handdator

Visa fullständig version : Gainer Pro + Kreatin


prime^
2005-09-12, 19:04
Ska börja styrketräna igen efter 6 månader uppehåll, men denna gången med gainer och kreatin.

Hade tänkt köpa Gainer Pro(4kg) + Kreatin(0,5kg).
Jag väger 67 kg och mitt mål är att gå upp i vikt och muskelmassa!

Fråga 1: Är det rätt val att köpa gainer och kreatin då?

Fråga 2: Hur ska man ta doseringen? Har läst lite överallt och sett att alla inte följer samma sak.
Gainern = 1 portion efter träning(halva före, halva efter)? Och även en portion dagarna man inte tränar?
Kreatinet = ? Jag har inte en aning hur man ska dosera detta. Någon som kan förklara?

Tack på förhand!

bluelight
2005-09-12, 19:17
Ska börja styrketräna igen efter 6 månader uppehåll, men denna gången med gainer och kreatin.

Hade tänkt köpa Gainer Pro(4kg) + Kreatin(0,5kg).
Jag väger 67 kg och mitt mål är att gå upp i vikt och muskelmassa!

Fråga 1: Är det rätt val att köpa gainer och kreatin då?

Fråga 2: Hur ska man ta doseringen? Har läst lite överallt och sett att alla inte följer samma sak.
Gainern = 1 portion efter träning(halva före, halva efter)? Och även en portion dagarna man inte tränar?
Kreatinet = ? Jag har inte en aning hur man ska dosera detta. Någon som kan förklara?

Tack på förhand!

Kreatinet doserade jag 10 gram per dag, 5 gram på morgonen och 5 gram på kvällen, VARJE DAG.
Vad jag har läst mig till här på forumet så är det bättre att mula in pulvret i munnen och svälja det med vatten, så gjorde jag iaf.

Davil
2005-09-12, 19:19
Ska börja styrketräna igen efter 6 månader uppehåll, men denna gången med gainer och kreatin.

Hade tänkt köpa Gainer Pro(4kg) + Kreatin(0,5kg).
Jag väger 67 kg och mitt mål är att gå upp i vikt och muskelmassa!

Fråga 1: Är det rätt val att köpa gainer och kreatin då?

Fråga 2: Hur ska man ta doseringen? Har läst lite överallt och sett att alla inte följer samma sak.
Gainern = 1 portion efter träning(halva före, halva efter)? Och även en portion dagarna man inte tränar?
Kreatinet = ? Jag har inte en aning hur man ska dosera detta. Någon som kan förklara?

Tack på förhand!

Fråga 1: Viktigast är att ligga på ett kaloriöverskott. Det är det som avgör om du kommer att gå upp eller ner i vikt ! En gainer är en perekt samansatt kost som då tas enbart i direkt samband med träningspass.

fråga 2: 1 portion direkt efter passet, eller halva som du smuttar i början av passet. Resten tar du direkt efter passet. Ingen gainer då du inte tränar !
Kreatinet är som du vill. personligen körde jag : 20gram per dag. 5gram utspritt 4ggr/dag. Utan uppladdning och tills burken var tom.

Ett tips är att ta en titt på kolozzeums egna prisvärda butik. det lönar sig att köpa 10Kg Exell vassle så kan du göra dina egna gainers ihop med maltodextrin ;)

prime^
2005-09-12, 19:24
Okej då har jag blivit lite klokare.
Det står att 1 portion är 90 gram.
Är 1 portion då en skopa? För jag har ingen våg som väger gram och sånt smått

Detsamma med kreatinet då, finns det nått man kan likna vid 5 gram? Typ en tesked full eller nått?

Tack för svaren!

Davil
2005-09-12, 19:30
Okej då har jag blivit lite klokare.
Det står att 1 portion är 90 gram.
Är 1 portion då en skopa? För jag har ingen våg som väger gram och sånt smått

Detsamma med kreatinet då, finns det nått man kan likna vid 5 gram? Typ en tesked full eller nått?

Tack för svaren!

En skopa bör hänga med den inköpta gainern. Det skall stå hur många gram en skopa väger. Du bör få i dig ca 0,8-1,2gram kolhydrater av gainern.

1 tesked kreatin (något över vad jag har mätt)= ca 5gram.

ps. köp en hushållsvåg kostar ca 150kr på rusta :)

Endumen
2005-09-12, 19:37
Okej då har jag blivit lite klokare.
Det står att 1 portion är 90 gram.
Är 1 portion då en skopa? För jag har ingen våg som väger gram och sånt smått

Detsamma med kreatinet då, finns det nått man kan likna vid 5 gram? Typ en tesked full eller nått?

Tack för svaren!


90 gram Gainer Pro är 1.5 dl pulver: Alltså 3 skopor.

En tesked är ungefär 4 gram kreatin (beroende på om det är monohydrat eller inte). Men ett tips: Läs på förpackningen :D

Under uppladdningen (de första 5 dagarna) kör jag på två teskedar(ca 8g), 4 gånger per dag. Efter det kör jag på 2 teskedar varje dag, även de dagar jag inte tränar. Blanda det gärna med gainern de dagar som du tränar för optimal effekt!

Lycka till!

prime^
2005-09-12, 19:40
Det står att 1 portion = 90 gram = 1,5 dl = 3 skopor.
Då skall jag alltså ta 1,5 skopa före träning, 1,5 skopa efter träning?

Här e innehållsförteckningen i gainern

Endumen
2005-09-12, 19:52
Det står att 1 portion = 90 gram = 1,5 dl = 3 skopor.
Då skall jag alltså ta 1,5 skopa före träning, 1,5 skopa efter träning?

Här e innehållsförteckningen i gainern


Vissa väljer att ta halva före och halva efter (1,5 skopa före träning, 1,5 skopa efter träning). Men själv kör jag på allt efter träningspasset. Det funkar bäst för mig. Alltså: 3 skopor efter varje träningspass

Men testa och se vad som funkar bäst för dig.

prime^
2005-09-12, 19:54
Okej, då vet jag hur jag ska göra nu!

Tackar för alla svar, vänligt av er!

prime^
2005-09-12, 20:05
Föresten, en fråga!
Det står att i 1 portion(90 gram) är 60 gram kolhydrater och 22 gram protein.
Eftersom jag väger 67 kilo ska jag ha ca 80 gram kolhydrater och 35 gram protein.

Ska jag då öka min dos av gainer till ca 120-130 gram? Eller fortfarande köra på 90 gram?

Davil
2005-09-12, 20:09
Föresten, en fråga!
Det står att i 1 portion(90 gram) är 60 gram kolhydrater och 22 gram protein.
Eftersom jag väger 67 kilo ska jag ha ca 80 gram kolhydrater och 35 gram protein.

Ska jag då öka min dos av gainer till ca 120-130 gram? Eller fortfarande köra på 90 gram?

Det är upp i vikt du vill ? Isf tycker jag att du med gott samvete kan öka "dosen" så som du beskrev, om det nu är den produkten som du envist skall inhandla :D

Sedan är det som sagt inte gainern som avgör din vikt upp/nedgång ! Det är ditt totala kalori intag vs. din totala kaloriförbrukning som avgör under dygnet !

prime^
2005-09-12, 20:18
Ja jag vill gå upp i vikt samt öka muskelmassa. Jag vill inte bara öka vikt och bli en rund boll :)

Men tror det är enklast med gainern faktist. Förstår inte riktigt det andra du pratade om, men du kanske vill förklarar? =)
Du sa jag skulle köpa Exell Vassle - 10 kg, proteinet antar jag?
Sen blanda med maltodextrin(?) som är kolhydraterna, eller? Men vad för märke ska d vara, och vilket sort?

Jo det förstår jag, att det är det totala kalori-intaget. Ska ju fortsätta äta som vanligt(självklart).

Tänkte på en sak. Min vecka kommer se ut såhär..
Måndag: Styrketräning
Tisdag: Styrketräning runt 16.30/17.00-17.30/18.00. Fotboll 18.30-
Onsdag: Vila
Torsdag: Styrketräning runt 16.30/17.00-17.30/1800 Fotboll 18.30-
Fredag: Styrketräning
Dom dagarna jag tränar båda, finns det något speciellt sätt man ska inta sin gainer och sitt kreatin?

Davil
2005-09-12, 20:31
Ja jag vill gå upp i vikt samt öka muskelmassa. Jag vill inte bara öka vikt och bli en rund boll :

Det man gör är att man ligger på ett kaloriplus, och då lägger man även på sig en viss mäng kropsfett. Man "bulkar" för att sedan "deffa" bort överflödigt fett.

Men tror det är enklast med gainern faktist. Förstår inte riktigt det andra du pratade om, men du kanske vill förklarar? =)
Du sa jag skulle köpa Exell Vassle - 10 kg, proteinet antar jag?
Sen blanda med maltodextrin(?) som är kolhydraterna, eller? Men vad för märke ska d vara, och vilket sort? :

Enklast är färdigköpt gainer. Mest ekonomiskt, och man kan själv påverka förhållandet mellan protein/kolhydrater är att köpa dessa separat !
Exells vassle är väldigt prisvärt och jag finner inget negativt med den produkten faktist.
Maltodextrin (snabba kolhydrater med Gi på ca 140) köps mest ekonomiskt från tex humle.se i stor säck som sedan räcker länge :)
maltodextrin köps inte som något speciellt märke, är det malto så är det malto.

Det jag kan säga ang. ditt schema är isf. att det är bäst att separera styrkepassen med cardio-passen.

Davil
2005-09-12, 20:35
Ja jag vill gå upp i vikt samt öka muskelmassa. Jag vill inte bara öka vikt och bli en rund boll :

Det man gör är att man ligger på ett kaloriplus, och då lägger man även på sig en viss mäng kropsfett. Man "bulkar" för att sedan "deffa" bort överflödigt fett.

Men tror det är enklast med gainern faktist. Förstår inte riktigt det andra du pratade om, men du kanske vill förklarar? =)
Du sa jag skulle köpa Exell Vassle - 10 kg, proteinet antar jag?
Sen blanda med maltodextrin(?) som är kolhydraterna, eller? Men vad för märke ska d vara, och vilket sort? :

Enklast är färdigköpt gainer. Mest ekonomiskt, och man kan själv påverka förhållandet mellan protein/kolhydrater är att köpa dessa separat !
Exells vassle är väldigt prisvärt och jag finner inget negativt med den produkten faktist.
Maltodextrin (snabba kolhydrater med Gi på ca 140) köps mest ekonomiskt från tex humle.se i stor säck som sedan räcker länge :)
maltodextrin köps inte som något speciellt märke, är det malto så är det malto.

Det jag kan säga ang. ditt schema är isf. att det är bäst att separera styrkepassen med cardio-passen.

edit nr2 : Jag ser ju att du tränar styrke/motion separat så då är det inget jag kan såga längre :D

prime^
2005-09-12, 21:21
Okej, fattar detta nu.. haha trodde inte den dagen skulle komma :)

räcker det man söker på maltodextrin så kommer rätt sak upp som man ska handla?

Okej, men finns det något speciellt sätt jag ska ta mina gainers och kreatin på? Alltså, ska jag ta den före och efter styrketräningen och inte bry mig om att jag tränar fotboll efter?

Btw, försökte adda dig på msn Davil, genom din mail på Profile, men e d rätt eller du kanske inte är inne mer?