handdator

Visa fullständig version : Gainer eller protein??


Fyrkantig_njure
2005-09-12, 20:09
Hejsan, jag har en fråga rörande om jag ska använda protein (whey 80) eller Amino Gainer från Maximize när jag vill bygga ordentligt med muskler.

Just nu håller jag på att äta som ett svin, ska gå upp till 90kg (väger 83 nu) och därefter pumpa järn...Vilket är då bäst att tillskotta med?? whey eller gainer? och när på dygnet ska jag dricka det för att få ut mest av det??

precis innan och precis efter träning har jag hört men är det allt?? de dagar man inte tränar då??

Tacksam för hjälp!//niklas

King Grub
2005-09-12, 20:13
En "normal" efterträningdrink innehåller runt 0.8 g kolhydrat och 35-40 gram protein. Inga "måste-siffror", men något att utgå från. Före träning kan du säkert halvera kolhydratmängden. Vilket du väljer är upp till dig. I en färdig gainer är det antagligen vassle som protein och maltodextrin som kolhydrat. Väljer du att blanda själv tillsätter du den mängd maltodextrin du vill ha. Blandar du vassleprotein med snabba kolhydrater blir det en gainer. Fördelen med färdigblandad är enkelheten, fördelen med att blanda själva att du väljer mer exakt själv hur mycket du vill ha av en del utan att andra delen automatiskt följer med upp eller ned.

Enbart gainer i samband med träning!

Rent vassleproteintillskott kan du även använda som proteinkälla i måltider eller komplettera upp proteinfattiga mål, om du tycker det är smidigt (fast långsamt protein i matform är bättre).

Davil
2005-09-12, 20:15
Hejsan, jag har en fråga rörande om jag ska använda protein (whey 80) eller Amino Gainer från Maximize när jag vill bygga ordentligt med muskler.

Just nu håller jag på att äta som ett svin, ska gå upp till 90kg (väger 83 nu) och därefter pumpa järn...Vilket är då bäst att tillskotta med?? whey eller gainer? och när på dygnet ska jag dricka det för att få ut mest av det??

precis innan och precis efter träning har jag hört men är det allt?? de dagar man inte tränar då??

Tacksam för hjälp!//niklas

De dagar du inte tränar skall du inte dricka gainern pga de supersnabba och "tomma" kolhydraterna.

ät vanlig mat var 3e timme och ta gainern om du vill och ska enbart i direkt samband med träningspassen.

Fyrkantig_njure
2005-09-13, 09:45
okej, tack så mycket för hjälpen =)