handdator

Visa fullständig version : Wristroller


jimcg
2005-09-10, 19:48
En wristroller i form av en lös träpinne som man står och håller i medan man virar repet åt ena eller andra hållet tycker jag fungerar ganska dåligt. Jag har därför alltid försökt hitta varianter där själva wristrollern vilar på något stadigt, så att man kan hantera mer vikt och fokusera kraftansträngningen på det man vill träna.

Ett väldigt enkelt sätt att utföra övningen på där man uppnår precis det, har jag lagt ut bilder på längst ner under rubriken "Grepp-redskap" här:

http://www.jimgahnfelt.se/bilder.htm

//Jim

Dumleman
2005-09-10, 20:55
Väldigt smart lösning det där med att fästa den i ena änden av stången. Träpinnen ser ut att ha en mycket mindre diameter, är det även stor skillnad i vikt som du orkar träna med?

jimcg
2005-09-11, 06:32
Väldigt smart lösning det där med att fästa den i ena änden av stången. Träpinnen ser ut att ha en mycket mindre diameter, är det även stor skillnad i vikt som du orkar träna med?

Jo, lösningen är så enkel och effektiv så man önskar att man kommit på den själv. :D

Jag vet inte, det var alltför länge sedan jag testade en lös pinne som wristroller, men det borde vara ganska stor skillnad.

Om wristrollern vilar på något, kan man lasta den lagom tungt och göra "ett vrid upp" med båda händerna och därefter släppa taget med ena handen och göra en negativ med ena handen, ta tag med båda igen och göra "ett vrid upp" och sedan en negativ med andra handen. Så kör man så tills man inte orkar vrida upp igen med tvåhandsfattningen, då är man rätt mör i underarmarna.

//Jim