handdator

Visa fullständig version : fysik fråga


ArnoldOnLehmä
2005-09-10, 19:32
En ljusstråle passerar gränsytan mellan glas och vatten. Infallsvinkeln i glas är 40grader. Hur stor blir brytningsvinkeln i vatten? Glasets brytningsindex är 1,52 och vattnets 1.33

sin b=1,52 sin 40 / 1,33

b = 47.3 Jag får inte det till 47,3. Är det tryckfel i boken om inte berätta gärna hur ni räkna ut det till 47,3.

Om nu nån orkar det är trots allt lördag :)

mr ruhl
2005-09-10, 19:38
jaha då ska vi se här.......................................hmmm.... ..............aha..............vänta lite nu...................ja nu har jag det! 47,3!! vad fick du det till?















har inte en jävla aning om hur man räknar ut nåt sånt..blev lite impad av att det faktiskt finns dom som verkar ha koll på såna matteproblem.. :hbang:

ugglan
2005-09-10, 19:50
n1 * sin a1 = n2 * sin a2
1,52 * sin 40 = 1,33 * sin a2
(1,52 * sin 40)/1,33 = sin a2 = 0,7346144111

sin^-1 0,7346144111 = 47,26464438

ArnoldOnLehmä
2005-09-10, 19:50
heheh, problemet är att jag inte har koll på det. Har inte använt hjärnan sen 98 och nu ska man plötsligt plugga fysik.

Rataxes
2005-09-10, 19:51
En ljusstråle passerar gränsytan mellan glas och vatten. Infallsvinkeln i glas är 40grader. Hur stor blir brytningsvinkeln i vatten? Glasets brytningsindex är 1,52 och vattnets 1.33

sin b=1,52 sin 40 / 1,33

b = 47.3 Jag får inte det till 47,3. Är det tryckfel i boken om inte berätta gärna hur ni räkna ut det till 47,3.

Om nu nån orkar det är trots allt lördag :)
(1,52/1,33) * sin 40 får jag till 1,143 * 0,643 = 0,735
arcsin 0,735 = 47,3 grader

ArnoldOnLehmä
2005-09-10, 19:54
n1 * sin a1 = n2 * sin a2
1,52 * sin 40 = 1,33 * sin a2
(1,52 * sin 40)/1,33 = sin a2 = 0,7346144111

sin^-1 0,7346144111 = 47,26464438

ahh, tack som fan, du har räddat min lördagkväll.
Jag kom fram till 0,734... men därifrån kom jag inte längre.

:thumbup: :bow:

Aelrik
2005-09-10, 19:55
Sinussatsen ger ju upptsällningen:

sinB / 1,52 = sin40 / 1,33

Flytta över 1,52 genom att multiplicera på vänster sida. Detta ger:

sinB = (sin40 * 1,52) / 1,33

sinB = 0,7346144111 (observera att detta är sinusvärdet!) vilket ger:

B = 47,27464438

puppas
2005-09-10, 21:02
Fyfan, ni är inte kloka..Har svårt att räkna ut vad vikten blir på en del hantlar... *screwy*

magicteddy
2005-09-10, 21:04
Fyfan, ni är inte kloka..Har svårt att räkna ut vad vikten blir på en del hantlar... *screwy*

kontroll räkna ett 20-tal gånger när man ska köra bänk haha :D :D

n1tro
2005-09-10, 22:07
Fyfan, ni är inte kloka..Har svårt att räkna ut vad vikten blir på en del hantlar... *screwy*

haha det där var liksom grundskolekunskaper :D sinussatsen..

kimonque
2005-09-10, 22:24
haha det där var liksom grundskolekunskaper :D sinussatsen..

va? jag klarade mig igenom både A,B o C matte på gymnasiet utan o veta vad sinus är *flex*

iNCREDiBLE
2005-09-10, 22:29
haha det där var liksom grundskolekunskaper :D sinussatsen..

Får man fråga i vilket land du gick grundskolan i? Här i Sverige stöter man inte på sinussatsen förrän på gymnasiet i Ma D. Brytningslagen stöter man dock redan på i Fy A.

Rockhard
2005-09-10, 23:21
vad snackar ni om sinussatsen för? lyssna på rataxes han kan det här.

Loke
2005-09-10, 23:24
Fy fan vad jag hatade början på fysik A. Ljus är verkligen inte kul. Inget tänkande, bara att sätta in siffror i rätt formler. Krafter och kaströrelse och sånt är mycket roligare... om nu fysik kan vara roligt.

ArnoldOnLehmä
2005-09-11, 10:58
Ja det här var fysik A. Första frågan tom heheh. Men läraren har inte gått igenom detta än, därför jag hade lite svårt att lösa det. Nu kan jag iallafall glänsa lite på nästa fysik lektion. Kolo rules :hbang:

ArnoldOnLehmä
2005-09-11, 16:31
en till :)

b söks

a=15
f=10
linsformeln ger:
1/a+1/b=1/f
=
1/15+1/b=1/10
=
1/b=1/10-1/15

=30

Hur blir det 30. Vet att jag är helt kass men har inte pluggat på 8 år och boken visar bara den där formeln som inte säger mig så mycket. förstår att den sista ekvationen är en förenkling av dem två innan men hur blir 1/b=1/10-1/15 =30 *cry*

iNCREDiBLE
2005-09-11, 16:34
De menar att b = 30.

Ty 1/b = 1/10 - 1/15 = {minsta gemensamma nämnare} = 3/30 - 2/30 = 1/30. Alltså är b = 30.

ArnoldOnLehmä
2005-09-11, 16:43
De menar att b = 30.

Ty 1/b = 1/10 - 1/15 = {minsta gemensamma nämnare} = 3/30 - 2/30 = 1/30. Alltså är b = 30.

Ja just ja det var så man gjorde :em: Det hade jag helt förträngt.

Tack så mycket :thumbup:

mela
2005-09-11, 16:48
aaah skjut mig.. !
hur orkar ni? ha rman nytta av sånt här ? :P

ArnoldOnLehmä
2005-09-11, 16:52
aaah skjut mig.. !
hur orkar ni? ha rman nytta av sånt här ? :P

Ska jag plugga till maskiningenjör nästa år så lär jag nog kunna det här och mycket mycket mer. TYVÄR *grr*

BigForre
2005-09-11, 16:56
Aha var ska du plugga till det?

mela
2005-09-11, 17:11
Ska jag plugga till maskiningenjör nästa år så lär jag nog kunna det här och mycket mycket mer. TYVÄR *grr*

åh fyfan ;D
jag funderade på att läsa Tekniskt Basår på Chalmers.. men skippar nog det :D

Yes
2005-09-11, 17:22
Får man fråga i vilket land du gick grundskolan i? Här i Sverige stöter man inte på sinussatsen förrän på gymnasiet i Ma D. Brytningslagen stöter man dock redan på i Fy A.
Jag stötte på den i MaA, Teknologi A och FyA...

iNCREDiBLE
2005-09-11, 17:37
Jag stötte på den i MaA, Teknologi A och FyA...

Ser man på, då är det ju inte längre "grundskolekunskap". Sinussatsen är dock inte ett delmoment i Ma A.

ArnoldOnLehmä
2005-09-11, 17:47
Aha var ska du plugga till det?

Här i Gävle. Går man basår som jag gör nu och tar minst 31 poäng så har man garantiplats på alla ingenjörsprogram på HiG.

ArnoldOnLehmä
2005-09-12, 15:04
Hej igen, ursäkta om jag börjar bli tjatig med det här. Nästa fråga är:

1/1500-1/35=1/b
Vad blir minsta gemensamma nämnare där? Svaret är förövrigt 35,8.

Jag har verkligen glömt bort allt sen jag sist läste matte/fysik.

Lillen
2005-09-12, 15:14
1/1500-1/35 = 1/b
gångra med B
B(1/1500-1/35) = 1
B = 1/(1/1500-1/35) => B = -35,84

Sony
2005-09-12, 15:18
Den, som du säkert tycker nu, jobbiga vägen är att öva lite räkning med bokstäver. Det kommer du ha igen efter ett tag, det kan jag lova dig. Börja med

1/a = 1/b + 1/c

och lös ut a, b och c. Om du är osäker på om det blivit rätt kan säkert någon här hjälpa dig att kontrollräkna dina steg. När du gjort det så kan du ju lösa ALLA problem av den här typen oavsett om värdena är 18, 30 eller en miljon.

Visst, det är inget måste för de uppgifter du gör nu, men du har igen det i längden. Samma sak kan du göra med föregående uppgift. Prova att lösa ut olika bokstäver ur

a1 sin (v1) = a2 sin (v2)

också. Börja med a1 och a2 som är lite enklare, och sedan v1 och v2 som får anses lite "besvärligare".

ArnoldOnLehmä
2005-09-12, 15:40
Tack så mycket igen. Inser att jag borde läst matte for dummies eller nåt innan jag hoppade på det här programmet.

Sony
2005-09-12, 15:49
Tack så mycket igen. Inser att jag borde läst matte for dummies eller nåt innan jag hoppade på det här programmet.

Det handlar inte om att vara smart eller korkad, det handlar om att komma in i tankesättet. Du har säkert en trög start men när det väl lossnar så... *popcorn*

Robbin
2005-09-12, 16:36
Hej igen, ursäkta om jag börjar bli tjatig med det här. Nästa fråga är:

1/1500-1/35=1/b
Vad blir minsta gemensamma nämnare där? Svaret är förövrigt 35,8.

Jag har verkligen glömt bort allt sen jag sist läste matte/fysik.


Du har ju redan fått svar på hur du ska göra men om du är lite lat som jag så kan du bara plocka fram miniräknaren. Slå 1/1500-1/35=-0,0279. Sen tar du 1/-0,0279=-35,83. Tycker själv att detta sättet är enklast men smaken är som baken.

Robbin
2005-09-12, 16:39
Oj såg att det här var precis samma sätt som lillen löst det bara att han ställt upp det lite snyggt *rolleyes*

Sony
2005-09-12, 19:18
Tycker själv att detta sättet är enklast men smaken är som baken.

Enklaste är det absolut, men eftersom han kommer att stöta på krångligare och krångligare formler eftersom så är det bra att öva sig på att lösa ut den bokstav som söks innan man sätter in värden. Så småningom kommer du att stöta på uppgifter där inte svaret är ett tal utan en formel och då är det bra att ha övat på saken innan...

Kebab-Arne
2005-09-12, 19:23
minus för sinus är sinus för minus.

Det är allt du behöver kunna, hör det kl 16.30 en skoldag så blir lektionen roligare. Det är ifs Ma D, men exakt vad det är vetifan?

Nu ska jag inte stjäla tråden mer med mina dumma inlägg...

*edit*
Lär komma en hel del uppgifter som föregående talare påpekade där man ska visa att a/b = c/d och sån skit. Har äntligen fått kläm på det där efter 2 år på gymnasiet. :em:

iNCREDiBLE
2005-09-12, 19:23
Enklaste är det absolut, men eftersom han kommer att stöta på krångligare och krångligare formler eftersom så är det bra att öva sig på att lösa ut den bokstav som söks innan man sätter in värden. Så småningom kommer du att stöta på uppgifter där inte svaret är ett tal utan en formel och då är det bra att ha övat på saken innan...

:thumbup:

ArnoldOnLehmä
2005-09-14, 08:20
Eftersom säkert fler har glädje av den här tråden så tänkte jag fortsätta med en kemi fråga.

Uppgift: lösa salt från sand.

Så här tänkte jag göra: Eftersom salt löser sig i vatten tänkte jag helt enkelt "tvätta" salt/sandlösningen. Sila så saltvattenlösningen hamnar i en egen bägare och sen värma på så vattnet avdunstar och saltet blir kvar i bägaren. Finns det nått enklare/bättre sätt?

Rockhard
2005-09-14, 08:32
Eftersom säkert fler har glädje av den här tråden så tänkte jag fortsätta med en kemi fråga.

Uppgift: lösa salt från sand.

Så här tänkte jag göra: Eftersom salt löser sig i vatten tänkte jag helt enkelt "tvätta" salt/sandlösningen. Sila så saltvattenlösningen hamnar i en egen bägare och sen värma på så vattnet avdunstar och saltet blir kvar i bägaren. Finns det nått enklare/bättre sätt?

Låter bra :)

Robbin
2005-09-14, 18:04
Enklaste är det absolut, men eftersom han kommer att stöta på krångligare och krångligare formler eftersom så är det bra att öva sig på att lösa ut den bokstav som söks innan man sätter in värden. Så småningom kommer du att stöta på uppgifter där inte svaret är ett tal utan en formel och då är det bra att ha övat på saken innan...


Självklart är det bra att kunna ekvationen bakom tryckandet på miniräknaren. Men det brukar inte vara någon som klagar när man räknar ut 353*424 på miniräknaren istället för på pappret ;) Fast jag håller med dig, övning ger färdighet men om man mot förmodan känner att man kan lösa ut bokstäver tillräckligt bra redan ser jag ingen nackdel med att ta den lättaste vägen. Jag är lat som sagt :)



Eftersom säkert fler har glädje av den här tråden så tänkte jag fortsätta med en kemi fråga.

Uppgift: lösa salt från sand.

Så här tänkte jag göra: Eftersom salt löser sig i vatten tänkte jag helt enkelt "tvätta" salt/sandlösningen. Sila så saltvattenlösningen hamnar i en egen bägare och sen värma på så vattnet avdunstar och saltet blir kvar i bägaren. Finns det nått enklare/bättre sätt?


Kommer inte på något lättare sätt, ser bra ut. :thumbup:

Sony
2005-09-14, 20:36
Självklart är det bra att kunna ekvationen bakom tryckandet på miniräknaren. Men det brukar inte vara någon som klagar när man räknar ut 353*424 på miniräknaren istället för på pappret ;) Fast jag håller med dig, övning ger färdighet men om man mot förmodan känner att man kan lösa ut bokstäver tillräckligt bra redan ser jag ingen nackdel med att ta den lättaste vägen. Jag är lat som sagt :)


Absolut, ibland är det enklare att fylla i värden utan att flytta om bokstäver. Men har man koll på hur man flyttar om dem tycker jag dock det är enklare att göra så först, dock är man ju olika. Men tror att trådskaparen nämt längre upp att han ska börja plugga till någon sorts ingenjör i framtiden och då kommer flyttande av bokstäver i formler förekomma rätt ofta. Och eftersom övning ger färdighet skadar det inte att prova på det emellanåt. För de flesta gymnasiefysik-problem går det bra ändå, även om det underlättar när (inte om i mitt fall :D ) man ska felsöka om man löst ut den sökta bokstaven.

------------------

Ang. salt-grejen så håller jag med om att det verkar vara en bra metod, om än lite energikrävande.

ArnoldOnLehmä
2005-09-24, 17:55
Nu har jag problem igen :) färgerna betyder att blått förenklat till blått osv. Men vart fan kommer den där 10x i från i början.

3(x+5)^2-(x+3)(x-3)-2x(x+7)=100
förenklas:
3(x^2+10x+25)-(x^2-9)-(2x^2+14x)=100

tp_88
2005-09-24, 18:00
Nu har jag problem igen :) färgerna betyder att blått förenklat till blått osv. Men vart fan kommer den där 10x i från i början.

3(x+5)^2-(x+3)(x-3)-2x(x+7)=100
förenklas:
3(x^2+10x+25)-(x^2-9)-(2x^2+14x)=100
10x är ju dubbla produkten eller vad det heter. Iaf, 2*x*5 = 10x. Exponenten multiplicerat med de två talen innanför parentesen.

Om det nu var det du menade...

Kebab-Arne
2005-09-24, 18:03
Kvadreringsreglerna gäller.
(a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

Dvs.
(x+5)^2= (x^2+10x+25)

Rockhard
2005-09-24, 18:03
Nu har jag problem igen :) färgerna betyder att blått förenklat till blått osv. Men vart fan kommer den där 10x i från i början.

3(x+5)^2-(x+3)(x-3)-2x(x+7)=100
förenklas:
3(x^2+10x+25)-(x^2-9)-(2x^2+14x)=100

Slå upp kvadreringsregeln i matteboken.

ArnoldOnLehmä
2005-09-24, 18:12
Tack så mycket! Det börjar klarna tror jag :em: Angående matteboken så är den gjord för sånna som verkligen kan a-b-(c) matte redan så den har jag ingen nytta av alls egentligen. Det står typ en kort förklarning och sen är det uppgifter. Det är därför jag frågar här på kolo :)

Robbin
2005-09-24, 20:27
Öhm ifall du vill veta varför det på detta viset också kan du ju kika på detta.
Vad betyder då "(x+5)^2"? Jo det betyder ju (x+5) multiplicerat med sig självt alltså (x+5)*(x+5). Förenklar du det får du ut x^2+5x+5x+25. Alltså x^2+10x+25.

Men det är lite jobbigt att skriva ut något inom parentes upphöjt i två som två likadana parenteser och sen ta dem gånger varandra varje gång. Istället tar man bara x^2 + 2*5*x + 5^2 så får man svaret.

iNCREDiBLE
2005-09-24, 20:36
Robbin: Det där var ändå inte särskilt pedagogiskt eller hur?

trym
2005-09-24, 20:50
Fyfan, ni är inte kloka..Har svårt att räkna ut vad vikten blir på en del hantlar... *screwy*


hehe precis, fan de knepigaste jag har gjort sedan jag efter tredje försöket avslutade min matte b är att räkna ut vikter som ska på skivstången !
blir svårt när man ska hålla på med 137,5 tex...blir fel hur man än gör de!

ArnoldOnLehmä
2005-09-25, 08:08
Nu har jag problem igen :) färgerna betyder att blått förenklat till blått osv. Men vart fan kommer den där 10x i från i början.

3(x+5)^2-(x+3)(x-3)-2x(x+7)=100
förenklas:
3(x^2+10x+25)-(x^2-9)-(2x^2+14x)=100

Yes, nu har jag löst ekvationen och det blev x=1 och jag tror jag förstår det ganksa bra nu. MEN nu kom det ett annat problem:

(3y+2)(7y-1)
förenklat:
21y^2+11y-2

3y x 7y=21y
3y+2+7y-1=11y
men varifrån kommer -2:an
är det för att man tar +2 gånger -1 ?

iNCREDiBLE
2005-09-25, 09:12
är det för att man tar +2 gånger -1 ?

Jepp!
(a+b)(c+d) = a(c+d) + b(c+d) = ac + ad + bc + bd

Vad har du gjort egentligen? :)

evil
2005-09-25, 10:47
Inte för att vara taskig, men har du inte koll på dessa elementära saker borde du kanske inte plugga till maskiningenjör.

Robbin
2005-09-25, 12:00
Robbin: Det där var ändå inte särskilt pedagogiskt eller hur?

Varför förklarar inte du det bättre då ;)

iNCREDiBLE
2005-09-25, 12:35
Varför förklarar inte du det bättre då ;)

Behövs inte. De talar ju så bra för sig själva.
(a+b)(c+d) = a(c+d) + b(c+d)
(a+b)² = a² + 2ab + b²
(a-b)² = a² - 2ab + b²
(a+b)(a-b) = a² - b²

De tre sista är specialfall av den första. Den första är alltså den viktigaste att kunna. De tre sista kommer att fastna förr eller senare. Jag har själv svårt för att komma ihåg formler, satser, identiteter osv. Men när man väl har använt dem x antal gånger så fastnar dem av sig själva :smokin:

ArnoldOnLehmä
2005-09-25, 12:48
Inte för att vara taskig, men har du inte koll på dessa elementära saker borde du kanske inte plugga till maskiningenjör.

Hehheh. Det är ju därför jag går basår nu för att lära mig sånt jag inte läst förr och för att repetera sånt jag glömt. Var åtta år sen jag plugga matte. Maskiningenjör programmet börjar först HT2006

Sony
2005-09-26, 08:27
Inte för att vara taskig, men har du inte koll på dessa elementära saker borde du kanske inte plugga till maskiningenjör.

Är han intresserad och beredd på att anstränga sig lite så kan det garanterat gå vägen. Jag har haft en klasskamrat på universitetet som inte klarade ma b i gymnasiet men senare läste in bla basår för att sedan klara alla matematik-kurser på Teknisk Fysik några år senare. Det är bättre än vad många som hade i stort sett MVG rakt igenom gjorde..

Kör på ArnoldOnLehmä, du lär dig ju massor! :thumbup: