpressar aktiverar deltat. Inga andra muskkler som måste arbeta för att få vikten över huvudet? :D

Skönt att höra att din axel funkar igen. :thumbup:

Jodå du har tex övre och nedre trapsen, nedre M. serratus anterior, M. supraspinatus för att nämna en del .
Tack! Det var fan på tiden! 3 långa sega år. Brytpunkten kom när jag började köra frivändningar och press med min 32 kgs kettlebell. Gjorde ont som fan i början men därefter försvann smärtan och den känns äntligen bra igen. :)

MasterChief
2005-09-13, 12:00
Inte så mkt mera (iofs extension i armbågsled men det gör inte axeln)

Nu editerade du ditt svar va eller såg jag i syne? :MrT:

I axelpress sker det ju en ganska omfattande rörelse i två ledsystem. Arne (med flera) hävdar att tex Knäböj är en bra övning eftersom man tränar så mycket muskler (tex Adduktorerna som jag antar att Arne inte isoleringstränar) så undrar jag varför inte tricpes aktivering i axelpress "får" räknas?!

MasterChief
2005-09-13, 12:03
Jodå du har tex övre och nedre trapsen, nedre M. serratus anterior, M. supraspinatus för att nämna en del .
Tack! Det var fan på tiden! 3 långa sega år. Brytpunkten kom när jag började köra frivändningar och press med min 32 kgs kettlebell. Gjorde ont som fan i början men därefter försvann smärtan och den känns äntligen bra igen. :)

Kanske inte en "textboksövning" för att bli av med axelproblem men det var bra att det funkade för dig. *screwy* :D

RobbeliRobban
2005-09-13, 12:06
Nu editerade du ditt svar va eller såg jag i syne? :MrT:

I axelpress sker det ju en ganska omfattande rörelse i två ledsystem. Arne (med flera) hävdar att tex Knäböj är en bra övning eftersom man tränar så mycket muskler (tex Adduktorerna som jag antar att Arne inte isoleringstränar) så undrar jag varför inte tricpes aktivering i axelpress "får" räknas?!

Jag editerade lite, men det är väl klart att triceps är med. Precis som triceps är med i tex. en bänkpress. Personligen tycker jag att det räcker gott för triceps med bänkpress och militärpress, om jag vill prioritera lite, lägger jag även till bänkpress med axelbrett grepp.

Arne Persson
2005-09-13, 12:06
Nu editerade du ditt svar va eller såg jag i syne? :MrT:

I axelpress sker det ju en ganska omfattande rörelse i två ledsystem. Arne (med flera) hävdar att tex Knäböj är en bra övning eftersom man tränar så mycket muskler (tex Adduktorerna som jag antar att Arne inte isoleringstränar) så undrar jag varför inte tricpes aktivering i axelpress "får" räknas?!

Triceps används i bänkpress (för bröstmuskelträning) i begränsad utsträckning tex jmf smal bänk. Jag tycker inte att den är tillräckligt effektiv för att ge något riktigt påtagligt resultat. Den relativa effekten på tex Adduktorerna vid djupa knäböj med bredare fotställning är betydligt högre.

Arne Persson
2005-09-13, 12:07
Kanske inte en "textboksövning" för att bli av med axelproblem men det var bra att det funkade för dig. *screwy* :D

Jag tror att den bröt upp lite gammal seg hindrande bindväv och annat smått och gott. :)

MasterChief
2005-09-13, 12:09
Jag editerade lite, men det är väl klart att triceps är med. Precis som triceps är med i tex. en bänkpress. Personligen tycker jag att det räcker gott för triceps med bänkpress och militärpress, om jag vill prioritera lite, lägger jag även till bänkpress med axelbrett grepp.

Instämmer.

jwzrd
2005-09-13, 12:17
Jag skulle rekomendera att köra ordningen: ben, rygg och sist biceps. För att korta ner längden på passet så föreslår jag marklyft som blir både fram och baksida och början på ryggpasset. Kör sen hantelrodd som sista övning i ryggpasset, den aktiverar iallfall mina biceps rätt rejält. Tror inte du har så stor nytta av att försöka damma på några stora bicepsövningar efter det passet heller, antingen bara nån fjollövning som tex koncentrationscurl eller kanske scott-curl med hantel.

MasterChief
2005-09-13, 12:17
Triceps används i bänkpress (för bröstmuskelträning) i begränsad utsträckning tex jmf smal bänk. Jag tycker inte att den är tillräckligt effektiv för att ge något riktigt påtagligt resultat. Den relativa effekten på tex Adduktorerna vid djupa knäböj med bredare fotställning är betydligt högre.

Att Adduktor Magnus jobbar hårt förstår jag men hur de övriga Adduktorerna kan jobba betydligt hårdare än Triceps i bänkpress är en gåta för mig. Har du konsulterat MMM (Tesch?) ;)

Arne Persson
2005-09-13, 12:26
Att Adduktor Magnus jobbar hårt förstår jag men hur de övriga Adduktorerna kan jobba betydligt hårdare än Triceps i bänkpress är en gåta för mig. Har du konsulterat MMM (Tesch?) ;)


JAg håller med dig att adduktor longus och brevis är knäböjens motsvarighet till bänkens triceps. :) He he! Please, nämn inte det fula ordet MMM! :furious: :D

jwzrd
2005-09-13, 12:34
JAg håller med dig att adduktor longus och brevis är knäböjens motsvarighet till bänkens triceps. :) He he! Please, nämn inte det fula ordet MMM! :furious: :D

Klart du inte känner något i triceps när 50% av din kroppsvolym är just det. Mina triccor blir medelstekta av bänk. Pushpress dödar mina triccor.

MasterChief
2005-09-13, 12:38
JAg håller med dig att adduktor longus och brevis är knäböjens motsvarighet till bänkens triceps. :) He he! Please, nämn inte det fula ordet MMM! :furious: :D

Så då ser man dig i adduktormaskinen när alla andra gått hem från gymmet? ;) Jag menar, vad gör man inte för en snygg Adduktor Longus?

Arne Persson
2005-09-13, 12:40
Så då ser man dig i adduktormaskinen när alla andra gått hem från gymmet? ;) Jag menar, vad gör man inte för en snygg Adduktor Longus?

Ha ha! Över min döda kropp!

bubbe
2005-09-13, 13:04
tricepsaktiveringen beror väl också på hur man utför själva lyftet,
vid en snävare vinkel med armbågarna närmare kroppen blir triceps
en mer aktiverande muskel. Sen att MR triceps inte får ut så mycket
av detta förstår jag. Men för mig ex som har en triceps som en skolflicka
tycker jag dom brukar bli hyffsat slitna, speciellt med mycket pressande.

edit: sen att en så liten muskel inte märkbart påverkar återhämtning osv, vilket
borde ge möjlighet att träna flera gånger under veckan med triceps som sekundärmuskel.