handdator

Visa fullständig version : Hjälp med bil!


Metal_boy_
2005-09-10, 17:33
Kompisen skulle byta bromsskivor i fram på min bil idag men skivorna hade rostat fast. Han fick inte bort skiten rostlösareeller värme eller nått han använde. Vad ska jag göra? Finns det nått specialverktyg?

Metal_boy_
2005-09-10, 17:35
oj fel stället ta bort

MUGEN
2005-09-10, 17:59
på med 5-56 så lossnar skiten tids nog utan att du behöver dra av några bultar i onödan. på med kopparpasta efteråt så slipper du samma besvär igen.

backen
2005-09-10, 18:29
"Snickeriet is the shit"
Ja det håller jag med om,i fall du menar den gamla svt dokumentären
från din hemstad, :bow:

Beast
2005-09-10, 18:55
hammra kan funka. Annars värma med svets funkar.

bluelight
2005-09-10, 23:28
Vet inte hur fästet ser ut, men prova med gummihammare/klubba.

slobban
2005-09-11, 00:10
Skrev han inte att värme och rostlösare inte fungerade?! *screwy*
Men man kan ju alltid ge dom tipsen endå...
Tror mer på våld.
Vad har du för bil?

s_himself
2005-09-11, 02:18
en mondeo -94 är det om jag inte är fel ute..



det är värme och våld som gäller... men först.. ta fan bort bromsoket!!! sedan kolla femtielva gånger så ni inte glömt nån skruv eller dylikt, sedan på med värme,, mmkt värme och våld.!!!

PopEye2
2005-09-11, 03:21
det ska nog funka att hammra till lite grann.

internethjälten
2005-09-11, 04:06
..det är inga problem, gör på följande sätt :

1. Ta en hammare/slägga och slå dän skiten bara.

2. Slipa/polera bort ALL rost som sitter på navet där den gamla skivan satt för om det är en liten förföjning så kommer inte den nya skivan att sitta exakt rakt och det är många som gör detta felet och sen när de bromsar i vissa hastigheter (eller alltid) så kommer de känna att det vibrera. Du kan ju själv räkna ut att om det är 0.5mm där inne vid navet och du har en skiva som är 230mm i diameter så blir det en hel del 'kasst' längst ut på den och det kommer äta upp styrningarna till oken (glidningen). Ibland kan man få ta en skruvmejsel/huggjärn och knacka på rosten och då kommer det flyga dän stora flan.

3. När du fått dän den gamla skivan och putsat rent så klena på lite kopparpasta där runt navet så kommer inte den nya att rosta fast lika lätt men lägg bara ett väldigt tunt lager då skivan ska ligg stumt mot navet !

Sist men inte minst -Lycka till!

//nicke