handdator

Visa fullständig version : Vad är rimligt att kräva vid/efter stambyte?


christian
2005-09-11, 09:59
Har haft stambyte i lägenheten och jag börjar förstå varför nybyggnationer kostar så mycket i Sverige.

Skåp har satts upp snett och inte rakt ovanför handfat.
Kakelplattor har blivit förstörda av att de sågat i aluminium bredvid så att det bränt fast alu-flagor.
Det har borrats för avluftning i tak och då har de skrapat taket bredvid så färg lossnat.
Småmärken och nedkladdat med puts på väggar och lister.
Tätningar till blandaren i köket läcker.
Listerna till fönstersmygen i badrummet sitter riktigt illa. Typ 4 mm avstånd.


Skåpet får de åtgärda, likaså köksblandaren.
Kaklet är ersatt fast nu har de inte använt "mellan-rums-kors" så de ligger lite snett men märks nog inte så mycket efter lite fogmassa.
Listerna i badrummet kommer jag också kräva åtgärd på.

Hur petig kan man vara på märken i väggarna och tak? Rätt enkelt fixat men det borde inte jag få göra, eller hur resonerar ni?

Tilläggas bör att jag pröjsar rätt saftigt överpris för att få termostatblandare, spotlights i taket, bättre skåp och golvvärme. Det skall bli intressant att se om golvvärmen fungerar sen... *rolleyes*

slobban
2005-09-11, 10:13
Vart har du din lägenhet?

christian
2005-09-11, 10:19
Fruängen söder om Stockholm

Henke
2005-09-11, 10:24
Bra fråga, har liknande probs, de skulle fixa vårat badrum under semestern, vi var borta i tre veckor, kommer hem i fredags.
Toan är inte inkopplad, det läcker från rören under handfatet samma sak från rören till badkarsblandaren, det är felkaklat, badkaret fanns inte på plats. De har borrat sönder elledningar till belysning i köket.
Ska man betala fullt pris för sådant?
Det är jäkligt typiskt att man är så inkopetent att man inte kan sköta sitt eget hem.

The_RobRoy
2005-09-11, 11:11
Man hör ju mycket sånthär från folk som beställt renoveringar, det måste ju va så att en stordel av hantverkarna där ute är riktigt jäkla kassa, eller så bryr dom sig inte om att utföra ett bra jobb.

elBjurro
2005-09-11, 12:06
Är jobbet dåligt utfört, t.ex hantverkare som gör sönder saker kors å tvärs, fusk etc.. då skulle jag ta fram min kamera och dokumentera alla fel och brister.

Ta sedan upp dessa problem med hantverkarens ev. chef och påpeka att ALLT ska åtgärdas utan extra kostnad, och ev. reducering av pris om det drar ut på tiden långt utöver det överenskomna tidsschemat.

Detta förutsätter givetvis att man inte har anlitat svartjobbare och har skrivit ett kontrakt.

Angående märken i tak och på väggar så är det självklart att du ska vara petig gällande dem.
Du ska bo där, och kommer att se dessa märken varje gång du passerar området de är i, även om ingen annan ser dem så spelar det fan ingen roll.
Anlitar man folk och firmor som kallar sig proffs, då ska man begära att resultatet är proffsigt också.

christian
2005-09-11, 13:07
Det är alltså stambyte inom föreningen det är frågan om, inga jag anlitat själv. Det passades då på att byta ut hela badrummen då de var hyffsat slitna.

Då "chefen" verkar mer sugen på att jag skall påpeka alla fel vid slutbesiktningen än nu har jag tagit till att meddela byggjobbarna via meddelanden då jag inte är hemma när de kommer på morgonen. Min åsikt är att det blir både billigare och tar kortare tid att åtgärda något som blivit fel så fort som möjligt, men vad vet väl en lekman...

Ska skriva en slutgiltig "önskelista" som grabbarna får läsa igenom imorgon. Det skall ju vara klart på onsdag och min uppfattning om klart verkar diffa från deras.

Allan
2005-09-11, 15:17
Jag vet att precis allt du drar upp finns med här http://www.varbostad.se/ Om du orkar leta. Annars ska du anmärka på precis allt, och dessutom se till att du får kontakt med din lokala hyresgästförening. Att försöka driva det själv brukar vara lönlöst.

allan

christian
2005-09-11, 15:33
Jag vet att precis allt du drar upp finns med här http://www.varbostad.se/ Om du orkar leta. Annars ska du anmärka på precis allt, och dessutom se till att du får kontakt med din lokala hyresgästförening. Att försöka driva det själv brukar vara lönlöst.

allan

Tack för tipset. Hittade ännu mer nu. T ex så sitter handfatet inte fast med konsoler i väggen utan vilar bara på underskåpet.. =(

Det är en bostadsrätt.

Pellefant
2005-09-11, 15:35
Ta kort och dokumentera allt också, kan inte skada.

Allan
2005-09-11, 15:46
Det är en bostadsrätt.

Hyresgästföreningen är till för BRF-medlemmar också.

allan

elBjurro
2005-09-11, 15:49
Det är alltså stambyte inom föreningen det är frågan om, inga jag anlitat själv. Det passades då på att byta ut hela badrummen då de var hyffsat slitna.

Då "chefen" verkar mer sugen på att jag skall påpeka alla fel vid slutbesiktningen än nu har jag tagit till att meddela byggjobbarna via meddelanden då jag inte är hemma när de kommer på morgonen. Min åsikt är att det blir både billigare och tar kortare tid att åtgärda något som blivit fel så fort som möjligt, men vad vet väl en lekman...

Ska skriva en slutgiltig "önskelista" som grabbarna får läsa igenom imorgon. Det skall ju vara klart på onsdag och min uppfattning om klart verkar diffa från deras.

Jag tycker det låter som en proffesionell verksamhet där de gör ett uselt hafsjobb å drar in stora pengar.
När man sedan söker företaget och kräver ersättning eller liknande, så har de av en händelse råkat gå i kk ganska kvickt efter jobbet är "klart".

Lämna till slutbesiktningen.. låter ju seriöst.. troligtvis så skulle jag tippa på att någon kommer att bli blåst på en jävla massa pengar och/eller arbete..

MvH Henke.

Cilia
2005-09-11, 15:54
jag tycker du kan kräva att det ska vara felfritt
hur svårt ska det vara för byggjobbare att utföra ett arbete felfritt?

tänk om jag skulle leverera ett bokslut som inte har en debetkolumn?

christian
2005-09-11, 16:08
Så, nu har jag skrivit ned allt som behöver åtgärdas och formulerat det på ett schysst vis. Ska bara gömma tandborsten så den inte blir ollad.. ;)

Tror inte det är en fuskfirma, de gör mycket arbete vad jag förstår. Tror snarare att det är slarv och en "äh, det gör väl inget"-attityd. Men jag är pedantisk med såna här saker.

Min förhoppning och önskan är att allt lagas smärtfritt och utan trassel.

Tänk de stackars åldringarna som kanske inte begriper bättre eller vågar säga till?

Onsdag är nästa hållplats då jag antar att slutbesiktningen sker.

Action
2005-09-11, 16:11
jag tycker du kan kräva att det ska vara felfritt
hur svårt ska det vara för byggjobbare att utföra ett arbete felfritt?

tänk om jag skulle leverera ett bokslut som inte har en debetkolumn?

Verkar tydligen vara mer och mer vanligt att hantverkare genomför hafsiga och dåliga jobb. Jag själv tappade helt förtroendet för hantverkare i samband med offertförslag på renovering av nuvarande lägenhet.... Opålitliga lurendrejare är min slutsats utifrån min erfarenhet.. *screwy*

Jorgen
2005-09-11, 16:15
Verkar tydligen vara mer och mer vanligt att hantverkare genomför hafsiga och dåliga jobb. Jag själv tappade helt förtroendet för hantverkare i samband med offertförslag på renovering av nuvarande lägenhet.... Opålitliga lurendrejare är min slutsats utifrån min erfarenhet.. *screwy*
Japp. Sådana är vi allihopa. *rolleyes*

Action
2005-09-11, 16:20
Japp. Sådana är vi allihopa. *rolleyes*

Jag tror inte alla är sådana.... Men mitt förtroende för hantverkare är inte så högt direkt.. och det baserat på mina erfarenheter!

Cilia
2005-09-11, 16:21
Japp. Sådana är vi allihopa. *rolleyes*
det är ni säkert inte
tror vi har det värst i Stockholm.
Tycker det är tråkigt att en hel yrkeskår får skit men jag måste hålla med action. Det är väldigt slarvigt här uppe och höga priser.
Jag är förundrad över att man inte vill göra ett bra jobb.

Jag höll just i en fasadrenovering av vårt hus här och då tog vi in ett företag från Örebrotrakten istället. Dom var mycket billigare än konkurrerande Stockholmsföretag och hade en helt annan service och kvalitet.

Allan
2005-09-11, 16:32
det är ni säkert inte


Det är vi visst!


allan

Pingu
2005-09-11, 16:41
Vi fick nya stammar i lägenheten vi bodde i tidigare. Allt blev kanon bra, fanns inget att klaga på :thumbup:

Cilia
2005-09-11, 16:49
Det är vi visst!


allan
*blåser på tån*















*ler sött*

Trance
2005-09-11, 16:51
*smeker allan*

Coldsmith
2005-09-11, 18:10
Själv bor jag i hyresrätt. Nyss fick vi veta att vattnet kommer vara avstängt HELA veckan mellan 08-16 för att dom ska byta blandare i köket. Helt jävla sjukt. Och detta ska vi dessutom BETALA för med en hyreshöjning. Man bara gapar. Så vattnet är borta en HEL vecka för att dessa byfånar ska byta blandare. Dessutom ha okänt folk hemma hos sig känns itne bra. Kommer tejpa igen varenda dör (och låsa) som dom inte ska ha tillgång till. Och innan jag går ut ska jag fota alltsammans.

En sjuk sak till är att vi inte får veta vilken dag dom kommer till oss, bara nån gång under veckan.

Hur uselt kan man sköta saker?

Nä.. byggsidan har jag väldigt dåligt förtroende för. Speciellt efter att ha gått omkring på nybyggen. Skulle man satt sig in i ägarnas situation hade man inte bara velat ge sparken åt 90% av dom, man skulle vilja ge dom ett skott i pannan. Grrrr.

Sen finns det givetvis BRA hantverkare och byggare också. Det är bara det att man inte får uppleva dom så ofta.

Som donald trump själv säger "Contractors are a different kind of people".

Man måste hålla stenhård koll på vad dom sysslar med annars blåser dom en på alla pengar och gör ett pissarbete på utdragen tid.

z_bumbi
2005-09-11, 18:28
Coldsmith: Du har inte funderat på att det är hyresföretaget som begärt en så låg kostnad som möjligt att villkoren för hyresgästerna blir på det sätt du har beskrivit?
Det är väl inte hantverkarnas fel att man vill ha så lite dötid som möjligt när man förhandlat om kontraktet.

Jorgen
2005-09-11, 18:32
Det är alltid hantverkarens fel.
Om vi följer ritningarna och det blir fel är det vårt fel.
Om vi gör som arbetsledningen säger och det blir fel så är det vårt fel.
Om vi gör som kunsulterna visar och det blir fel så är det vårt fel.
Sen tar vi alltid för mycket betalt också, inte vårt företag utan vi

christian
2005-09-11, 18:46
Det är alltid hantverkarens fel.
Om vi följer ritningarna och det blir fel är det vårt fel.
Om vi gör som arbetsledningen säger och det blir fel så är det vårt fel.
Om vi gör som kunsulterna visar och det blir fel så är det vårt fel.
Sen tar vi alltid för mycket betalt också, inte vårt företag utan vi

Men så är det ju alltid i alla yrken. Den som har kundkontakten får skiten.

Slarvjobb, däremot, är utförarens fel. Visst, det kanske är hård tidspress osv men det är ingen ursäkt, bara en förklaring.

Cilia
2005-09-11, 18:51
Det är alltid hantverkarens fel.
Om vi följer ritningarna och det blir fel är det vårt fel.
Om vi gör som arbetsledningen säger och det blir fel så är det vårt fel.
Om vi gör som kunsulterna visar och det blir fel så är det vårt fel.
Sen tar vi alltid för mycket betalt också, inte vårt företag utan vi
det där problemet har alla som är i frontlinjen.
det blir så automatiskt.

men visst finns det arkitekter som är inkompetenta med och hantverkare som inte kan läsa ritningar eller som struntar i att läsa dom.

men du är en relativt smart kille och jag tror du fattar att med hantverkare menar vi branschen inte den enstaka hantverkaren i sista led utan vi inkluderar även arbetsledning och konsulter etc.

men kan du inte vara konkret istället och säga vad du som proffs tycker om de felaktigheter som trådskaparen tar upp

Coldsmith
2005-09-11, 19:06
Coldsmith: Du har inte funderat på att det är hyresföretaget som begärt en så låg kostnad som möjligt att villkoren för hyresgästerna blir på det sätt du har beskrivit?
Det är väl inte hantverkarnas fel att man vill ha så lite dötid som möjligt när man förhandlat om kontraktet.

Räknar in fastighetsbolaget som "skurk" också i det här sammanhanget. Så mitt exempel kanske inte är det mest klara om vi ska skälla på hantverkare och dess företag. Visst.

jorgen: lämnar man isolering så den blir dyngsur så är det sannerligen bygg-gubbarnas fel. Struntar man i att lägga in fuktspärrar på vettigt sätt i badrum, ja då är det hantverkarens fel. Installerar man saker på sniskan, ja då är det hantverkarens fel. Osv.

Att saker är felkonstruerade av ingenjörn, sån skuld lägger förstås ingen på hantverkaren. Däremot ingår denn ingenjör i vad jag menar som "contractor".
Hela ledet skälls det på från min sida ;).

Om jag säljer dåligt kött på ica, då tar butiken tillbaka köttbiten och ersätter köttet.
I byggbranchen är det dock ofta tvärtom, köparen får betala extra ;). (fast då är det givetvis klantigt av köparen också att inte gjort upp ett tillräckligt bra kontrakt också).

Sen skäller förstås ingen på alla! Men branschen HAR ett dåligt rykte, för att så många råkar ut för lurendrejare och inkompetens.

När jag läste byggingenjörskurser så var det många före detta hantverkare där som sa "oj.. ska man göra så.. hade jag ingen aning om". Osv osv.

christian
2005-09-11, 19:09
Hehe, det var rätt kul när fuktspärren för golvet var klart och det skulle kaklas.

Då kom det en kvinnlig byggnadsingenjör och inspekterade och såg till att allt gick rätt till.. :) Synd att hon inte övervakade allt...

Cilia
2005-09-11, 19:09
Själv bor jag i hyresrätt. Nyss fick vi veta att vattnet kommer vara avstängt HELA veckan mellan 08-16 för att dom ska byta blandare i köket. Helt jävla sjukt. Och detta ska vi dessutom BETALA för med en hyreshöjning. Man bara gapar. Så vattnet är borta en HEL vecka för att dessa byfånar ska byta blandare. Dessutom ha okänt folk hemma hos sig känns itne bra. Kommer tejpa igen varenda dör (och låsa) som dom inte ska ha tillgång till. Och innan jag går ut ska jag fota alltsammans.

En sjuk sak till är att vi inte får veta vilken dag dom kommer till oss, bara nån gång under veckan.

Hur uselt kan man sköta saker?

Nä.. byggsidan har jag väldigt dåligt förtroende för. Speciellt efter att ha gått omkring på nybyggen. Skulle man satt sig in i ägarnas situation hade man inte bara velat ge sparken åt 90% av dom, man skulle vilja ge dom ett skott i pannan. Grrrr.

Sen finns det givetvis BRA hantverkare och byggare också. Det är bara det att man inte får uppleva dom så ofta.

Som donald trump själv säger "Contractors are a different kind of people".

Man måste hålla stenhård koll på vad dom sysslar med annars blåser dom en på alla pengar och gör ett pissarbete på utdragen tid.
men sitter inte vattnet centralt så dom måste ha vattnet avstängt för att kunna byta en kran. Även om det bara tar en timme att byta i din lägenhet tar det kanske ett antal timmar/arbetsdagar att byta i samtliga lägenheter.

Sen att tro att hantverkare skulle gå runt och snoka tror jag är felaktigt. Jag tror dom tycker det är jobbigt att vara hemma hos andra också. Det skulle jag göra.




Hehe, det var rätt kul när fuktspärren för golvet var klart och det skulle kaklas.

Då kom det en kvinnlig byggnadsingenjör och inspekterade och såg till att allt gick rätt till.. :) Synd att hon inte övervakade allt...
vad var det roliga?

Jorgen
2005-09-11, 19:38
men kan du inte vara konkret istället och säga vad du som proffs tycker om de felaktigheter som trådskaparen tar upp
Jag tycker att det är för jävligt. Det är sådana personer som gör att vi får dåligt rykte och ta en massa skit.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag försöker alltid göra ett jobb på samma sätt som om jag skulle göra det hemma.

christian
2005-09-11, 19:48
..
vad var det roliga?

Med de fördomar man besitter så var det lite lustigt att se, helt enkelt.

Allan
2005-09-11, 21:07
Byggtiderna har kortats med ca trettio procent på de senaste tie åren, samtidigt som det är färre gubbar. Mer jobb för mindre folk m a o. Dessutom en sanslös jakt på prisdumpning hela tiden - vilket oftast brukar bestraffa sig i långa loppet. Man vill inte betala för kvaliteten man ändå förväntar sig.
Samtidigt ska man ha kurage nog att säga att saker inte är bra. Det Christian beskriver ovan skulle jag inte vilja ha att göra med - ingen yrkesstolthet bakom det där kan jag säga.

allan

Coldsmith
2005-09-11, 21:08
men sitter inte vattnet centralt så dom måste ha vattnet avstängt för att kunna byta en kran. Även om det bara tar en timme att byta i din lägenhet tar det kanske ett antal timmar/arbetsdagar att byta i samtliga lägenheter.

Sen att tro att hantverkare skulle gå runt och snoka tror jag är felaktigt. Jag tror dom tycker det är jobbigt att vara hemma hos andra också. Det skulle jag göra.



Det är fullt möjligt att man måste stänga vattnet centralt för hela hyreshuset. Men då ser man till att ha fler pers som byter kranar. Att ha vattnet avstängt en hel vecka är fanimej inte roligt.

Och nej, jag utgår förstås inte ifrån att hantverkare snokar/stjäl. Men jag låser ju ändå dörren även om jag inte utgår ifrån att folk är tjuvar.

Hur lång tid kan det ta att byta en kran?

backen
2005-09-11, 21:42
men sitter inte vattnet centralt så dom måste ha vattnet avstängt för att kunna byta en kran. Även om det bara tar en timme att byta i din lägenhet tar det kanske ett antal timmar/arbetsdagar att byta i samtliga lägenheter.

Sen att tro att hantverkare skulle gå runt och snoka tror jag är felaktigt. Jag tror dom tycker det är jobbigt att vara hemma hos andra också. Det skulle jag göra.





vad var det roliga?
Jo det är jobbigt att vara hemma hos andra, det kan jag skriva under på.

Och man stänger naturligtvis av vattnet så lite som möjligt,det är ofta
väldigt många lägenheter som hänger ihop. Jag lovar att man inte
gör det för att man tycker det är kul att jävlas. *innocent*

backen
2005-09-11, 21:45
Har varit med om att folk lagt fram pengar på hallgolv och så
bara för att testa en liksom, det känns inte så kul :(

Tolkia
2005-09-11, 22:14
Hur lång tid kan det ta att byta en kran?
Ganska lång tid om man multiplicerar med en hel bostadsrättsförening ...

Coldsmith
2005-09-12, 07:57
Ganska lång tid om man multiplicerar med en hel bostadsrättsförening ...

Men bara en kran. Hur lång tid kan det ta?

christian
2005-09-12, 09:32
Men bara en kran. Hur lång tid kan det ta?

En kran tar ju ingen tid alls, max timme eller så även om det behövs kapas till grejjer men kan använda befintliga rörstumpar.

Problemet är att man måste stänga av vattnet för flera om det inte finns avstängningskranar i lägenheterna.

Coldsmith
2005-09-12, 11:50
Vi har 18 kranar/lägenheter i vårt hyreshus. 40 timmars arbetsvecka ska väl inte gå åt till att byta 18 kranar? Det är det första.
För det andra så ska man kalla in fler folk om det ska dra ut så jäkulst på tiden. Vara utan vatten en vecka är inte kul. Det är idiotiskt.

christian
2005-09-12, 11:56
Vi har 18 kranar/lägenheter i vårt hyreshus. 40 timmars arbetsvecka ska väl inte gå åt till att byta 18 kranar? Det är det första.
För det andra så ska man kalla in fler folk om det ska dra ut så jäkulst på tiden. Vara utan vatten en vecka är inte kul. Det är idiotiskt.

Men de måste ju fika, också? Sluta gnäll nu och bjud dem på wienerbröd.. :)

Coldsmith
2005-09-12, 11:57
Men de måste ju fika, också? Sluta gnäll nu och bjud dem på wienerbröd.. :)


Hehe... så sant..

men hade jag wienerbröd hade jag ätit upp det själv! :eating:

Metal_boy_
2005-09-12, 12:02
Synd att det mest är fuffens i byggar och målarbranchen.

Baha
2005-09-12, 12:18
Som jag fattat så är problemet inte hantverkare i sig, utan mer sthlmare i sig. :)

Solros
2005-09-12, 12:34
Noll tilltro till hantverkare här med. Baserat på egna erfarenheter, och dom var inte från stockholm.

Jorgen
2005-09-12, 15:40
För det andra så ska man kalla in fler folk om det ska dra ut så jäkulst på tiden.
Det kostar mer pengar.
Jobben skall gärna inte kosta något, gå fort och bli skitbra. En ekvation som går hem lika bra i alla brancher. Se hur sjukvården ser ut i dag tex.

Jorgen
2005-09-12, 15:40
Noll tilltro till hantverkare här med. Baserat på egna erfarenheter, och dom var inte från stockholm.
Det är bara att göra jobben själv då. :thumbup:

Solros
2005-09-12, 15:56
Det är bara att göra jobben själv då. :thumbup:

Ja, det är väl så. Ett annat tips jag fått är att man ska ta ledigt från jobbet och stå bredvid och titta på, det ska tydligen få dom att skärpa till sig.


Ta det inte för hårt Jörgen, finns säkert många bra hantverkare.

Cilia
2005-09-12, 16:13
Se hur sjukvården ser ut i dag tex.
fast det finns vanföreställningar om sjukvården också.
vi har nog aldrig haft så kvalificerad sjukvård som vi har idag.
sen finns det massa andra faktorer om bemötande etc som man kan gå in på men vi har en tendens att försköna hur det var "förr i tiden".


men du har rätt i att det gäller att optimera i alla branscher.
Vad kostar olika faktorer och vad är kunden beredd att betala för.

J.Saarela
2005-09-12, 16:41
Hantverkare *screwy* *screwy* *screwy* Har kastat ut mina 2 första.Ena gjorde sånt skitjobb,så tapeten måste läggas om.UT!!!Den andra tog 7t för att lägga minsta rummet och då var grundarbetet redan gjort.UT!!!!Den 3:e började i dag och vi ser ju hur det blir.

backen
2005-09-12, 17:11
Ja, det är väl så. Ett annat tips jag fått är att man ska ta ledigt från jobbet och stå bredvid och titta på, det ska tydligen få dom att skärpa till sig.


Ta det inte för hårt Jörgen, finns säkert många bra hantverkare.
Nej för böveln !! Gör inte det, det finns inget jobbigare än folk som
hänger över axeln och kollar. Gör man inga misstag annars så gör man
det garanterat då :)
Och allvarligt varför skulle det bli bättre då. :confused:

christian
2005-09-12, 17:46
Kranen i köket tätad samt 11 kakelplattor nedrivna och ytterligare 3 markerade för rivning. Dock är det märken kvar på ungefär 30 plattor. Märken som säkerligen kommer dra åt sig smuts med tiden och bli omöjliga att göra rent.

To be continued...

christian
2005-09-12, 19:46
Så här ser det ut i extreme close-up. Ledsen för dålig fokus men det ville sig inte bättre:

http://www.kylig.com/temp/burnmark.jpg

Detta är alltså smält aluminium som bränt sig fast i kaklet. Hela biten är ~1.5mm lång. Någon kakelexpert här som vet vad som händer med detta under långvarig användning?

Allan
2005-09-12, 19:50
Men vad är det klantskallar? PMa mig namnet tack! Hur stor är BRF:en? Hur gammal?

allan

Coldsmith
2005-09-12, 22:55
Det kostar mer pengar.
Jobben skall gärna inte kosta något, gå fort och bli skitbra. En ekvation som går hem lika bra i alla brancher. Se hur sjukvården ser ut i dag tex.

Ser inte varför det ska kosta mer pengar. Dubblar man gubbarna så halveras ju tiden (under vissa förutsättningar förstås). Plus att man slipper ett så helvetes besvär för hyresgästerna.

Givetvis måste ett bra arbete kosta pengar. Det säger jag aldrig emot.

Jorgen
2005-09-13, 15:45
Ser inte varför det ska kosta mer pengar. Dubblar man gubbarna så halveras ju tiden (under vissa förutsättningar förstås). Plus att man slipper ett så helvetes besvär för hyresgästerna.
Nej, dubblar man folket så betyder inte det automatiskt att jobbet går dubbelt så fort. Hurvida det skulle funka i ditt specifika fall eller inte säger jag inget om, men rent generellt så går det inte fortare med mer folk.

Lillgrabben
2005-09-13, 15:54
Nej, dubblar man folket så betyder inte det automatiskt att jobbet går dubbelt så fort. Hurvida det skulle funka i ditt specifika fall eller inte säger jag inget om, men rent generellt så går det inte fortare med mer folk.


De allra flesta byggjobbare jag varit med om är både seriösa samt trevligt!

Jag känner flera som jobbar i byggsvängen & känner inte alls igen fusktagen som så många skriver om.


Edit; undrar varför jag quotade jörgens inlägg, det var inte meningen....

Nismo
2005-12-09, 13:31
Är nyfiken på hur det gått för dig

Coldsmith
2005-12-09, 13:47
Nej, dubblar man folket så betyder inte det automatiskt att jobbet går dubbelt så fort. Hurvida det skulle funka i ditt specifika fall eller inte säger jag inget om, men rent generellt så går det inte fortare med mer folk.

Kanske att ta i. Men förutsatt att man kan sköta planeringen bra så ska det bli så. Visst, för många kockar gäller ju fortfarande. Men om man kan ha dubbla lag istället för ett lag så ska tiden halveras i princip. Plus att man slipper besvär, man slipper utdragna processer osv osv osv. Ta ett bygge till exempel, där kan man maximera utnyttjandet genom att ett bygglag kan ordna med det inne i huset medans ett annat ordnar med väggarna osv.

Varför tror du man bygger en skyskrapa på två år och inte tio?
Man vill att ett arbete ska gå fort, går inte att göra det hur fortsomhelst förstås. Men det finns mycket att tjäna in om man får det gjort fort. Absolut inte två år för ett stambyte.

Allan
2005-12-09, 16:05
Kanske att ta i. Men förutsatt att man kan sköta planeringen bra så ska det bli så. Visst, för många kockar gäller ju fortfarande. Men om man kan ha dubbla lag istället för ett lag så ska tiden halveras i princip. Plus att man slipper besvär, man slipper utdragna processer osv osv osv. Ta ett bygge till exempel, där kan man maximera utnyttjandet genom att ett bygglag kan ordna med det inne i huset medans ett annat ordnar med väggarna osv.

Varför tror du man bygger en skyskrapa på två år och inte tio?
Man vill att ett arbete ska gå fort, går inte att göra det hur fortsomhelst förstås. Men det finns mycket att tjäna in om man får det gjort fort. Absolut inte två år för ett stambyte.

Är detta avdelningen för självklarheter? Om du inte visste det så är det så man jobbar.


allan

Coldsmith
2005-12-09, 16:17
Är detta avdelningen för självklarheter? Om du inte visste det så är det så man jobbar.


allan

Jo jag vet att det är så man jobbar. Just därför jag tar upp det som exempel. En självklar grej helt enkelt.

Hade du nån poäng eller ville du bara försöka komma med en gliring? Eller du kanske trodde att jag bara är en rookie/blåögding inom fältet?

Allan
2005-12-09, 16:23
Hade du nån poäng eller ville du bara försöka komma med en gliring? Eller du kanske trodde att jag bara är en rookie/blåögding inom fältet?

Klart du är. Annars påpekade du inte självklarheter. Det är andra faktorer som avgör hastigheten i ett stambyte. För det första sätts tidtabellen alltid av beställaren, dvs fastighetsägaren eller liknande. För det andra handlar det om att stambyten alltid är minerad mark - man vet aldrig vad som döljer sig under betongen, och det är där förseningarna kommer. För det tredje är det ytterligt sällan en beställare är villig att betala för att ha dubbla eller tredubbla omgångar i verksamhet. För det fjärde tillkommer det alltid tidskrävande arbeten i samband med just stambyten Etc.

allan

Jorgen
2005-12-09, 16:42
Kanske att ta i. Men förutsatt att man kan sköta planeringen bra så ska det bli så. Visst, för många kockar gäller ju fortfarande. Men om man kan ha dubbla lag istället för ett lag så ska tiden halveras i princip. Plus att man slipper besvär, man slipper utdragna processer osv osv osv. Ta ett bygge till exempel, där kan man maximera utnyttjandet genom att ett bygglag kan ordna med det inne i huset medans ett annat ordnar med väggarna osv.

Varför tror du man bygger en skyskrapa på två år och inte tio?
Man vill att ett arbete ska gå fort, går inte att göra det hur fortsomhelst förstås. Men det finns mycket att tjäna in om man får det gjort fort. Absolut inte två år för ett stambyte.
Jag har arbetat på bygge i 12 år nu så jag har en liten hum om hur det fungerar. Faktiskt.

Pingu
2005-12-09, 16:46
Bodde i lägenhet före vi köpte hus och där fick vi nya stammar i kök och badrum. Byggarna var kanon :thumbup: skit trevliga och gjorde ett ruskigt bra jobb.

Coldsmith
2005-12-09, 16:46
Jag har arbetat på bygge i 12 år nu så jag har en liten hum om hur det fungerar. Faktiskt.

Jamendåså, då vet vi både att fler personer får det att gå snabbare.

Speciellt i det här fallet då vi har fått det hela beskrivet av oss att dom börjar på ett ställe och sen går vidare. Kan dmo börja på två ställen så går det snabbare. Eller hur?

Jorgen
2005-12-09, 16:52
Jamendåså, då vet vi både att fler personer får det att gå snabbare.

Speciellt i det här fallet då vi har fått det hela beskrivet av oss att dom börjar på ett ställe och sen går vidare. Kan dmo börja på två ställen så går det snabbare. Eller hur?
Ja, men inte dubbelt så snabbt.
"Nej, dubblar man folket så betyder inte det automatiskt att jobbet går dubbelt så fort." som jag skrev.

hasse36
2005-12-09, 16:58
Vad är en stam?

Coldsmith
2005-12-09, 17:02
Klart du är. Annars påpekade du inte självklarheter. Det är andra faktorer som avgör hastigheten i ett stambyte. För det första sätts tidtabellen alltid av beställaren, dvs fastighetsägaren eller liknande. För det andra handlar det om att stambyten alltid är minerad mark - man vet aldrig vad som döljer sig under betongen, och det är där förseningarna kommer. För det tredje är det ytterligt sällan en beställare är villig att betala för att ha dubbla eller tredubbla omgångar i verksamhet. För det fjärde tillkommer det alltid tidskrävande arbeten i samband med just stambyten Etc.

allan

Ah. Ok. Jag påpekade självklarheter och då är jag automatiskt okunnig? Intressant slutsats. Fullständigt felaktig förstås, men intressant.

Vad du beskriver är ingen ursäkt för att det tar så lång tid. Eller hur? Du säger att tidtabellen sätts av beställaren? Vilket delvis är sant förstås (den sätts ju förstås tillsammans med de som ska utföra arbetet, sen kan beställaren sätta krav på tid men det blir ändåtillsammans med de som utför jobbet).

Att det finns saker som gör att arbeten tar tid är ju fullt naturligt. Det är dock inte det som diskuteras här. Ingen säger att stambyten ska gå smärtfritt på några dagar. Det måste få ta tid. Som allt annat när det gäller byggen.

Sen kommer du till det som har nån betydelse här. Nämligen att beställare sällan vill betala för att ha "dubbla eller tredubbla omgångar i verksamhet". Här blir jag osäker på vad du menar. Menar du att folk inte vill att huset ska byggas snabbt och effektivt? Ett villabygge, som exempel, har flera delprojekt på gång samtidigt, menar du att folk inte betalar för detta? Detta är ju absurt. På alla andra sorters byggen och renoveringar som finns så delar man upp det i delprojekt och försöker få det så effektivt så möjligt så man kan gå vidare. Menar du att folk inte betalar för detta? Löjligt.
Nu är det förstås inte detta du kan mena, men det är detta man kan tyda av det du skriver.

Men vi kan strunta i allt ovan och koncentrera oss på följande som du skrev:

"För det första sätts tidtabellen alltid av beställaren, dvs fastighetsägaren eller liknande."

Och det är ju det jag vill få fram, föreningen är ju knasig om dom vill göra allt detta på en 2årsperiod. Om dom nu sätter tidtabellen så ligger ansvaret på dom.
Min poäng här har ju inte (hoppas jag då) varit att kasta skit på byggubbar för att dom jobbar ultrasegt eller något sådant. Utan ansvaret ligger ju på högre ort att detta ska ta sån jädra tid. Jag har full förståelse att saker tar tid. Just därför ska såna här projekt ordnas på så sätt att man gör jobbet på flera ställen samtidigt.

Renoveringen av FN-skrapan tar ju kortare tid (när dom nu väl påbörjar arbetet).

Coldsmith
2005-12-09, 17:05
Ja, men inte dubbelt så snabbt.
"Nej, dubblar man folket så betyder inte det automatiskt att jobbet går dubbelt så fort." som jag skrev.

Som sagt, jag tar upp begreppet för många kockar.

Det här var ett stort komplex, man kan således starta på fler ställen samtidigt. Då missar man förstår effekten att jobbet går snabbare ju längre och ju mer man har fått gjort, men just den effekten stannar av rätt snabbt så det blir försumbart.

Två bygglag bygger två hus dubbelt så snabbt som ett bygglag bygger två hus. Vad väljer man i det fallet? Jo självklart två bygglag, det ger inte bara tidsvinst utan även ekonomisk vinst i form av tidvärdet av pengar.

Jorgen
2005-12-09, 17:11
Två bygglag bygger två hus dubbelt så snabbt som ett bygglag bygger två hus. Vad väljer man i det fallet? Jo självklart två bygglag, det ger inte bara tidsvinst utan även ekonomisk vinst i form av tidvärdet av pengar.
Det där får du gärna ta upp med mina arbetsledare/arbetschefer/personalchef/vd. För det är inte alltid det går in.

Självklart bygger vi även husen fortare om vi har dom hjälpmedel i form av liftar, hissar, kranar, maskiner osv som vi vill ha. Tror du att vi får det? Oftast inte och alltid med motiveringen att det kostar för mycket pengar.

I teorin så låter det alldeles utmärkt. Dock så går det oftast inte att översätta till praktiken. Tyvärr.

Coldsmith
2005-12-09, 17:16
Det där får du gärna ta upp med mina arbetsledare/arbetschefer/personalchef/vd. För det är inte alltid det går in.

Självklart bygger vi även husen fortare om vi har dom hjälpmedel i form av liftar, hissar, kranar, maskiner osv som vi vill ha. Tror du att vi får det? Oftast inte och alltid med motiveringen att det kostar för mycket pengar.

I teorin så låter det alldeles utmärkt. Dock så går det oftast inte att översätta till praktiken. Tyvärr.

Ja det är klart om ena bygglaget dras med inkompetens/brist på material/oförutsedda problem som granitblock där det ska vara lera så är det klart att det tar längre tid. Men det där är ju spekulationer man kan göra med allt. Går också att resonera som så att det går ännu snabbare än dubbelt så fort eftersom ena bygglaget kan rycka in och hjälpa det andra om något speciellt dyker upp som ett bygglag inte klarar själv. Så. Spekulationer och liknande kan vi lägga åt sidan här.

Men visst har du rätt i det du säger, om det inte finns hjälpmedel tillräckligt så kommer det ta för lång tid.

Slartibartfast
2013-05-06, 08:59
Bümp

Jag har hittat en riktigt fin nyrenoverad lägenhet i ett hus som inte är stambytt. Dom som bott där har renoverat med tanken att dom själv ska bo där, och följaktligen satt lite tanke och smak i det. Kan man räkna med att alla fina ytor och fogar blir helt fuckade vid stambyte av oförsiktiga hantverkare? Om jag räknar på 500€/m2 till nuvarande försäljningspris, så börjar det vara på gränsen för vad jag hade velar betala för ett redan stambytt scenario. Då räknar jag inte in alla dom praktiska olägenheterna med stambytet.

Är det generellt en riktigt dålig idé att köpa en lägenhet i ett icke stambytt hus? Jag har hittills kategoriskt dissat alla lägenheter där rören inte varit fixade.

PowPow
2013-05-06, 09:13
Bümp

Jag har hittat en riktigt fin nyrenoverad lägenhet i ett hus som inte är stambytt. Dom som bott där har renoverat med tanken att dom själv ska bo där, och följaktligen satt lite tanke och smak i det. Kan man räkna med att alla fina ytor och fogar blir helt fuckade vid stambyte av oförsiktiga hantverkare? Om jag räknar på 500€/m2 till nuvarande försäljningspris, så börjar det vara på gränsen för vad jag hade velar betala för ett redan stambytt scenario. Då räknar jag inte in alla dom praktiska olägenheterna med stambytet.

Är det generellt en riktigt dålig idé att köpa en lägenhet i ett icke stambytt hus? Jag har hittills kategoriskt dissat alla lägenheter där rören inte varit fixade.

Det beror såklart på stammarnas skick och ålder.

Slartibartfast
2013-05-06, 11:18
Det beror såklart på stammarnas skick och ålder.

Jag räknar med att dom ska bytas inom kommande femårsperiod. Och jag antar att alla rör byts oavsett, så det är ingen skillnad på vilket skick dom nuvarande är i.

PowPow
2013-05-06, 11:30
Jag räknar med att dom ska bytas inom kommande femårsperiod. Och jag antar att alla rör byts oavsett, så det är ingen skillnad på vilket skick dom nuvarande är i.

Fast jag menar stammarna över lag i huset, inte just de som är kopplade till lägenheten du tittar på. Att stammarna inte är bytta behöver inte betyda att de kommer behöva bytas inom någon överskådlig framtid. Det finns stammar från 30-talet som fortfarande fungerar felfritt :d

Sen är det många som snålar lite och kör relining istället för stambyten, och då behöver man inte riva ut badrummen i lägenheterna.

Slartibartfast
2013-05-06, 11:41
Sen är det många som snålar lite och kör relining istället för stambyten, och då behöver man inte riva ut badrummen i lägenheterna.

Ok, är det verkligen så att man river ut badrummet när man byter rören? Hur tänker man då, när man gör en badrumsrenovering före man bytt rören?? Då blir ju allt förstört.

PowPow
2013-05-06, 11:48
Ok, är det verkligen så att man river ut badrummet när man byter rören? Hur tänker man då, när man gör en badrumsrenovering före man bytt rören?? Då blir ju allt förstört.

Golvbrunnen brukar väl fixas, och sen är det väl lite beroende på hur stammar och brunn sitter i badrummet. Men ofta är det väl ganska mycket av golv- och vägg som måste rivas.

Finns det något beslut på att stammarna ska bytas inom 5 år i lägenheten du tittar på då?

Donkey Kong
2013-05-06, 11:51
Några femöres, vet inte så mycket om detta annat än som extraknäck, en del såna där rör har man ju bilat bort.

Det beror förstås på vart stammarna är, i golv och vägg. Om inte den nya metoden med att skjuta in rör i befintliga rör används, så måste man bryta upp golv och eventuellt väggar för att komma åt rören. Det blir naturligtvis förstört där man bryter upp. Möjligen skulle man kunna rädda en del av kaklet

Olika föreningar verkar se olika på hur skadorna skall återställas. ofta har de några paketlösningar med tapet, färg och kakel. Om man har "finare grejer" än dessa paketlösningar ligger man illa till...

En del av problemet är också att man helst inte använder sig av "riktiga" hantverkare vid själva rivningen. Genom att säga att det är fuktskador eller asbest och liknande i huset så kan man använda sanerare utan byggutbildning istället. Dock får man ta in "riktiga" vid själva installationen av nya rör. :)