handdator

Visa fullständig version : Tjejer vill ha snygga kroppar...


Slartibartfast
2005-09-11, 15:11
100% av alla tjejer som går på gym gör det för att få snyggare kroppar. Det är förståeligt. Det är också orsaken varför jag går på gym. Det jag inte förstår är att 90% av tjejerna lägger all sin gymtid på bodypump och stepaerobics och sånt. Väldigt sällan man ser tjejer köra riktig överbelastningsträning. Ren styreträning är ju överlägsen allt annat när det gäller att fixa en snyggt slimmad kropp på kortast möjliga tid.

Vad är det tjejer inte har fattat?

Arne Persson
2005-09-11, 15:12
100% av alla tjejer som går på gym gör det för att få snyggare kroppar. Det är förståeligt. Det är också orsaken varför jag går på gym. Det jag inte förstår är att 90% av tjejerna lägger all sin gymtid på bodypump och stepaerobics och sånt. Väldigt sällan man ser tjejer köra riktig överbelastningsträning. Ren styreträning är ju överlägsen allt annat när det gäller att fixa en snyggt slimmad kropp på kortast möjliga tid.

Vad är det tjejer inte har fattat?


Dom är och förblir gåtor för oss.

Jorgen
2005-09-11, 15:13
Dom (flesta) vill inte få stora bulliga muskler. Därav BP odyl aktiviteter.

aliquis
2005-09-11, 15:13
En jävla massa, i just det här fallet är det väl att de tror att det andra ger den kroppen de är ute efter. De förstår inte att det är så enkelt som mer muskler o mindre fläsk ;)

Slartibartfast
2005-09-11, 15:13
Dom (flesta) vill inte få stora bulliga muskler. Därav BP odyl aktiviteter.

Men detdär är väl inte ett argument som du själv tycker är vettigt? :MrT:

Gabriel_
2005-09-11, 15:21
Men detdär är väl inte ett argument som du själv tycker är vettigt? :MrT:

nej men dom tror ju också att om man tränar i ett år på gym så är man lika stor som ronnie liksom.

Ryska_raketen
2005-09-11, 15:21
jag gör inte mindre än 10 reps för då blir ja en sån däringa bodybuilder :D

GymTT
2005-09-11, 15:23
De springer och jobbar i trappmaskinerna för de vill få fastare lår, röv osv
Om de skulle ge sig på latsdrag t.e.x skulle de inte våga för att de tror då att de blir biffiga, iaf min teori.

Bonnie
2005-09-11, 15:24
Jag (kvinna) kör bodypump av den enkla anledningen till att det passar mig bra.
Gruppträning (vi är ett gäng på 4 st som kör ihop), fasta tider (ett pass tar 1 timma, varken mer eller mindre), man har en instruktör som manar på en och berömmer en (man anstränger sig mera) och instruktören Jonas är skitsnygg.

Sedan att jag inte får skitstora synliga muskler bryr jag mig inte om.

s_himself
2005-09-11, 15:25
De springer och jobbar i trappmaskinerna för de vill få fastare lår, röv osv
Om de skulle ge sig på latsdrag t.e.x skulle de inte våga för att de tror då att de blir biffiga, iaf min teori.



dessutom får dom inga fasta lår eller fast röv av chins heller :(

userfriendly
2005-09-11, 15:26
100% av alla tjejer som går på gym gör det för att få snyggare kroppar. Det är förståeligt. Det är också orsaken varför jag går på gym. Det jag inte förstår är att 90% av tjejerna lägger all sin gymtid på bodypump och stepaerobics och sånt. Väldigt sällan man ser tjejer köra riktig överbelastningsträning. Ren styreträning är ju överlägsen allt annat när det gäller att fixa en snyggt slimmad kropp på kortast möjliga tid.

Vad är det tjejer inte har fattat?

Tjejer inte har fattat???
vi blir ju tillsagda varje dag att det är fult att vara stor (på vilket sätt det än är) och de flesta tror att man blir stor på gymmet o fast av passen i aerobic salen..

mela
2005-09-11, 15:26
Jag känner många tjejer som HATAR att gymma, det är det tråkigaste som finns, enligt dem.
Förmodligen därför :)

Yankeee
2005-09-11, 15:27
Tjejer inte har fattat???
...de flesta tror att man blir stor på gymmet o fast av passen i aerobic salen..

Bra där.

jakke
2005-09-11, 15:33
Jag känner många tjejer som HATAR att gymma, det är det tråkigaste som finns, enligt dem.
Förmodligen därför :)
ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh

jwzrd
2005-09-11, 15:36
Sluta försöka förstå kvinnor med ett manligt sätt att tänka så går det lättare. Kvinnor vill vara kvinnor och gör därför allting som känns rätt och kvinnligt. Vilket ser kvinnligt ut: mörsa marklyft så att nyllet spricker eller bodypump? Spelar ingen roll att marklyft förmodligen skulle göra exakt den skillnaden i hållning och "fasthet" som kvinnor verkar vara ute efter.

Allan
2005-09-11, 15:37
100% av alla tjejer som går på gym gör det för att få snyggare kroppar.

I en viss ålderskategori kanske, men inte generellt. Det är faktiskt kvinnor mellan trettiofem och femtio som är de mest frekventa kvinnliga gymbesökarna (i varje fall om man ser till fördelningen på en större svensk gymkedja jag har lite insyn i). Och majoriteten där har välbefinnande och skadeförebyggande som orsaker till sin träning. Eventuella skönhetsförbättringar är nog mer ett plus.
Det finns drösar med orsaker till att tjejer inte tränar styrketräning - ni kan lita på att SATS m fl tagit noga reda på det här. Men den främsta orsaken till att kvinnor under tjugofem undviker gymet beror på män under tjugofem...
Sug på den ni!

allan

userfriendly
2005-09-11, 15:42
förresten går jag på gymmet inte bara för att få en snygg kropp utan för att det dessutom är SKITKUL, AVSLAPPNANDE (hur wierd det än låter, OCH där kan jag ta ut alla känslor på hantlarna ist för att göra nåt destruktivt..

mini
2005-09-11, 15:44
Jag tror det handlar om lättillgänglig information. Vad säger den mesta informationen till tjejer? Jo - jogga , promenera, hoppa och skutta, slimma dig, gå ner 5 kilo till jul, var smal, var kvinnlig. Vad associerar gemene man med styrketräning? Stora muskler, grymtande svettiga män osv.
Med din slutledning, att tjejer tränar för att bli snygga, så är det ju inte så konstigt att de flesta gör som de gör. De gör ju som de blir tillsagda.
(Nu tror jag iofs inte att du har rätt i ditt första antagande, att 100% är där med skönhet som främsta skäl.)

Sonny
2005-09-11, 15:53
Vilket ser kvinnligt ut: mörsa marklyft så att nyllet spricker eller bodypump? Spelar ingen roll att marklyft förmodligen skulle göra exakt den skillnaden i hållning och "fasthet" som kvinnor verkar vara ute efter.
Tror jag med, okunskap om gymtränande i sig är nog också en anledning..

Bonnie
2005-09-11, 16:09
Tycker det är en hel del killar/män på bodypumppassen med. Den äldsta vi hade med var 82. De yngre grabbarna hänger väl med sina tjejer verkar det som.

Ryska_raketen
2005-09-11, 16:10
Tycker det är en hel del killar/män på bodypumppassen med. Den äldsta vi hade med var 82. De yngre grabbarna hänger väl med sina tjejer verkar det som.


i tron om att dom ska bli lika biffiga (läs deffad) som brad pitt. Mer slimmade muskler så att säga.

Big_N
2005-09-11, 16:36
Många tjejer är väl inte ute efter att "bygga muskler" utan att bränna fett och gör man väl bättre med bodypump aerobic än sitta o pumpa med hantlar?

Spannmål
2005-09-11, 16:42
intressefråga: kör man med samma vikt i alla övningar i BP eller byter man emellan?

Baha
2005-09-11, 16:43
Jag tror som big N

sen tror jag oxå att dom flesta tycker typ tung styrketräning är ganska rejält trist med.

Trance
2005-09-11, 16:47
Men den främsta orsaken till att kvinnor under tjugofem undviker gymet beror på män under tjugofem...
Sug på den ni!

allan

Mmm, det är nog bullshit tror jag. Om du då inte menar män under tjugofem och deras åsikt hur kvinnor skall se ut. Får gärna motbevisa mig.

Bonnie
2005-09-11, 16:50
Man väljer själv.
Man byter vikter, beroende på vilken muskelgrupp man tränar. Tyngre vikter för ben osv.

Här kan man läsa mera:
http://www.lesmills.net/site/programs/programs.aspx

intressefråga: kör man med samma vikt i alla övningar i BP eller byter man emellan?

christian
2005-09-11, 16:52
Mmm, det är nog bullshit tror jag. Om du då inte menar män under tjugofem och deras åsikt hur kvinnor skall se ut. Får gärna motbevisa mig.

Tror inte det är åsikten Allan menar, mer den uppmärksamhet en tjej som kliver in genom dörr till gymmet får. Det är nästan pinsamt att se hur killarna stannar upp när det kommer in en snygg brud. Likadant när hon rör sig i lokalen, det blir liksom ett lokalt stiltje runt henne. Visst kollar man in en puma mer än vanligt men man behöver inte glo som om hon kom från en annan planet.

clash
2005-09-11, 16:55
Men vafan det är ju för att dom tror att dom blir apgrova allihopa av att lyfta skrot o vill inte bli "för stora".

Sen har många testat på gym och lade av fort som fan efter en vecka för "Jag har aslätt att få muskler, efter två veckor så syntes det direkt" ... dom fattar inte varför det är så och det är fan ingen mening med att förklara det heller eftersom till större delen är dumma i huvet.

Trance
2005-09-11, 16:55
Tror inte det är åsikten Allan menar, mer den uppmärksamhet en tjej som kliver in genom dörr till gymmet får. Det är nästan pinsamt att se hur killarna stannar upp när det kommer in en snygg brud. Likadant när hon rör sig i lokalen, det blir liksom ett lokalt stiltje runt henne. Visst kollar man in en puma mer än vanligt men man behöver inte glo som om hon kom från en annan planet.

Ja, men jag är jäkligt tveksam till att det är största anledningen till att tjejer väljer andra aktiviteter. Varför skall en tjej gå till gymmet? På gymmet får man muskler, en tjej är inte intresserad av muskler. De vill bränna fett och bli fastare, det blir man av bodypump. Dessutom när de väl går dit måste det vara astråkigt, ser tjejer som leker med samma silvervikter i månader. Man får inte köra tungt för då blir man stor.

Ja, generalisering. Ni förstår vad jag menar dock.

Cilia
2005-09-11, 17:03
eller så kör dom det dom tycker är kul och inte det man får störst muskler av?

AFanatic
2005-09-11, 17:11
Jag är på Allans sida. Och efter det konstaterandet - Sedan kommer bortförklaringen om att de inte vill ha stora muskler...och att ryggen har blivit "för tjock" efter fyra veckors tränande. Allt för att slippa de genomträngande blickarna som följer dem överallt...en synande polis. Gör jag rätt? Är jag tjock? Bla bla bla....När de där spökena har släppt finns det inget hinder. Men i mångt o mycket kan det nog kännas obehagligt för en del tjejer att gå till gymet.

High1ander
2005-09-11, 18:53
...och instruktören Jonas är skitsnygg.

Det är visst alltid så...

Tjejer går inte till gymmet för att träna, de går dit för att spana!

wintersnowdrift
2005-09-11, 18:59
Nu tränar inte jag för att få en "snyggare och mer slimmad kropp" (den är snarare för slimmad...) och kan därför inte svara till 100% för den kategorin tjejer som gör det. Men jag kan göra ett försök...

Jag tror inte att det beror på killars stirrande att tjejer inte söker sig till gymmet (har f.ö. aldrig upplevt det på mitt gym; antingen är jag så fokuserad när jag tränar att jag inget märker eller så är jag helt enkelt ingen "puma" ;)); jag tror snarare att tjejer uppskattar att bli uppmärksammade. Om det inte går till överdrift vill säga (inget dreggel tack!).

Däremot så tror jag mer på teorin som någon annan lade fram - tjejer ha missförstått styketräningskonceptet och tror att det är fettförbränning för hela slanten som gäller. Många av mina tjejkompisar är läskigt okunniga när det gäller träning och har Aftonbladet Hälsa som bibel (sorgligt men sant). Detsamma gäller för övrigt kosten...

Jag är själv ingen "gymråtta" utan tränar till "husbehov" för att hålla/gå upp i vikt. Snart kommer jag dock lägga in en uppbyggnadsperiod inför Vasaloppet i vinter då jag ska satsa gärnet på att bli starkare - och då kör jag så hårt jag orkar. Men jag är fortfarande en newbie inom styrketräningen, och för er "experter" är jag säkert en tanig, mesig tjej som lallar på med i era ögon lätta vikter... Så kanske är jag en av dem ni föraktar, även om jag aldrig skulle sätta min fot på ett bodypump-pass - där går gränsen :).

//Kristin

Kwon
2005-09-11, 19:02
Hur mycket vill du lägga på dig Kris? 10 kg?

yowazzupwannamakeout
2005-09-11, 19:04
Dom (flesta) vill inte få stora bulliga muskler. Därav BP odyl aktiviteter.

Men hur lång tid tar det inte för brudar att få stora muskler?

Cilia
2005-09-11, 19:05
ni kan alla ha rätt men om jag lyssnar på mina kompisar som de flesta tränar sporadiskt så handlar det mest om att försöka komma iväg till träningen till att börja med och då vill dom göra något dom tycker är roligt.

Dom uppskattar inte att lyfta vikter och vill inte lyfta tungt. Det kan ju vara så att dom inte har förstått det roliga i det hela men jag kan förstå dom. Jag tyckte också att det var tråkigt till bara för något år sedan.

Det viktigaste är väl trots allt att dom tränar och gillar det inte att alla bygger muskler och skulpterar den idealiska kroppen?

z_bumbi
2005-09-11, 19:26
Ett av problemen är att den information många tjejer har är att de tror ska träna på ett visst sätt, det är ju bara att läsa alla intervjuver med gladiatorer i Fitness där dessa påstår sig köra väldigt lite styrka men när samma personer är med i B&K så är det mycket mer styrketräning.
Hur tror en tjej/kvinna som inte läser B&K att hon ska få den typen av kropp som en gladiator har? Troligtvis genom endlösa pass med bodypump och aerobics.
Nu är det kanske t o m så att de flesta tycker att gladiatorerna är för stora så då bli i stället skrämselfaktorn större då dessa ju bara kör lite på gymet och ser ut som de gör så vad ska lilla jag som bara vill ha en fastare kropp in dit att göra.

Sen är gyminstruktörer i allmänhet ganska dåliga på att jobba med kvinnor, det mesta som finns i information är upplagt för män. Jag pratar inte nu om hur de ska träna utan på det sätt som man får motivera folk på gymet och vissa praktiska skillnader med att jobba med kvinnor jämfört med män.
Kacklet brukar ha sin förklaring även om det som man kan vara svårt att inse..

Trance
2005-09-11, 19:39
Men jag är fortfarande en newbie inom styrketräningen, och för er "experter" är jag säkert en tanig, mesig tjej som lallar på med i era ögon lätta vikter... Så kanske är jag en av dem ni föraktar, även om jag aldrig skulle sätta min fot på ett bodypump-pass - där går gränsen :).

//Kristin

Tyngden på vikten spelar ju ingen roll. Vad jag skrev var att många tjejer verkar vara rädda för att öka vikterna. Har sett en par tjejer som står och snackar samtidigt som de kör kurls och börjar inte ens andas tyngre. I och för sig så ser jag inget direkt fel på bodypump heller, det är ju en annan typ av träning bara. Jag ogillar inte badminton heller t.ex.

wintersnowdrift
2005-09-11, 19:47
Hur mycket vill du lägga på dig Kris? 10 kg?

Njaa, jag har ganska svårt för att gå upp i vikt så i vinter hoppas jag kunna lägga på mig 2-3 kg iaf.

//Kristin - som gick upp 5 kg genom styrketräning förra vintern, planen är alltså en favorit i repris :thumbup:

mangemani
2005-09-11, 19:48
dom är inte bara rädd för att öka vikterna,det verkar som dom också är rädda för att börja svettas *screwy* .
har sett många på mitt gym som kör lätt och när dom råkar göra nånting som får dom att svettas,så slutar dom passet.....om det är deras dumhet som säger att "nu har jag gjort mitt och nu går jag ner i vikt pga att jag svettas" eller att dom helt enkelt är rädda för att börja svettas,det är jag inte helt säker på än.

userfriendly
2005-09-11, 19:50
jag tycker det är synd att man inte gör mer "reklam" för stryketräning för tjejer..
det om något kan forma kroppen, ge smalare midja osv.. du kan ju i princip skulptera om allt rätt rejält...

Allan
2005-09-11, 19:53
Mmm, det är nog bullshit tror jag. Om du då inte menar män under tjugofem och deras åsikt hur kvinnor skall se ut. Får gärna motbevisa mig.

Jag menar ingenting - en av Sveriges större gymkedjor menar det. Jag ska egentligen inte veta det här men det man kommit fram till är egentligen bara elementa, eftersom det bekräftar liknande kundundersökningar inom andra motions- och idrottsformer. Minns att det här är Big Business; och man gör inte såna här undersökningar på skoj liksom.
Faktum är att oron över hur man skulle bli bemött var betydande när det gällde orsaker till varför kvinnor inte går in i gymet. Detta bekräftas också när man ser att de gym som har atypisk utrustning, dvs maskiner, har en större del tjejer som tränar.
Gym som slaktas hantepraken, slängt ut olympiska stänger och fria vikter har också en större del styrketränande kvinnor. Kolla vilket FS-gym ni vill.
I ett vidare perspektiv handlade det om att många kvinnor upplevde en utsatthet i gymet; dvs de exponerades för blickar de inte ville ha helt enkelt. Och det var absolut mest märkbart i gruppen under tjugofem.

Att kvinnor skulle vara sämre informerade om hur träning och förbränning funkar - till skillnad från män - är så dumt att jag nästan blir förbannad. Skulle det sitta i generna liksom att snubbar skulle fatta det lättare? Giv mig styrka.....

allan

Trance
2005-09-11, 19:56
Vem säger att män har mer kunskap?

Lyft vikter så blir du stor.
Kör kondition så tappar du fett.

Det är väl den generella kunskapen hur sann eller osann den än är, jag tror de flesta tjejer siktar på 2 medans killar på 1?

wintersnowdrift
2005-09-11, 20:01
Tyngden på vikten spelar ju ingen roll. Vad jag skrev var att många tjejer verkar vara rädda för att öka vikterna. Har sett en par tjejer som står och snackar samtidigt som de kör kurls och börjar inte ens andas tyngre. I och för sig så ser jag inget direkt fel på bodypump heller, det är ju en annan typ av träning bara. Jag ogillar inte badminton heller t.ex.

Just nu kör jag bara ett pass i veckan, mest för "underhållet" som sagt, och då kan jag inte påstå att jag ökar vikterna så väldans. Men när jag styrketränade som mest förra vintern var det ju målet för varje pass, att orka lite mer! Och jag kan definitivt inte säga annat än "grraww" när jag kör curls ;).

Missförstå mig rätt; bodypump är säkert en utmärkt träningsform om man gillar den typen av träning. Badminton är jätteroligt! Men annars föredrar jag långdistanslöpning, -cykling och -skidåkning, det passar mitt psyke ;) . Styrketräningen var ett nödvändigt ont jag började med när jag var tvungen att gå upp i vikt och inte kunde konditionsträna. Och faktiskt började jag tycka att även det var roligt!

Däremot har jag svårt för träningsformer som inkluderar mycket koordination och frasen "kom igen, tjejer!" uppblandat med radiopop. Precis som många grabbar föredrar jag idrotter där man rör sig rakt fram eller lyfter vikter utan att samtidigt behöva utföra någon typ av dans :D. Min högst personliga åsikt dock, många tjejer gillar ju bodypump/aerobics/annan form av gruppträning och då är det ju jättebra att det finns. Bara jag slipper som sagt ;).

//Kristin

mangemani
2005-09-11, 20:02
finns ju personer(mest tjejer vad jag har märkt)som tror att punktförbrännings träning skulle funka.
tittar man på alla dessa oseriösa sidor om träning,så kan ett typiskt inlägg bestå av "kör situps,det förbränner fettet på magen".

mangemani
2005-09-11, 20:05
finns ju personer(mest tjejer vad jag har märkt)som tror att punktförbrännings träning skulle funka.
tittar man på alla dessa oseriösa sidor om träning,så kan ett typiskt inlägg bestå av "kör situps,det förbränner fettet på magen".

och som sagt,det är mest tjejer som skriver dessa råd till andra personer...det är nått jag märkt iaf.

AFanatic
2005-09-11, 20:13
finns ju personer(mest tjejer vad jag har märkt)som tror att punktförbrännings träning skulle funka.
tittar man på alla dessa oseriösa sidor om träning,så kan ett typiskt inlägg bestå av "kör situps,det förbränner fettet på magen".

Hur många killar i 17års åldern har inte lagt upp liknande frågor här på Kolo? Jag vill inte hänga ut någon men likförbannat är de flesta nybörjare vid den åldern.

Kwon
2005-09-11, 20:17
Hur många killar i 17års åldern har inte lagt upp liknande frågor här på Kolo? Jag vill inte hänga ut någon men likförbannat är de flesta nybörjare vid den åldern.

We are all newbies sometime in life. Be it age, lack of experience or maybe dabbling in a whole new area of expertise.

Time to train my Noobus Maximus.

z_bumbi
2005-09-11, 20:26
Gym som slaktas hantepraken, slängt ut olympiska stänger och fria vikter har också en större del styrketränande kvinnor. Kolla vilket FS-gym ni vill.

ASK som inte har någon aerobics, väldigt mycket skivstänger och fria vikter samt garanterat inte planerar att slänga ut några sådana har ungefär lika stor andel kvinnliga tränande som de flesta FS-gym har.
Den ekvationen är något för vissa gymkedjor att lösa. :D

AFanatic
2005-09-11, 20:29
We are all newbies sometime in life. Be it age, lack of experience or maybe dabbling in a whole new area of expertise.

Time to train my Noobus Maximus.


Ja precis. Härmapa *slap*

Noobus Maximus :laugh: *kissass*

Kwon
2005-09-11, 20:41
Ja precis. Härmapa *slap*

Noobus Maximus :laugh: *kissass*

Oj förlåt, jag läste på ett annat forum samtidigt, hade fel fönster uppe, fick psykbryt och svarade på engelska.

Skulle ju vart på svenska, men som tur var förstod du vad jag menade!

Allan
2005-09-11, 20:49
Den ekvationen är något för vissa gymkedjor att lösa. :D

Det är ingen målgrupp som någon av de kommersiella gymkedjorna är intresserad av, lika lite som de är av resterande medlemmar i ASK. Det finns ju bevisligen tjejer som tränar styrketräning så det är ju inget konstigt i sig. Attityder är mycket viktigare än man tror.


allan

AFanatic
2005-09-11, 21:08
Oj förlåt, jag läste på ett annat forum samtidigt, hade fel fönster uppe, fick psykbryt och svarade på engelska.

Skulle ju vart på svenska, men som tur var förstod du vad jag menade!

Dissa inte engelska *cry* *grr27*


Går det att undvika, bootyman?

z_bumbi
2005-09-11, 21:16
Det är ingen målgrupp som någon av de kommersiella gymkedjorna är intresserad av, lika lite som de är av resterande medlemmar i ASK. Det finns ju bevisligen tjejer som tränar styrketräning så det är ju inget konstigt i sig. Attityder är mycket viktigare än man tror.


allan

Kvinnliga motionstränade är väl en målgrupp för de flesta gym i kedjorna?
ASK har över tusen medlemmar och en ganska stor andel av dessa är alltså kvinnor som motionstränar, trots avsaknaden av aerobics och även trots den stora tillgången till fria vikter.
Det går alltså att blanda seriös träning för tävling i styrkesporter med ren motionsidrott och det är just den ekvationen som några av kedjorna kanske bör fundera på.

Kwon
2005-09-11, 21:23
Dissa inte engelska *cry* *grr27*
Går det att undvika, bootyman?

Undvika vad? Dig? Denna Tråd? Engelskan?

AngelLove
2005-09-12, 10:58
Är det inte bara positivt att folk tränar NÅGOT ? En träningsform som man tycker är kul, den träningsformen fortsätter man också med, till skillnad från något man inte alls tycker om. Visst, de formar kanske inte kroppen på samma märkbara sätt men det är ändå bättre än absolut noll motion.

Bodypump har jag bara kört ett pass på, ville se hur det var och visst blir man trött (rent orkesmässigt) men det är inget för min del.
Box/Boxersize är däremot något som är förbenat kul om man har någon i samma styrka/längd som en själv.

Dessutom, och det har sagt förr, vi som är gymbitna ÄR snevridna i vår syn på kroppar. Det vi anser vara normalt eller bra är långt över vad de flesta "normala" vill ha / strävar efter.

Cilia
2005-09-12, 11:47
Att kvinnor skulle vara sämre informerade om hur träning och förbränning funkar - till skillnad från män - är så dumt att jag nästan blir förbannad. Skulle det sitta i generna liksom att snubbar skulle fatta det lättare? Giv mig styrka.....

allan
fast man söker väl den information man är intresserad av. Alla har inte lika mycket information om allt. Jag tror fler män av ngn anledning är intresserade av att bygga muskler och söker därför information och kunskap kring hur man bygger muskler. Är man inte intresserad av det så struntar man i hur också.

Dom flesta av mina vänner skulle jag bedömma vara minst normalintelligenta och allmänbildade men majoriteten av dom har ingen koll alls på hur man ska träna styrketräning.

Är det inte bara positivt att folk tränar NÅGOT ? En träningsform som man tycker är kul, den träningsformen fortsätter man också med, till skillnad från något man inte alls tycker om. Visst, de formar kanske inte kroppen på samma märkbara sätt men det är ändå bättre än absolut noll motion.
jag försökte med det också men det gick inte hem *s*

pia
2005-09-12, 12:08
Det finns olika anledningar för olika personer att inte styrketräna. Många orsaker har tagits upp här. Det finns förmodligen fler.

Många är livrädda för att få stora muskler och de tjejer som kommer till gymmet brukar med en gång tala om att de inte är ute efter stora muskler utan "långa och slanka". Många går på myterna både killar och tjejer. Många killar säger också till när de har instruktion att de inte vill få för stora muskler utan "långa och slanka".

Sedan har många tjejer svårt för att träna själva. Många säger att de inte kommer iväg när de tränar själva eller kan motivera sig själva så de föredrar att ha en ledare och andra omkring sig för att överhuvudtaget träna.

De finns de som tycker det är för mycket män i gymmet och tycker det är pinsamt att träna och att de är så svaga så att de måste använda pinsamt låga vikter enligt dem. Överviktiga vill inte visa sig i gymmet pågrund av övervikten utan säger att de måste gå ner först för att våga börja gå på gym.

En del framför allt äldre har fortfarande synen på gym att det bara är stora steroidmonster där så de skulle aldrig våga sig in.

En del tycker bara att det är tråkigt.

H.Emanuel
2005-09-12, 12:22
Det finns olika anledningar för olika personer att inte styrketräna. Många orsaker har tagits upp här. Det finns förmodligen fler.

Många är livrädda för att få stora muskler och de tjejer som kommer till gymmet brukar med en gång tala om att de inte är ute efter stora muskler utan "långa och slanka". Många går på myterna både killar och tjejer. Många killar säger också till när de har instruktion att de inte vill få för stora muskler utan "långa och slanka".

Sedan har många tjejer svårt för att träna själva. Många säger att de inte kommer iväg när de tränar själva eller kan motivera sig själva så de föredrar att ha en ledare och andra omkring sig för att överhuvudtaget träna.

De finns de som tycker det är för mycket män i gymmet och tycker det är pinsamt att träna och att de är så svaga så att de måste använda pinsamt låga vikter enligt dem. Överviktiga vill inte visa sig i gymmet pågrund av övervikten utan säger att de måste gå ner först för att våga börja gå på gym.

En del framför allt äldre har fortfarande synen på gym att det bara är stora steroidmonster där så de skulle aldrig våga sig in.

En del tycker bara att det är tråkigt.
Japp. Känner en kille som inte vill börja på gym förrän han gått ned i vikt, det hjälper inte att jag erbjuder mig att hänga med några gånger eller förklarar att det är helt okej att börja trots övervikten

Tricklev
2005-09-12, 12:24
Att kvinnor skulle vara sämre informerade om hur träning och förbränning funkar - till skillnad från män - är så dumt att jag nästan blir förbannad. Skulle det sitta i generna liksom att snubbar skulle fatta det lättare? Giv mig styrka.....

allan

Skulle inte säga att det handlar om gener, snarare om hur informationen som riktar sig till tjejer/kvinnor ser ut.

Tolkia
2005-09-12, 12:32
Sedan är det, som redan skrivits i tråden, ständigt, ständigt ett j-vla tjatande från alla tänkbara håll om hur en tjej skall se ut. Och det kan sammanfattas med: Smal, fast liten rumpa, smal, hyfsat stora tuttar, smal, fint hår, smal, smal och smal. Vilket, när man överför resonemanget till den egna kroppen blir: Du är för tjock, du har en för stor och slapp rumpa, du är för tjock, du har för små alt. för saggande tuttar, du är för tjock, du är för tjock, du är för tjock ...

Jag vet inte om det verkligen är SÅ långsökt att man, om man är missnöjd med sin kropp för att den är för stor, kanske inte automatiskt söker lösningen på problemet i styrketräningslokalen ...?

AngelLove
2005-09-12, 13:22
jag försökte med det också men det gick inte hem *s*

:hbang:


Vilket, när man överför resonemanget till den egna kroppen blir: Du är för tjock, du har en för stor och slapp rumpa, du är för tjock, du har för små alt. för saggande tuttar, du är för tjock, du är för tjock, du är för tjock ...
Mitt ex hade en släkting uppåt i landet som såg Marcus Schenkenberg en lördagmorron (detta var för några år sedan när han var mer på omslagen) och hon kunde lugnt konstatera att killen var fulare än stryk i verkligheten. På redigerad bild såg han dock väldigt bra ut.

Vilket när du överför det till egna resonemanget är att skönhet ligger i betraktarens öga....

Spannmål
2005-09-12, 14:24
:hbang:


Mitt ex hade en släkting uppåt i landet som såg Marcus Schenkenberg en lördagmorron (detta var för några år sedan när han var mer på omslagen) och hon kunde lugnt konstatera att killen var fulare än stryk i verkligheten. På redigerad bild såg han dock väldigt bra ut.

Vilket när du överför det till egna resonemanget är att skönhet ligger i betraktarens öga....

Tycker inte han sett ful ut de ggr jag sett honom i tv. Eller på oredigerade vimmelbilder. Hade han varit ful hade han inte varit modell.

AngelLove
2005-09-12, 14:39
Jag har aldrig sett killen själv så jag har ingen egen uppfattning om honom. Därav att jag hänvisade till exxets släkting (av kvinnliga könet) ord.

Trance
2005-09-12, 16:26
Sedan är det, som redan skrivits i tråden, ständigt, ständigt ett j-vla tjatande från alla tänkbara håll om hur en tjej skall se ut. Och det kan sammanfattas med: Smal, fast liten rumpa, smal, hyfsat stora tuttar, smal, fint hår, smal, smal och smal. Vilket, när man överför resonemanget till den egna kroppen blir: Du är för tjock, du har en för stor och slapp rumpa, du är för tjock, du har för små alt. för saggande tuttar, du är för tjock, du är för tjock, du är för tjock ...

Jag vet inte om det verkligen är SÅ långsökt att man, om man är missnöjd med sin kropp för att den är för stor, kanske inte automatiskt söker lösningen på problemet i styrketräningslokalen ...?

Du borde ha hängt här så länge nu så du ser att killar har det nästan lika dant. Jag själv ville verkligen inte gå till gymmet först för jag var för liten, "de kommer stirra" etc. Jag är för klen, killar skall vara stora. Tjejer är lika fixerade vid utseende och killar vet om det. "Man skall se ut som brad pitt i fightclub".

Helena B
2005-09-12, 19:28
Jag tror att det har både med intresse att göra och sedan lite okunskap. Men mest tror jag att tjejer helt enkelt inte gillar att lyfta vikter och vad orsaken till det är, är säkert individuellt Jag har fått den uppfattningen att majoriteten tjejer gillar gruppass. Man får den sociala biten plus att man har en instruktör som peppar en till tusen. Sedan tycker jag det är tråkigt att en del rackar ner på BP. Vi kör samma övningar som man gör i gymmet knäböj, utfall, bänkpress, militärpress m.m enda skillnaden är att ni som vill bygga muskler och öka volymen kör med tyngre vikter. Det är inte det som är poängen med BP, utan där tränar man för att få starka och uthålliga muskler...Jag gillar pump (& lyfta vikter) :D

clash
2005-09-12, 19:32
Vafan nu anmäler jag den här tråden till pez för att den tar onödigt utrymme. Ifall vi skulle lära oss o förstå brudar så hade hade gud gett oss ett sånt organ eller nått men det har vi inte så fuck it.

Brudar är dumma i huvet o gör konstiga saker utan att resonera logisgkt men är rätt trevliga ändå. Och vi kommer aldrig förstå oss på dom oavsett. PUNKT.

Allan
2005-09-12, 19:46
Kvinnliga motionstränade är väl en målgrupp för de flesta gym i kedjorna?
ASK har över tusen medlemmar och en ganska stor andel av dessa är alltså kvinnor som motionstränar, trots avsaknaden av aerobics och även trots den stora tillgången till fria vikter.
Det går alltså att blanda seriös träning för tävling i styrkesporter med ren motionsidrott och det är just den ekvationen som några av kedjorna kanske bör fundera på.

Nej. Gymkedjornas primära målgrupp är de som vill betala mycket, och då faller antagligen ASK:s medlemmar bort direkt. Undersökningen avser de kvinnor som väljer att inte träna på gym, och samma kvinnor som väljer bort gymet på fina gymkedjan väljer också bort gymet på ASK. Jag avser de kvinnor som ICKE tycker det är roligt eller trivsamt eller givande att träna på gym. Jag skulle lika gärna kunna mena de män som inte heller tycker det är roligt att lyfta skrot.
allan

Allan
2005-09-12, 19:47
Mitt ex hade en släkting uppåt i landet som såg Marcus Schenkenberg en lördagmorron (detta var för några år sedan när han var mer på omslagen) och hon kunde lugnt konstatera att killen var fulare än stryk i verkligheten.....

Önsketänkande. Han är tammefan bildskön vilken tid på dygnet som helst.

allan

sunkan
2005-09-12, 19:49
Önsketänkande. Han är tammefan bildskön vilken tid på dygnet som helst.

allan

NEEEEJJJ!!! jag läste inte det där, min tro om att allan är genomhård försvann som brev på posten *cry*

userfriendly
2005-09-12, 19:52
det roligaste är ju att jag har under tiden jag gymmat träffat kanske 500% mer killar än under tiden jag bara gick ut o partade...

nu har jag inte startat ett förhållande med mer än en av dem men iaf.. alltså.. dejtingpotentialen där är enorm PLUS att det blir mer när man börjar se vältränad ut..
så det så! om alla tjejer insåg detta kanske de skulle dra sig ner till gymmet :D

Allan
2005-09-12, 19:53
NEEEEJJJ!!! jag läste inte det där, min tro om att allan är genomhård försvann som brev på posten *cry*


:em:


allan

Gabriel_
2005-09-12, 19:54
Önsketänkande. Han är tammefan bildskön vilken tid på dygnet som helst.

allan

ja det får jag hålla med om.. kolla hans linjer i ansiktet.. uuunderbar.

Tess_83
2005-09-12, 20:06
jag känner en hel del tjejkompisar som börjat ta tungt på gymmen...fast okej...det är inte många faktiskt och börjar man som tjej prata om protein och muskler tror dom man vill bli megastor och manlig. ;) .......men som sagt tung styrka och lagom förbränning så får vi den kropp vi vill ha....och va fan...vem bryr sig om man svettas och tar i som en man på gymmet.......det e fan kul ju *flex*

RobbeliRobban
2005-09-12, 21:12
Men den främsta orsaken till att kvinnor under tjugofem undviker gymet beror på män under tjugofem...
Sug på den ni!



jag är förvisso man, och över 25, men efter fleråriga studier kan jag nog ganska säkert konstatera att: den främsta orsaken till att kvinnor under tjugofem undviker gymet beror på män över tjugofem.

Tolkia
2005-09-12, 22:14
Du borde ha hängt här så länge nu så du ser att killar har det nästan lika dant. Jag själv ville verkligen inte gå till gymmet först för jag var för liten, "de kommer stirra" etc. Jag är för klen, killar skall vara stora. Tjejer är lika fixerade vid utseende och killar vet om det. "Man skall se ut som brad pitt i fightclub".
Ja, men nu var inte frågan varför killar gör som de gör för att få snyggare kroppar (= kroppar som appellerar till brudarna) utan varför tjejer gör som de gör för att få snyggare kroppar (= kroppar som appellerar till killarna). DÅ känns det inte EXTREMT förtydligande att hänvisa till Brad Pitt ... Den som inte fattar hur tjejer kan vara så korkade att de viker sig och internaliserar idén om att smal = snygg och smalare = snyggare rekommenderas att leta upp någon gammal tråd där feta människor diskuteras (outsider-tråden, t.ex.)och läsa igenom den ... :(
Vilket när du överför det till egna resonemanget är att skönhet ligger i betraktarens öga....
Så du menar att fulhet ligger i det egna ögat, eller? Visst, många tjejer har en förfärande taskig kroppsuppfattning - men det är svårt att se på sig själv med en frisk blick när så många envisas med att försöka sätta på en glasögon med färgade filter ...

Trance
2005-09-12, 22:48
Ja, men nu var inte frågan varför killar gör som de gör för att få snyggare kroppar (= kroppar som appellerar till brudarna) utan varför tjejer gör som de gör för att få snyggare kroppar (= kroppar som appellerar till killarna). DÅ känns det inte EXTREMT förtydligande att hänvisa till Brad Pitt ... Den som inte fattar hur tjejer kan vara så korkade att de viker sig och internaliserar idén om att smal = snygg och smalare = snyggare rekommenderas att leta upp någon gammal tråd där feta människor diskuteras (outsider-tråden, t.ex.)och läsa igenom den ... :(


Ja, det var jag som missupfattade ditt inlägg. Ich bin ein dumpkopf.

Angel
2005-09-12, 23:18
Jag kör Areobic,Box, Yoga, Core med med mera för att det är roligare är gymmet (tycker jag). Musiken,tempot, variationen.

Sen kan det väl även bero på att jag känner mig lite bortkommen på gymmet *tyvärr*.Hade velat slinka in där oftare för att träna mina armar, eftersom man mest kör armhävningar på gruppträningar och jag inte kan göra armhävningar pga jag ej kan stå med tyngd på mina knän efter som jag har en infektion i dom som följd av felbelastning när jag tränade på gymmet mycket....ja ni ser.....