handdator

Visa fullständig version : Varför blir vi glada av att konsumera?


wintersnowdrift
2005-09-12, 19:08
Jag kom och tänka på det här med shopping/konsumtion idag, av följande anledning:

Det var tänkt att jag och min pappa skulle starta Lidingöloppet i slutet av september, då vi båda satsar på att göra en Klassiker. Nu kommer inte min pappa till start, p.g.a. en trolig stressfraktur som han ådrog sig i samband med ett långpass.

Hade det varit jag, hade jag totalt brytit ihop. Men så betyder Klassikern väldigt mycket för mig också... Min pappa tog det relativt bra, besviken förstås men inte mer. Så idag kommer han hem med en sprillans ny mountainbike som han sympatishoppat åt sig själv (cykla kan han nämligen göra, men inte springa).

Detta är ganska typiskt beteende för min käre far, som är totalt prylfanatisk och älskar att göra av med pengar. Jag är inte riktigt lika shoppinggalen som honom, men visst är det kul att köpa saker (och då givetvis sådant man är intresserad av; i mitt fall gärna sportkläder :)).

Frågan jag ställer mig är - VARFÖR mår man bra av att handla? Särskilt nöjd blir man om man känner att man gjort ett "fynd" eller köpt någonting som man verkligen vill ha. Inga andra levande varelser (vad jag vet) konsumerar prylar på samma sätt som vi människor. Är det ett biologiskt beteende eller något som växt fram i det samhälle vi skapat åt oss?

//Kristin - mycket filosofisk

Löjtnant Blank
2005-09-12, 19:21
Människor gillar att samla på saker. Det är väl en så kallad instinkt.

Spannmål
2005-09-12, 19:24
Ja precis, människan är naturligt en samlare. Det är så vi överlever. Dont fight your instincts!!

userfriendly
2005-09-12, 19:25
precis.. vi e samlare..

oftast är det så att män är jägare o kvinnor samlare... därför fler kvinnor ÄLSKAR shopping på ett annat sätt än män..
män kanske bestämmer sig för att köpa byxor oso går de och köper dem...

Callister
2005-09-12, 19:26
Våra förfäder var ursprungligen jägare och samlare, så. :)

iNCREDiBLE
2005-09-12, 19:32
Det finns ett ordspråk som lyder: "Lycklig är inte den som har mycket, utan den som behöver lite". Tänk på den ni. För den är värd att tänka på. *rolleyes*

clash
2005-09-12, 19:34
Jag testade den principen .. .den var skittråkig! fram för shoppandet! Jag vill ha ett gevär!

olwe
2005-09-12, 19:40
hmm, socialt betingat kanske?

Alla är vi medlemmar i mängder av grupper som vi vill passa in i. Vi har också en bild av oss själva som vi försöker uppfylla som inte nödvändigtvis är grupprelaterad.

Att vi skulle bli nöjda och tillfredställda när vi inhandlar nått som får oss att passa in på den bild vi har av oss är kanske inte så konstigt.

Jag vet inte hur ni upplever det när ni köpt en pryl men kan det inte vara mer av en lättnad man känner när man inte längre har ett behov av det man köpte?

hmm, den här tesen kanske inte passar in på spontanhandlande... aja, ett gott försök i alla fall :em:

Gabriel_
2005-09-12, 19:43
ju mer prylar ju större framgång.. och helst prylar man visa upp till andra människor.

Trance
2005-09-12, 19:46
Vad annars har vi att leva för?

Kwon
2005-09-12, 20:08
Jag blir det inte, jag är ingen shopper.

Jag fyndar aldrig, men att samla på saker och ting är något som tidigare sagts från stenåldern, en gammal instinkt som folk har kvar.

Hunters and Collectors.

Vissa föredrar att jaga brudar eller rådjur/älg i skog, andra att samla på bilar, frimärken etc

För vissa kan det vara en viss känsla av status att kunna visa upp en massa saker också.

Tänk dig de som hade ett harem och hade en massa fruar att visa upp.

Som ung knodd samlade många på Star Wars / He-man / GI-Joe gubbar

Som äldre har samlandet utvecklats till ting med mer status för många, bilar, skor, kläder, klockor etc men kan även vara ting som tex frimärken, posters, skivor etc

Materiella ting är något du kan visa upp, men det är ju bättre att samla på erfarenheter :)

Cilia
2005-09-12, 20:25
precis.. vi e samlare..

oftast är det så att män är jägare o kvinnor samlare... därför fler kvinnor ÄLSKAR shopping på ett annat sätt än män..
män kanske bestämmer sig för att köpa byxor oso går de och köper dem...
fast det där tror inte jag på
nästan alla killar jag känner shopar lika bra som tjejer fast andra saker
det är bara det att dom har bestämt att shopa det dom tycker är kul är ok medan annat är onödigt shopande.

Sen har dom också en tendens att köpa dyrare saker.
nu är det här enligt min erfarenhet innan ngn kommer in och skriver att dom inte alls är så här ............

Bärs
2005-09-12, 20:26
Därför att Systemet är uppbyggt så att vi skall tro att konsumtion ger lycka. Genom all reklam erfar vi upplevda behov av konsumtion som egentligen avleder vår uppmärksamhet från att kunna se hur fångade i systemet av konformistisk masskultur och konsumism vi de facto där. Eftersom Systemet är repressivt och inte tål avvikelser kommer varje nokonformistisk hanling och livsstil att vara ytterst politiskt radikalt och provocerande. Det gäller alltså att droppa out. Bli hippie, punkare, skatebordare, vegan, djurrättsaktivist, hip-hoppare, globaliseringsmotståndare, ta-tillbaka-gatorna-människa, adbusters-människa etc. Ända tills man märker att det i själva verket är motkulturerna som i fyrtio år utgjort kapitalismens sanna själ och drivkraft. :)

FinnPower
2005-09-12, 20:46
Den som har mest grejer när han/hon dör vinner! ;)

Semiramis
2005-09-12, 20:54
fast det där tror inte jag på
nästan alla killar jag känner shopar lika bra som tjejer fast andra saker
det är bara det att dom har bestämt att shopa det dom tycker är kul är ok medan annat är onödigt shopande.

Sen har dom också en tendens att köpa dyrare saker.
nu är det här enligt min erfarenhet innan ngn kommer in och skriver att dom inte alls är så här ............ Ja men det är inte SHOPPING ju, det är ett rationellt handlande av nödvändiga prylar - inte.

Fatalist
2005-09-12, 21:23
Eftersom människans starka sida inte är våran fysik, utan vårat intellekt, antar jag att vi därför gillar saker som vi själva kan utnyttja och på så sätt bevisa vår absoluta position överst i näringskedjan?

Långsökt...nä. Faktiskt inte. Önskar jag var pigg nog att formulera mig ordentligt bara.

Löjtnant Blank
2005-09-12, 21:24
Därför att Systemet är uppbyggt så att vi skall tro att konsumtion ger lycka. Genom all reklam erfar vi upplevda behov av konsumtion som egentligen avleder vår uppmärksamhet från att kunna se hur fångade i systemet av konformistisk masskultur och konsumism vi de facto där. Eftersom Systemet är repressivt och inte tål avvikelser kommer varje nokonformistisk hanling och livsstil att vara ytterst politiskt radikalt och provocerande. Det gäller alltså att droppa out. Bli hippie, punkare, skatebordare, vegan, djurrättsaktivist, hip-hoppare, globaliseringsmotståndare, ta-tillbaka-gatorna-människa, adbusters-människa etc. Ända tills man märker att det i själva verket är motkulturerna som i fyrtio år utgjort kapitalismens sanna själ och drivkraft. :)
Ho, ho. Systemet? Motkultur? Du låter som en fjortonårig vänsterpartist som lyssnat för mycket på Ebba Grön och DN:s kulturskribenter. Du är känd för att skriva pretentiösa inlägg, Bärs, men det här tog priset. Du vinner en söt hundvalp.

J.Saarela
2005-09-12, 21:28
Därför att Systemet är uppbyggt så att vi skall tro att konsumtion ger lycka. Genom all reklam erfar vi upplevda behov av konsumtion som egentligen avleder vår uppmärksamhet från att kunna se hur fångade i systemet av konformistisk masskultur och konsumism vi de facto där. Eftersom Systemet är repressivt och inte tål avvikelser kommer varje nokonformistisk hanling och livsstil att vara ytterst politiskt radikalt och provocerande. Det gäller alltså att droppa out. Bli hippie, punkare, skatebordare, vegan, djurrättsaktivist, hip-hoppare, globaliseringsmotståndare, ta-tillbaka-gatorna-människa, adbusters-människa etc. Ända tills man märker att det i själva verket är motkulturerna som i fyrtio år utgjort kapitalismens sanna själ och drivkraft. :)


WTF *screwy*

s_himself
2005-09-12, 21:47
glada? jag får ångest så fort jag gör mig av med pengar *cry*

Chris
2005-09-12, 21:50
Jag äger ingenting. Jag hyr allt på thorn... nån som minns den reklamen? :D

Bärs
2005-09-12, 22:06
Ho, ho. Systemet? Motkultur? Du låter som en fjortonårig vänsterpartist som lyssnat för mycket på Ebba Grön och DN:s kulturskribenter. Du är känd för att skriva pretentiösa inlägg, Bärs, men det här tog priset. Du vinner en söt hundvalp.

Så här resonerar bland annat teoretikerna bakom culture jamming-rörelsen. Mycket av dagens counter culture, t.ex den som Naomi Klein representerar, faller tillbaka på ett dylikt tänkesätt. Det har långa anor förresten. Personligen tror jag naturligtvis inte ett jävla skvatt på det.