handdator

Visa fullständig version : Drivrutiner.


mela
2005-09-11, 16:09
Jag är såååå smidig. Har slarvat bort min skiva med
drivrutiner och kan därför inte installera dess. *grr27*
Har därför 2 frågor:
1: Vart hittar jag info om vilket ljudkort jag har?
2: Vart hittar jag sedan drivrutiner till detta?

Larsson
2005-09-11, 16:18
1. Du går in i kontrollpanelen och klickar på ikonen ljud(vet inte riktigt vad det svenska, har eng. OS). Där brukar det stå vilket ljudkort du har.. Klickar du på hårdvarufliken och markerar ljudkortet i listan och klickar på inställningar kan du ser mer info om ljudkortet.

2. Du går till tillverkarens hemsida och letar tills du hittar drivrutinerna till kort..
Hoppas du förstår.. knappt så jag själv gör det :)

Loke
2005-09-11, 16:26
Titta på kortet. Har du tur står det klart och tydligt. Annars finns det antagligen finns det ett gäng siffror på det. Pröva att söka på google efter dessa siffror. När du får träffar som pratar om ljudkort så har du antagligen hittat rätt siffror. Genom dessa träffar bör du kunna hitta tillverkarens namn. Då går du till tillverkarens hemsida och söker på siffrorna igen.

Fettecke
2005-09-11, 16:27
om ditt ljudkort är nytt så e de bara att stopp in din Windows XP-skiva (du kör säkert med det?), och sedan uppdaterar drivrutinerna från:
högerklick på den här datorn -> egenskaper -> maskinvara -> enhetshanteraren -> andra enheter -> högerklicka på ljudikonen -> uppdatera drivrutin, och följ instruktionerna... välj CDn som källa sen.

har du tur så finns allt där.

eller så svänger du in på windows update och kollar där...

annars kan du skriva dxdiag(om du har annat OS än win2k) i kör-rutan, och kolla där.

lite hjälp iaf.

Larsson
2005-09-11, 16:28
Så du menar att hon ska öppna datorn.. Blir kanske lite svårt att se om det är ljudkort integrerat på moderkortet

tossefar
2005-09-11, 16:29
Tänk efter nu människor, har hon inga drivrutiner till ljudkortet så finns det självklart inte i enhetshanteraren eller i dxdiag.

Mela: Är det en märkesdator du har? HP/Compaq, dell eller liknande? Det borde isf stå ett modellnummer någonstans på datorn.

mela
2005-09-11, 16:30
1. Du går in i kontrollpanelen och klickar på ikonen ljud(vet inte riktigt vad det svenska, har eng. OS). Där brukar det stå vilket ljudkort du har.. Klickar du på hårdvarufliken och markerar ljudkortet i listan och klickar på inställningar kan du ser mer info om ljudkortet.

2. Du går till tillverkarens hemsida och letar tills du hittar drivrutinerna till kort..
Hoppas du förstår.. knappt så jag själv gör det :)


moget att dte bara står "Ljud-Codec" *grr27*

Loke
2005-09-11, 16:31
Så du menar att hon ska öppna datorn.. Blir kanske lite svårt att se om det är ljudkort integrerat på moderkortet

Jo visst, men då gör hon ju självklart samma procedur med moderkortet.

mela
2005-09-11, 16:31
Tänk efter nu människor, har hon inga drivrutiner till ljudkortet så finns det självklart inte i enhetshanteraren eller i dxdiag.

Mela: Är det en märkesdator du har? HP/Compaq, dell eller liknande? Det borde isf stå ett modellnummer någonstans på datorn.

Min bror har byggt datorn...Det som är så segt är att jag hade skivan igår och nu hittar jag den inte :(

Larsson
2005-09-11, 16:32
men då får du leta lite då.. hade du den igår kan den ju inte vara helt försvunnen. eller så frågar du din bror vad du har för ljudkort..

z_bumbi
2005-09-11, 16:33
Så du menar att hon ska öppna datorn.. Blir kanske lite svårt att se om det är ljudkort integrerat på moderkortet

Men har man inga drivrutinter till korter är det svårt att se vilket kort man har om man inte öppnar datorn.

Är det ett intregrerat kort så kollar man antingen på moderkortet och tar reda på vad det heter och det bör ju gå via den väg du beskrev men annars får man öppna burken eller så söker man bara på datormodellen då det inte är så många "noname"-datorer som har integrerade kort (Även om jag själva av någon anledning har det.)

Fettecke
2005-09-11, 16:35
om ljudkortet är integrerat, så är det lätt att kolla upp moderkorts namnet/nummret och kolla hemsidan.

är det integrerat så är chansen stort att det är typ: SoundMAX då det är ganska använt bland integrerade ljudkort...

mela
2005-09-11, 16:43
min bror kollade igenom sin dator
och jag tar emot drivrutiner från
honom nu... hoppas att det funkar
bara :/

tossefar
2005-09-11, 17:13
min bror kollade igenom sin dator
och jag tar emot drivrutiner från
honom nu... hoppas att det funkar
bara :/
Right... Har ni likadana datorer då?

mela
2005-09-11, 17:13
Right... Har ni likadana datorer då?

Nej.. men liknande.. han har byggt båda.. jag har hans gamla..
har har det mesta till min dator :S

Nismo
2005-09-11, 17:30
Det viktiga är dock hur mycket din bror tar i bänkpress.

mela
2005-09-11, 17:58
Det viktiga är dock hur mycket din bror tar i bänkpress.


förmodligen alldeles för lite :P

s_himself
2005-09-11, 18:00
du kan ju pantentera om hårddiskarna så kanske det löser sig :laugh:

mela
2005-09-11, 19:02
du kan ju pantentera om hårddiskarna så kanske det löser sig :laugh:

även om jag stava fel så visste jag va det va :P
jag skrev så som vi här uttalar det :thefinger