handdator

Visa fullständig version : kost, rik på zink&magnesium.


Davil
2005-09-11, 19:51
I vilken kost finner man rikligt med zink och magnesium?

Ägg är rik på zink kanske?

userfriendly
2005-09-11, 19:55
I vilken kost finner man rikligt med zink och magnesium?

Ägg är rik på zink kanske?

Ostron, sill, musslor, lever, lamm, ägg, oxkött, mjölk, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, öljäst, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solrosfrö och kärnor från pumpan.

userfriendly
2005-09-12, 06:41
Ostron, sill, musslor, lever, lamm, ägg, oxkött, mjölk, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, öljäst, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solrosfrö och kärnor från pumpan.

detta är alltså zinkkällor :em:

Davil
2005-09-12, 08:16
detta är alltså zinkkällor :em:

Ok ! Tackar =/

Sverker
2005-09-12, 10:30
Havregryn, havregryn, havregryn och mjölk är magnesiumkällor.

Mjölk är en bra källa till magnesium. 1 liter mjölk ger halva dagsbehovet ( 150 mg av 300 - 400 mg ).
Fullkornsmjöl av vete och råg är bra källor till magnesium. Havregryn är överlägset ( 120 mg / 100 g gryn ).

tristan
2005-09-12, 11:55
vad ska man med magnesium till?

Davil
2005-09-12, 12:07
Havregryn, havregryn, havregryn och mjölk är magnesiumkällor.

Mjölk är en bra källa till magnesium. 1 liter mjölk ger halva dagsbehovet ( 150 mg av 300 - 400 mg ).
Fullkornsmjöl av vete och råg är bra källor till magnesium. Havregryn är överlägset ( 120 mg / 100 g gryn ).

Tack ! Åh vad bra !

Så en stor portion havregryn med mjölk ger bra med magnesium :)

Davil
2005-09-12, 12:08
vad ska man med magnesium till?

Jag somnar lättare då jag äter magnesiumtablett innan sänggång...Placebo-effekt kanske? Det vet jag inte men men..

Lizzie
2005-09-12, 12:33
vad ska man med magnesium till?
Magnesium har viktiga funktioner i kroppen. Det underlättar reaktioner där ATP är inblandat. (ATP=en molekyl som används i omvanlingen av matens energi till muskelenergi)
Brist av magnesium kan leda till illamående, kramper och spasmer.
Magnesium finns i de flest livsmedel, bla. nötter, baljväxter och gröna grönsaker (då magnesiumet är en del av klorofyll)
Magnesium konkurrerar ut kalciumet, och man kan få kalciumbrist.

Davil: Du kanske sover bättre för magnesiumet hjälper dina muskler att slappna av - för har man brist så får man lätt kramp. Annars tror jag mest att det är psykiskt! ;)

Davil
2005-09-12, 18:48
Magnesium har viktiga funktioner i kroppen. Det underlättar reaktioner där ATP är inblandat. (ATP=en molekyl som används i omvanlingen av matens energi till muskelenergi)
Brist av magnesium kan leda till illamående, kramper och spasmer.
Magnesium finns i de flest livsmedel, bla. nötter, baljväxter och gröna grönsaker (då magnesiumet är en del av klorofyll)
Magnesium konkurrerar ut kalciumet, och man kan få kalciumbrist.

Davil: Du kanske sover bättre för magnesiumet hjälper dina muskler att slappna av - för har man brist så får man lätt kramp. Annars tror jag mest att det är psykiskt! ;)

tack, det var informationsrikt ! :thumbup: